5 tips om je salade wél interessant te maken

5 tips om je salade wél interessant te maken

2014-04-06 13.47.13

Salade. Het lijkt een toverwoord voor iedereen die gezonder wil eten of wil afvallen, maar roept tegelijk walging en associaties met konijnen op. Twee blaadjes sla, een komkommer en een halve tomaat, dáár kun je niet op leven!

En dat klopt. Net als bij een monkey platter begrijpt het merendeel van de mensen het fenomeen ‘salade’ totaal verkeerd. Salade is zoveel meer dan een handvol rauwkost met wat olijfolie en azijn. Zoveel meer dan een klagende partner die weigert ‘konijnenvoer te eten’. Zoveel meer dan wat een rijke vent voor zijn veel te jonge vrouw bestelt in een duur restaurant, als subtiele hint dat ze wel strak en jong hoort te blijven.

Salade kan echt interessant zijn. Lekker, vullend, voldoende voor een hele maaltijd. En omdat het saladeseizoen er weer aankomt lees je hieronder hoe je dat doet, je salade wél interessant  maken.

 

1. Ditch de sla

Echt hoor, van een salade die bestaat uit een krop ijsbergsla met drie schijfjes komkommer en twee stukken tomaat voor de sier, word ik ook niet warm (wel koud). Sterker nog: ik vind ijsbergsla eigenlijk ook een beetje zonde van je tijd. Er zit nauwelijks iets in, maar het neemt een hoop ruimte in en je moet kauwen tot je een ons weegt. ‘Watersalades’ noem ik ze: goedkoop en op zijn hoogst verfrissend te noemen, maar echt interessant: nee.

Neem in plaats daarvan hele andere dingen als basis voor je salade. Dingen met meer smaak bijvoorbeeld (meer smaak betekent in negen van de tien gevallen ook meer voedingsstoffen). Ik vind persoonlijk veldsla al een hele verbetering, maar varieer. Het merendeel van de bladgroenten die je normaal gesproken door je stamppot peutert, kun je ook prima rauw eten: spinazie, andijvie, postelein, raapsteel. Vergeet ook niet om her en der een takje groene kruiden mee te hakken: koriander, citroenmelisse, peterselie, misschien zelfs pepermunt.

Of pak het nog avontuurlijker aan en ga voor snijbiet, mizuna, krulandijvie, tatsoi, citroenblad, paardebloem, vogelmuur, schapezuring of de inmiddels wel een beetje uitgekauwde rucola. Ik haalde op de Noordermarkt laatst een heerlijke Mesclunmix en een bosje Sla met superveel variatie. Heerlijk! En als je groen gebruikt dat van zichzelf al ergens naar smaakt, heb je ook geen halve liter mayonaise of suikerige sladressing nodig om het naar binnen te kunnen werken. Maar let op: voor mij zijn deze ingrediënten slechts een toevoeging, en nooit de vullende basis voor mijn salade.

 

2. Gebruik iets vullends

Tenzij je een salade maakt voor de sier naast de barbecue, is het de bedoeling dat jij en je tafelgenoten er echt van willen eten. En als je het handig aanpakt, eten ze er zoveel van dat ze minder van de ongezonde gedeelten van de maaltijd nodig hebben (in het geval van de barbecue is dat meestal brood). Of je maakt er gewoon een maaltijdsalade van, met een kop soep ernaast of een lekker biologisch biefstukje ofzo.

Anyhoe: gebruik iets vullends. En dan bedoel ik dus niet komkommer en tomaat. En liever ook geen pasta, couscous of rijst, gezien het gebrek aan voedingsstoffen bij de laatste en de overmaat aan tarwe bij de eerste twee. Dat wil zeggen: ze zijn natuurlijk héérlijk en in dat opzicht moet je ze ook zeker een paar keer eten deze zomer, maar als je je salade wilt laten tellen gebruik je iets met meer pit(amientjes). Zoals:

  • zoete aardappel
  • bruine linzen
  • quinoa
  • amaranth
  • zwarte bonen
  • kekererwten
  • aardpeer
  • pompoen (niet helemaal het seizoen meer, maar vooruit).
  • eieren
  • vlees

Iets om op te kauwen. Iets met eiwitten en/of gezonde koolhydraten, zodat het echt een maaltijd wordt.

