Droge huid deel 2: verzorging van binnenuit

Droge huid deel 2: verzorging van binnenuit

cream_pie_;-)

Nu de winter weer is aangebroken, hebben veel mensen last van een droge huid. De vorige keer vertelde ik je hoe je daar (simpel en goedkoop) van buitenaf iets aan kunt doen. Maar als je een notoir knisperig velletje hebt, is het ook essentieel dat je daar van binnenuit aan werkt.

Van buitenaf kun je je huid immers niet echt ‘voeden’, omdat je nauwelijks iets opneemt via je huid. Of anders gezegd: de meeste producten bevatten veel te grote moleculen om echt opgenomen te worden. De dingen die je wél opneemt via je huid (zoals bepaalde plantaardige bestanddelen en medicatie) zijn weer niet de stoffen die je gebruikt om je huid te verbeteren of vetter te maken. Je kunt van buitenaf dus alleen beschermen; voor het echte voeden van je huid moet gebeuren door middel van voedingsstoffen van binnenuit – die je eerst in je mond stopt, dus.

 

Vochttekort

Er zijn grofweg twee soorten van een droge huid: een huid met gebrek aan vocht en een huid met gebrek aan (huid)vet. Laten we eerst eens kijken naar een huid met vochttekort. Dit kun je op twee manieren verlichten. De eerste is simpel: drink meer water. Zeker in de winter ‘vergeten’ mensen nogal eens dat ze juist nu (met de verwarming op 8 en de droge winterlucht buiten) veel moeten drinken. Ik heb dat ook wel eens: dat je ’s avonds nog even snel twee glazen naar binnen klokt (en dan ’s nachts drie keer opstaat om te plassen).

Ook hierbij is de wetenschap er niet over uit of ‘meer water drinken’ daadwerkelijk helpt tegen een droge huid. Ik denk ook niet dat het glas water dat je drinkt, linea recta naar je huid gaat om die van binnenuit te hydrateren. Aan de andere kant: water (in de vorm van bloedplasma) is een belangrijk vervoersmiddel voor voedingsstoffen – ook naar je huid. Lukt het in de winter niet goed om zo’n koude kledder naar binnen te gieten, probeer dan eens warm water of (kruiden)thee. Of eet meer soep.

Een huid met vochttekort is ook vaak een huid die het vocht te makkelijk laat ontsnappen. Dit kun je verhelpen door te smeren, maar ook door te zorgen dat de bestanddelen die je huid gebruikt om mooi te ‘sluiten’, aanwezig zijn. Dit zijn onder andere:

