Waarom wij geen Green Pastures FCLO meer verkopen

Waarom wij geen Green Pastures FCLO meer verkopen

Diet Concept. Nutrition. Vitamins. Healthy Eating, Lifestyle. Close Up Of Woman With Spoon Full Of Fish Oil Omega-3 Capsules. Healthcare And Beauty. Vitamin D, E, A Cod Liver Oil Pills. Supplements.

Lang was het de Heilige Graal van mensen die Paleo, WAPF of GAPS dieet volgden: gefermenteerde visolie. En de hemel spleet open en God Weston Price gaf ons de gefermenteerde vissenlever. Behalve dat het allemaal niet zo fantastisch bleek als het leek…

Soms heb je in gezondheidsland te maken met ‘evolving knowledge‘. Dan is er kennis die logisch klinkt en goed onderbouwd lijkt door wetenschap of door traditie (want laten we wel wezen: als volkeren iets al duizenden jaren gebruiken, doen ze dat niet omdat het nergens goed voor is – zelfs als er nog geen wetenschapper overheen geweest is). En dan denkt iedereen dat en doen we ons best om de boodschap te verspreiden. You teach, you teach, you teach, want goede kennis moet de wereld in geholpen worden.

Maar soms verandert die kennis. Dan komen er kritische geluiden die óók logisch klinken. Of dan blijkt het ineens toch niet zo goed onderbouwd te zijn als we dachten. Of er komt nieuwe kennis bij die de oude vervangt. Gelukkig maar. Zo blijven we ons ontwikkelen.

 

FCLO – Fermented Cod Liver Oil

Laten we even bij het begin beginnen. Vis heb je nodig voor o.a. de Omega-3-vetzuren. Dat lijkt me inmiddels wel een bekend gegeven (ik heb er al eerder over geschreven en zal misschien nog wel eens een blog schrijven met de samenvatting). Als het je om de een of andere reden niet lukt om echt genoeg vette vis te eten, kun je als alternatief visolie gebruiken. Maar daar zijn er nogal veel van, dus welke is dan de beste?

Voor de Omega-3 maakt het niet heel veel uit welke visolie je neemt: er zijn merken met meer of minder mg per capsule, of met een bepaalde verhouding EPA en DHA (twee Omega-3-vetzuren). Er zijn merken die het niet zoveel kan schelen waar hun vis vandaan komt en wat dat met het milieu doet, en er zijn merken die daar juist enorm hun best voor doen.

Cod liver oil (kabeljauwleverolie) wordt wereldwijd gezien als een van de beste bronnen voor visolie. Ten eerste omdat het een afvalproduct is van de kabeljauwvangst (ik ben erg voorstander van het gebruiken van het Hele Beest), ten tweede omdat er gelukkig nog redelijk wat schone kabeljauw rondzwemt, en ten derde omdat het niet alleen Omega-3-vetzuren bevat, maar ook vitamine A, D en K2. En aangezien veel mensen die ook tekort komen (en A&D ook weer belangrijk zijn voor elkaars opname en gebruik in het lichaam), lijkt het een perfecte match. One-stop-slikken, zeg maar.

Als je een beetje in gezondevoedingsland rondwandelt, weet je misschien over de legendarische tandarts Weston A. Price. Hij was degene die tijdens zijn reizen de wonderbaarlijke ‘fermented cod liver oil’ tegenkwam. Gefermenteerde kabeljauwleverolie dus. En al kwamen er bedrijven die deze traditionele olie op een traditionele manier produceerden (de bekendste: Green Pastures).

Heel traditioneel worden de kabeljauwlevers gefermenteerd in zeewater. En we houden van fermentatie. Door dit proces ontstaat een goedje dat behoorlijk stinkt (en even smerig smaakt), maar waar gigantische gezondheidsvoordelen aan toegeschreven worden. FCLO was een tijdlang dé trend onder mensen die zich écht hadden verdiept in gezonde voeding. We namen het allemaal en als iemand ‘FCLO’ riep wist je dat ze in elk geval op de hoogte waren van het WAPF-dieet – en dus ok. Elitaire foodies die we zijn 😉

 

Wat is nu precies het probleem?

