Geen Verstopping op Vakantie

Geen Verstopping op Vakantie

man's flip-flops feet in front of white water closet in bathroom

Geen ruzie ~ in de auto ~ want daar schiet je ~ niks mee op… meer mensen die deze Bert&Ernie-klassieker grijsgedraaid hebben op de achterbank richting Frankrijk? Nou ja, daar moest ik aan denken bij de titel van dit blog. Dus dat. Laten we dan nu maar naar de inhoud gaan.

Want het is vakantie! En zomer enzo. En dan gaat de vaart der volkeren ineens richting de Costa’s. Of de Bordeaux. Of de Eifel. Maar waar mensen ook naartoe gaan, één ding hoor ik ieder jaar weer terug: verstopping! Om de één of andere reden raken we massaal geconstipeerd op vakantie. Hoe komt dat eigenlijk – en wat kun je eraan doen?

 

Te veel croissaintjes

Deze is logisch en had je zelf vast ook al bedacht. Al die heerlijke pains, croissants en Brötchen (om nog maar te zwijgen van de pizza & pasta) zorgen niet alleen voor een paar extra vakantiekilo’s (nee, niet in je koffer) maar zijn ook niet echt lekker voor je darmen.

Veel buitenlanden zijn gespecialiseerd in alle overheerlijke vormen van gluten die je kunt bedenken. En hoewel ik er niet in geloof dat gluten altijd voor iedereen verschrikkelijk zijn, zijn ze ook zeker niet voor iedereen echt goed. Eet je heel veel van dit lekkers, dan krijgt zelfs de meest doorgewinterde broodeter uiteindelijk last van zijn darmen. En ben je al gevoelig, dan gaat dat extra snel. It’s no rocket science.

Aan de andere kant hoor ik vaak cliënten met gevoelige darmen, die op vakantie nergens last van hebben. Hoe dat komt is me nog niet helemaal duidelijk; het zou kunnen dat we in Nederland bepaalde broodverbetermiddelen in ons brood stoppen die in het buitenland achterwege gelaten worden bijvoorbeeld. Maar of je nu thuis blijft of erop uit trekt: eet gewoon niet zoveel brood. Dat is altijd beter.

 

Vezels & Groenten

Met minder brood hou je gelijk je handen vrij voor een goede groentenlunch. Want dat is probleem nummer 2: op vakantie gaan we graag en veel uit eten. En moet je eens opletten wat er ‘uit eten’ op je bord komt te liggen: je kiest vlees en vaak zitten daar wel iets van patatjes, aardappels of rijst bij. En als je geluk hebt een garnituurtje van een blaadje sla met wat vinaigrette. Of een bakje doorgekookte wortels.

Kijk deze vakantie maar eens kritisch naar je groenten-inname. Thuis is die misschien nog niet altijd optimaal, maar op vakantie (als zelf koken ineens een enorme onderneming blijkt omdat je het keukenmesje vergeten bent en het campinggasje de hele tijd uitwaait) eet je vaak nog veel minder.

En minder groenten = minder vezels. En minder vezels = makkelijker verstopping. Dus de oplossing is eenvoudig: eet meer groenten. Zorg bijvoorbeeld dat je met de lunch alvast een goede groentenschotel naar binnen werkt. In het buitenland hebben ze óók voorgesneden groenten waar je een prima eenpansgerecht mee kunt maken – gebakken eitje erbij en klaar. Of zoek eens bij de pakken soep; in Frankrijk hebben ze bijvoorbeeld veel betere kwaliteit soep-uit-pak, zonder rare toevoegingen zoals suiker maar mét vezelrijke groenten zoals pompoen en kastanje.

Je kunt misschien niet zo uitgebreid koken als thuis, maar met een worstje erbij kom je een heel eind. Een paar ideeën:

  • een paar in plakjes gesneden wortelen (gestoofd met knoflook, mmm)
  • roerbak ui/tomaat/ei (mijn moeder noemde dat ‘husseltje’)
  • courgettesoep (kleine stukjes, koken tot het uit elkaar valt, zout en slagroom erbij, klaar)
  • stoofschotel met bonen, tomaat, gehakt en voorgesneden groentenmix
  • pannenkoeken (yay!) met opgebakken groentenmix – extra bonuspunten als je de pannenkoeken glutenvrij & vezelrijk maakt met bijvoorbeeld tapiocameel.
  • gevulde paprika uit de pan (let op: dat werkt niet met aluminium campingpannetjes, hiervoor heb je een zware ‘dutch oven’ nodig)
  • bonensalade (uit blik ja – heel goed afspoelen en verder niet over piepen) met mais, komkommer, tomaat, een gekookt eitje en vergeet de verse koriander niet.
  • Vergeet niet voldoende vetten toe te voegen: olijfolie en roomboter zijn prima voor op vakantie (kokosolie smelt als je geen koelkast hebt, dus dat kan wel – maar doe het in een flesje in plaats van in een potje).

Eet je dan ’s avonds een heerlijke risotto of escargots zonder groenten, dan heb je in elk geval alvast wat vezels binnen.

 

Ze horen me!

Het grote probleem op de camping. De wc’s zijn niet altijd fris, maar altijd wel gehorig. Dat helpt niet voor een vlotte stoelgang; een flink aantal mensen lijdt aan het niet-mijn-wc-syndroom. En nee, dat is geen grapje; het bestaat echt. Dat je niet kunt poepen omdat je niet op je eigen wc zit. Dat is niet zo’n ramp als je een dagje bij Tante Annie op bezoek gaat, maar drie weken Verstopping in Frankrijk is misschien een beetje ongemakkelijk.

