Onbedoelde antibiotica

Onbedoelde antibiotica

Sexy housewife

Natuurlijk is het fijn dat ze er zijn. Voor als het moet. En zonder was ik ook allang roemloos ten onder gegaan aan een nierbekkenontsteking. Antibiotica zijn een prima middel om te gebruiken – als het echt nodig is.

Maar zoals je waarschijnlijk weet, doen ze nog veel meer dan alleen het doodmaken van de slechte bacteriën waar ze tegen ingezet worden. Met als stip op 1:  ze vermoorden ook je goede bacteriën. Je darmflora heeft behoorlijk te lijden onder een kuurtje. Gelukkig kun je dat goed opvangen met de juiste voeding en wat supplementen, als je eens een keer een kuur nodig hebt.

 

Onbedoeld

Maar wat als je al jaren geen antibiotica van de dokter meer hebt geslikt – maar onbedoeld toch antibiotische stoffen binnenkrijgt? Je weet misschien dat bij veel mensen de darmflora niet top is. Dat heeft allerlei redenen, waaronder voeding, stress en medicijngebruik (niet alleen antibiotica dus). We hebben als het ware een perfect storm gecreëerd: in veel aspecten van ons leven werken we onze darmflora tegen, en aan de andere kant doen we bar weinig om die te ondersteunen.

Maar wist je ook dat je dagelijks antibiotica binnenkrijgt, zonder het zelf in de gaten te hebben? Er zijn veel bronnen van stoffen die onze bacteriën om zeep helpen (soms letterlijk: ja, antibacteriële zeep, I’m talking to you). Stoffen die ‘normaal’ in ons leven voorkomen anno 2016, en die je niet altijd zo in de smiezen hebt. Tijd om daar verandering in te brengen!

Laten we beginnen met de olifant in de kamer: medicatie. Veel medicijnen zijn (soms nodig, maar) schadelijk voor de darmflora:

  • pijnstillers (vooral NSAID’s)
  • luchtwegmedicijnen (astma-‘puffers’)
  • antidepressiva
  • diarreeremmers
  • laxeermiddelen

En nogmaals: het is fijn dat ze er zijn voor de momenten dat het nodig is. Het is ook zeker niet mijn bedoeling om je te vertellen dat je maar moet stoppen met dit soort medicatie. Maar het is goed om te weten dat de meeste medicijnen niet het beste zijn dat je darmflora ooit is overkomen. Moet je dit soort producten (regelmatig) gebruiken, dan is het goed om actie te ondernemen zodat je je darmflora zo gezond mogelijk houdt.

 

Onbewust

En dan heb je nog de antibiotica waar we helemaal niet bij stilstaan. Bij het antibiotische effect van medicijnen kun je je vast nog wel iets voorstellen. Maar wat dacht je van de dagelijkse producten die je gebruikt – die ook niet echt lekker zijn voor je flora?

Veel producten hebben een bepaalde mate van bacteriedodende stoffen nodig. Bijvoorbeeld omdat het toch wel fijn is als je badkamer gewoon echt fris is in plaats alleen optisch. Maar die stoffen krijg je vaak ook binnen zonder het in de gaten te hebben. Dit zijn de meest voorkomende bronnen van dagelijkse, onbewuste antibiotica:

  • Verzorgingsproducten – antibacteriële handzeep dus, cleansing producten voor je huid, antipuistjesspul; maar ook nagellakremover, douchegels, shampoos en zelfs sommige tandpasta!
  • Schoonmaakmiddelen – niet alleen Dettol en andere antibacteriële schoonmaakproducten, maar ook verreweg de meeste andere schoonmaakmiddelen (zelfs biologische).
  • Lenzenvloeistof – je vingers zijn notoire bronnen van bacteriën, die bij het dragen van lenzen in een gesloten omgeving terechtkomen tussen je lens en je oog; lenzenvloeistof bevat dus antibiotische stoffen om je ogen daartegen te beschermen.
  • Pesticiden – nee, wij eten ook niet al onze groenten en fruit biologisch. Ja, het is een stuk duurder en nee, het is niet overal te krijgen. I know. Maar pesticidenresten op je dagelijkse 250 gram & 2 stuks is wel degelijk een belangrijke manier van darmflora-oorlogvoering. Je bacteriën worden er niet gelukkig van.