Toch gingen er gaandeweg steeds meer geluiden op dat juist gefermenteerde visolie misschien niet het alpha&omega (haha) was dat we ervan dachten. En dat ook het bedrijf waar iedereen zo weg van was, misschien niet helemaal de kwaliteit leverde die het ons deed geloven. Een aantal zaken op een rijtje:

  • Geoxideerde Omega-3-vetzuren: visolie is gezond, maar ook kwetsbaar. De vetzuren uit vis kunne makkelijk oxideren, dat wil zeggen dat ze een zuurstofatoom opnemen. Ze raken daardoor beschadigd en zijn ineens veel minder gezond, of zelfs ongezond. Hoewel voorstanders altijd beweren dat de Omega-3 in FCLO niet geoxideerd is, blijkt juist een sterke visgeur een teken van oxidatie van deze vetzuren. En wie wel eens FCLO geslikt heeft, weet dat de visgeur ongelofelijk sterk is. Wat je er ook over te zeggen hebt: het ruikt niet ‘fris’. Als je dat vergelijkt met een verse, niet-gefermenteerde visolie, kun je je daar iets bij voorstellen. Bij een onafhankelijke test die werd uitgevoerd op GP-FCLO, bleek 1 op de 3 batches geoxideerd te zijn. Hm.
  • Histamine: in bepaalde  diëten (zoals GAPS) wordt FCLO extra aanbevolen. Het probleem is alleen: veel mensen die zo’n dieet volgen, hebben ook darmklachten. Die niet zelden worden veroorzaakt door histamine-overgevoeligheid. En hoe fan we allemaal ook zijn van gefermenteerde producten; ze zitten barstensvol histamine. Vooral visproducten. In theorie zou er niet veel histamine in FCLO moeten zitten, omdat er geen eiwitten in visolie zitten (histamine is een afbraakproduct van eiwitten). In de praktijk slaan veel mensen met een histamine-overgevoeligheid totaal op tilt als ze FCLO gebruiken. Dat geeft op zich niet, want als je het weet, kun je gewoon iets anders gebruiken. Jammergenoeg wordt het histamineverhaal nauwelijks naar buiten gebracht door de fabrikant en de aanhangers van het product (ook het GAPS dieet zegt er eigenlijk weinig over, wat in mijn ogen een fout is als je het hebt over mensen met darmklachten).
  • Onduidelijk vitamine D-gehalte: Green Pastures beweert dat hun product gigantisch hoge vitamine D-waardes bevat. Maar kabeljauwleverolie bevat van zichzelf helemaal niet zoveel vitamine D. Bij onafhankelijke metingen bleek ook het vitamine D-gehalte van FCLO niet erg hoog te zijn. Als verklaring kwam er een ingewikkeld verhaal over het testen van verschillende varianten vitamine D en de ‘te verwachten schommelingen’ in een natuurproduct. Maar feit blijft: de ‘gigantisch hoge’ vitamine D-waardes zijn nooit aangetoond en sterker nog: het is onduidelijk of FCLO uberhaupt wel vitamine D bevat. Of dat dit geldt voor ieder potje dat je koopt. Daar kun je dus niet vanuit gaan, en dat is onhandig voor een product dat claimt dat je geen andere vitamine D-supplementen meer hoeft te slikken naast de FCLO.
  • Gehaltes vitamine A & K: bij de onafhankelijke test bleken de gehaltes aan vitamine A en K2 ook lager te zijn dan het product claimt.
  • Mogelijk niet van kabeljauwlever: DNA-testen van het product lieten zien dat de olie mogelijk niet afkomstig is van kabeljauwlever maar van alaskakoolvis. In kabeljauwleverolie is de verhouding DHA hoger dan EPA; in koolvis (en in FCLO) is dat andersom. Het wil niet zeggen dat olie uit alaskakoolvis slecht is, maar het is natuurlijk ook niet helemaal eerlijk om iets te verkopen als kabeljauwleverolie, terwijl het dat niet is.
  • Gefermenteerd… of niet? Veel mensen denken dat FCLO tegelijk een probiotica-supplement is. Het is immers gefermenteerd? Maar helaas, zo werkt het niet. Wat wij doorgaans verstaan onder ‘fermentatie’, is het omzetten van koolhydraten naar (melk)zuren door bacteriën. In kabeljauwlever vind je geen koolhydraten. Het gaat dus ook niet om melkzuur-fermentatie door Lactobacillen of Bifidobacteriën. Er is wat semantisch geleuter over het proces, en of je het nu ‘fermentatie’ mag noemen of ‘rotting’. Maar het is dus in elk geval niet zo dat de FCLO gelijk ook je probiotica is.
  • Traditioneel… of niet? Er zijn twee (acceptabele) manieren om de olie uit de kabeljauwlever te peuteren. De eerste is door de vis vers (dezelfde dag) aan land te brengen en de levers onder zuurstofarme omstandigheden te verwerken tot een lichtgekleurde, fris smakende olie. De tweede is door de levers in een groot vat te ‘fermenteren’. Dit werd gedaan op de visvaart vroeger, toen er nog geen mogelijkheden waren om de vis vers aan land te brengen. Op de boten die vaak wekenlang weg bleven, werd de vis gezouten en de vislever ‘gefermenteerd’. De olie komt bovenop drijven, heeft een donkerbruine kleur en een behoorlijk aanwezige smaak, die vaak ook oprispt. Het debat over welke methode nu het beste is, gaat al terug tot begin 1800. Maar de vraag blijft of de gefermenteerde versie echt ‘traditioneel’ is, of alleen bestaat omdat het de enige manier was die voorhanden was.