 

3. Voeg vet toe

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: eet meer vet. Zeker als je salades eet: je neemt de vitaminen en mineralen pas echt goed op als je er voldoende vet bij eet. Maak dus een goede dressing met kokosolie, slagroom, crème fraîche and apply liberally. De vetten zorgen er bovendien voor dat je ook echt verzadigd raakt en blijft, en niet na een uurtje alweer brood met kruidenboter zit te snacken. Wellicht ten overvloede: maar die dressing voeg je dus toe naast het vet dat al in je avocado, noten, of chiazaadjes zit. Niet in plaats van. Allebei.

 

4. Stop hem vol

Echt. Stop je salade vol met van alles. Zelf heb ik bijna nooit een saladeplan; ik hak gewoon wat er voor mijn keukenmes komt. Je kunt het natuurlijk gestructureerder aanpakken en je salade een thema meegeven zoals ‘Oosters’, ‘Italiaans’, ‘Middeleeuws’ of weet ik het – maar het toverwoord blijft vullen. Met veel verschillende dingen. Die van zichzelf al veel smaak hebben.

Pijnboompitten, gehakte cashewnootjes, paprika, voor mijn part aardbeien. Veel goede ingrediënten die je in evenwicht brengt met de perfecte dressing maakt iedere keer opnieuw een interessante salade. En nee, ik weet óók niet hoe je dat doet, daarvoor moet je bij een kok zijn – ik doe altijd maar wat en meestal wordt het best lekker.

Andere dingen die ik vaak in een salade mik:

  • rozijnen
  • gebakken champignons of andere paddestoelen in stukjes
  • amandelschaafsel
  • geraspte kaas
  • geitenkaas
  • hazelnoten
  • pinda’s
  • gemarineerde sinaasappelstukjes
  • groene kruiden
  • geraspte wortel
  • maïs
  • groene asperges
  • ethisch gevangen garnalen
  • uitgebakken biospekjes

En oh ja: bloemen! De bloemen van onder andere madeliefjes, salie, dropplant, oostindische kers, driekleurig viooltje, roos, korenbloem, klaproos, heemst en komkommerkruid kun je prima eten en maken een feestje van je salade.

 

5. Gebruik je keukenmes

Persoonlijk heb ik een bloedhekel aan restaurants waar de salade als volgt is opgebouwd: sla-sla-sla-sla-sla-lekkere dingetjes. Het eet voor geen meter. Zit je daar te proberen sexy te zijn met je nieuwe date, terwijl die halve ongesneden krop sla op je vork met geen mogelijkheid in één keer in je mond past. En ben je eenmaal door de lekkere dingetjes heen, dan blijft een saaie kale slalade over.

Zelf snijd ik alles klein. Sla, bosjes andere saladegroen, noten, zoete aardappelen: het gaat allemaal onder mijn keukenmes door. Dan past het niet alleen beter op je vork, maar alles mengt ook makkelijker. Daardoor heb je met iedere hap een verrassing: de ene keer zit er een combinatie van cashewnoten met biefreepjes op je vork, bij de volgende hap een combi van pijnboompit met zoete aardappel, en daarna weer zoete aardappel met citroenblad. Je kunt mij echt niet gelukkiger maken.

