Prebiotische darmflorarepen

Prebiotische darmflorarepen

Delicious vegetarian granola cake slice on wooden table.

Goed eten voor je darmflora is echt niet zo heel ingewikkeld. Je zou er een boek over kunnen schrijven. Meer groenten, meer fruit, dat soort dingen. Maar weet je wat pas echt leuk is? Een bubbelbad met rozenblaadjes helemaal voor jezelf alleen. Oh ja, en gezond snacken voor je darmflora. Dat ook.

 

Prebiotisch eten

Je darmen hebben een aantal dingen nodig. Vezels, bijvoorbeeld. Vezels zijn zo’n typisch voedingsmiddel waar we allemaal te weinig van eten. Jij, en ik ook. Onze voorouders aten wel 120 gram vezels op een dag. Omdat ze smerige dingen aten zoals onkruid en bessen en wortels. Maar ja. Dat doen wij niet meer.

Onze aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vezels is 30 tot 40 gram. En we eten gemiddeld 15 tot 20 gram. De vegetariërs en veganisten doen het daarbij nog iets beter dan de omnivoren – nogal wiedes, want vezels vind je met name in groenten, fruit en noten. Die je als omnivoor overigens ook prima kunt eten.

Je darmflora vindt met name prebiotische vezels (ook wel oplosbare vezels) geweldig. Zelf heb je er geen flikker aan: ze worden niet opgenomen in je lichaam. Maar met een omweg zijn ze toch goed voor je, want ze geven je darmflora te eten. En die maken er handige stoffen van zoals melkzuur, wat je darmen vervolgens weer beschermt. Of butyraat, wat een belangrijk energiebron is voor het vernieuwen van de binnenste cellaag van je darmen. Heb je te weinig butyraat, dan wordt die energie uit je eigen voorraad gehaald – en daar word je moe van.

Maar goed. Op een dag komen de groenten je ook je neus uit. En die van de kinderen. Dus. In de categorie Dingen Die Zelfs Je Man Lust: Prebiotische Darmflorarepen! Al zou ik ze wel anders noemen als je ze aan je man geeft, want laten we eerlijk zijn: dit klinkt niet echt sexy. Maar ik ben een tikkie overprikkeld vanwege de Huishoudbeurs waar ik deze week dagelijks een lezing geef (jippie jee), dus ik kon even niks beters verzinnen. Die foto is trouwens ook een stockfoto. Want ik had ze net even niet gemaakt en ik wilde er toch over vertellen. Maar ze zien er heus ongeveer zo uit.

 

Prebiotische Darmflorarepen dus

Je neemt:

  • Verse dadels (dat zijn die grote Medjool dadels die nog zacht zijn) of, als je dat niet kunt vinden, gedroogde dadels die je een paar uur in warm water laat weken (maar dan zijn je repen wel minder lang houdbaar).
    Voor 4-6 repen neem je ongeveer 10 dadels.
  • Kokosolie (extra vierge of biologische ontgeurde), een eetlepel.
  • Collageenpoeder. Een eetlepel of twee. Kan ook zonder, maar net zo lekker met.
  • Gehakte noten – net welke je lekker vindt. Zeg twee kleine handjes. Fijn of grof, net wat je zelf fijn vindt knagen.
  • Gedroogde bessen. Bij de natuurwinkel vind je ze zonder suiker. Bosbessen zijn lekker. Ander gedroogd fruit mag ook: met kleine stukjes ananas, mango, of abrikoos kun je je repen een eigen twist meegeven (hè, wat klinkt dat lekker Libelle – komt zeker door de huishoudbeurs).
  • Chia- of lijnzaad. Wel even door de vijzel halen zodat ze stuk gaan, want als ze heel blijven komen ze er aan de achterkant ook weer heel uit en dan heb je er zo weinig aan.
  • Kokosrasp.
  • Kruiden. Kaneel, Vanillepoeder, Kardemom, Gember… net wat je lekker vindt.