Over het algemeen hoef je je in Nederland weinig zorgen te maken over antibiotica in vlees en melk; de controle daarop is streng en hoewel er heus wel eens iets doorheen zal glippen, vinden we in het algemeen weinig sporen van antibiotica terug in dit soort producten. Eet je biologisch, dan is het natuurlijk helemaal makkelijk (en dat is trouwens sowieso beter voor je).

 

Wat kun je doen?

Je kunt niet altijd iets doen tegen dit soort antibiotica in je leven. En dat wil je misschien ook niet: het is toch wel prettig als je wc hygiënisch schoon is en als je geen oogontstekingen krijgt. Het gaat vaak ook maar om kleine sporen – maar veel kleine sporen samen maken één groot probleem. Natuurlijk is er wel van alles dat je kunt doen om je darmflora zo goed mogelijk te beschermen tegen dit soort kleine guerilla-aanvallen.

Een paar tips:

  • Kijk je producten goed na – is die antibacteriële handzeep wel echt nodig en bevat je tandpasta stoffen die de flora in je mond (en dus in je darmen) per ongeluk de das om doet?
  • Gebruik daglenzen – die zijn een stuk hygiënischer dan maand- of halfjaarlenzen. Het plastic van de bakjes kun je apart verzamelen voor recycling (tegenwoordig mogen ze op veel plekken zelfs met ‘dekseltje’ en al in de plastic verzamelzak).
  • Gebruik biologische producten om schoon te maken – dat is een stuk vriendelijker voor je darm- en huidflora, en als je goed naspoelt beperk je de schade zoveel mogelijk.
  • Eet zoveel mogelijk biologisch – ook als het niet 100% lukt, is zoveel mogelijk biologisch eten nog altijd beter dan helemaal niet.
  • Neem probiotica – vroeger kregen we dagelijks probiotica binnen via ons voedsel. Zelf ingemaakte zuurkool, augurken, huisgemaakte yoghurt… tegenwoordig eten we al die dingen niet meer (of zijn ze industrieel gemaakt en bevatten ze nog maar weinig bacteriën). Je kunt zelf aan de slag met probiotische voeding (altijd beter dan een pilletje!) maar als dat niet lukt zijn probiotica in een lage onderhoudsdosering een goed alternatief. Je kunt dit (bijna) dagelijks doen, of af en toe een klein kuurtje nemen. Wissel af tussen verschillende producten van goede kwaliteit (onze vragenlijn helpt je graag verder als je niet precies weet wat je moet nemen).
  • Eet goed – de beste manier om je bacteriën tevreden te houden is door ze goed te eten te geven. Eet dus prebiotische voedingsmiddelen! In mijn boek De Poepdokter – gezond van mond tot kont leer je (van) alles over voeding die goed is voor je darmflora.
  • Werk in de tuin – vruchtbare aarde bevat veel goede bacteriën. Als je regelmatig in de tuin werkt, geen rare pesticiden of bemesting gebruikt (en je worteltjes niet al te grondig schoonschrobt na het oogsten), krijg je vanzelf goede bacteriën binnen.

 

Dus nu weet je het. Dat er antibiotica in je leven zijn waar je niet om gevraagd hebt. En wat je eraan kunt doen natuurlijk. Dus hup. De tuin in! Dat is trouwens toch lekkerder met dit weer 😉

En tot slot kun je natuurlijk ook mijn nieuwe boek verslinden. Niet dat daar probiotische bacteriën in zitten (dus misschien moet je het niet al te letterlijk nemen), maar je leert er wel alle stappen die je kunt zetten om je darmflora en spijsverteringsstelsel gezond te houden. Je kunt het hier bestellen!

 

De vraag van vandaag:
Welke onbedoelde antibiotica heb jij in je leven, en wat doe je eraan om de schade te beperken?
Vertel het ons in de reacties!