 

6. Bonustip: combineer warm en koud

Hahaa, je dacht dat je er al was hè? Ik heb nog een bonustip voor je. Salades zijn koud. Niet iedereen kan dat even goed verteren. Combineer daarom warm en koud: bak champignonnetjes en rooster wat nootjes, laat je ei niet afkoelen voordat je het door de salade mikt en bak wat biologisch vlees in stukjes met wat knoflook. Mik het warm door je salade en dien gelijk op. Het wordt niet alleen minder koud voor je lijf, maar ook gelijk veel meer een ‘maaltijd’. Mooi meegenomen!

 

De vraag van vandaag:
Hoe eet jij je salade het liefst? Wat is je favoriete versie?
Vertel het ons in de reacties!

Reageren? Gezellig!

Reacties (31)

  • Bianca

    Mijn favoriete salade:

    – verschillende soorten en kleuren sla
    – gebakken aardappeltjes (met schil en al in driehoekjes gesneden en in kokos-olie gebakken)
    – deze aardappeltjes gekruid met de Verstegen Varkensvlees mix…echt overal heerlijk op.
    – gebakken spekjes (voor een heerlijke bite, geur en smaak)
    – reepjes / blokjes komkommer, peen en net-niet-helemaal-hard gekookt ei
    – Francoise dressing van BioNova….ik kan de c met het dingetje even niet vinden 😛

    Mrrrrrrrjam het water loopt me in de mond… en ik ben nooit een sla-mens geweest.

  • Wendy

    Er word heel wat uh…afgemikt…zogenaamd hip denk ik…You lost me

    • De Groene Vrouw

      Joe, bedankt voor je mening!

      • Manon

        Ik moet altijd zo hardop lachen! Informatief en vermakelijk… heerlijk, zal er de volgende keer aan denken als ik sexy probeer te doen in een restaurant hihihi

  • Laura

    Jaaa… je bent grappig en nuchter! Hiervan krijg ik dus WEL zin om te koken. Thanks.

  • Nele

    Leuk om hier de ideeën en ervaringen van anderen te lezen.
    Ook ik eet sinds enkele weken salade i.p.v. brood tussen de middag en was verbaasd over hoe makkelijk en snel je een lekkere salade hebt samengesteld! Normaal kan ik alleen een lekkere maaltijd bereiden als ik strikt een recept volg, maar dit lukt vanzelf. Sowieso vind ik rauwe groente lekkerder dan opgewarmd. Alhoewel gegrilde groente ook heerlijk smaakt in de salade.
    Mijn ‘out of the box’ salade: rol hem op in een gebakken ei (gevulde ei-wrap). Heel lekker én je hebt direct extra eiwit en vet!

  • M.A. te Riele

    Gemarineerde stukjes sinaasappel:…vertel?

  • Debby

    Mijn slalunchbakje van vandaag bevat: klein beetje ijsbergsla, rucola, spinazie, ui, groene olijven met pit, ansjovis, fetakaas, sesamzaadjes, verschillende kruiden zoals dille, peterselie, chilipepertjes. En gisteren paprika’s in de oven geroosterd, ontveld, in stukjes gesneden en iets in olijfolie gebakken met wat hennepzaad en keltisch zeezout en verse peper; stukjes van deze verrukkelijke paprika toegevoegd. Dressing gemaakt van olijfolie, balsamicoazijn, lepeltje mosterd.
    Ik wissel af met adzukibonen, mais, asperges, zelfgemaakte pesto, noten en stukken vis.

  • Caroline

    Bak een keer blokjes knolselderij en doe deze nog warm over je salade.

  • Amerents

    Voor een grote schaal:
    2-3 stengels Bleekselderij, 1/3 komkommer, 1 rode paprika, 1 elstar, 1 mini ramaine krop sla (alles in kleine stukken snijden. Belegen kaas in hele kleine stukjes snijden en erdoor.

    Dressing/saus:
    1 portiebakje Griekse yoghurt (125 ml) met gevriesdroogde slagkruiser van de Lidl met wat peper en zout.

    Alles lekker door elkaar scheppen: heerlijk!