 

Is het echt slecht – en wat moeten we nu gebruiken?

Zelf heb ik op basis van bovenstaande argumenten, en van onze eigen ervaringen in de praktijk, besloten dat ik geen FCLO meer wil aanraden en verkopen. De vraag of het ook echt een slecht cq ongezond product is, vind ik lastig te beantwoorden. Er zijn meer dan genoeg mensen die heel veel baat hebben bij het gebruik van FCLO.

Aan de andere kant zou het kunnen dat deze gezondheidsvoordelen er zijn ondanks het fermentatieproces, en niet dankzij. Met andere woorden: het zou heel goed kunnen dat de gezondheidsvoordelen komen door het nemen van kabeljauwleverolie, terwijl die olie niet per se gefermenteerd hoeft te zijn. Ook niet-gefermenteerde CLO bevat immers gewoon Omega-3-vetzuren en vitamines A, D en (soms) K2. Het is alleen niet ‘gefermenteerd’.

Nourished & Nurtured zegt hierover:

As cod liver oil became more popular for medicinal use in the 1800’s, there were practitioners who used the pale oil and also those who used the dark brown oil. Great health benefits were observed form both types of oil, but some people did have digestive problems from the dark brown oil.

Ik denk zelf dat FCLO niet per definitie een slecht product is. Het is waarschijnlijk minder traditioneel dan we dachten, en het is waarschijnlijk minder briljant voor je gezondheid dan we dachten. Ga je dood als je het toch genomen hebt? Dat denk ik niet. Minder gezond is niet per definitie hetzelfde als ongezond. Wel is het belangrijk dat er dus mensen zijn die helemaal niet tegen het product kunnen vanwege de histamine en andere biogene amiden.

