Een warm welkom

Een warm welkom

Zeewier

Je weet het misschien niet, maar je hebt zeewier in je buik. Of nou ja, structuren die op zeewier lijken. En dat is maar goed ook, want daarmee neem je voedingsstoffen op – als je ze tenminste geeft wat ze nodig hebben: een warm welkom.

Nadat je eten in je gezicht gestopt hebt, begint het spijsverteringscircus. Op de ene plek wordt iets toegevoegd, op de andere iets opgenomen. Dat begint al in je mond, waar amylase in het speeksel de zetmelen alvast een beetje afbreekt. Ook worden er alvast hele kleine beetjes voedingsstoffen (zoals sporenelementen) opgenomen via de slijmvliezen van je mond.

Dat proces gaat verder in de maag, dunne darm en dikke darm. Overal worden spijsverteringssappen toegevoegd en wordt de voedselbrij gekneed om die sappen zo goed mogelijk overal te verdelen. In die sappen zitten bijvoorbeeld zuren om schadelijke bacteriën te doden die op je voedsel zaten, en enzymen die de grote voedingsstoffen in kleinere stukjes moeten knippen (eiwitten naar aminozuren, koolhydraten naar monosachariden, je kent het wel).

 

Lange darm

Even een miniquiz. Wat is qua oppervlak het grootste orgaan van je lichaam?

 

Zei je ‘de huid’? Dat wordt ons op school geleerd. Maar het is niet waar. Want de darmen hebben een veel, veel groter oppervlak dan de huid. Nou vooruit: het is een beetje waar, want de darm is in feite een soort huid. De darmen zijn buitenwereld. Je stopt er continue stukjes buitenwereld in en net als de huid beschermen ze je binnenwereld tegen schadelijke invloeden.

Je darmen hebben niet alleen een flinke lengte (de dunne- en dikke darm bij elkaar zo’n 7 meter) maar zijn ook nog eens gevouwen en geplooid om zoveel mogelijk oppervlak te creëren. En daar zijn we dan eindelijk aangeland bij het zeewier. Om het oppervlak nog verder te vergroten, heb je microvilli, ofwel darmvlokken. Dit zijn de zeewierachtige constructies in je darm – maar dan heul klein – die zoveel mogelijk voedingsstoffen opnemen. Samen zorgen ze ervoor dat alleen je dunne darm al een oppervlakte heeft van ongeveer 200m2 – ongeveer een tennisveld.

Maar de truc is: dat kunnen ze alleen doen als ze lekker zeewierachtig kunnen zwieren. Je weet wel, woesj-woesj als struiken in de wind, maar dan onder water. ‘s Nachts maak je weinig spijsverteringssappen aan en weinig speeksel. Je hele systeem wordt minder gesmeerd. Dus ook je zeewier. Dat droogt als het ware een klein beetje uit en ligt als zielige kwakjes op het strand van je darmwand. Ah, de poëzie.

 

Hydrateer en verteer

Maar echt handig is het niet, want in deze staat kunnen ze de voedingsstoffen niet optimaal opnemen. Dus wat doe je om ze weer vrolijk en vrij te laten (z)wieren? Je voegt water toe. Heel simpel, iedereen kan het. Door ‘s ochtends je uitgedroogde darmen te hydrateren met 1 of 2 glazen vocht, stromen je zeewieren weer en kun je zoveel mogelijk voedingsstoffen opnemen.

Zo makkelijk is het. Je vraagt je af waarom je dit blog eigenlijk leest. Oh ja. Hierom: het is wel belangrijk wat je erin stopt, die eerste paar slokken. Op de ene drank doet je zeewier het beter dan op de andere. En ik heb slecht nieuws: van koffie verpieterd je zeewier.

Koffie en thee (ook groene) bevatten veel tanninen. Da’s een moeilijk woord voor looistoffen en de naam zegt het al: die stoffen (maar dan uit eikenbast en walnoot enzo) werden vroeger gebruikt om leer mee te looien. Ze hebben een samentrekkend effect: het weefsel laat vocht los en trekt zich samen. Dat kan handig zijn als je een bacteriële infectie in je keel te lijf wilt gaan. De looistoffen trekken het vocht uit de bacteriën en die sterven af. Maar het is niet bepaald de staat waarin je lekker voedingsstoffen opneemt, als zeewier zijnde.

Bovendien is koffie nogal heftig voor je maag. Als je last denkt te hebben van brandend maagzuur en je drinkt (naast je dagelijkse dosis Rennies) 6 koppen koffie op een dag, dan wordt het tijd om die visie eens bij te stellen. Ik zeg het maar even. Of koffie überhaupt gezond is, daar gaan we het van de week nog over hebben – maar als eerste vocht is het in ieder geval niet zo’n goede keuze. Sorry. You’re allowed to hate me right now.

 

Water, de rest komt later

Wat dan wel? Heel simpel: water. Liefst zo puur mogelijk. En als je je lichaam echt een plezier wilt doen, maak je daar warm water van. Dan hoef je geen energie te verspillen aan het opwarmen (van 15 naar 37C) en kun je het water gelijk ‘gebruiken’ om je zeewier te begieten. In hun eigen zeewierachtige staat hebben de darmvlokken een win-win-relatie met de darmflora: ze zorgen voor een goed milieu waar de darmflora kan ‘wonen’, en de darmflora zorgt op zijn beurt voor lekkere slijmstoffen (nomnomnom) die de darmvlokken weer beschermen.