  • Dennis

    Zoete aardappel in de salade!
    Moet je deze eerst koken (in schil) of juist niet?

    • De Groene Vrouw

      Ja!

      • Jolan

        Waarom?
        Kun je bataat niet rauw eten ?

        • De Groene Vrouw

          Nee, rauwe bataat bevat trypsine-inhibitors – met andere woorden, een antinutriënt dat ervoor zorgt dat ervoor zorgt dat je eiwitten minder goed kunt afbreken.

  • De favoriete maaltijd salade bij ons thuis is sperziebonen met blokjes salami zure uitjes en een mosterd dressing. Hiervan smullen de kinderen hele bakken leeg!
    Ik zelf houd van rode bietjes met zure haring en creme fraiche, al dan niet met wat veldsla er door heen.
    En de spinazie salade met uitgebakken bacon en parmezaanse kaas en creme fraiche eten alle buren momenteel;)
    ( Atkins)
    Of de Sonja Bakker salade met kool-ijsbergsla, rozijntjes, bieslook, gerookte kip en mosterd dressing.
    Heerlijk. Die vanavond maar weer eens eten;)

  • Eva

    Salade eten ze niet graag, tenzij ik ‘pimpsla’ op tafel zet… Ik zet een bak met een willekeurige sla (of komkommer of koolrabi of tomaat of witlof of …) op tafel en zo’n 10 kleine bakjes (de pimp) gevuld met bijv. tonijn, rode ui, mais, augurk, spekjes, ham, oude kaas, ananas, kidneybonen, artisjok, sardientjes, olijven, feta, mandarijn, sperziebonen, asperge, croutons, noten, tauge, enz., enz., enz. en zo’n 4 verschillende dressings. Elke keer een andere sla/pimp/dressingcombinatie, voor ieder wat wils, eindeloos in variatie. Iedereen mag op zijn/haar bord de eigen creatie maken, de kinderen maken er hele kunstwerken van en blijven bordjes salade maken (en opeten!) en mijn man (bah, konijnenvoer is geen eten!) stelt het tegenwoordig zelfs voor! Als extra (ook weer elke keer een andere) gebakken-gekookte-gefrituurde aardappeltjes of aardappelsalade of pasta of stokbrood…

    • De Groene Vrouw

      Wat een leuk idee!

  • Louise

    Voor extra mineralen kan je ook kelp (zeewier) door je salade doen. Vind je de bite niet lekker, dan kan je het altijd even ‘marineren’ in je sladressing, dan wordt het wat zachter. Of een salade van asperges, zeekraal, krieltjes, garnalen met mosterd/azijn/dillesaus. Geserveerd met huttekase. Heerlijk fris.

  • Nicole

    Ik heb vaak moeite met het ‘verzinnen’ van een salade, maar eigenlijk is het niet moeilijk natuurlijk: zo’n beetje alles past bij elkaar. En er zijn ook genoeg lekkere dingen om erin te stoppen: paprika, kikkererwten, kidneybonen, sperziebonen, mais, cherrytomaatjes, avocado, feta, olijven, bietjes, geitenkaas, zoete aardappel, tuinerwten, wortel, cashewnoten, appel, peer, pijnboompitten, broccoli, pecannoten, komkommer, linzen…. 😀 Een echte favoriet heb ik niet, zolang het iedere keer weer anders is, vind ik het prima :)

  • Saskia

    Romaanse sla is een beetje bitter, lekker.
    Of eikenbladsla, lollo Rosso of Bianco. Allemaal slasoorten met smaak.
    Ik doe er graag olijven bij -semi gedroogde tomaten (op olie ) – lente uitjes- heel veel verse kruiden- beetje ansjovis -artichockenhartjes – etc. En altijd noten of pitten.
    En zelfverzonnen dressing.
    Eet smakelijk !