Daar komt nog bij dat het, laten we eerlijk zijn, gewoon heel erg vies is. Slikken wordt (ondanks hippe smaken als chocola, sinaasappel en kaneel) daardoor nogal een opgave en veel mensen blijken het in de praktijk nogal eens te ‘vergeten’. In het potje doet het niks. Dan kun je dus beter een visolie nemen die niet vies smaakt en die niet oprispt, als dat betekent dat je het ook daadwerkelijk binnen krijgt. Bovendien zou het dus kunnen dat het ‘niet-oprispen’ juist een teken is van verse, niet-geoxideerde olie, en dat lijkt me een win-win-situatie.

Wij hebben een aantal merken in het assortiment waar we nog wel volledig achter kunnen staan. Daarbij hebben we ervoor gekozen om merken uit ons assortiment te verwijderen die niet konden aantonen dat ze vis uit milieuvriendelijke vangst gebruikten. We letten daarnaast op het productieproces dat de fabrikanten gebruiken, zodat deze producten zo vers mogelijk, liefst onbewerkt en in elk geval niet-geoxideerd zijn. Merken die op dit moment bekend staan als de hoogste kwaliteit CLO, zijn onder andere Rosita’s EVCLO (lastig verkrijgbaar in NL), Möllers CLO (bij ons in het assortiment) en Arctic Blue (ook). Je vindt onze CLO en andere visolie hier.

 

Bronnen & verder lezen

Het laatste woord is nog niet gezegd over deze kwestie. Er zijn voor- en tegenstanders, en beiden hebben logische, onderbouwde en goede argumenten. Zelf heb ik op basis van de informatie die ik nu heb, besloten om geen FCLO meer te gebruiken en te verkopen.

Eerlijkheidshalve moet ik daar bij vermelden dat wij sowieso al wat problemen hadden met de leveringen van Green Pastures en de (zeg maar nonexistente) marge die op het product gegeven werd. Het is echter niet zo dat wij het niet meer konden krijgen en dat ik daarom nu zeg dat het geen goed product is – het is eerder zo dat we altijd heel veel moeite hebben gedaan om het (nagenoeg zonder winst) te verkopen omdat we geloofden dat het zo’n goed product was. Nu daar twijfel over is ontstaan, ben ik niet meer bereid om deze moeite te doen én geloof ik dat er betere alternatieven zijn voor dit product, die we dan ook hebben opgenomen in ons assortiment.

Veel van de argumenten voor en tegen worden gemaakt door de concurrerende bedrijven die al-dan-niet-gefermenteerde visolie op de markt brengen, en dat maakt het nog moeilijker om er iets zinnigs over te zeggen. Het is in elk geval goed om zelf ook onderzoek te doen. Hier een aantal bronnen en artikelen die je verder kunt lezen:

Onafhankelijk onderzoek dr. Kaayla Daniel naar FCLO
Artikel Chris Kresser over FCLO
Antwoord Chris Masterjohn op het onderzoek van dr. Daniel
Wellnessmama over FCLO
Nourished & Nurtured over FCLO
De producent van EVCLO (extra virgin kabeljauwleverolie) over de geschiedenis van (F)CLO

 

De vraag van vandaag:
Wat voor visolie gebruik jij?
Vertel het ons in de reacties!

Reageren? Gezellig!

Reacties (25)

  • Linske

    Hoi, wat fijn dat je steeds even de feiten op een rijtje zet. Net waar ik naar op zoek was!
    Wat denk jij van princes kabeljauwlever eten ipv supplementen nemen? Ik leerde de blikjes lever dankzij jou kennen dus ik weet dat je fan bent, maar bevatten ze ook voldoende olie om een tekort op te krikken? Bedankt voor je wijze raad! X

    • De Groene Vrouw

      1 blikje zou ongeveer 7 gram omega 3 moeten bevatten. Dat is genoeg voor een week! Er is alleen niet uitgespecificeerd hoeveel daarvan EPA en DHA zijn.

  • Jhanne

    yay, goed artikel! ga zo door!

    ik ben zo iemand met histamineproblemen.

    ik gebruik meestal sonne’s nr 5, traditional codliveroil, gemakkelijk te verkrijgen via Iherb en met een fijne prijs-kwaliteitverhouding. Soms Rosita, dat in nederland gewoon bij ergomax te bestellen is, wel prijzig. met mollers ben ik gestopt omdat er niet natuurlijke vitamine E aan is toegevoegd. dat vind ik zelf niet zo fijn.