 

Je doet:

  • Ontpit de dadels en mik ze in de keukenmachine (of blender of het bakje van de staafmixer).
  • Voeg de kokosolie en collageenpoeder toe en vermaal alles tot een pasta.
  • Voeg er net zolang lepeltjes van de andere ingrediënten aan toe tot het een stevig ‘deeg’ wordt (daarom staan er geen hoeveelheden bij; voordat je daar over in de paniek schiet – gewoon doen, het lukt vanzelf).
  • Voeg er wat kruiden aan toe (begin met een half theelepeltje en ga door tot het lekker is). Blijft het wat flauwig, dan doet een snuf grijs zeezout wonderen. En sommige mensen worden dolgelukkig als je er grove grijs zeezout-korrels doorheen doet.
  • Blijft het te plakkerig, voeg er dan wat havermout of glutenvrij bindmiddel aan toe (ketan, arrowroot, desnoods maizena).
  • Rol de pasta tussen twee stukken vershoudfolie tot een plak van ongeveer 1-2 centimeter dik. Snij de plak in repen. Of rol het deeg tot balletjes, dat kan ook.
  • Strooi de kokosrasp uit op een vel bakpapier en druk de repen erin. Ter variatie kun je ook amandelschaafsel, hennepzaad, of voor mijn part hagelslag (ooooh, foei!) gebruiken.
  • Leg ze in de koelkast om op te stijven. Verpak ze in folie als je ze meegeeft naar werk of school.

 

Gezond omdat

Dadels zijn ontzettend zoet (daarom moet je ook niet drie van deze repen achter elkaar eten), maar ze bevatten ook ontzettend veel prebiotische vezels. 100 gram (dat zijn 4 van die dingen) bevat al 25% van je ADH aan vezels! Ook noten en zaden bevatten veel vezels. 100 gram chiazaad bevat zelfs 150% van je ADH. Behalve dat je nooit 100 gram chiazaad eet (dat spul weegt niks), maar je begrijpt dat het toch een leuke aanvulling is op je vezel-inname.

Gedroogde bessen zijn kampioen anti-oxidanten. Die zijn goed voor je vanwege van alles, maar ook in je darmen doen ze mooie dingen. Zo gaan ze (bepaalde) ontstekingsreacties tegen en verbeteren ze het milieu in je darmen. Daardoor voelt je darmflora zich senang. Zie je de samenwerking? De vezels geven je bacteriën te eten en de anti-oxidanten zorgen ervoor dat ze zich lekker genoeg voelen om zich te vermenigvuldigen. Yay voor meer goede bacteriën!

De kokosolie levert gezonde verzadigde vetzuren (jawel, dat bestaat wel) en MCT’s > Medium Chain Triglycerides: een bepaalde vorm van vetzuren die eveneens het milieu in de darmen verbeteren, en die ook nog eens streng optreden tegen Candida en potentieel pathogene bacteriën. Wat wil je nog meer.

Over collageenpoeder hebben we het laatst al uitgebreid gehad; dat het je darmen beschermt en helpt te herstellen, bijvoorbeeld, en dat het belangrijke eiwitten levert. Het is niet vegetarisch nee, dus als je dat ontzettend belangrijk vindt, kun je het ook weglaten. Maar darmgezondheidstechnisch zou ik het erin laten.

Zelfs de versiering is vezelrijk. Behalve de hagelslag. Maar hey, die heb je niet van mij.

 

Tot slot

De repen zijn (ingepakt) in de koelkast behoorlijk lang houdbaar, omdat er geen vocht bij zit. Je kunt ze dus prima van tevoren maken. En nee, ik heb niet uitgeprobeerd hoe lang – hier zijn ze ver voor die tijd al op…

Als je deze repen gaat eten, drink er dan veel water bij. Die vezels nemen namelijk vocht op. En als je dat er niet bij drinkt, nemen ze vocht op uit je darminhoud. Die dan droog en dik wordt. Lees: verstopping. En dat was nou juist niet de bedoeling. Drink je er genoeg water bij (of kruidenthee of kombucha of kefir – maar geen koffie), dan wordt het een soepele massa die verstopping juist tegengaat. En dat was nu precies wel de bedoeling.

 

De vraag van vandaag:
Euh, waren ze lekker? Of heb je iets anders gezelligs?
Vertel het ons in de reacties!