 

 

Reageren? Gezellig!

Reacties (29)

  • Anita

    Ben je bekend met biologische lenzenvloeistof, Biotrue?
    Ik ben op zoek naar alternatieve lenzenvloei zonder troep…

  • Jantine

    Ik heb er eigenlijk nooit bewust bij stilgestaan hoeveel invloed schoonmaak- en verzorginsproducten hierop hebben. Terwijl het ergens logisch is; het is niet voor niets dat er wordt afgeraden om tussen je benen douchegel te gebruiken, omdat door de ph-waarde de goede bacteriën daar doodgaan.

    Ook in de fabriek geproduceerde yoghurt helpt trouwens al. Mijn ouders hadden altijd karnemelk van de kaasboer, en achteraf begon ik vaker buikpijn te krijgen sinds ik als student op mezelf ging wonen. Eerst schoof ik het vooral af op ongezondere voeding – mijn ex was gek op pakjes en zakjes, en we aten veel samen. Als ik ergens niet tegen kan zijn het pakjes en zakjes. Maar uiteindelijk helpt elke ochtend ontbijten met yoghurt nog het meest. Blijkbaar had ik toch echt dat beetje extra probiotica nodig, en zit dat in die yoghurt dus ook gewoon. Ennuh … als ik wat geld over heb, koop ik wel nog steeds het liefst yoghurt en karnemelk van die kaasboer trouwens 😉

    • Stella

      Het kan ook een combinatie van factoren zijn. Bijvoorbeeld neiging tot lactose-intolerantioe. In gezuurde zuivel zit veel minder latose – is opgegeten door de melkzuurbacteriën. De vele additieven die je met de kant-en-klaars binnen krijgt, kunnen je net over de rand geduwd hebben.

  • Sasja

    Nienke, ik lees in jouw blog hierboven ook over luchtweg medicijnen. Die gebruik ik al 30 jaar. Seretide, een ontstekingremmend en luchtweg verwijdend middel met corticosteroïde. Ik zou er graag vanaf willen maar geen idee hoe. Nu heb ik (ook nog eens extra door deze ziekte van lyme) erg slecht werkende darmen. Is er iets wat jij zou adviseren extra in te nemen?

    • De Groene Vrouw

      Bij chronische aandoeningen hebben we het niet meer over ‘even iets innemen’, maar over een gedegen onderzoek + behandelplan 😉

    • Sasja

      Hè, ben jij mij? Ik heet Sasja. Probeer ernstig om van de seretide af te komen vanwege alle last die ik heb van de corticosteroïde (huid, bijnieren, te weinig speeksel) en ik heb de ziekte van lyme. Heb nog geen oplossing gevonden, helaas vanwege de hoge behandelkosten van de lyme heb ik voorlopig geen geld om daarnaast andere hulp te vragen. Dus struik ik het Internet af op zoek naar tips.

  • Sandii

    Was eigenlijk wel leuk geweest als er poepbacteriën op je boek gezeten hadden. Voor de tweede druk dan maar!
    Zal eens kijken naar daglenzen. Zitten die niet in net zoveel anti-bacteriële zut?

  • Harry

    Een goed aanzet tot nadenken over gezondheid . Wel ben ik van mening dat de controle op de residuen van antibiotica in vlees en zuivel zeer fragmentarisch wordt uitgevoerd . En dat met de huidige landbouw methode en dierhouderei in Nedeland nog steeds veel teveel antibiotica wordt gebruikt ( misbruikt) . Daar zit ook het probleem van de multiresistentie en de voordurende zoektocht naar nieuwe middelen om infecties de kop in te kunnen drukken. Een overschot komt zowel in het voedsel als in het oppervlakte water terecht en uiteindelijk via u en mijn kraan weer het drinkwater.