  • Angele

    Ik gebruik omegazol 3 van energetica natura. Het flesje is zo vet dat ik de rest eigenlijk niet kan lezen. Haha . Zit ik dan wel goed?

  • Ryanne

    Goh, en gebruikte het nooit omdat ik dacht dat ze zware metalen en PCB’s en PAK’s er niet uitgefilterd hadden.

  • Diana

    Ik begreep juist dat Weston Price het in zijn werk nooit gehad heeft over gefermenteerde levertraan. Hij schreef over levertraan zonder erbij te noemen dat het over de gefermenteerde vorm zou gaan. Ik moet het zelf nog checken maar ik kan het me ook niet herinneren dat ik gelezen heb dat hij schreef over FCLO. Hoe dan ook, ik ben precies om al bovengenoemde redenen ook met FCLO gestopt. 😊

    P.S, er zijn ook wildwest verhalen die de ronde doen over een vrouw die juist is gestorven na jarenlang FCLO te hebben geslikt. In hoeverre dat klopt weet ik natuurlijk niet, maar het lijkt me niet gezond om jarenlang ranzige olie te slikken. 😅

    • Rik

      Sterker nog: iedereen die jarenlang FCLO geslikt heeft gaat dood. Aan de andere kant: ook iedereen die niet jarenlang FCLO geslikt heeft gaat dood. Conclusie: iedereen gaat dood, FCLO of niet.

      • De Groene Vrouw

        Brekend nieuws!

  • Thera

    Hartelijk dank Nienke voor je uiteenzetting, duidelijk verhaal en waardevolle informatie. Heb net een Vegan Omega 3 in huis, eerste de “gewone” opmaken en dan de overstap. Ben overigens erg tevreden over het merk dat ik nu gebruik. Aan de ene kant jammer dat het in doordrukstrips zit (extra afval), aan de andere kant is dat wrs beter om oxidatie tegen te gaan. Al met al zijn we er maar druk mee :-)

    • Lizzy

      Ik ben blij dat ik niet de enige ben die enkel bezig is met de ‘eigen’ gezondheid 😉

  • Anne

    Ik gebruik nu al een hele tijd de blauwe Artic Blue. Mijn ‘systeem’ doet ’t best op de maximale dosis van drie capsules. Nooit last gehad van oprispingen, die rare vanillesmaak was wel even wennen en hoeft voor mij ook niet zo. Maar goed… geen reden om het niet te slikken.

  • Sophie

    Hmm net 2 potten besteld… Alhoewel ik het inderdaad meestal ‘vergeet’. De kinderen vinden het lekker, de naturel versie!

  • Elisabeth

    Bedankt voor dit artikel! Al moet ik eerlijk zeggen dat er voor mij persoonlijk nu nóg meer bomen in dat bos staan..
    Ik ben net met mijn eerste potje FCLO/boterolie bezig met chocola en heb nog eentje zonder aroma staan.
    Qua histamine: ik heb namelijk ontzettend hooikoorts in juni, maar merk hier verder niks van bij het naar binnen werken van dit smerige goedje (na het veranderen van mijn hele leefstijl en het uitvinden van goede vitamines nu ook geen reactie op bijenpollen moet ik zeggen) dus dat stuk geld voor mij niet in ieder geval! En die Möllers, zit de rest van de vitamines in de levertraan zelf of is deze toegevoegd?
    Nogmaals dank, heb ik weer een aantal interessante artikelen om te lezen!

    Groet, Elisabeth

    • De Groene Vrouw

      Als ik het goed begrepen heb zijn de vitamines in Möllers gestandaardiseerd en (even zo uit mijn herinnering, pin me er niet op vast) mogelijk aangevuld tot 100% ADH – maar dat is dan met vitamine D uit lanoline, dus puur natuur.

