Nog meer weerstand

Nog meer weerstand

Ziek_familie

Kruiden gebruiken om je weerstand te boosten is leuk, maar wat kun je nog meer doen? Eigenlijk zou je hier niet alleen in de herfst mee bezig moeten zijn, maar het hele jaar. En dit is hoe dat werkt.

Je immuunsysteem is geen magisch orgaantje dat ergens buiten je lichaam hangt en daar verder dus niets mee te maken heeft. Het is een onderdeel van een complex geheel, dat op heel veel verschillende manieren werkt en met elkaar samenhangt. Er is dus zoiets als je weerstand ondersteunen, maar er is ook nog zoiets als zorgen dat je lichaam gewoon kan doen wat het hoort te doen. En dat doe je inderdaad het hele jaar door, niet alleen in het snotterseizoen. Want ook al is het gezond om af en toe ziek te zijn, dat wil niet zeggen dat je erop zit te wachten om ieder virus mee te pakken.

 

Probiotica

Er wordt veel onderzoek gedaan met een vreemde hypothese. Dat je van probiotica een betere weerstand krijgt, bijvoorbeeld. Dat is niet zo. Als je probiotica gebruikt en dan minder snel ziek wordt, is dat in feite je normaalwaarde. Dat is hoe het hóórt te zijn. Je optimale potentieel. Als je darmflora prut is, daalt je normaalwaarde en word je dus sneller ziek. Je krijgt niet op magische wijze méér weerstand dan je van jezelf eigenlijk al had. Capiche?

Hoe dan ook – weerstand en darmen hebben wel degelijk iets met elkaar te maken. Een gezonde darmflora prikkelt je imuunsysteem om immuunglobulinen aan te maken, die er vervolgens weer voor zorgen dat je niet ziek wordt (meestal tenminste). Haal je die weerstand dan uit een flesje Yakult? No, sir. De bacteriën die verantwoordelijk zijn voor die prikkeling, zitten meestal niet in probiotica die je in de winkel koopt. Heb je er echt een tekort aan, dan zul je met specialistische preparaten (onder begeleiding) aan de slag moeten.

Toch kunnen ‘gewone’ probiotica (goede dan hè, nog steeds niet die Yakult) wel degelijk bijdragen aan je weerstand. Bijvoorbeeld door het milieu in je darmen gunstiger te maken voor de ‘prikkelbacteriën’. Als je daar wel voldoende van hebt, kunnen die onder invloed van probiotica hun werk beter doen. Bovendien kunnen gewone probiotica ook helpen in de strijd tegen virussen en ziekteverwekkende bacteriën, door hun eigen afweerstoffen aan te maken en door simpelweg plek in te nemen, die niet meer gevuld kan worden door ziekteverwekkers. De werking is beperkt (want als je darmflora een rommeltje is, los je dat heus niet op met een potje probiotica), maar je kunt er alsnog baat bij hebben door de darmsituatie nét een stukje beter te maken.

 

Vitamine A, C & D

Deze vitamines zijn superbelangrijk voor een gezonde weerstand. Er zijn meer vitamines en mineralen die dat doen, maar aan deze hebben we vaak een tekort. Vitamine C kennen we wel en als we een beetje ons best doen valt dat tekort nog wel mee. In hoge doseringen werkt het zelf antiviraal, maar in normale doseringen maakt het onderdeel uit van veel stoffen en processen binnen het immuunsysteem. Handig om ‘in huis’ te hebben. Waarmee ik dus bedoel ‘in je lichaam’.

Vitamine D krijgt gelukkig ook steeds meer aandacht. Werd vroeger gedacht dat je niet snel een tekort zou krijgen (behalve als je een hoofddoek droeg of met een donkere huid weinig buiten kwam), tegenwoordig raken we ervan bewust dat kantoorbanen misschien niet de meest vitamine D-rijke bezigheid zijn. Je vertrekt ‘s ochtends in het donker en je komt ‘s middags in de schemering thuis – leuk bedacht, maar je hebt dus de hele dag geen zonlicht gezien. Dat geeft niet, zolang je het maar erkent. Zelfs ik heb een vitamine D-tekort ontdekte ik laatst – en ik weet toch hoe het hoort, mag je hopen. Zal wel komen omdat ik de hele dag voor jullie zit te typen 😉

Vitamine D speelt een belangrijke rol in veel verschillende processen in het lichaam, waaronder de immuunfunctie. De aanbevolen hoeveelheid is daarom onlangs verhoogd naar 5 mcg per dag voor mannen en vrouwen van 19-45 jaar. Bij zwangerschap mag dat nog omhoog naar 7,5-10 mcg per dag.

Vitamine A is het ondergeschoven kindje. Ondanks dat we weten dat bètacaroteen niet klakkeloos wordt omgezet naar ‘echte’ vitamine A, gaan we er massaal vanuit dat we met een paar worteltjes wel aan onze behoefte komen. Dat is niet zo, en je immuunsysteem betaalt de prijs. Vitamine A is namelijk essentieel voor de productie van gezonde slijmvliezen (de eerste barrière die bacteriën en virussen tegenkomen als ze je lichaam proberen binnen te dringen). Ook activeert vitamine A de productie van witte bloedcellen en is het nodig voor het behoud van een gezonde thymusklier (waarvan veel mensen denken dat we hem na de puberteit niet meer nodig hebben, maar die nog wel degelijk zijn functie binnen het immuunsysteem blijft houden).

