Welterusten! Deel 2: De gezonde slaapkamer

Welterusten! Deel 2: De gezonde slaapkamer

de gezonde slaapkamer

Als je inmiddels al een paar dagen braaf op tijd gaat slapen, is het misschien ook handig om te zorgen dat de omgeving waarin je dat doet, zo gezond mogelijk is. Je brengt er immers wel meer dan 1/3 van iedere dag door – meer dan in welke andere ruimte in je huis dan ook.

Dat die tijd grotendeels onbewust voorbij glijdt, wil niet zeggen dat alle fysieke processen niet gewoon doorgaan. Dus als je in een ruimte ligt die niet gezond is, heeft dat wel degelijk invloed – ook al merk je dat zelf niet omdat je slaapt. Met deze tips zorg je voor een gezonde slaapkamer!

 

Lucht

De luchtkwaliteit is één van de belangrijkste aspecten van een gezonde slaapkamer. Je ademt het immers wel de hele nacht in…. Zo zorg je voor gezonde lucht in je slaapkamer:

Ventilatie

Stof, CO2 en allerlei andere stoffen verzamelen zich gemakkelijk in je slaapkamer. Niet handig, want die adem je de hele nacht in. Slapen met het raam open (of op een kier) is een prima gewoonte. Liefst ook de verwarming uit; lekker fris en dan onder een fijn zwaar dekbed… Vind je dat echt te koud, zet dan in elk geval je raam overdag flink open, zodat het kan doorluchten. Sluit het een uurtje voordat je naar bed gaat en zet de verwarming *even* iets hoger zodat het lekker warm wordt in de slaapkamer, maar zet hem uit zodra je in bed stapt.

Chemische stoffen in je slaapkamermeubilair

Toen ik een congres had in London, besloten we er een weekendje van te maken. Maar in het district waar het congres was, waren niet veel hotels. In elk geval niet veel betaalbare. Eindelijk had ik een hotel gevonden waar we voor 130 euro per nacht konden slapen – en het was net opgeknapt dus we waren de eerste die in de kamer sliepen. Toen we aan kwamen waren de werkmannen nog bezig het tapijt in de gang te leggen. Dat tapijt lag sinds gisteren ook in de hotelkamer. Zonder ramen.

Ik weet niet of je wel eens tapijt hebt laten leggen, maar dat stinkt. En niet alleen tapijten; ook nieuwe matrassen, MDF kastjes en gordijnen kunnen nare stoffen bevatten die je slaapkamer in sijpelen. Formaldehyde, brandvertragers, lijmstoffen, methylbromide… allemaal stoffen die je liever niet in je directe omgeving – en al helemaal niet in je slaapkamer – wilt hebben.

Ze kunnen klachten veroorzaken als hoofdpijn, misselijkheid, concentratieproblemen, huid- en oogirritatie… Ik denk niet dat wij er dat weekend in London echt gezonder op zijn geworden. Mocht je nu nét je slaapkamer opnieuw gaan inrichten, hou er dan rekening mee dat nieuwe en niet-natuurlijke materialen vaak nog een hele tijd dit soort stoffen uitademen.

En oh ja – dat leuke potje met die geurstokjes: zet het lekker in de badkamer of de wc, maar gebruik in je slaapkamer alleen natuurlijke geuren. Of niets. Dat kan natuurlijk ook.

Planten

Heb je niet veel keuze in je slaapkamermeubilair, of wil je sowieso de luchtkwaliteit van je slaapkamer verbeteren? Dan kun je een aantal planten neerzetten. Ze maken zuurstof van jouw CO2, maar bovendien zijn een aantal van hen echte luchtzuiveraars die zelfs stoffen als formaldehyde uit de lucht kunnen filteren! Bovendien is groen een fijne, rustgevende kleur.

De beste luchtzuiverende planten voor je slaapkamer:

  • Arecapalm (kan groot worden!)
  • Sanseveria (voor je moderne slaapkamer)
  • Scindapsus (mooi vallend vanaf een hoge kast)
  • Gerbera (die met dat bloemetje)
  • Varens (hebben wel veel vocht nodig)
  • Bananenplant (jungle in da bedroom – you Tarzan, me Jane?)
  • Asplenium (terug naar de tijd van de dinosariërs)
  • Hedera (laat gewoon de klimop naar binnen groeien)

 

Licht

Zoals je kon lezen in de vorige blogpost, kun je pas voldoende melatonine aanmaken als het donker is. Door fel kunstlicht en beeldschermen wordt de productie van melatonine geremd. Dat geldt ook in de slaapkamer!