  • Vitamine A – stimuleert de vernieuwing van cellen in de huid, zodat steeds gezonde cellen de buitenste huidlagen vormen (nou ja, niet de allerbuitenste, die zijn deaud, maar je begrijpt wat ik bedoel). Ook reguleert het de talgproductie, waardoor die normaliseert (met andere woorden: niet teveel en niet te weinig). Een gebrek aan vitamine A kan leiden tot een droge, schilferige huid en kenmerkende bultjes op de bovenarmen (een soort ‘hard kippenvel’, officieel hyperkeratosis pilaris genaamd).Vitamine A (ofwel retinol, de meest bruikbare vorm die niet meer hoeft te worden omgezet) vind je alleen in dierlijke producten, met name lever. Eetbare alternatieven voor runderlever 😉 zijn kippenlever, biologische leverworst, kabeljauwlever en levertraan.
  • Zink – speelt niet alleen een rol in je immuunsysteem en de DNA-synthese, maar ook in het goed kunnen bouwen van eiwitten (uit aminozuren). Dat heb je dan weer nodig voor van alles het opbouwen van gezonde huidcellen. Een tekort aan zink kan onder andere acne veroorzaken [1] en ontstekingen bevorderen (zink heeft een ontstekingsremmend effect). Ook zorgt zink ervoor dat je de vitamine A van hierboven goed kunt opnemen en vervoeren via je bloed – wel zo handig. Als je dan toch die moeite doet…Zink zit niet heel automatisch in je dieet. Ja, wel een beetje, maar niet genoeg. Met 150 gram oesters krijg je meer dan 1100x de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid binnen – maar ja, wie eet die dingen nou. Een hamlapje staat vervolgens aangetekend als ‘hoog’ op de lijst, maar 100 gram daarvan bevat maar 40% van je ADH. Vlees en vis zijn waarschijnlijk toch de zaken waar je het grotendeels van moet hebben (rund en garnalen hebben er bijvoorbeeld ook vrij veel van). Eieren (eigeel) doen het redelijk (bijna 5mg per 100 gram, maar ja, wanneer heb jij voor het laatst 100 gram eigeel gegeten?). Je kunt dat aanvullen met zaden zoals pompoenpitten en lijnzaad. Maar het blijft een beetje krapjes.
  • Vitamine C – reguleert eveneens ontstekingen en is (overigens net als vitamine A) een belangrijke antioxidant; het heeft dus de mogelijkheid om vrije radicalen (aggressieve zuurstofdeeltjes) onschadelijk te maken die de weefsels (en dus ook je huid) kunnen beschadigen. Los daarvan is vitamine C ook belangrijk voor de vorming van collageen, wat je huid stevigheid geeft (weet je nog, van geschiedenis? Die zeevaarders die scheurbuik kregen als gevolg van een vitamine C-tekort… die tanden vielen dus uit omdat het collageen niet gevormd kon worden – en al die ellende begint met, jawel, een droge huid). Tot slot lijkt vitamine C nog een rol te spelen in het uitdrogen van je huid (als in: een tekort aan deze vitamine kan zorgen dat je huid makkelijker vocht laat ontsnappen).Vitamine C vind je in best veel voedingsmiddelen. Je hoeft ze alleen nog maar te eten. Een rijtje: paprika, kiwi, boerenkool, broccoli, guave en canteloupe meloen.
  • Collageen – om die collageen te vormen, heb je nog iets meer nodig dan vitamine C alleen. Collageen is onderdeel van je onderhuids bindweefsel en bestaat voor een groot deel uit eiwitten. Nu is het niet zo dat als je collageen eet, dat ook rechtstreeks onder je huid gaat zitten – als je een biefstuk eet, gaat die ook niet als biefstuk op je bil zitten. Maar in (dierlijk) collageen vind je wel precies die aminozuren die je nodig hebt om je eigen collageen goed op te kunnen bouwen.Eet je al veel zelfgemaakte bouillon of gelatine? Dan krijg je ook al deze aminozuren al binnen, en hoef je niet per se ook nog collageen te eten; zelf vind ik (grasgevoerd) collageen vooral handig omdat het niet geleert en je het dus wat makkelijker kunt toevoegen aan je yoghurt of sap.

 

Vetgebrek

Een huid kan ook een tekort hebben aan vet. En ja, dat los je ook weer op door vetten te eten. En nog wat van die dingen. Lijstje!