Vitamine C zit natuurlijk in fruit (bijvoorbeeld in die vlierbessensapjes die je toch al ging drinken). Vitamine A en D vind je onder andere in vette vis(olie) mits van goede kwaliteit, in ghee en roomboter van koeien die gewoon buiten gras hebben kunnen grazen, en in lever. Pâté uit de supermarkt zou ik niet zo aanbevelen vanwege de rotzooi die erin gestopt wordt, maar een goede biologische leverworst of een blikje schelvislever (en dat is veel lekkerder dan je nu denkt, geloof me) doen wonderen voor je vitamine A-gehalte.

 

Slaap

Ja hoor, daar is hij dan. Misschien nog wel moeilijker dan gezond eten: op tijd naar bed. Na al je drukke werkzaamheden en nadat de kinderen ein-de-lijk op bed liggen, wil je ook nog wel even Tijd Voor Jezelf. En dan wordt het al snel een uur of twaalf, half één… terwijl de wekker morgen gewoon weer om half zeven staat te piepen.

Slaap heb je nodig om te herstellen. Je hormoonstelsel heeft de slaap nodig om bij te komen van een drukke werkdag; pas bij een slaap die voldoende lang én voldoende effectief is, kunnen je bijnieren voldoende cortisol produceren om je de volgende dag effectief wakker te houden (zonder koffie). Om maar eens iets te noemen. Diezelfde cortisol is ook weer nodig om beginnende infecties in de hand te houden. Bovendien: bij onvoldoende slaap daalt het aantal T-cellen in je lichaam. Met andere woorden: je afweer gaat omlaag.

Hoeveel slaap dan precies voldoende is, verschilt per persoon. Het mooiste is natuurlijk als je uit jezelf wakker kunt worden in plaats van door de wekker. Voor veel mensen lijkt dat onmogelijk, maar het valt reuze mee als je maar aan de voorkant begint: vroeg naar bed. Er zijn dagen dat ik om half tien in bed lig (en nee, als je me dat vijf jaar geleden had verteld had ik je ook niet geloofd). En zie het wonder geschieden: ik word uit mezelf om een uur of halfzes wakker – uitgerust en wel, zonder wekker. Dat uurtje voor de rest van het huis wakker wordt  maakt het gemis aan ‘avond’ meer dan goed, kan ik vertellen. En als bonus ben ik de rest van de dag nog uitgeruster ook. Cadeautje voor mijn energiepeil – en mijn immuunsysteem.

 

De vraag van vandaag:
Wat is jouw ultieme immuunboost-tip?
Vertel het ons in de reacties!

 

Reageren? Gezellig!

Reacties (9)

  • Fida

    Beste voedingscondulente,

    Soms neem ik pas om 22:00 vitamine D in, is dat erg, of is het toch beter om t zo vroeg mogelijk in te nemen?

    Groet=)
    Fida

  • Tessa Kennedy

    U heeft t over specialistische probiotica onder begeleiding om de weerstand te verhogen. Waar moet ik dan aan denken?
    En welke stam probiotica is voor het verbeteren van de huidweerstand?

    Mvg Tessa Kennedy

  • Tess

    Kippesoep en gemberthee! Allebei zelf maken en vanaf de herfstvakantie regelmatig gebruiken. Het uien snijden voor de soep beeld ik me in is goed voor het openen van de ademwegen, en anders doet de heerlijke soepgeur dat wel of dat spul wat uit de kippebotjes in de soep komt. Flink peterselie erdoor op het eind yum yum.

    De gember snijd ik in dunne plakjes en gaat met reepjes citroenschil in een pot transparante honing. Als ik me extra lollig voel, doe ik er nog wat thijm uit de tuin in. Lekker laten staan een paar maanden en als ik een zere keel krijg, wat gember en schil in een theeglas, kokend water erop en evt honing: hmmmm lekker. De gember en citroenschil steeds aanvullen en je kan jaren vooruit. (Gember in de kippesoep is ook lekker).

  • Ellen

    Ik ben wel benieuwd! Ik wil eigenlijk zo min mogelijk supplementen gebruiken, het zou mooi zijn als de levertraan volstaat.

  • Ellen

    Ik denk dat die EchinaforceHotdrink zo heerlijk is vanwege suiker/stroop/andere zoetmiddelen 😉

    Nog een vraag mbt vit.D: is de Blue Ice genoeg om mee te supplementeren, of heb je toch een geisoleerd supp. nodig in de winter naast deze levertraan? Ik gebruik 1 TS per dag. Op de fles staat niet hoeveel vit.D erin zit.

    • De Groene Vrouw

      Voor zover ik weet staat dat er niet op omdat het kan verschillen per batch. Maar het is altijd vrij veel. Naar wat ik begrijp gebruiken de meeste mensen daarnaast geen aparte vitamine D, maar ik zou moeten uitzoeken of dat voor onze breedtegraad ook zo kan.

  • Hans

    Boerenkool(slow)juice met gember en bieten. Een uur later gevolgd door rijstmelk kevir en rauwe cacau met een bende bessen en pitten :)
    Goed begin van de dag!

  • Anique

    Slapen!
    Ik heb nu ook (zelfgemaakte!) vlierbessiroop, voor in de yoghurt enzo. Het zit ook in die heerlijke HotDrink met Echinacea (als ik dat goed schrijf).
    Maar slapen is van levensbelang en dat doe ik heel graag. Hoewel het mij nog niet gelukt is om zó op tijd naar bed te gaan dat ik echt zelf voor de wekker (/kinderen) wakker wordt.