Zwangerschapspreventie

Zwangerschapspreventie

Zwangerschapskwaaltjes

Eh, nou ja. Ik heb het niet over anticonceptie – maar over preventie van zwangerschapskwalen. Je weet wel, dat je niet ligt te kotsen als een dronken otter de eerste drie maanden. Een slimme meid is op haar zwangerschap voorbereid!

Wij zijn collectief gedrild in zwangerschaps-voorschriften: zodra je een positieve test in handen hebt, mag je geen Franse kazen, filet americain en zware sigaren meer. Logisch. Maar waar we nauwelijks in opgeleid worden, is dat ook de periode voorafgaand aan je zwangerschap belangrijk is.

Als je zo’n flierefluiter bent als ik, valt er misschien niet zoveel te plannen en weet je pas bij het plassen over een stickje of het zover is. Maar tegenwoordig zijn er steeds meer vrouwen die ‘er bewust voor gaan‘. En dan is het de moeite waard om ook vóór de positieve test alvast aan de slag te gaan met voeding en gezondheid. Voor het welzijn van je toekomstige spruit, maar ook dat van jezelf.

 

Zwangerschapsmisselijkheid

Zwangerschapsmisselijkheid kan vele oorzaken hebben. Je hormonen doen je geen lol, maar ook voedingstekorten kunnen een rol spelen. Het best onderzocht zijn vitamine B6 en Magnesium. Van beiden beweert het Voedingscentrum dat je er niet makkelijk een tekort aan krijgt omdat het in veel voedingsmiddelen voorkomt, maar ik ben het daar niet mee eens.

Vitamine B6 is wateroplosbaar, je kunt er dus geen echte voorraad van aanleggen. Het komt onder andere veel voor in banaan, varkensvlees, aardappelen en noten. Maar als je van al die vier dingen één portie per dag eet, zit je pas op iets meer dan de helft van de adh.

Magnesium is ook wateroplosbaar, maar heeft vet nodig om goed opgenomen te worden en om gebruikt te worden voor bv. de opbouw van botten en tanden. Het komt in heel veel voedingsmiddelen voor, maar ook hier weer niet zoveel dat je met een normaal dagdieet voldoende binnenkrijgt. In sojabonen zit veel magnesium, maar als je niet gewend bent regelmatig sojaproducten te eten (waarvan nog maar de vraag is of het gezond is, maar dat is een ander verhaal) ligt een tekort toch al snel op de loer.

Het duurt een tijd om magnesium op te bouwen naar volwaardige levels. En daar heb je gelijk een goede reden te pakken om al vóór je zwangerschap te beginnen met het aanpassen van je voeding. Heb je last van (heftige) zwangerschapsmisselijkheid dan helpt het suppleren van magnesium vaak nog wel iets, maar niet afdoende om te zorgen dat je er echt vanaf raakt.

Voetenbaden met magnesium zorgen voor een snelle opname van het mineraal en worden daarom als ‘noodoplossing’ gebruikt. Zeker niet verkeerd (aanvullen van een tekort is altijd goed, of je er nu vroeg of laat mee begint), maar zorgen dat je geen tekort hebt op het moment van bevruchting is absoluut effectiever.

Milde thee met Gember en/of Kruizemunt kan je helpen; van Gember is de werking ook wetenschappelijk aangetoond. Maar wetenschap of niet, de kans is groot dat je de ene week veel baat hebt bij dit soort kruiden, en de andere week de lucht er niet van kunt velen. Luister ook daarin naar je eigen lichaam, want tegen heug en meug Gemberthee drinken maakt je ook niet vrolijk.

Voorkom tenslotte dat je bloedsuikerspiegel te snel piekt en daalt. Geraffineerde suiker heeft dit effect (eerst een flinke piek, daarna een diep dal in zowel je bloedspiegels als je energie). Deze pieken en dalen maken je extra gevoelig voor zwangerschapsmisselijkheid. Vermijd het dus door zo min mogelijk suiker te eten. Eet liever de hele dag door kleine hapjes eiwit- en vetrijk voedsel. Begin de dag bijvoorbeeld met een kop huisgemaakte bouillon met wat echt zout – ik snap dat dat idee niet direct aantrekkelijk is, maar het helpt vaak wel.

