Ontspanning: 2 porties per dag

Ontspanning: 2 porties per dag

Young woman in dress resting and listening music with headphones. Intentional sun glare and vintage color

Tsja, eigenlijk zou ik wat minder stress moeten hebben, maar ja…
We leven in een drukke tijd, en de kans is groot dat jij – net als ik – een volgepropt leven hebt. Of je op je werk die ene opdracht er nog even bij kunt nemen, de kinderen maken herrie en moeten naar tachtig clubjes gebracht worden, je ouders worden een dagje ouder en kunnen wel wat hulp gebruiken, en dan moet je ook nog ergens een sociaal leven vandaan zien te scharrelen. En je jas moet nog naar de stomerij. En er moet een nieuw lampje in de berging. Al anderhalf jaar.

Herkenbaar? Natuurlijk zijn er stappen die je kunt nemen om het minder druk te hebben. Maar meestal neem je ze niet. Of raakt de tijd die je bespaart, ongemerkt weer opgevuld met andere zaken. En dan wordt ontspanning ineens ook weer een ding ‘dat nog moet’. En waar je dus stress van krijgt…

 

Ontspannen in een druk leven

Laten we eerlijk zijn: voor de meeste mensen is het gewoon niet realistisch om een super-evenwichtig, rustig kabbelend leven te hebben. Met tuinieren en kaarten en rondjes fietsen. Dat zijn dingen voor na je pensioen – misschien. Tegelijkertijd is stress één van de meest ondermijnende factoren voor je gezondheid. Je darmflora gaat onderuit, je immuunsysteem krijgt een tik mee en je verbruikt voedingsstoffen als een malle.

Bij stress stromen adrenaline en cortisol door je lijf. Hormonen die belangrijk zijn voor je overleven, maar die ook zorgen dat er voedingsstoffen UIT je cellen gehaald worden, zodat ze gebruikt kunnen worden voor je hersenen en je spieren. In de stress-stand ga je niet even lekker spijsverteren of werken aan het herstel van je cellen. Dat komt later wel weer. Tenminste, in theorie.

Het probleem is dan ook niet de stress zelf, maar het feit dat we er veel te veel van hebben. Geen break, geen moment waarin je kunt herstellen en je voorraden weer kunt aanvullen. We zijn vaak zelfs zó gewend aan de stress, dat we ons zelfs gejaagd voelen op de momenten dat er niks aan de hand is. Als ik de kinderen naar school gebracht heb (stressmoment), heb ik op de terugweg vaak nog steeds haast – terwijl ik dan nergens meer op tijd hoef te zijn.

Maar goed. Als het de komende paar jaar nog niet gaat lukken om structureel minder stress in je leven te hebben, moeten we het misschien van de andere kant benaderen. Wat kun je doen om zo min mogelijk schade te ondervinden van stress? Hoe ontspan je in een druk leven?

 

2 a day

Laten we beginnen met iets realistisch. Geen uren mediteren, geen dagelijkse wandelingen en geen halfjaarlijkse stilteretraites. Dat mag je natuurlijk allemaal wel doen, maar voor de meeste mensen is het niet haalbaar. En een halfjaar vol stress met daarna een week ontspanning is volgens mij ook niet helemaal de manier. Dus wat dan wel?

Bouw in elk geval 2 porties ontspanning in op een dag. Net als groenten en fruit, je weet wel,  5-a-day, kun je ook je ontspanning zo benaderen. Zorg dat je twee bewuste momenten neemt waarop je écht kunt ontspannen. Meer mag ook. Maar in elk geval 2. En dat kost minder tijd en moeite dan je denkt.

 

Oxytocine

Oxytocine is hét wondermiddel tegen stress. Oxyticine wordt ook wel het ‘bindingshormoon’ genoemd; maar naast gevoelens van liefde, gaat het ook de schadelijke effecten van cortisol tegen. Het zorgt dat er voedingsstoffen worden opgeslagen in de cellen, zodat die zich kunnen herstellen en kunnen groeien&bloeien.