  • Stella

    Tja, lenzenvloeistof. Wat iemand al zei: niet ieder kan zomaar overstappen op daglenzen. Kreeg trouwens een keer oogdruppels waarvan de bijsluiter zei, dat ze absoluut niet via je traanbuizen in je lichaam mochten komen. Mooi niet gebruikt en andere gevraagd.
    Douchedingen en make-up gebruikte ik maar kort: te veel irritatie. Waarop moet je je verzorgingsmiddelen controleren? Er staat toch vast niet op (afgezien van antiseptische zeep) dat het kiemdodend is?
    Sinds Vim 99% van de huishoudbacterieën doodt, weet ik dat schoonmaakmiddelen hun nadelen hebben. Maar het kan erger. Zat in het Ikea-restaurant te kijken naar het tafeltjes poetsen: spuiten, vegen, spuiten, vegen. Als je dat de hele dag doet, zullen je luchtwegen het lelijk te pakken krijgen en je ogen waarschijnlijk ook. Van de tuin kunnen we sinds een paar jaar weten, dat alles door en door giftig gemaakt is tegen onkruid (komt gewoon op), tegen voortijdig ontkiemen, tegen verschimmelen, etc. Toen ik zocht op biologische potgrond, bleek dat het merk Naturado van Pokon is. Vorig jaar werd me verteld dat er biologische potgrond dichtbij te krijg was. Het bleek biologische tuingrond te zijn en de resultaten waren er ook naar: tuingrond is geen potgrond, ook niet als er biologisch voor staat. Dit jaar was er wèl biologische potgrond te krijg, die gelukkig geen kokosgrond was. Er was nu ook eigen merk biologische tuingrond naar de biologische tuingrond van Pokon. Maar biologische planten vind je alleen in het kruidenhoekje en enkele biologische zaadsoorten op de wand vol zaden. Het is nu afwachten of biologische potgrond samen gaat met echte oogst en niet zoals vorig jaar met een heleboel groen en weinig oogst & bloemen. Heb in het verleden een keer biologische koemest gekocht, maar sinds de economische crises is het aanbod verschraald en zie ik het niet meer. Na het succes van Ecostyle heeft Pokon nu dus ook bio-dingen. Hoe biologisch zijn die echt, zijn de reguliere chemicaliën erin niet overheersender?

    • De Groene Vrouw

      Niemand heeft ook gezegd dat iedereen maar moet overstappen op daglenzen. Het gaat erom dat je je bewust wordt van een proces dat gaande is en daar actie op onderneemt – als dat niet linksom kan, doe je het rechtsom. Wat voor jou in jouw leven haalbaar, danwel belangrijk is, kan ik niet voor je bepalen 😉

  • Janneke

    In het verleden een poosje Listerine mondwater gebruikt, totdat ik merkte dat mijn darmen gingen stinken.
    Vroeger wel laxeermiddelen gebruikt vanwege eetstoornis.
    Later heeft de gynaecoloog me platgebombardeerd met antibiotica en antischimmelmiddelen omdat hij naast candida ook een bacterie constateerde. Hielp trouwens allemaal geen zier. Later naar een natuurgeneeskundige gegaan, heeft met geholpen met ander voedingspatroon en wat supplementen en de candida moest toen het loodje leggen. Denk dat m’n lijf wel schade heeft opgelopen door dit soort dingen, ook antidepressiva en andere zooi maar toch een redelijke gezondheid en ik ben voornemens een kambokuurtje te doen om te ontgiften.

    • De Groene Vrouw

      Mwah. Heb je behoefte aan een mening over de Kambo? Wat ik erover kan vinden vind ik niet superpositief… wordt aangeprezen als een wondermiddel en dan gaan mijn alarmbellen al af. Er zijn prima manieren om te reinigen maar je moet wel een beetje weten wat je doet – en meestal is er niet 1 middel dat alle afvalstoffen laat verdwijnen en alle kwalen tegengaat. Doe er maar mee wat je denkt dat goed is 😉

      • Silvie

        Wat is jouw mening over reinigen met heilaarde? Ik ben afgelopen week begonnen met een kuur.

        • De Groene Vrouw

          Ik heb daar niet zo’n hele sterke mening over…

  • Patricia

    Hi Nienke, welke stoffen (namen) zijn dat precies in lenzenvloeistof? misschien zijn er wel alternatieven…?
    Als harde-lenzendraagster kan ik helaas niet overschakelen op daglenzen (die dus zacht zijn) omdat ik daar niet voldoende mee zie.

