Dit ben ik

Dit ben ik

Nienke site klein“100% natuurlijk, zoals het hoort”

De Groene Vrouw is het alter ego van Nienke Tode-Gottenbos (1982), moeder van twee levendige kinderen, kruidengeneeskundige, darmfloratherapeut en  voedingskundige.

Ik ben iemand die van alles het naadje van de kous wil weten. Ik houd van verklaringen: waarom is het zo en hoe werkt dat dan? Zo sta ik ook tegenover mijn cliënten. Ik geef naast oplossingen ook graag kennis mee zodat je zelfredzaam bij mij weggaat. Jij kunt het zelf, en ik leer je hoe!

Voordat je verder leest: ik ben allang niet meer in mijn eentje De Groene Vrouw. Hier lees je alles over ons team!

 

Drie pijlers onder de gezondheid

In mijn visie zijn er drie pijlers onder de gezondheid: Voeding, Darmflora en Leefstijl. Als je niet de juiste voeding eet, krijgt je darmflora niet genoeg te eten. Is je darmflora prut, dan heb je niet genoeg energie om lekker buiten te gaan bewegen. En bij te weinig zon & beweging, krijg je weer niet genoeg vitamine D… zo hangt alles met elkaar samen.

Ik heb verschillende opleidingen en heul veul bijscholingen achter de rug (hier zie je een lijstje). Na de middelbare school (en mijn eerste kind) ben ik ooit begonnen met mijn grote passie: de kruidengeneeskunde. Daarna Medische Basisvakken, en toen leerde ik: kruiden zijn interessant, maar niet de basis. Als de voeding of de darmen niet in orde zijn, kom je met kruiden ook niet ver. Dus ben ik Darmfloratherapie gaan studeren, en daarna Voeding & Gezondheid.

Darmfloratherapeut klinkt voor veel mensen een beetje viezig, dat kan ik me best voorstellen. Wees niet bang: je hoeft geen ‘potje’ mee te nemen naar het consult 😉 Gelukkig weet iedereen tegenwoordig dat 70% van je weerstand vanuit je darmen komt, van de de yoghurtreclame. Maar hoe het echt zit en hoe je er echt je voordeel mee kunt doen weet bijna niemand. Daar wil ik graag aan bijdrage aan leveren.

 

Eigenwijs met een wetenschappelijke basis

Ik ben vreselijk eigenwijs. Altijd al geweest, verandert niet, niks meer aan te doen. Mijn moeder noemde me vroeger al stronteigenwijs… is dat even mooi uitgekomen. Ik hou van zelf nadenken en van logica. Van het combineren van de nieuwste wetenschappelijke inzichten en onderzoeken, met eeuwenoude kennis. Die oervolkeren waren namelijk niet achterlijk. Ze hadden niet bepaald de tijd om fouten te maken (dan ging je namelijk gewoon dood), dus het leven van jager-verzamelaars-volkeren is eigenlijk één grote clinical trial van duizenden jaren. Het is mooi om te zien dat steeds meer van die oude kennis nu opnieuw ‘ontdekt’ wordt in modern wetenschappelijk onderzoek.

Over mijn vakgebied wordt vaak heel woo-woo gedaan, alsof ik een soort Jomanda ben. Ik kan je uit de droom helpen: dat ben ik niet. Aan de andere kant bekijk ik wetenschappelijk onderzoek ook net zo kritisch als al het andere: is het goed uitgevoerd, is het logisch? Vaak leer je veel meer door vanuit het lichaam te kijken, dan iets proberen te bewijzen met de verkeerde uitgangshypothese. Stronteigenwijs dus, met een wetenschappelijk inslag, en respect voor oude kennis. En dan heb ik nóg niet altijd gelijk – dus blijf ook zelf nadenken.

Verder ben ik groen zonder geitenwollen sokken (die kriebelen). Ik hou niet van macrobiotisch geleuter; en wat jij doet moet je zelf weten, maar kunt ook best natuurlijk leven mét make-up (en deodorant). Persoonlijk draag ik ook graag pumps (en een goede pinup dress want hey, it fits my ass). Oh ja. En ik ben niet altijd aardig en lief. Of eigenlijk wel, maar ik kan ook wel eens cynisch en een tikkeltje sarcastisch uit de hoek komen. Kun je daar niet tegen, lees dan even hier.

