Toegepaste Ontbijtkunde

Toegepaste Ontbijtkunde

ontbijtje2

Deel #1 van dit blog lees je hier

Hoe vertaalt zich dat nu praktisch naar het wel-of-niet-ontbijten? Moet je nu wél, of niet ontbijten? Wat er in ieder geval mis is met die vraag, is het woordje ‘moet’.

Er bestaat niet zoiets als ‘moeten’ want ieder is verschillend en wat goed voor je is kan zelfs per dag verschillen. Het enige dat je dus zult ‘moeten’, is jezelf goed observeren om erachter te komen wat jouw ritme is. Maar goed. Dat weten we nu.

Als je goed naar jezelf kijkt, weet je ook dat verplicht ontbijten vaak niet werkt. Er zijn niet voor niets campagnes opgestart om mensen te laten ontbijten: veel mensen doen dat namelijk niet. En als de dat niet doen, dan heeft dat een reden. Doorgaans is die reden dat ze geen honger hebben op het tijdstip dat je volgens de deskundigen zou moeten ontbijten. Mensen die wél wakker worden met honger, hoeven niet aangespoord te worden; die ontbijten uit zichzelf wel. En dat is in wezen de essentie. Heb je honger, dan eet je; heb je geen honger dan eet je niet.

Intermittend Fasting

Een tijdje geleden kwam ik op een nogal schreeuwerige amerikaanse website, waarin het principe van IFF werd uitgelegd. Ondanks mijn aanvankelijke scepsis (‘Wat hebben ze nú weer verzonnen?’) ben ik inmiddels toch wel fan geworden van IFF, ofwel Intermittend Fasting and Feasting (of Feeding). De site kan ik nu natuurlijk nergens meer terugvinden, maar kortweg komt het hierop neer: je ontbijt af en toe niet. Simple as that.

Nou vooruit, niet helemaal zo simpel 😉
Uiteindelijk komt het weer neer op het aanvoelen van je eigen lichaam en behoeften. Dat is minder ingewikkeld dan het lijkt. Je staat ‘s ochtends op en bedenkt of je al dan niet honger hebt. Heb je honger, dan eet je. Heb je geen honger, dan eet je niet. En je eet niet totdat je wel honger hebt – of in ieder geval rond een uur of 13.

Nu werkt ook dit niet voor iedereen. Sommige mensen ontbijten niet om de verkeerde redenen. Ze willen afvallen of ze gunnen zichzelf geen tijd om te eten, of ze zijn vergeten naar hun lichaam te luisteren. Dit zijn mensen die het vaak een hele dag zonder voedsel doen, zichzelf verliezend in werk (en vaak in koffie), en die aan het eind van de dag de verloren calorieën inhalen met snacks. Needless to say, dat is niet de juiste methode.

Voor deze mensen zou het waarschijnlijk goed zijn om wél te luisteren naar de ontbijtcampagnes – of hun hele levensstijl om te gooien. Ook niet-ontbijten maar dan wel om 11 uur alles eten wat er voor je neus verschijnt (inclusief koekjes, M&M’s, slagroomtaart en hamburgers) is niet de bedoeling. Niet ontbijten (of beter gezegd: je ontbijt uitstellen) werkt alleen als je daarna rustig begint met gezond voedsel.

Intermittent Fasting gaat ervanuit dat je regelmatig een tijdje niet eet. De overige dagen of momenten eet je wél (gezond). Dit is een waarheidsgetrouwe weergave van het leven vroeger, je weet wel, toen we nog hunter-gatherers waren. Het kwam regelmatig voor dat er veel te eten was – maar ook dat er een periode weinig tot niets te eten was. In ieder geval kon je niet zomaar een plak ontbijtkoek afsnijden, maar moest je zeer waarschijnlijk eerst voedsel verzamelen en klaarmaken voordat je kon gaan eten.

Er is onderzoek dat aantoont dat regelmatige perioden van weinig tot geen voeding een positieve invloed heeft op de vitaliteit van het lichaam, tot op celniveau. Cellen worden door het uitblijven van voeding gedurende korte tijd, geprikkeld om hun werk beter te doen en om reparaties in gang te zetten, die anders niet zouden zijn ingezet.

Je zei praktisch!

Oh ja, ik was mezelf alweer verloren in de uitermate interessante theorie 😉

De praktische kant van het niet-ontbijten vind je in de volgende blogpost.

Reageren? Gezellig!

Reacties (2)

  • Volgens mij ben ik (mede) dankzij deze tip de afgelopen 2 weken 4 kg afgevallen! Zonder lijden, zelfkastijding etc.!! Heerlijk met een glas warm water ontbijten. Ik kende de tip al, maar de info hier die je eromheen geeft (plus een beetje aanmoediging van mijn omgeving) maakte het uitvoerbaar. DANK : D

  • Annet

    Kwam hier terecht in de geen-brood-wat-dan-wel blog waar ik veel aan ga hebben denk ik. Want ik vraag me geregeld af: Maar Wat Dan WEL?? 😀 Fijn samen te kunnen onderzoeken!

    Ook dit vind ik een leuke post. Er kwamen meteen bezwaren opborrelen bij de “Heb je honger, dan eet je; heb je geen honger dan eet je niet.” Maar je noemt deze allemaal zelf al: dan moet je wel zelf je behoeftes en je lijf aanvoelen en vooral ook jezelf de tijd daartoe gunnen.

    Ik ben zeker een type dat echt rust en aandacht nodig heeft om te aarden, mijn lijf te voelen, aanwezig te blijven. Ik kan makkelijk “opstijgen΅ en verloren gaan in mijn omgeving en dan inderdaad contact met mezelf en mijn lijf verliezen. In deze modus kon ik vroeger wel eens, als mijn aandacht rond 15 uur smiddags ineens getrokken werd door een lekker ruikend broodje, erachter komen dat ik de hele dag nog niks gegeten had.
    Gelukkig heb ik nu veel meer contact, bewustzijn en tools om andere keuzes te kunnen maken. Waar ik diep dankbaar voor ben. Wereld van verschil. 😀

    Mooi ook wat je zegt dat het voor ieder anders is, omdat we allemaal uniek zijn. Dat we misschien wel in allerlei groepen in te delen zijn, maar onszelf tekort doen als we van daaruit gaan beDENKen wat we moeten.
    Dat het door niemand te bepalen is wat goed is voor ons, dan door onszelf. Door te luisteren, heel goed te luisteren. En te VOELen dus… wat je wilt, wat je verlangt, waar je behoefte aan hebt. Als je luistert, als je voelt, dan is er geen moeten, dan is er alleen Zijn. :)
    Oke, dat waren niet jouw woorden heh… 😉 Maar goed.

    Voor mij is een rustig, niet-gehaast ochtendritueel belangrijk (en lastig), waar ik inderdaad kan voelen waar ik trek in heb. Wat heel verschillend is. Soms in veel, vet, hartig, zout. Soms in warme pap. Soms in alleen fruit. Soms in niks. Merk nu ook dat ik veel minder en heel anders eet in de zomer dan in de winter. Ben ook standaard paar kg lichter in de zomer. Eigenlijk heel natuurlijk: in de winter een extra beschermingslaagje…
    Terug naar mijn lijf, terug naar mijn natuur. Back to nature. :)