FAQ

FAQ

Frequently Asked Questions

Er zijn zo van die vragen die bij je opkomen als je lekker zit te lezen op het blog van De Groene Vrouw. Komt dat even mooi uit: ik heb ze alvast voor je beantwoord. Als jij ze nou even leest voordat je mij mailt, sparen we allebei tijd. Hou ik van!

 

Blog

Ik probeer me te registreren / in te loggen op de site, maar dat lukt niet. Help?
De site heeft alleen een inlogfunctie voor mensen die één van de online cursussen volgen. Je inloggegevens worden automatisch aangemaakt op het moment dat je zo’n cursus aanschaft. Voor mensen die geen cursussen volgen is er geen inlogfunctie.
Wil je toch op de hoogte gehouden worden van nieuwe blogposts? Plaats dan ergens een reactie en klik daarbij aan ‘stuur mij een mail bij nieuwe blogposts’. Dan krijg je een mailtje :-)

Ik heb me ingeschreven voor de nieuwsbrief, maar ik krijg er geen. Is er iets misgegaan?
Waarschijnlijk niet. Ik stuur gewoon niet zo vaak nieuwsbrieven. Meestal alleen als er iets te melden is, en soms zelfs dan niet omdat het te druk is. Op de één of andere manier gaat communiceren me makkelijker af via het blog zelf en via de facebookpagina. Als je die liket (en even aanklikt dat je de berichten in je tijdlijn wilt zien) blijf je op de hoogte!

Ik heb een reactie geschreven op een blogpost, maar die is nergens te zien. Wat is ermee gebeurd?
Als je voor het eerst een reactie geeft, moet die even goedgekeurd worden. Dat komt: ik heb weleens mensen die het heel hard nodig vinden om reclame te maken voor hun eigen product, of die het fijn vinden anderen voor rotte vis uit te maken. En dat mag niet van mij. Dus die reacties verdwijnen in de prullenbak.

Heb je iets liefs geschreven of iets bijzonder interessants (dus 99,9% van alle reacties), dan wordt die vanzelf zichtbaar nadat ik hem heb goedgekeurd. Ik check nieuwe reacties doorgaans een paar keer per dag, dus dat komt heus goed.

Ik heb een vraag gesteld in de reacties, maar ik heb nog geen antwoord gekregen. Vind je me niet aardig?
Dat weet ik niet, want ik ken je niet 😉
Maar daar heeft het al dan niet beantwoorden van vragen niets mee te maken. Als ik je vraag in 1-2 zinnen kan beantwoorden, zal ik het waarschijnlijk niet nalaten. Als er geen antwoord komt, betekent dat bijna altijd dat je een vraag hebt gesteld die (veel) meer tijd kost; zie ook hieronder bij ‘vragen’.

Ik heb een idee voor een blogpost. Kan ik die bij je indienen?
Jazeker. Vind ik leuk. Ik moet mijn inspiratie tenslotte ook ergens vandaan halen. En het blog is er voor jullie, niet voor mij. Maar: ik ben geen jukebox. Dus ik sla je ideeën op in mijn Grote Blogpost Ideeën Lijst en als ik er dan een keer ontzettend veel zin in heb, dan bouw ik er een blogpost van. Dat kan morgen zijn, maar ook volgend jaar. Of nooit. Dat kan ook. Wil je heel graag NU antwoord op een brandende vraag, dan kan dat binnen het Half Uurtje Kennis.

Ik vind je blogposts geweldig. Mag ik ze kopiëren en op mijn eigen website/blog zetten?
Dat hangt er vanaf. Met sommige websites wil ik simpelweg niet geassocieerd worden. Dus dan mag het niet. De kans dat het niet mag is groter bij websites met fundamentalistische, rare, complot-theorie-achtige inhoud en bij websites die in comic sans geschreven zijn.

Vaak mag het wel, maar dat bepaal ik graag per keer dus ik vind het fijn als je me daar even een mailtje over stuurt. Wil je iets delen of een quote plaatsen, dan mag dat bijna altijd – als je er tenminste even bij vertelt dat je dit goudklompje kennis gevonden hebt op het blog van De Groene Vrouw – met link, ja.