  • Verzadigde vetten – zijn onder andere belangrijk voor het geven van stevigheid aan je cellen – ja, ook je huidcellen. Van verzadigde vetten maak je cholesterol. En dat is goed. Want cholesterol is een belangrijke bouw- en herstelstof. Het maakt een belangrijk deel van je celmembranen uit, en beschermt ze onder andere tegen de gevolgen van oxidatie (de beschadiging door de vrije radicalen van hierboven). Lang leve cholesterol en verzadigd vet.Gezonde verzadigde vetten vind je in biologische dieren – rundervet, kippenvet, reuzel, roomboter. En hoewel ik geen onverdeeld fan ben van kokosolie OP je huid, is het inwendig prrrrima om te gebruiken.
  • Omega 3, 7 en 9 – naast verzadigde, heb je ook onverzadigde vetten nodig. Omdat ik ervanuit ga dat dit inmiddels tot je basiskennis behoort, even heeeeel kort: de meeste mensen eten teveel Omega-6 in de vorm van linolzuur (zonnebloemolie, soja-olie, margarine en daarom in bijna alle bewerkte voedingsmiddelen). Het overschot kan worden omgezet in ontstekingsbevorderende stoffen, die bijvoorbeeld huidontstekingen kunnen veroorzaken. Wat je wilt, is dus minder Omega – 6, maar meer van de andere omega’s. Het begin van deze alinea was dus geen typfout: je wilt Omega-3, 7 en 9. Omega-6 in de vorm van linolzuur mag je overslaan, die krijg je genoeg binnen als je noten en zaden eet en meer heb je niet nodig. Wel hebben we vaak tekort aan een ander Omega-6-vetzuur genaamd GLA, en het aanvullen daarvan kan wel weer nuttig zijn.Zo werkt Omega-3 (onder andere!) juist ontstekingsregulerend – dat wil meestal zeggen: minder ontstekingen. Ontstekingsgerelateerde aandoeningen als acne en eczeem kunnen dan ook verergeren als je een gebrek hebt aan Omega-3. Omega-7 speelt een belangrijke rol in het ‘bevochtigen’ van huid en slijmvliezen. Een tekort (wat vaak voorkomt bij het ouder worden) kan leiden tot een drogere huid, maar ook tot droge ogen, een droge mond en een droge vagina. Omega-9 is eveneens belangrijk voor het reguleren van ontstekingen en voor het aanmaken van huidvet / talg (dat bevat veel Omega-9).

    Omega-3 vind je in vis, visolie of desnoods algenolie. En in vredesnaam, eet er genoeg van, want een tekort heeft invloed op veel meer dan alleen je huid (op je hersenwerking, om maar eens iets te noemen). De bekendste bronnen van Omega-7 zijn duindoorn(zaad-olie) en granaatappelzaadolie omdat die veel gebruikt worden in de reclame huidverzorgingsproducten, maar in wezen zijn macadamia’s er veel rijker aan. Echte roomboter en biologische reuzel doen het trouwens ook heel aardig, en avocado en olijfolie ook (en daarmee krijg je gelijk Omega-9 binnen). Neem trouwens geen overdosis van Omega-7. Dat vormt op je huid de stof 2-nonenal. En dat veroorzaakt euh, ‘old people smell’. Lijkt me geen fijne bijwerking.

Zo, en nu ben ik wel weer even uitgeschreven. Hoewel ik laatst nog wel lekker heb zitten knutselen met maskertjes. Maar dat komt dan de volgende keer wel weer.

 

De vraag van vandaag:
Wat zijn jouw favoriete hapjes voor een gezonde huid?
Vertel het ons in de reacties!

Reageren? Gezellig!

Reacties (9)

  • Else

    Ah, goed excuus om elke week bij de notenboer op de markt macadamia mix te gaan halen… Nom nom. Zeg Nienke, wat veroorzaakt dan old people smell bij old people? Een omega 7 beperking is vast niet afdoende?

  • Maria

    Wat is “old People smelt “

  • Mirella

    Een lekkere salade die ik geregeld maak en waar lekker veel omega 3 in zit is deze:
    2 grote trostomaten in blokjes gesneden, 1 avocado in stukjes gesneden, 2 hard gekookte eieren in
    stukjes gesneden, 1 uitgeknepen limoen, scheut olijfolie, beetje zwarte peper, beetje kurkumapoeder en
    een snufje zeezout (optioneel: 2 tenen knoflook). Dit goed door elkaar roeren en opeten maar. Naar deze
    salade kan ik echt smachten, zo lekker vind ik hem. En hij is supergezond.

    • De Groene Vrouw

      Klinkt heerlijk maar… waar zit de Omega-3 dan? 😉

  • Hilde

    Vraagje: best lastig om aan biologische reuzel te komen. Waar haal je dat?
    Geen grap!

    • Carinda

      Je kunt het zelf maken door spek te smelten

      • A.

        Reuzel is geen spekvet. Het is het vet wat zich verzameld rond de nieren.
        Erg lekker. In Utrecht verkoopt Ron agterbeek het aan de nachtegaalstraat.

    • Anoes

      biologische slager?