    • Else

      Gek eigenlijk dat ik verbaasd ben lenzenvloeistof tegen te komen in het lijstje, want eigenlijk wist ik dat wel al (onbewust)… toen ik nog vaak last had van ontstekingen in mijn oogleden druppelde ik wel eens extra bij met lenzenvloeistof, waarop die ontstekingen sneller genazen.

      Nu heb ik bijna nooit meer onstekingen aan mijn oogleden, want ik ben overgestapt op nachtlenzen :) . Dit zijn harde lenzen die je hoornvlies ‘s nacht vormen om je sterkte te compenseren. Heb dus overdag geen lenzen meer in en met die keuze zijn mijn ogen al 4 jaar elke dag intens gelukkig. Weg irritaties, weg ontstekingen, weg jeukende ogen, weg roodheid, weg lens opeens weg… wat een feest. Sorry voor de reclame, ik zal geen merknamen gaan noemen 😉

      Waar ik heen wou, ik denk dat ik met mijn nachtlenzen ook wel heb gekozen voor de biotica-vriendelijke variant.

  • Femke

    Mooi artikel.
    Bij veel vlees wordt toch wel preventief antibiotica gegeven? vooral kippen?
    en hoe zit het met ons water?
    groetjes!

    • De Groene Vrouw

      Ja, maar die dieren worden dan uit de roulatie gehouden. Ik zeg niet dat het gezond is, maar dat je voor aanwezige antibiotica in vlees minder bang hoeft te zijn dan de andere producten die hier genoemd zijn.

      • Femke

        Ik dacht dat er ook vaak wel preventief antibiotica gegeven wordt, vooral bij kippen en dat die dus niet uit roulatie gaan. Als je een bron hebt over dat dat niet zo is hoor ik t graag, want dat is goed nieuws en kan ik ook weer doorgeven.

        • De Groene Vrouw

          Maar het is wettelijk gewoon verboden om die beesten in de roulatie te houden… dus tsja, er zal vast wel eens iets gebeuren, maar minder dan de publieke opinie denkt, zeg maar. Anders moet je eens op bezoek bij mijn opleiding, de Agrarische Hogeschool Dronten. Daar weten ze precies wat wel en niet mag (en wat er wel en niet gebeurd want dat is nog wel eens iets anders).

  • Anouchka

    Heb je welles gehoord van “EM” om mee te poetsen (Effectieve Microorganismen)? Of beter nog, ervaring mee? Aangezien jij zo dol bent op ‘beestjes’ (lees: bacteriën) :) soort probiotica voor je huis, naar ik begrijp (misschien toch eens dat flesje open maken en gaan proberen :’) het is ook super cheap (alleen slecht verkrijgbaar geloof ik? Niet in verdiept).

    • De Groene Vrouw

      Net over gehoord! Ik moet me er nog in verdiepen :-)

      • Marjan

        Mijn ouders gebruiken dat ook al een tijdje. Ik ben heel benieuwd naar je mening daarover!

    • Maaike

      JAaa! DAt wilde ik dus ook opmerken nav dit blog! EM is super om mee schoon te maken: schoon, makkelijk, snel en gezond! Je sprayt het ergens (verdund met water 1:10-100) op, veegt een beetje: gewoon schoon. Maar als je 5 minuten later terugkomt: BLING BLING! De goede beestje zijn nog even verdergegaan met schoonmaken!!! En je kan het voor alles gebruiken: keuken, sanitair, was, ramen lappen, luchtverfrisser etc. etc. etc. Dus overal in je huis PRO biotica!!
      En niet duur idd: 10,- voor 2 liter concentraat.

      • Annemieke

        Dus dát zijn de kaboutertjes die je huis schoonmaken, waar ik al mijn hele leven op wacht.

      • Marieke

        Hoi Maaike, waar bestel jij het? Ik zou het graag proberen!

        Groetjes,
        Marieke