Er is eigenlijk maar één echte remedie voor: schijt aan hebben. Ja, ze horen je. Maar als je één ding heel erg zeker weet, is dat al die mensen óók poepen. Dus ga gewoon, en neem je Vakantiemandje mee. Je wat? Je Vakantiemandje. Dat is een mandje van precies de goede hoogte om je voeten op te zetten terwijl je op het toilet zit – poepen gaat een stuk soepeler als je een hurkzit nabootst.

Vakantiemandje

Mijn Vakantiemandje!

In dat mandje zitten dan je telefoon en een koptelefoon, en desnoods een boekje. En die verschrikkelijke wc-rol zodat je daar niet open en bloot mee over de camping hoeft. Op het toilet zet je je vakantiemandje neer, voeten erop, koptelefoon met je favoriete muziek op je hoofd, ogen dicht (of in je boekje) en go. Succes gegarandeerd.

 

Get off your lazy ass!

Heb je thuis een routine met fietsen, de hond uitlaten en misschien nog wel een keer naar de sportschool – op vakantie laten we alles varen. En dan roeien we niet eens zelf… Prima natuurlijk, het is niet voor niks vakantie. Maar je darmen hadden die beweging wel nodig om de peristaltiek op gang te brengen. Dus zelf weten natuurlijk, maar misschien dat je toch een keertje actief moet gaan zwemmen (in plaats van dobberen) of een extra wandelingetje moet maken (in plaats van de auto te pakken naar de bakker). ’t Is maar een tip natuurlijk.

De vraag van vandaag:
Wat is jouw tip voor een soepele stoelgang op vakantie?
Vertel het ons in de reacties!

 

Oh ja: wij hebben trouwens ook even vakantie. Van 15-31 juli 2016 worden er geen bestellingen verstuurd en is er ook geen klantenservice. En ik schrijf trouwens een boek. Joe!

Reageren? Gezellig!

Reacties (7)

  • Myrte

    En waar koop je zo een vakantiemandje? 😉

    • De Groene Vrouw

      In een willekeurig Frankrijk (of Hongarije), schat ik zo…

  • Stellastraciatella

    Mijn tip: veel water drinken, de hele dag door als het even kan.
    Heb het idee dat het altijd wel iets goed doet.
    Geen idee of het ook zo is.

    Ook een tip: als je moet poepen, kies dan de verste wc. NEEM GENOEG WC PAPIER MEE. Heel belangrijk.

  • Else

    Gratis tip: Elke ochtend een goede duik in zee. Zeewater laxeert. Voor je het weet wacht de schoonmaakster van de camping elke dag tot jij geweest bent. Is geen grapje! (Of nou ja, het eerste deel van deze reactie althans niet)

  • Anne

    Als vakantiefietser in heuvels en bergen at ik altijd stapels en stapels brood corissants en pasta, en mijn lijf heeft er geen moeite mee. Bij mij is het omgekeerd: van al dat fietsen krijg ik juist een fijne regelmatige dagelijkse stoelgang. Maar gezond is weer anders, heb ik hier inmiddels geleerd. Dus dit jaar wat blikjes schone vis en een flinke zak bio gemengde noten in mijn fietstassen gestopt en onderweg stug snackbare groenten ingeslagen. Een gewone paprika is ook lekker uit de hand, en wortels, tomaten, komkommer. En meer zomerfruit dan normaal. En braaf de visolie mee. Linzensalade met knoflook (weinig gewicht&ruimte, veel smaak), rucola/witlof, appeltje en/of bleekselderij en flinke scheut olijfolie. En in tomaten is alles stoofbaar, superhandig in van die aluminium pannetjes. Ook fijn: potje lekkere slakruiden, die kunnen ook over de pasta.

  • MG

    Heel herkenbaar dit. Heb er zelfs last van als ik een nachtje bij mijn ouders blijf logeren en in mijn oude bed slaap :-S.

    Als ik bij mijn schoonfamilie op vakantie ben, dan loop ik een stuk of 30 baantjes heen en weer over het strand terwijl de rest in het water ligt :D. Alles om maar wat beweging te krijgen ;-). Over het eten heb ik iets minder controle, maar schep altijd zo veel mogelijk groente op als mogelijk is.

  • Stella

    Ik heb eigenlijk altijd wel moeilijkheden met brood gehad. Maar in Zwitserland was er geen centje pijn, het gewone Schwarzbrot bleef lang goed, viel uitstekend en at goed weg. Was ook prima voor fietsvakanties: stapeltje droge boterhammen, bakje kaasblokjes en/of stukjes salami-achtige worst, bakje met gesneden komkommer, zak kwetsen (pruimachtigen die niet lekken) en vooral géén plakkerige Rivella. En natuurlijk een voorraad thee die onderweg met water aangevuld werd. Helaas hadden ze daar in de jaren ’90 opeens het sponsbrood wat we hier ook hebben. Dus met foute hulpstoffen erin. Overdag eten werd gelijk een probleem. Het was helemaal voorbij dat ik op vakantie geen eindeloze jeugdpuistjes meer had, die thuis gelijk weer tevoorschijn sprongen. Ze deden er toen minder ongewenste additieven door, maar ook zei vielen voor goedkope troep in plaats van kwaliteitseten.

    Daar kennen ze een akelige gewoonte: op zondag een brunch van cake of tulband met instantvla. Ze vonden het maar raar dat ik na een paar keer vroeg of ik gewoon brood mocht eten. want cake of tulband en vla zijn toch allebei heel lekker? Die cake/tulband wel, maar niet in maaltijdporties die je de oren uitkomen en je buik doen opzwellen en die vla was als de saromapudding die je alleen als kind lust.