Mag ik een blogpost gebruiken voor in mijn cursus/les/boek/magazine?
Net zoals op websites, bepaal ik graag per keer of je mijn artikelen mag gebruiken. Het is daarbij belangrijk dat ik me kan vinden in het doel waar je voor staat. En als je (indirect) geld verdient aan mijn artikelen, verwacht ik daar iets voor terug. Dat kan geld zijn, of iets van het verlanglijstje.

Houd er rekening mee dat het schrijven van een blogpost gemiddeld tussen de 1 en 3 uur duurt en dat mijn B2B-uurtarief op dit moment op 125 euro ligt, dan heb je een indicatie voor wat het gebruik van een blogpost zou kunnen kosten. Wil je belangrijke content gebruiken in een grote, dure cursus, dan kan het zomaar zijn dat ik er meer voor wil hebben. Aan de andere kant: leuke nonprofitorganisaties krijgen de artikelen soms gratis. Als ze er lief om vragen.

Je schrijft wel leuk, maar dat cynische, moet dat nou?
Ja, dat moet. Soms. Ook een blogschrijver mag af en toe ergens kwaad van worden of iets aan de kaak stellen. De kennis op dit blog is er voor jullie, maar het is mijn speelplaats. Dus als je de vorm waar het in komt niet gezellig vindt, dan zijn er vast andere plekken waar je die op een andere manier tot je kunt nemen. Tip: vermijd de posts met Rant in de titel, dat scheelt de helft.

Ben je in het echt aardiger?
Ja.

Kan ik me abonneren op de blogs?
Nou eh, vast wel. Ik heb een RSS feed knopje (dat ding naast het facebook- en twitterknopje). En nee, ik kan je niet uitleggen hoe een RSS feed werkt als je er nog nooit één hebt gebruikt. Ik doe zelf namelijk alles in Bloglovin’. Vind ik veul handiger. Wat je ook kunt doen, is ergens een reactie geven op een blog en daarbij het knopje ‘hou me op de hoogte van nieuwe blogposts’ aanvinken. Dan krijg je een mailtje als er een nieuwe blog online staat! Als je de Facebookpagina liket of me volgt op Twitter, komen ze trouwens ook vanzelf aan je digitale oog voorbijschuiven.

 

Vragen

Ik heb al jaren last van een kwaaltje. Kun je me even vertellen welk middeltje ik het beste kan gebruiken?
Eh, nee. Dat komt namelijk: je zou denken dat er ‘een middeltje’ bestaat voor je klacht, maar meestal is dat niet zo. Meestal heb ik veel meer informatie nodig, want om je écht te helpen moet ik het ‘middeltje’ kunnen afstellen op wie je bent, wat je situatie is, wat je eet en hoe jouw lijf reageert. Wil je graag weten welk ‘middeltje’ je kunt gebruiken voor je klacht of hoe je een blog-onderwerp kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, dan kan dat het beste via het Half Uurtje Kennis.

Mag ik eigenlijk wel dingen aan je vragen?
Jawel hoor, natuurlijk. Want soms is er net wél een middeltje dat ik je zo kan noemen of een blogpost die ik er al eerder over schreef. En dat vertel ik je dan natuurlijk graag. Maar dit is mijn werk en ik neem (jouw) gezondheid serieus, dus wees niet verbaasd als ik je doorverwijs naar een consult of HUK.

Ik heb maar een heel klein vraagje. Dat kun je toch wel even beantwoorden?
Waarschijnlijk wel. Maar ik krijg dagelijks heel veel mailtjes, whatsappjes, facebookberichtjes en blogpostreacties met VraagjesVraagjes zijn een apart type vraag: vragen die jou weinig tijd en moeite kosten om te stellen, maar mij veel tijd en moeite om te beantwoorden.

Als je van tevoren nadenkt over wat je eventueel tegenover die tijd zou willen stellen (bijvoorbeeld  iets van het verlanglijstje of gewoon ordinair geld, want ik moet tenslotte ook boodschappen doen)  bepaal je voor jezelf hoeveel waarde het antwoord voor je heeft. Misschien kom je er dan achter dat het je eigenlijk niet echt iets waard is. Helemaal niet erg. Maar dan is het wel zo vriendelijk om je vraag te stellen aan iemand wiens tijd minder schaars is. De cassière van de plaatselijke drogist bijvoorbeeld. Die krijgt gewoon per uur betaald.

