Positive Eating in Mei

Positive Eating in Mei

Mei is één van de meest interessante maanden. Tussen de koude, natte restjes van de winter is er ook storm – mmm, storm – en zijn er dagen met de belofte van de zomer: warm, en vol leven. Je voelt dat er iets gebeurt.

Zo is het ook als je net begint met leren over gezondheid en voeding. In eerste instantie snap je er nog niks van en er zijn meer dagen dat het niet lukt dan wel. Maar er komen ook dagen dat je steeds meer begrijpt van al die informatie. En dat het je lukt om een hele dag geen suiker te eten, of om iets acceptabels te maken van de drie kilo Paksoi uit je groentenpakket. De belofte van een zomer vol kennis en gezondheid.

 

Positive Eating

Vorig jaar organiseerde ik (eigenlijk bijna per ongeluk) de Positive Eating Challenge. 30 dagen lang op een positieve manier bezig zijn met eten. Want veel diëten en voedselfilosofieën wijzen vooral naar wat je niet mag eten. Geen suiker, geen zonnebloemolie, geen brood… Jammergenoeg is het niet eten van rotzooi maar de helft van het verhaal. De andere helft gaat natuurlijk over wat je wel eet.

Je kunt alle bewerkte voedingsmiddelen afzweren, je kunt veganist worden, voor mijn part fruitariër… maar dat wil niet zeggen dat je ook daadwerkelijk gezond wordt. Want stop je wel genoeg in je smuicheltje? Genoeg voedingsstoffen? Genoeg vetten, vetoplosbare vitaminen, genoeg eiwitten?

Je lichaam wordt tenslotte niet opgebouwd uit de dingen die je niet eet, maar uit de dingen die je wel eet. Lijkt een open deur, maar toch vergeten we het vaak. Je lichaam oefent bepaalde functies uit, en voor het uitvoeren van die functies heb je voedingsstoffen nodig. Vitaminen, mineralen, vetzuren, aminozuren, koolhydraten… die moeten dus wel in voldoende mate worden aangevoerd!

Daarom focus ik me op wat ik wel in mijn gezicht stop, en minder op wat ik niet meer wil eten. Bij alles wat ik wil eten, bedenk ik dus wat het toe gaat voegen aan mijn dag. Wat het voor mijn lichaam gaat doen. Geeft het me vetten waar ik een rustige, stabiele energie van krijg? Geeft het me eiwitten waar ik mijn spieren mee kan opbouwen en enzymen mee kan vormen? Geeft het me vezels die de bacteriën in mijn darmen voeden? Of misschien vitaminen die zorgen voor gezonde ogen, vetzuren voor goedlopende hersenen of gelatine voor soepele gewrichten?

Op die manier lukt het al bijna niet meer om ‘lege’ dingen te eten. Want wat voegt een boterham nou helemaal toe, of een Milky Way? Niet erg veel. Terwijl een soep met zoete bataat, slagroom, en echt zout me helemaal voltankt met B-vitaminen, prebiotische vezels,  gezonde vetten en mineralen. Bomdiggity.

 

Mei 2015

Vol enthousiasme meldden jullie je vorig jaar aan voor de facebookgroep, met meer dan 1000(!) leden. Na afloop kreeg ik vaak de vraag of we dit nog een keer gingen doen. Natuurlijk, volgend jaar weer! zei ik. Maar April 2015 kwam, en ik moest nog afstuderen en het bedrijf verder uitbouwen en mensen helpen en kinderen aan hun huiswerk zetten. Dus het is even niet gelukt. Zo is het leven.

Maar er is wel iets anders. Tijdens de Positive Eating Challenge gaven veel deelnemers aan dat ze wel gezonder en positief zouden willen eten, maar niet de kennis hadden om dat ook echt te doen. Dus kwam er een cursus. De Basiscursus Positive Eating leert je alle basiskennis die je nodig hebt om gezond(er) te gaan eten. Ik vertel je niet alleen wat je ‘zou moeten eten’ (dat ‘moeten’ is trouwens heel relatief), maar ook vooral waarom. Zodat je zelf een keuze kunt maken. In vier weken leer je om positiever naar eten te kijken en jezelf één vraag te stellen: wat voegt dit toe aan mijn lijf?

De cursus heeft nu een aantal keer gedraaid, steeds als groep die op een vaste datum van start ging.  Ja leuk hoor. Maar wat als ik op 15 mei om 8 uur ‘s avonds zin hebt om te beginnen? Moet ik dan wachten totdat ik een nieuwe groep start? Wat een gedoe. Dat vond ik nou ook. Daarom heb ik de cursus anders neergezet, en kun je hem voortaan gewoon individueel volgen. Gewoon NU, als je daar zin in hebt. Of volgende week. Of vannacht.

Klik hier om de cursus aan te schaffen

Als ik je een tip mag geven: begin wel in Mei. Want met de code mei2015 krijg je nu 25 euro korting op de cursus. Het hoeft natuurlijk niet, maar als ik jou was, zou ik het nu doen. Want de code zegt het al: hij is geldig t/m 31 mei.

En mocht je – net als ik – in Mei nog net even bezig zijn met het leven, het heelal en de rest, dan zou ik hem tóch alvast aanschaffen. Je houdt namelijk altijd (zolang deze website bestaat) toegang tot de cursus, dus je kunt hem ook later volgen. In Juni aan de keukentafel. Of in September om drie uur ‘s nachts vanuit je luie stoel, als dat jou uitkomt. Lekker makkelijk.

Dus. Ook al is de Positive Eating Challenge in 2015 niet gelukt (ik mik gewoon op 2016!), je kunt wel zelf aan de slag met positief eten. In je eentje of met behulp van de cursus. Wie houdt je tegen?

 

De vraag van vandaag:
Wat doe jij om positief te (blijven) eten?
Vertel het ons in de reacties!

 

 

 

Reageren? Gezellig!

Reacties (2)

  • Vries

    Super, hier zat ik op te wachten. Even tot volgende week geduld hebben (komt mijn salaris) en dan ga ik aan de slag!!
    Fijn!

  • Maria

    Ik eet veel meer groenten dan voorheen en dan heb ik het niet over die lullige aanbevolen hoeveelheid van 200 gram maar veel meer, de margarine heb ik sinds dit jaar vervangen Door roomboter, de koffie drink ik ook sinds een aantal maanden zonder melk, suiker gebruik ik al heel lang niet meer. Het enige waar ik echt moeite mee heb is brood in de ochtend laten staan. Elke avond neem ik me voor de boterhammen ‘s ochtends te laten staan, maar op de 1 of andere manier lukt het me niet.