Zevenmijlslaarzen

Zevenmijlslaarzen

zevenmijlslaarzen

We hebben het deze week gehad over het nemen van Babystapjes om een langdurige verandering door te voeren in je leven. Maar wat als je meer van de grootse, meeslepende acties bent? Dan is dan mooi meegenomen, want dan kun je een paar grootse, meeslepende beslissingen nemen over je leefstijl en eetgewoonten.

Met patiënten ben ik gewend om te werken via de schillen van de ui. Ik kan ze wel vertellen dat het het allerbeste zou zijn als ze in één keer zouden stoppen met suiker, koffie, roken en witbrood, maar dat houden ze natuurlijk nog geen drie dagen vol. Je moet tenslotte wel realistisch blijven. Dus ‘pellen’ we samen hun schadelijke gewoonten af als de schillen van een ui, eentje tegelijk. Ik geef ze de kennis, zij kiezen welke schil ze nu willen aanpakken. Op een dag komen ze dan in een balans die goed voelt: genoeg voordeel om blij van te worden, niet teveel restricties zodat ze ook nog een beetje lekker kunnen leven.

Maar eens in de zoveel tijd kom je een patiënt tegen die dat maar niks vindt, dat getreuzel met die stapjes. Die liever in één keer een rigoureuze verandering doorvoert en dat nog weet vol te houden ook. Dat vraagt om een andere aanpak, die misschien ook wel jouw aanpak blijkt te zijn. Daarom hier een paar stappen die een groot en dramatisch goed effect hebben op je gezondheid.

 

Mega-acties met een mega-impact

Welke acties bereiken het meeste effect als je ze daadwerkelijk doorvoert?

  • Stoppen met suiker
    Suiker onttrekt mineralen aan ons lichaam, laat de alvleesklier onevenredig hard werken, zorgt voor piek-dal-effecten in je bloedsuiker en je energie en maakt je dik. Reden genoeg om ermee op te houden. Hieronder vallen ook alle andere snelle koolhydraten zoals witmeel, aardappels en pepernoten. En als je dan toch bezig bent: neem eens wat minder tarwe, want dat is ook niet zo denderend.
  • Stoppen met linolzuur
    Dit is lastiger: linolzuur is een omega-6-vetzuur waar we veel te veel van binnenkrijgen. Helemaal stoppen is een slecht idee, want het is essentieel (wat wil zeggen dat je het nodig hebt en binnen moet krijgen via je voeding). Maar sterk minderen is wel goed voor je. Het relatieve teveel aan linolzuur zorgt namelijk voor micro-ontstekingen. Die worden in verband gebracht met onder andere eczeem, asthma, reuma, hart- en vaatziekten, overgewicht, kanker en depressie.
    Er zijn nog meer veroorzakers van deze laaggradige ontstekingen, maar de enorme hoeveelheden linolzuur die we tegenkomen in zonnebloem-, koolzaad-, sojaolie (en dus ook in margarine, koekjes, sausjes) zijn een goede start.
  • Stoppen met koffie
    Koffie (of eigenlijk cafeïne) houdt het lichaam in een chronische stressstand (ja, met drie sss’en) door de bijnieren te stimuleren om adrenaline aan te maken. Ook legt het een druk op de nieren om harder te werken. Ja, koffie bevat ook antioxidanten en die zijn doorgaans gezond, maar die kun je ook wel op andere manieren binnenkrijgen. De voordelen wegen niet op tegen de nadelen. Een enkele keer een goede kop koffie kan niet veel kwaad, maar de dagelijkse basis die we er doorgaans op nahouden is verre van gezond.
  • Beginnen met groenten
    Jaja, die át je natuurlijk al. Maar als je weet dat je bij de gemiddelde supermarkt zo’n 15 soorten groenten en 20 soorten fruit kunt krijgen, terwijl onze oer-voorouder zo’n 10.000 eetbare soorten tot zijn beschikking had – dan weet je dat je iets mist. Begin maar eens met al die rare natuurwinkelgroenten, en stap later over op je eerste Zelf Geoogste Brandnetelsoep. Of Zevenbladpesto.
  • Beginnen met vis(olie)en kokos
    2x per week vis of het equivalent daarvan in visolie. Mag ook algenolie zijn als je geen beestjes dood wilt maken. Krikt je omega-3-gehalte op, zodat je goed weefsels kunt opbouwen, (hersen)functies kunt uitoefenen en hormonen kunt aanmaken. En oh ja, het gaat voornoemde laaggradige ontstekingen tegen. Is dat mazzel. Kokosolie levert gezonde verzadigde vetten, waaronder het nuttige laurinezuur, met een sterke werking tegen vervelende schimmels (zoals Candida) die in onze darmen leven.
  • Beginnen met knuffelen
    Als je knuffelt, vooral bij huid-op-huidcontact, komt er oxytocine vrij. Dat is de hormonale tegenhanger van cortisol, dat meer kapot maakt dan je lief is. Waar cortisol groei en ontwikkeling remt, stimuleert oxytocine deze juist. Niet alleen belangrijk voor kinderen maar ook zeker voor volwassenen; en in ieder geval het makkelijkst om in te voeren in je dagelijks leven.

 

De vraag van vandaag:
Welke grootse en meeslepende acties heb jij al ondernomen voor je gezondheid? Vertel je verhaal in de reacties!

Reageren? Gezellig!

Geen reacties