Mag ik je vragen om gratis advies over supplementen, die ik daarna bij de drogist ga halen?
Nee. Zie hierboven: jouw vraag kost mij tijd. Als je iets koopt in de webwinkel, betaal je mijn tijd. Als je een consult volgt, betaal je mijn tijd ook. Dan vind ik het helemaal niet erg als je de supplementen ergens anders aanschaft. Als je advies wilt, maar geen consult volgt én niets koopt in de webwinkel, betaal je mijn tijd niet. Jij hebt daar dus alles aan, en ik niets. Dat lijkt me geen eerlijke situatie – en jou vast ook niet.

 

Consulten

Hoe weet ik of een consult geschikt voor mij is?
De beste manier om daar achter te komen, is om een paar blogs te lezen. Daarin doe je niet alleen informatie op, maar leer je ook mij wat beter kennen. Ik ben in het echt namelijk ook zo – maar dan leuker. Als je de blogs leuk vindt en van nature nieuwsgierig bent, is de kans dat het tussen ons klikt behoorlijk groot.

Denk je dat het iets zou kunnen zijn, vraag dan gerust het gratis en vrijblijvende kennismakingsgesprek aan, dan vertel ik je er alles over. Maar voordat je dat doet: lees ook even de beschrijvingen van de verschillende consulten en pakketten. Dan weet je waar je aan begint.

Wordt er iets vergoed door mijn verzekering?
Soms wordt een klein gedeelte (denk aan enkele tientjes) van de consulten vergoed door de verzekering; vrijwel altijd in de hogere/alternatieve pakketten. Maar het grootste gedeelte van de pakketten bestaan uit de onderzoeken, en die worden nooit vergoed. Reken nergens op, dan kan het alleen maar meevallen.

Als ik een pakket aanschaf, ben ik dan in één keer klaar?
Ja en nee. Mijn consulten en pakketten zijn er altijd op gericht om je zo snel mogelijk op weg te helpen en om mezelf zo snel mogelijk overbodig te maken. Bij een darmflorapakket betekent dit, dat we bij het tweede consult de uitslagen bespreken en je direct een behandelplan meekrijgt. In principe zien we elkaar daarna alleen nog maar voor de evaluatie.

Maar soms blijkt uit de uitslagen dat er méér mis is dan we in een enkel behandelplan kunnen rechtzetten. De vervolgstappen bespreek ik dan met je en we maken een alternatief plan. Blijken er na het pakket nog consulten nodig te zijn, dan krijg je deze tegen het sterk gereduceerde consult-na-pakket-tarief. Scheelt dat even!

Ik heb een consult aangevraagd voor mijn kindje. Waarom hoef ik hem/haar niet mee te nemen naar de praktijk?
Het is voor mij belangrijk om te weten wat voor type kind het is (of hij/zij bijvoorbeeld sterk reageert op prikkels of juist heel stevig is, of hij/zij het snel warm heeft of juist koud, etc.). Maar die dingen kun jij mij als ouder beter vertellen dan ik in een uurtje kan observeren. Jij bent dus, samen met de resultaten uit eventuele onderzoeken, mijn belangrijkste informatiebron.

Borstafhankelijke baby’s zijn van harte welkom bij het consult, maar oudere kinderen vragen op een andere manier aandacht. Wij zijn zeker een uur (en vaak langer) met elkaar in gesprek op volwassenen-niveau, wat voor kinderen reuze saai is. Bovendien is het belangrijk dat jij mij goed kunt volgen en dus niet te veel wordt afgeleid door je kindje. Wil je hem/haar graag meenemen, zorg dan voor een oppas die indien nodig even een wandelingetje kan gaan maken met je kind, zodat wij in alle concentratie de behandeling goed kunnen bespreken.

Hetzelfde geldt overigens voor Skype-consulten: als je kind op de achtergrond herrie maakt of jouw aandacht probeert te trekken, kost dat jou (en mij) veel energie. Die we eigenlijk liever willen besteden aan nadenken over en bespreken van de gezondheid en therapie van je kindje. Zorg dus voor een oppas, zodat jij je kunt concentreren op de belangrijke informatie die ik je geef.