  • Jojo

    Een salade van avocado, mango en ruccola. Erg exotisch maar wel erg lekker:)
    Thuis kreeg ik vaak een salade van avocado, tomaat en feta. Doet een beetje Grieks aan.
    Witlof, walnoten, appel, citroensap en rozijnen Ook lekker.
    Ik combineer eigenlijk gewoon graag groente en fruit voor een goede variatie in zoet en hartig.

    • Jojo

      Ik maak ook graag een salade met mijn spiromat. Zo krijg je lange slierten. Dat doe ik graag met courgette maar hier gebruik ik ook wel bijvoorbeeld bataat, rode biet of wortel voor. Lekker met wat verse kruiden (vooral basilicum), noten en/of peulvruchten.

  • Afieke

    Heerlijk! Ik krijg weer helemaal saladezin van dit verhaal!

  • Saar

    Wat denken jullie van bietensalade? Heerlijk met geitenkaas/feta appel walnoot augurkje/kappertjes enz. Smullen!

  • Caroline

    Dat is toevallig – ik ga net zitten met een grote kom salade gemaakt van spinazie, quinoa, zwarte bonen, paprika en rode ui. Dressing is van kokosolie, balsamico, citroensap en gemalen komijnekaas. Heerlijk!

    • Caroline

      Ehm niet komijnekaas, maar komijnzaad :)

  • Gisele

    Ik gooi ook altijd van alles door de salade, het is maar net wat we nog in huis hebben. En als ik die gebakken champginonnetjes/spekjes of weet ik veel wat er door doe, heb ik echt geen dressing meer nodig. Gebruiken we dus eigenlijk bijna nooit meer. Voor het vet doe ik er lekker een avocado door trouwens. En mijn favoriete salade: spinaziesalade met kip en feta. Meng gebakken stukjes (vegetarische) kipfilet, een zak gehakte verse spinazie, cherrytomaatjes, een avocado, geroosterde pijnboompitjes en een flink stuk verkruimelde feta lekker door elkaar. En de eventuele dressing die daarbij ‘hoort’: 2 el witte wijnazijn, 2 el olijfolie, 1 el mosterd en zout en peper naar smaak. Eet smakelijk! :-)

  • Henk

    ik eet al een jaar lang tussen de middag een zelf gemaakte salade ipv brood. Elke keer weer fantastisch. Ik mis als toervoeging ‘vis’ in je rijtje. Ik doe altijd een vette vis door de salade, zoals makreel of sardines. Collega’s op mn werk merken dat natuurlijk, want het is duidelijk te ruiken als ik mn bakkie opendoe, maar ik vind het heerlijk. Grappig ook dat ze soms vragen of ik dat allemaal zelf klaarmaak, om nog maar eens over tijdinvestering in gezonde voeding te praten. Vijftien minuten ’s morgens vroeg, meer tijd kost het me niet. Ik gebruik overigens wel ijsbergsla, omdat dat de sla is die het langste goed blijft. Andere soorten verleppen te snel.

    • Klaas

      Als ontbijt maak ik vaak een salade van (zacht)gekookt ei, avocado, tomaat, paprika, plakjes boerenkaas en iets van bladgroente wat ik voor handen heb. Ik heb laatst andijvie gebruikt, maar rucola of pluksla is ook lekker. (dat heb ik nu in in de moestuin staan)
      Eieren kook ik 6 min, zodat het eigeel nog vloeibaar is, maar langer kan ook als je het lekkerer vind. Alles een beetje door elkaar husselen, een klontje roomboter smelten met een beetje grijs zout en piri-piripeper (of chilipeper) en eroverheen mikken voor een lekkere en voedzame maaltijd. Qua hoeveelheid heb ik meestal een dinerbord vol, dat is wellicht wat veel voor de kleinere eter. Smakelijk!

    • Mireille

      Ik ben niet zo´n fan van plastic tasjes, maar de sla die ik vers van ´t land haal, blijft een week goed als je hem wast en vervolgens in de koelkast in een plastic tasje bewaard.