 

Striae, spataderen en gezwollen enkels

Klinkt misschien vreemd, maar deze drie kwalen hebben vaak dezelfde oorzaak: te weinig eiwitten kunnen zorgen dat je huid niet elastisch genoeg is (striae), je vaatwanden niet stevig genoeg zijn (spataderen) en dat vocht niet teruggetrokken wordt vanuit de omliggende weefsels naar het bloedvat (dikke enkels).

Om te voorkomen dat je te weinig eiwitten binnenkrijgt, kun je als gezonde zwangere vrouw zeker zes porties eiwitrijk voedsel per dag eten – meer mag ook. Bijvoorbeeld:

  • portie zalm (18-25 gram eiwitten) of biologische kip (20-30 gram eiwitten)
  • handje walnoten (ca. 5 gram eiwitten)
  • bakje yoghurt (5-10 gram eiwitten)
  • handje amandelen of een glas amandelmelk (10-15 gram eiwitten)
  • portie bonen (10 gram eiwitten)
  • ei (6 gram eiwitten)

Dit is een minimum. Eigenlijk nog aan de lage kant, zeker voor grote vrouwen of moeders van tweelingen. Tenzij je een nier- of leverprobleem hebt, mag het ook best wat meer zijn. Maar zoals je ziet gaat het innemen van voldoende eiwitten zeker niet ‘vanzelf’; blijf er dus op letten!

Bouillon van grasgevoerde-koeien-botten bevat veel gelatine en chondroïtine. Deze bevatten precies de eiwitten die je nodig hebt om je huid elastisch te houden, en zijn dus perfect tegen striae. Ook hierbij geldt dat het opbouwen van een gezonde voorraad nogal wat tijd kost, dus begin op tijd en bouw echte bouillon nu alvast in je voedingspatroon in.

 

Vermoeidheid

Ik ben ervan overtuigd dat een beetje vermoeidheid bij de zwangerschap hoort. Hoe je het ook wendt of keert, je bent een heel nieuw mens aan het bouwen. En de zwangerschap is nu eenmaal niet zo’n handig moment om de hele dag in touw te willen zijn, dus je lijf zorgt er wel voor dat dat niet zomaar lukt.

Maar kom op hé… soms ben je zo moe dat je wel drie jaar zou kunnen slapen. Tot op het bot uitgeput. En dat is nu ook weer niet de bedoeling – het zou tenslotte fijn zijn al je nog enigszins kunt functioneren tot die kruimel geboren wordt.

Je lever heeft in deze periode extra veel afvalstoffen te verwerken – die van jezelf, maar ook die van je mini. In de zwangerschap mag je de lever niet te heftig stimuleren, maar ondersteunen kan wel. Dat doe je onder andere door bittere groenten te eten (andijvie, witlof, spruitjes) en door het gebruik van keukenkruiden als Gember, Rozemarijn en Kurkuma. Ook hier is het handig om al vóór je zwangerschap aan het werk te gaan. Tijdens je zwangerschap ga je niet aan de slag met heftige kruiden, maar het is geen slecht idee om voor de bevruchting een stevige reinigingskuur te doen. Op die manier krijgt je lever – en daarmee je energiepeil – een boost, waar je de hele zwangerschap iets aan hebt.

Is het dan toch te laat, ga dan aan de kruidenthee. Thee (of soep) met Brandnetel voert belangrijke voedingsstoffen aan, zoals ijzer, vitamine C en calcium. Ook is Brandnetel ‘bloedreinigend’ – een term die nergens op slaat maar waarmee bedoeld wordt dat het de afvalstoffenverwerkers van het lichaam (lever en nieren ondersteunt, zodat zij hun reinigende taak goed kunnen uitvoeren. Liever een kop Brandnetelthee dan een kop koffie, dus – ook als je dan een tijdelijke geitenwollensok wordt.