Water heeft nog meer voordelen: het zorgt dat de afvalstoffen die je lever en nieren ‘s nachts hebben afgebroken, ook kunnen worden afgevoerd. En water is nodig voor zo ongeveer álles in het lichaam, dus wat dat betreft doe je je lichaam alleen maar een plezier. Bovendien voel je door een glas warm water te drinken, vaak beter of je wel echt honger hebt. Neem het water het liefst 20-30 minuten voordat je iets anders eet – als dat lukt natuurlijk.

Nou vooruit. Het hoeft niet alleen een saaie kop warm water te zijn. Er mag wel iets in als je wilt – maar hou het rustig. Een paar schijfjes verse Gember bijvoorbeeld: die ondersteunen je lever en spijsvertering, en hebben en passant nog een verwarmend effect ook. Lekker voor van de winter. Andere fijne ochtendkruiden zijn Citroenverbena, Citroenmelisse, Pepermunt, Rooibos, Venkel, Anijs en Dropplant (Agastache). Hou je tisane in ieder geval lekker licht.

Wil je je zeewier echt een plezier doen, neem dan slijmstoffen zoals die in Calendula, Heemst of Kaasjeskruid. Maak een koud aftreksel door er ‘s avonds koud water op te gieten, zeef dat ‘s ochtends af en verwarm het zachtjes (!)  tot drinktemperatuur. Je darmen zullen je dankbaar zijn.

 

De vraag van vandaag:
Wat gaat er ‘s ochtends als eerste richting jouw zeewier?
Vertel het ons in de reacties!

Reageren? Gezellig!

Reacties (18)

  • Agaath

    Ik zet ‘savonds een glas water naast m’n bed en drink dat dan op als ik wakker wordt. Lekker makkeljik en dan zit er ook ongeveer een half uur tussen voor ik ga ontbijten. Dan lees ik nog wat in bed. Ik neem met het water ook meteen wat spirulina tabletten. Dus ik geef m’n zeewier zeewier:) Maar In de winter is dat water nogal koud. Daar moet ik nog eens wat op verzinnen.

  • Pingback:Variëren met havermout

  • Pingback:Grote schoonmaak | LeesVoer Grote schoonmaak | Een zoektocht naar domestic bliss omgetoverd tot smakelijk leesvoer

  • Ellen

    Ik ben vanmorgen voor het eerst begonnen met het calendula aftreksel. Smaakt goed en de maag wordt er lekker rustig wakker van! Ik hoop trouwens dat het boren naar schaliegas niet doorgaat, want dan wordt het drinkwater van goed naar enorm vervuild… Geen idee wat we dan moeten (dit in reactie op het wel of niet filteren van water).

  • Maria

    Allereerst, wat schrijf je grappig en wat weet je veel. Een genot om te lezen.
    Ik drink ‘s ochtends een glas heet water met of zonder citroensap, maar ook niet altijd. Daarna koffie, heerlijk. Nu heb ik sole gemaakt, je weet wel, water helemaal verzadigd met zeezout. Zouden mijn buikwieren het ook fijn vinden als ik de dag daarmee begin?

    • De Groene Vrouw

      Ik denk het wel… nou ja, water met een theelepeltje sole dan natuurlijk 😉
      Zelf voeg ik sole ook wel eens toe aan mijn thee, omdat ik het zo los in koud water wat weeïg vind smaken.
      Verder bedankt voor je complimentjes!

  • Pingback:Een warm welkom | Nieuwe Aarde

  • Lilian

    Een glas water als ik wakker word (overigens ook ‘s nachts 1-2x als ik moet plassen), in de herst/winter/lente lauw in de (hele warme) zomer koud . Daarna nog eens een glas met het tandenpoetsen.

    Goh blijk ik ineens iets best wel goed te doen, zonder dat te doen omdat het zo gezond is!

  • Eva

    Ik drink meestal een glas rauwe melk als mijn man opstaat, en slaap dan nog even verder. Wordt mijn zeewier daar blij van of is water toch beter?

    • De Groene Vrouw

      Ik denk vooral: koud! In jouw geval zou ik zeggen: als je je er goed bij voelt, lekker doen. Met een beetje slagroom erin als het even kan 😉 En dan later wat warm water als je opstaat.

  • Kim

    Een glas warm water :). En dan, na aankleden, groente of fruit en dan havermoutpap (verslaafd).

  • Een glas water met mijn medicijnen :-(
    En dan bij mijn ontbijt een glas groene thee, vandaag met een takje tijm erin (over van de blaadjes die ik gisteravond in de sla gebruikte). Ik zet heel barbaars mijn thee met echt kokend water, want ik houd zo van die bittere smaak van die looistoffen. Ik maak mezelf wijs dat dat ook goed is voor mijn lever/gal problemen …

  • Een glas water en een kop kruiden thee. hoewel die thee met de ochtendspits vaak maar half op gaat… herkansing nu om 9h30 :-)

  • Eva

    Ik drink eerst een paar glazen water, dan een kop koffie. Soms water met appelazijn maar ieuw wat is dat zuur…
    Je leest vaak dat je kraanwater moet filteren, wil het echt goed voor je zijn. Ik doe dat niet…maar wat vind jij daarvan? Nodig, dat filteren, of onzin?

    • De Groene Vrouw

      Ik doe het niet. Bij ons in Utrecht komt bar-le-duc uit de kraan, dus waarom zou ik? Filteren haalt (afhankelijk van je filtersysteem) ook een belangrijk deel van de mineralen uit het water en volgens mij haalt het nog altijd geen resten van medicatie (hormonen uit de pil etc.) eruit, dus daarvoor hoef je het ook niet te doen. In de regio Den Haag/Gouda wordt wel flink gechloreerd – daar zou ik het misschien filteren voor de smaak.

      • Eva

        Dank voor je antwoord!