 

Voedingsvisie

Wat vind ik nu eigenlijk van voeding? Ik vind het altijd prettig om te weten waar ik aan toe ben als ik op de website van een foodie kom. Dus hieronder in het kort mijn visie:

  • Ik kijk vanuit het lichaam. Toen ik zelf in de war raakte over ‘wat moet je nu nog geloven’ (geen vlees, wel vlees, geen vet, wel vet, geen suiker, wel suiker…) ben ik teruggegaan naar mijn opleiding Medische Basisvakken. Bij Fysiologie leer je hoe het lichaam werkt en wat het nodig heeft om te kunnen werken. Welke legoblokjes zijn er nodig om een enzym of hormoon te bouwen? Waar vind je die legoblokjes (voedingsstoffen), in welke voedingsmiddelen zitten ze? Die moet je dan dus eerst naar binnen eten.
  • Ik kan me vaak goed vinden in de visie van Weston A. Price. De tandarts, niet de vereniging. Als je niet weet wie het is, lees dan hier alles over deze dode tandarts. Zijn ideeën komen niet voort uit theorie-van-achter-een-bureau, maar vanuit observatie van heel veel traditioneel levende (maar sterk verschillende) bevolkingsgroepen. Daaruit bleek dat:
    • iedereen anders at, maar dat bepaalde voedingsstoffen altijd in een vorm terugkwamen in het dieet (zoals Omega 3, verzadigde vetten en vitamine A)
    • het moderne dieet wel degelijk een destructieve werking heeft op het menselijk lichaam
    • deze destructie en degeneratie zelfs binnen 1 generatie te zien was (en dus niet te maken had met genetische patronen), nadat een voorheen traditioneel levend volk in aanraking kwam met ‘moderne’ voedingsmiddelen zoals jam, siroop, suiker en witmeel.

    Ik kan me overigens niet zo vinden in de ideeën van de moderne Weston Price Vereniging (WAPF). Zowel in Nederland als in Amerika zijn daar mensen in aanwezig die naar mijn idee uit de bocht gevlogen zijn in hun aanpak, die doorslaan in hun ideeën over voeding of die meer bezig zijn met hun eigen positie dan met het belang van het grote geheel. Jammer maar helaas; dus ik hou me maar gewoon bij de dode tandarts zelf. Die had het best goed bekeken.

  • Vlees & dierlijke producten zijn bronnen van enorme hoeveelheden voedingsstoffen. Als je overtuigd raw food vegan bent, komen onze visies niet overeen. Als je nu mijn blogs leest geloof je het misschien niet, maar ik ben jarenlang veganist geweest. Maar zoals ik al zei: ik heb geleerd om te kijken vanuit het lichaam. En hoewel ik denk dat je dode dieren niet nodig hebt om gezond te leven, bevatten ze enorme hoeveelheden voedingsstoffen, die lastig op een andere manier te krijgen zijn. Gezond vegetarisme heeft dan ook veel meer voeten in de aarde dan een beetje combineren van bonen & granen. Veganisme (het totaal vermijden van alle dierlijke producten, dus ook zuivel, eieren etc.) kan een principiële keuze zijn, maar is niet de meest natuurlijke (of meest gezonde) manier van eten voor een mens. Daar kom ik nog wel eens op terug in een blog – het is te uitgebreid om hier te bespreken. Verder ben ik er niet van overtuigd dat veganisme de beste manier van leven is voor aarde & milieu – maar ook dat is een te lang verhaal om hier neer te zetten. Hoe dan ook – ben je veganist: wees welkom, wees welkom en doe je voordeel met de dingen die ik schrijf. Maar ga niet lopen schelden omdat je het niet eens bent met mijn visie; dat doe ik bij jou thuis ook niet.
  • Biologisch & ‘zoals het hoort’. Natuurlijk is biologisch beter voor je, daar ga ik niet eens over discussiëren. Je stopt minder rotzooi in je lijf. Klaar. En verder: kijk naar hoe iets van nature gegroeid, gegraasd, gegeten heeft. Het vlees en de melk van grasgevoerde koeien bevatten meer gezonde voedingsstoffen dan dat van koeien die graan en soja hebben gegeten. Als je het leest denk je ‘duh’, maar echt: het merendeel van de dingen die in de supermarkt te vinden zijn, staan ver van hun natuurlijke staat af. En ja, het is duurder en het kost meer moeite om biologisch te eten. Deal with it. Jij bepaalt zelf wat je wel en niet bio wilt/kunt eten.
    Mocht ik het per ongeluk een keer vergeten te vermelden: als ik het heb over ‘vlees’, dan bedoel ik altijd biologisch & grasgevoerd (oftewel: ‘heeft gegeten wat het hoort te eten’), en over ‘melk’, dan bedoel ik altijd ‘rauwe melk van biologische grasgevoerde koeien’).
  • Veel groenten, groenten, groenten en varieer nou eindelijk eens een keer écht. Dacht je dat 15 soorten groenten en 20 soorten fruit in de supermarkt (waarvan je zelf maar een klein deel lekker vindt) echt betekent dat je ‘gevarieerd eet’? Maandag pasta, dinsdag rijst, woensdag aardappelen? I don’t think so. Iedereen in Nederland (ikzelf inbegrepen) moet meer variëren in zijn voeding. Met dingen die je niet kent, bij voorkeur. En heel veel groenten. Denk je dat je met 200 gram doodgekookte spruitjes genoeg eet? Geef ik je gelijk mijn beste tip: vervang je broodlunch door een groentenlunch, en dan praten we verder. Don’t worry: ik geef je op deze site genoeg tips voor hoe je dat regelt!
  • Geen suiker, weinig granen, dat soort dingen, blablabla. Snap je zelf ook wel. Al mijn recepten zijn suikervrij, maar ik gebruik wel kokosbloesemsuiker en honing.
  • Geen dogma’s. Ik ben van de 80-20-regel: als je 80% gezond eet (en dan dus ook echt gezond) kun je best 20% wat minder gezonde dingen eten. Een stuk chocola. Een patatje. Een keer wat mayo door je salade. Natuurlijk is het fijn als je deze dingen ook helemaal verantwoord kunt maken (en dat kan ook), maar je hoeft niet te stressen als je een keer iets eet dat niet helemaal perfect is. Stress is slechter voor je dan af en toe een koekje. Maar: let wel op wat je in dei 20% stopt, want die is eerder vol dan je denkt!