Zo krijg je meer oxytocine:

  • Knuffel. Knuffelen maakt oxytocine aan. Let op: het moet wel een échte knuffel zijn, want pas vanaf 20 seconden gaat dit mechanisme in werking.
  • Heb meer sex. Nee maar echt. De meeste mensen worden sowieso leuker als ze regelmatig genomen bemind worden, maar ook hier geldt weer: oxytocinefeestje! Juist bij huid-huid-contact wordt er extra veel oxytocine aangemaakt. En ja, ik weet dat het juist onder stress lastig is om opgewonden te raken. Daarom begin je je sessie natuurlijk met een uitgebreide massage. Duh.
  • Neem een massage. Nou, die hoef ik niet meer uit te leggen. Mag ook zonder happy ending, gewoon bij een goede masseur. De aanraking en oxytocine werken ook zonder sex. Maar ook met. Ik zeg het maar even.

 

Anders ontspannen

Maar goed, sex en massages zijn niet de hele dag voorhanden (damn). Hoe pak je je ontspanning op andere momenten, bijvoorbeeld op je werk?

  • Doe een mini-meditatie. Hiervan kun je er makkelijk veel meer doen dan 2 per dag. Ik doe ze bijvoorbeeld altijd als ik naar de wc ga: oren dicht, ogen dicht, concentreren op je ademhaling en even helemaal ‘uitschakelen’ in die minuut dat je zit te plassen (of de halve minuut en dat je dan nog heel even blijft zitten). Niemand gaat dood als jij een halve minuut later uit de wc komt dan normaal gesproken. Echt niet. Tenzij je hartchirurg bent. Dan moet je het maar even ophouden.
  • Help je hoofd te ontspannen:
    • Leg je ene hand op je voorhoofd en je andere op je achterhoofd (bij de grens met je nek). Adem 3-5 keer diep in en uit. Wissel je handen om en herhaal.
    • Leg het kuiltje dat in het midden tussen de muis van je hand en de spier van je pink zit, op je neusbrug. Waar nu je middelvinger terecht komt bovenop je hoofd, zit een fontanel. De breedte van twee vingers verder (naar achteren) zit er weer één en zo verder. Masseer ze.
    • Wrijf de muizen van je handen tegen elkaar, vlak voor je gezicht. Vouw je handen open en leg de muizen van je handen in je oogkassen. Warmte, ontspanning.
  • Neem 5 minuten 7-3-7:
    • Adem gedurende 7 tellen in
    • Hou je adem gedurende 3 tellen vast
    • Adem gedurende 7 tellen uit
    • Hou je adem gedurende 3 tellen vast

    Eerlijk toegegeven: ik word daar zelf altijd een beetje hyperventilatisch van (da’s wel een woord), maar ‘even op je adem letten’ kan wel heel goed werken. Als het tellen niet lekker voelt, adem dan gewoon rustig diep in en uit gedurende een paar minuten – het liefst met je ogen dicht, maar desnoods gewoon achter je bureau.