Zelf heb ik dus een groot, fel licht in de slaapkamer… voor overdag, als er aangekleed en schoongemaakt moet worden. Maar ’s avonds gaan de kerstlichtjes aan. Die geven prachtig zacht licht. Goed voor je melatonineproductie, en trouwens ook voor de romantiek 😉

 

Geluid

Nee hoor, ik ben het gewend, dus ik slaap er gewoon doorheen!“. Dat mag dan zo zijn, maar je lijf registreert geluid toch als ‘iets waarop gereageerd moet worden’. Van oudsher is geluid namelijk gelinkt aan gevaar: als je slaapt ben je kwetsbaar en het is toch best handig als je wakker wordt op het moment dat een sabeltandtijger probeert je grot binnen te komen…

Wij zijn doorgaans een stuk veiliger ’s nachts en kunnen dus ook dieper slapen, maar toch kunnen geluiden je slaapkwaliteit verstoren. Woon je langs de A2 of onder Schiphol dan is er misschien weinig aan te doen (behalve driedubbel glas nemen, maar dan kan het raam weer niet open), maar veel geluiden kun je zelf prima reguleren. Een koelkast die bromt, de airconditioning die suist, je man die snurkt: neem gewoon een andere. Eh, of gebruik oordoppen.

 

Goed beddengoed

De plek waar je daadwerkelijk slaapt is natuurlijk het allerbelangrijkst. Zorg dat de materialen waarmee je in contact komt, zo natuurlijk mogelijk zijn. Katoenen lakens, dekbedden van (diervriendelijk) dons of van wol, kussens van natuurlijk materiaal. En het liefst een matras dat dus al die nare stoffen van hierboven niet (meer) uitademt. Ik heb zelf geen enkel probleem met een tweedehands matras – ik leg er een goede kwaliteit topdekmatras bovenop en klaar. En intussen spaar ik dan voor een echt natuurlijk matras, zo één met kokosvezel en paardehaar enzo.

Wist je trouwens dat de meeste mensen het beste slapen onder een zwaar dekbed? Al die lichtgewicht microvezels zijn misschien goedkoop en warm, maar onder een zwaar veren of wollen dekbed (in een lekker frisse kamer) slapen de meeste mensen het diepst. Waarschijnlijk omdat je je helemaal omhuld voelt, en dus veilig. Is mijn gok.

En dat dekbed, dat moet je dan ’s ochtends nog wel even terugslaan. Je hebt er namelijk de hele nacht vocht en huidschilfers in liggen verliezen (en in je matras trouwens ook – vandaar dat topdekmatras) en dat is een heerlijke omgeving voor huisstofmijt. Hoe netjes je ook bent: maak je bed niet op als het nog warm is, maar sla de dekens terug zodat het kan luchten. En gooi eens in de week (vooral in de zomer EN in de winter als het vriest) je dekbedden uit het raam of op een wasrekje in de tuin. Lekker luchten!

 

Dit is deel 2 in een serie over goed & gezond slapen.
Lees ook deel 1 met tips om beter te slapen, en binnenkort het blog over kruiden & supplementen die je hierbij kunnen helpen!

De Vraag van Vandaag:
Hoe heb jij jouw slaapkamer ingericht?
Deel je tips in de reacties!

Reageren? Gezellig!

Reacties (9)

  • Stella

    Zijn er topdekmatrassen die geheel van natuurlijke materialen zijn?

    • De Groene Vrouw

      Zeker! Het eerste merk dat in me op komt is Lavital.

      • Stella

        Bedankt, hier zal ik een keer naar kijken (de site ziet er wat lastig uit).