Reageren? Gezellig!

Reacties (16)

  • Renée

    Mmmmm 😀

    Heej, ff iets anders. Ik had uit het ekoplazablaadje de gingerbug gemaakt. Het recept staat bij een interview met jou, dus ik ga er maar even vanuit dat het recept dan ook van jouw hand is? Anyway, bij mij komen er na 3 dagen al belletjes aan het oppervlak, terwijl in het recept staat dat het na 5-10 dagen pas gaat bubbelen. Zou dat een goed teken (superrrfermenterende bacteriën aan de gang) of een slecht teken (enge bellenblazende ziektekiem taking over) zijn? Altijd spannend zo’n nieuw probeersel waarop je dan ook nog es zo lang moet wachten om het uit te proberen, argh! 😉

    O, en ik ben ook errug fan van je gelatinepudding! Fijne avond :)

    • De Groene Vrouw

      Waarschijnlijk niks aan de hand, als het warm is in je huiskamer kan het eerder gaan ‘werken’. Als het niet goed is ruik/proef je dat vanzelf 😉

  • Hedwich Suijling

    Hoi Nienke,
    Vanaf vandaag fan, ik ga je volgen. Collageen was niet direct voor hande en ik krijg een veganistisch vriendinnetje op bezoek dus dat komt goed uit… Ik heb door de pasta nog sesamzaadjes gedaan en heb het cocosrasp gebruikt om de pasta minder plakkerig te maken (bij gebrek aan bindmiddelen, havermout had ik geen zin in. Ik heb een halve theelepel kurkuma en wat zwarte peper toegevoegd. ook vind ik het zeezout een hele lekkere toevoeging. En, ik durf het bijna niet op te biechten, ik heb pure chocola gesmolten en de balletjes die ik heb gemaakt hierin gedoopt. De repen heb ik met een kwast bestreken. Echt te gek dit recept! Thanks! Nu hopen dat mijn vriendinnetje de pure choc wil eten…

    • De Groene Vrouw

      Lekker! Veganistische vriendinnen die ook geen pure chocola willen eten zijn te rigoureus bezig. Maar da’s mijn mening. Alles 80-20, de stress is ongezonder dan af en toe een half korreltje suiker 😉

  • Tjitske

    Zojuist gemaakt, en mjam wat lekker! Bedankt voor dit recept.

  • Linda

    Wat kan je gebruiken ipv kokosolie?
    Grt

    • De Groene Vrouw

      Je fantasie 😉

  • Stella

    Heb een domme vraag: die gedroogde bessen, ik geloof niet dat ik ze ooit gezien heb, het klinkt helemaal niet bekend. Kan je wat voorbeelden noemen en waar ze te krijg zijn?

    • De Groene Vrouw

      Ik zou het proberen bij de natuurwinkel. Of op de markt (maar dan wel even goed opletten dat ze niet gesuikerd zijn).

  • Maartje

    Hey Nynke
    Wat een leuk recept maar..nog leuker is hoe je het opschrijft!
    Geweldig, dat is echt een talent hoor!!

    Bedankt voor het delen, ik hoop maar dat dit me goed valt (en niet nog meer flatulentie krijg).

    Bedankt!

  • Marloes

    Leuk, de Huishoudbeurs. Moet ik me opgeven voor je lezing of kan ik zo aanlopen? Lijkt me leuk om je een keer in het echt te ontmoeten :)

    • De Groene Vrouw

      Altijd leuk! Je hoeft je niet op te geven, elke dag om 14.00 op het Happy Healthy huppeldepup plein 😉

      • De Groene Vrouw

        Oeh, maar kom je vandaag? Want dan moet ik nog even snel mijn pinup jurk aan 😉 Had vandaag net een casual outfit, hahaha

  • Martha

    Ik wil ze graag maken, ziet er superlekker uit, 1 vraag, wordt de kokosolie gesmolten of in harde vorm toegepast?

    • De Groene Vrouw

      Je hoeft het niet helemaal te smelten, maar keihard is ook niet handig. Gewoon op kamertemperatuur werkt prima.

      • Martha

        Dank je wel voor de snelle reactie…