Wijs & Grijs (& Gezond & Fit)

Wijs & Grijs (& Gezond & Fit)

wijs & grijs & gezond & fit

Deze hele week geef ik lezingen over De Poepdokter op de 50+ beurs. Leuk! Aan de ene kant is het raar om een doelgroep te kiezen die niets met elkaar te maken heeft, behalve de leeftijd. En dan ook nog zo’n brede groep: een vijftigplusser van 51 heeft waarschijnlijk een heel ander leven dan iemand van 84.

Aan de andere kant: vanuit gezondheidsoogpunt zit er wel iets in. Want vanaf je 50e gaan vitale functies vaak achteruit. Nu gaat het echt tellen. Het uur van de waarheid: hoe goed heb je in de eerste helft van je leven voor jezelf gezorgd? En als dat niet zo heel goed is geweest, kun je dan nog iets doen om het tij te keren en zo gezond mogelijk oud te worden? Jazeker! Maar dan wel NU beginnen, beloofd?

 

Voeding voor de darmen

Laat ik maar direct met de deur in huis vallen: bij het ouder worden, gaat de spijsvertering achteruit. Bij de meeste mensen. Want met een goed dieet kan dat nog een hele tijd uitgesteld worden.

Bij ouderen worden vaak minder maagzuur en (mede daardoor) minder spijsverteringsenzymen aangemaakt. Daardoor zijn veel voedingsmiddelen moeilijker te verteren. Vooral eiwitten zijn lastig. Dat is vervelend, want als die niet goed verteerd worden, geven ze verderop in de darmen problemen: dunne ontlasting, stinkende ontlasting, een opgeblazen gevoel, winderigheid etc.

Het is dus zaak de vertering zo optimaal mogelijk te houden. Een professional kan je helpen met het ondersteunen van maagzuur en spijsverteringsenzymen, maar zelf kun je ook al veel doen. Voedingsmiddelen die goed zijn voor de spijsvertering:

  • Vis (licht verteerbare eiwitten)
  • Groene bladgroenten (levere vezels die verstopping tegengaan)
  • Broccoli, bloemkool, en andere koolsoorten (leveren stoffen die ontstekingen tegengaan)
  • Bietjes (bevatten betaïne, een bestanddeel van maagzuur)
  • Zuurkool (maakt de maag zuurder en ‘uit het vat’ levert het ook goede bacteriën)

 

Voeding voor de hersenen

Laten we eerlijk zijn: ook de hersenfunctie is niet altijd meer wat die ooit geweest is. Dat is een ingewikkeld proces waarbij veel verschillende oorzaken komen kijken. Maar je kunt je voorstellen dat wanneer de hersenen belangrijke voedingsstoffen missen, ze er eerder de brui aan geven dan wanneer ze alles ruim voldoende tot hun beschikking hebben.

Voedingsstoffen die goed zijn voor de hersenen:

  • Eieren (bevatten choline, een onderdeel van de neurotransmitter acetylcholine die het geheugen ondersteunt)
  • Grijs zeezout (bevat meer mineralen dan wit keukenzout)
  • Vette vis (bevat Omega-3 vetzuren die belangrijk zijn voor het doorgeven van signalen binnen de hersenen)
  • Roomboter en kokosolie (bevatten gezonde verzadigde vetten die belangrijk zijn voor de structuur van de hersenen)
  • Noten, zaden & olijfolie (bevatten vitamine E en alfalinoleenzuur, die ontstekingen tegengaan)

 

Voeding voor de ogen

Dat de ogen achteruit gaan, is niet voorbehouden aan ouderen. Ook jonge mensen krijgen steeds vaker oogproblemen. Of het nu de voeding is of de gewoonte om uren achter elkaar op een beeldscherm te staren; het helpt ook hier natuurlijk niet als er intussen voedingstekorten zijn.

Worteltjes eten voor de ogen is een beetje achterhaald, maar wat kun je wel knagen voor een frisse blik?

  • Biologische lever (bevat veel vitamine A, ontzettend belangrijk voor de ogen)
  • (Bos)bessen (bevatten antioxidanten en zink; bij een gebrek aan zink is er een groter risico op maculadegeneratie)
  • Oesters (bevatten zowel Omega-3-vetzuren als zink)
  • Boerenkool (bevat veel luteïne, dat maculadegeneratie tegengaat)

 

Voeding om te laten liggen

Zoals je ziet is goed eten voor een gezonde oude dag helemaal geen straf. Aan de andere kant zijn er ook een aantal voedingsmiddelen die we moeten laten liggen (of toch zoveel mogelijk). Dat is misschien iets minder leuk, maar net zo goed nodig om fit en vitaal te blijven. Op het risico af dat niemand me nu nog aardig vindt:

  • Suiker geeft een glucosepiek in het bloed, en daarna een insulinepiek. Deze insulinepieken worden in verband gebracht met een hogere kans op ontstekingen, en daarmee een hogere kans op hart- en vaatziekten, diabetes type 2, en bepaalde vormen van kanker; maar ook op maculadegeneratie, staar en de ziekte van Alzheimer. Nee, dat komt niet allemaal door dat ene taartje; maar veel suiker eten helpt ook zeker niet voor een energieke oude dag.
  • Veel brood & pasta eten vult de maag, maar voegt nauwelijks voedingsstoffen toe. Omdat veel ouderen van nature toch al wat minder gaan eten, is het belangrijk om per hap zoveel mogelijk voedingsstoffen binnen te krijgen. Vervang de broodlunch liever door een groentenlunch, met een soep, quiche, groentenschotel of omelet met groenten. Of gebakken kippenlevertjes :-)
  • Veel koffie – een keer een kopje is niet zo’n ramp, maar besef dat koffie een laxeermiddel is. Drink je dagelijks vier koppen laxeermiddel, dan ga je misschien goed naar het toilet – maar je raakt er ook afhankelijk van. Dan is er ineens een kopje koffie nodig om te ‘kunnen’, en dat is niet de bedoeling.
  • Alcohol verstoort de spijsvertering. Tsja. Ik zie mijn oma nog zitten in Huize Avondlicht, om 11 uur ’s ochtends aan de sherry. Op enig punt (zeg zo na je 98e ofzo) maakt het natuurlijk niet meer uit, dan zou ik misschien ook wel rokend en zuipend ten onder willen gaan (iemand nog een pilletje?). Maar tot die tijd doet ‘dat ene glaasje’ meer kwaad dan goed. De bacteriën uit de dikke darm kunnen verhuizen naar de dunne darm, en daar allerlei klachten veroorzaken zoals een opgeblazen gevoel, dunne ontlasting en kramp.

Meer weten? Ik sta nog t/m zaterdag 24 september 2016 op de 50+ Beurs. Met de code NIENKE kun je voor slechts €7,95 naar binnen.

 

De Vraag van Vandaag:
Wat doe jij om zo gezond mogelijk oud te worden?
Vertel het ons in de reacties!

 

 

 

Reageren? Gezellig!

Geen reacties