  • Doe een spelletje. Hoewel veel spelletjes nog best een adrenalinestootje kunnen veroorzaken, ben je er vaak wel helemaal uit. Ik hou zelf van ‘braintraining’ spellen, waarbij je kleine opdrachtjes doet en je steeds jezelf kunt verbeteren. 5 minuutjes zorgt al dat je er weer tegenaan kunt. Fijne apps zijn Luminosity, Clockwork en Chess.com (als je toevallig van schaken houdt) 😉
  • Luister naar iets fijns. Deze dagen sta ik op de Huishoudbeurs en hoewel ik het heerlijk vind om mijn kennis over te brengen, is dit op zijn zachtst gezegd niet helemaal mijn favoriete omgeving. Mega-mega-druk, met vooral heel veel gekakel geklets over koetjes, kalfjes en aanbiedingen. Daar heb ik om eerlijk te zijn, geen energie voor. Dus ik zet mijn koptelefoon op (met Active Noise Cancelling) met een fijn muziekje, en loop ‘blind’ langs alle flyers en tasjes naar de stand. Dat scheelt me echt bakken met energie. En tijdens je werkt werkt het ook: ik heb een playlist waar ik altijd op werk, die me inmiddels zo geconditioneerd heeft dat ik direct in de concentratiestand Pavlov als ik hem opzet. Succes gegarandeerd.
  • Staar uit het raam. Laat je gedachten vrij stromen of, als je dan gaat stressen, neem iets in gedachten en associeer daarop verder. Dingen bedenken is leuk. Bedenk een nieuw product, of een bedrijf, of iets anders. Maakt niet uit. Je hoeft het ook niet uit te voeren, maar zet die grijze massa even aan iets totaal anders dan de dagelijkse rompslomp. Dat helpt.
  • Ga een stuk autorijden. Nee, het is niet milieuvriendelijk en ja, fietsen is beter voor alles. Maar als je (net als ik) zo’n baby was die alleen sliep in de auto, is een flink stuk rijden vaak wel dé manier om je hersenen even helemaal te resetten. Vooral als je nergens op tijd hoeft te zijn en gewoon op de automatische piloot kunt cruisen. Mmm. Extra bonustip: een goed luisterboek erbij!

Ziezo. Genoeg manieren om ‘even te ontspannen’, lijkt me. En daarvan dan dus minimaal 2 per dag. En – net zoals bij groenten en fruit – vergeet niet af te wisselen!

 

De vraag van vandaag:
Jij hebt vast ook nog wel tips om even tussendoor te kunnen ontspannen.
Deel ze met ons in de reacties!

 

Reageren? Gezellig!

Reacties (5)

  • Truus

    Heerlijk op vakantie naar het Noorden gaan! Schone lucht, fatsoenlijke en eerlijk prijzen voor je vakantie, super aardige mensen daar. Wij kwamen op de site [tsjongejonge Truus, kun je voortaan misschien IETS minder overduidelijk reclame maken? Je klinkt als 5 minuten STERspots voor EN na het nieuws] men selecteert daar werkelijk alleraardigste vakantiehuizen (dat je dus ook echt bij iets leuks kan overnachten) en wij uit het Midden van Nederland waren verbluft over de prijzen, genoten van de ongehaastheid en de super aardige mensen en de mooie natuur. We hebben dit keer gekozen voor huisje Natuurschoon in Drenthe, zo relaxed terug gekomen/echt een aanrader. We hebben gelijk een nieuw huisje gekozen, omdat we ook Groningen gaan proberen…maar wat een verademing als je even naar een ”andere wereld wil kunnen gaan niet meer dan 1.5 uur rijden en gewoon heimwee hebben we beiden weer…absolute aanrader dat Noorden..wij hadden het niet verwacht …maar thuis komen daar!

  • Else

    Volgens mij vergeet je iets Nienke: Lekker lachen. Als een lichaam lacht is het fysiek onmogelijk om stress te ervaren, heb ik geleerd tijdens de workshop ‘stress en duurzame inzetbaarheid op je werk’ (ja, dat soort dingen worden aangeboden binnen het bedrijf -de lieverds). En dat lachen kan ook door een blog van jou te lezen. Dus, dat je het weet.

  • Miriam

    Douchen! Even alles van je af spoelen…

  • Heidi Tijssen

    Lekker even ’n boek pakken. Zomaar een paar bladzijdjes feel-goodverhaal. Helpt zelfs tegen hoofdpijn, wat m’n moeder ook zei (meisje, meisje, je verleest je verstand nog).

  • Anita

    Ik haak. ’s Avonds voor het slapen gaan een uurtje op de bank met een pot thee, een bol wol en een naald. Mooie dingen maken. Superduperontspannend.