        In het verleden had ik een (op de springveren na) volledig natuurstoffen matras van Auping. Toen ik een paar jaar geleden een nieuwe wilde bestellen kon dat alleen via een winkel en daar werd erg moeilijk gedaan over de simpele vraag of er nog zoiets te krijg was. Kon toen geen ander adres dan Ikea vinden voor springverenmatrassen zonder pocketveren en heb daar het allergoedkoopste model springverenmatras gekocht: met bonelli veren. De duurdere was met pocketvering, die lekker oplaadt bij elke beweging. Helaas dus niet van natuurlijke materialen. Fijn dat er tenminste wel natuurstoffen dekmatrassen te krijg zijn.

        • De Groene Vrouw

          Ik denk dat als je een Lavital matras overweegt, je de site moet overslaan en lekker een keer een dagje uit moet trekken om naar Zwaag te gaan. Daar staat hun werkruimte en matrassen moet je toch zien, voelen en ervaren 😉

  • Ellen

    Goed om deze tips nog eens te lezen!

    Ik ben er ook nog niet achter hoe je de slaapkamer volledig verduistert, zonder te stikken van de hitte. Het raam heb ik altijd open, maar als de gordijnen helemaal dicht zijn wordt het vanaf de lente toch wel erg warm in de slaapkamer. Ik slaap ook het liefst met de deur dicht, maar dat is in de zomer echt niet te doen.

    • Stella

      Verduisteringspapier op het raam plakken? Of op het kader om de ruit heen. Verduisteringsstof alleen voor de ruit, niet voor het geheel hangen. Plafondventilator boven je bed hangen en laten draaien voor de waaierigheid, zodat je vanzelf afkoelt.

  • Besma

    Ik hou ook erg van een koele slaapkamer, liefst met haren die zacht wapperen en een koude neus. Wat ik wel heel lastig vind, is een kamer verduisteren (ivm lantaarns voor het huis) en toch frisse lucht houden. Ik kies nu voor frisse lucht, maar de kamer (met de gordijnen open) is lichter dan wenselijk. Ik heb al overwogen om midden in de nacht een steen naar de straatlantaarns te gooien, maar ze zijn te hoog….. 😉
    Heeft iemand hier tips voor?

    • Margreet

      Ik heb ’s nachts zo’n oogflapje op, van de xenos dacht ik. Af en toe een knoopje leggen in de snel uitgerekte elastiek en bijna al het licht blijft buiten!

  • Martje Mensink

    Even een aanvulling:

    Velen twijfelen eraan: is het wel verstandig om kamerplanten in de slaapkamer te plaatsen aangezien ze tijdens de nacht zuurstof aan de lucht onttrekken? Dat laatste klopt inderdaad, maar de hoeveelheid onttrokken zuurstof is zo gering dat dit geen invloed heeft op de luchtkwaliteit, integendeel zelfs. Overdag ontrekken de planten CO2 aan de lucht en geven zuurstof af, waardoor uiteindelijk ook de slaapkamer een gezondere omgeving wordt. ‘Klopt’, weet Koen Es, verantwoordelijke Museologie en Educatie bij de Nationale Plantentuin van België. ‘Dat planten en ook snijbloemen ongezond zouden zijn op de slaapkamer, berust op een fabel die wellicht rond de jaren ’70 de wereld werd ingestuurd. In die tijd waren bloemen zoals de lelie erg in trek. ’s Nachts geven deze bloemen echter een indringende geur af om hun natuurlijke bestuivers aan te trekken. Een aantal mensen krijgt door die overprikkeling van geur hoofdpijn. Ziekenhuiszusters hadden daarom vroeger de gewoonte om ’s nachts de bloemen op de gang te zetten. Vermoedelijk ligt dit aan de basis van het foute idee dat bloemen én meteen ook kamerplanten niet in de slaapkamer thuis zouden horen.’ Om te vergelijken: een kleine slaapkamer bevat ongeveer 5000 liter zuurstof. Tijdens een nachtrust van acht uur gebruikt een volwassen persoon gemiddeld zo’n 190 liter. Een niet al te grote plant neemt in dezelfde periode ongeveer 50 milliliter zuurstof op. Een peulschil dus. Een bedgenoot gebruikt duizendmaal meer zuurstof dan een plant. Voorbeelden van geschikte planten voor de slaapkamer: Ficus, Monstera, Philodendron.

    Bron: goed geviel.be