Ziezo, nu weet je zo’n beetje wat je kunt verwachten.

 

Functionele verzorgingsproducten

Naast blog, praktijk & online academy heb ik ook ook een (inmiddels goedlopende) verzorgingslijn ontwikkeld. Deze producten zijn gegarandeerd zonder minerale oliën en rare vulmiddelen. Toen ik begon was er niets te krijgen waar mijn baby geen rode billen van kreeg. Ik keek op een gegeven moment bijna scheel van het lezen van de kleine lettertjes op verpakkingen. Zelfs de producten in de biologische winkel zijn lang niet allemaal ‘troeploos’. Dat moest anders kunnen, gewoon 100% natuurlijk, zoals het hoort! Toen heb ik Balsem! ontwikkeld. Dat begon op mijn aanrecht in een jampotje maar was zo populair bij andere moeders dat ik het in productie heb genomen.

Nu Bestaat de Groene Vrouw Verzorgingslijn uit meer dan 25 producten. Van het herstelondersteunende Boem! tot de rijke Crème! Wat de producten uniek maakt is de samenstelling. Bij andere merken mag je blij zijn als er in een calendulazalf 10% echte calendula zit. In Au! Zit 90% pure calendula, wat bijenwas voor de structuur en een beetje Lavendel voor extra herstelondersteuning. Zo weet je precies wat je op jezelf of je kind smeert. Dat is voor mij heel belangrijk en daarom staan de ingrediënten overal duidelijk bij.

In de shop vind je overigens ook natuurlijke voedingssupplementen. Vanuit mijn opleiding heb ik veel geleerd over hoe een supplement in elkaar moet zitten. Zo kies ik waar mogelijk het liefst voor supplementen uit echte voeding. Je eet immers niet vitamine C, je eet een broccoli. En in die broccoli zit een hele matrix aan voedingsstoffen – waarvan we nog niet precies weten wat die allemaal doen, maar dat wil niet zeggen dat ze geen functie hebben. Heb je een supplement nodig, neem dan dus liever geconcentreerde broccoli (of een andere groenten) dan een in het laboratorium in elkaar gedraaide combinatie van een paar synthetische vitamines…

lipstickkissZo. En nu weet je wel weer genoeg over mij. Mijn beha-maat, op welke partij ik stem en welk glijmiddel ik gebruik lees je (als je goed zoekt) op het blog. Hup, aan de slag jij!