  • Nuni

    Is de visolie van Springfield (Eye Q Liquid) een goede? Qua omega verhoudingen en milieu? Heb het al eerder gebruikt, smaakte gelukkig niet erg naar vis maar meer naar citroen.

    Ik zou liever plantaardige bronnen van omega vetzuren gebruiken maar het schijnt dat je lichaam die niet goed op kan nemen…dus zonde van het geld…

    • De Groene Vrouw

      Wij hebben Eye Q nog steeds als zijnde ‘groene vrouw goedgekeurd’ in de shop staan 😉 dat wil zeggen: volgens de info die ik heb is het goede olie :-)

      • Nuni

        Bedankt voor de reactie :)

  • Lizzy

    wow, jouw artikels zijn altijd zo duidelijk en no-nonsense en beantwoorden steeds vragen waar ik ook zo mee worstel, geweldig !
    De vraag is nu: heb je alternatieven voor mensen met Hit zoals ik ? Krilolie kan ook niet en is ook niet echt milieuvriendelijk te noemen . (de krill staat all onder druk door de klimaatperikels en is een bron van voeding voor oa walvissen)
    Hennepolie ? Koolzaadolie ? Lijnzaadolie ? Maar daarvan zeggen ze dan dat het niet zo goed opneemt als visolie. Je ziet, toch blijf ik nog met vragen zitten, maar voor mij is de visolie nu echt wel definitief een no-go. Histamine intolerantie-groepen konden mij hierop niet echt antwoorden.
    Bedankt !

    • De Groene Vrouw

      Arctic Blue is een goed alternatief omdat het zo vers verwerkt wordt dat er vrijwel geen histamine wordt gevormd.
      De blauwe verpakking heeft de hoogste dosering Omega-3, maar bevat wel vanilline waar niet iedereen met histamine-intolerantie tegen kan.
      De roze verpakking bevat dit niet dus kan een alternatief zijn, hoewel het altijd uittesten zal blijven omdat de reactie zo per persoon kan verschillen.
      NTM Megafresh heeft een veel hogere dosering en gebruikten we hiervoor altijd, maar die kunnen ook niet garanderen dat hun vis helemaal ‘ok’ gevangen zijn.

      • Lizzy

        dank je ! Nog eventjes sparen en ik ga de darmcursus volgen, ik ben er (bijna) van overtuigd dat de oorzaak van al mijn problemen (inclusief hit waar ik tot een jaar geleden helemaal geen last van had), wel eens in de darmen zou kunnen liggen.

  • Nele

    Wij gebruiken Solgar of Arctic Blue. Hoewel het opeten van de vis zelf (vanavond met zoete aardappelfrietjes en avocadomayonaise – blijft een succesformule hier in huis 👌🏻 ) de voorkeur geniet! 😁

    En dank voor de uitleg dat de wetenschap en daarmee het advies van professionals kan veranderen!
    ‘Je kan niet weten wat je niet weet, voordat je het geleerd hebt’.

  • Annemieke

    Ik was al van blue pastures overgestapt op Mollers, verse olie leek mij logischer dat gerotte. De houdbaarheid is wel korter en de smaak nog steeds niet fantaschisch, daarom vries ik het in in een bakje en neem een scoop olie ipv een lepel, proef je het veel minder!

  • Nikki

    Ik gebruik het liefst vegetarische Omega 3, van algen. In de hoop dat ik het milieu minder belast, ik geen vervuilde vis binnenkrijg en dezelfde effecten bereik.

  • Ev

    Dank u once again! Volgde dat ‘drama’ al een tijdje, maar zag op een begeven moment door de bomen het bos niet meer en heb het toen opgegeven! Ook bij mij staat het al een jaar ‘vergeten’ in de koelkast 😉 Vooral dankzij de heeerlijke kaneelsmaak, krijg al rillingen als ik er alleen aan denk! Nu toch maar eens een ander merk proberen :)