Zorg verder ook dat je voldoende ijzer en vitamine C in je voeding hebt. En vergeet niet om zoveel mogelijk toe te geven aan je vermoeidheid. Irritant, maar nodig. Je bouwt een mens, weet je nog? Best vermoeiend werk.

 

Verstopping

Als ik de mogelijkheid had om alle vrouwen van Nederland één boodschap te geven, dan zou het (misschien) worden: Doe Iets Aan Je Darmflora! Vóórdat je zwanger wordt! Tijdens de bevalling geef jij je darmflora door aan je baby. Of je darmflora nu goed of minder goed is – die van jou vormt het begin van die van je kind. Inmiddels begint het belang van die eerste hap bacteriën gelukkig door te dringen. Maar de laatste twee weken voor de vorm nog even snel probiotica slikken, is niet genoeg. Je moet het wel doen, maar echt goede resultaten haal je pas met een echt goede darmflora. En dat lukt je niet meer met een half kuurtje voor het baren.

Beter laat je je darmflora voor de bevruchting een keer goed doormeten. En dan doe je iets met de resultaten. Vaak heb je namelijk eerst een fikse darmreinigingskuur nodig, en die mag niet tijdens de zwangerschap. Daarmee zet je alles ‘recht’ in je darmflora, en ben je helemaal klaar voor een verstoppingsvrije zwangerschap én een gezonde eerste hap darmflora voor je baby. Wel zo fijn.

 

De vraag van vandaag:
Lette jij al voor je zwangerschap op je voeding?
Vertel het ons in de reacties!

 

 

 

 

Reageren? Gezellig!

Reacties (28)

  • Mariel

    Dag Nienke,
    ik ben nu ruim vier maanden zwanger en ik zou graag mijn darmflora willen optimaliseren. Nu begrijp ik uit je artikel dat ik geen grootscheepse actie meer kan ondernemen, maar wat kan ik wel doen nu ik zwanger ben?
    alvast bedankt!

  • Els

    Interessant zeg! Ik heb je site vandaag ontdekt :). Ik wil dolgraag meer info over het doormeten van de darmflora, maar het linkje werkt niet. Wil je die herstellen of de juiste link geven?
    Of is de doorlinking naar het darmflorapakket? Ben benieuwd, groetjes!

  • Nicole

    Op basis van dit blog heb ik meteen wat supplementen besteld in je webshop :)

  • Meissie333

    Hoi Nienke,
    Ik eet al jaren volgens gezonde principes (80/20) zoals jij vaak omschrijft.
    Ik ben nu in blijde verwachting. Nog heel pril. Maar ik merk dat ik moeite heb om nu vast te houden aan alles wat ik de afgelopen jaren heb geleerd en voor mijn gezin op poten had gezet.
    Nu opeens word ik weer onzeker en neig ik naar de standaard adviezen van het voedingscentrum bijv. Gewoon omdat het doorsnee is (of omdat ik de fut niet heb om steeds in discussie te moeten als zwangere moeke??? Geen idee) en mijn blue-print is.
    Nu dacht ik, ik kijk eens bij de Groene vrouw, lekker nuchter in heel veel gezondheidskwesties.
    Dit blog helpt wel al. Ik ga nog even verder neuzen.
    Als je nog tips hebt, verneem ik ze graag 😉
    Bedankt voor je duidelijke teksten!

    • De Groene Vrouw

      Ik denk dat je alle tips al kunt lezen op het blog… als je hulp nodig hebt voor jouw persoonlijke situatie, help ik je graag verder in een Voedingsconsult 😀

  • Kaya

    Dag groene vrouw,

    Iemand raadde me een tijdje geleden aan dat umeboshi pruimen ook goed helpen bij zwangerschapsmisselijkheid. Weet jij hier iets meer over?

    Wij willen een derde kindje, maar mijn eerste zwangerschap (tweeling) was vreselijk. 9 maanden misselijk en verschillende ziekenhuisopnames wegens te veel afvallen in korte tijd. Ik probeer me nu vooraf zoveel mogelijk te oriënteren om alles toch net ietsje dragelijker te maken (hopelijk!).

    Alvast al heel erg bedankt voor alle tips, ik bestelde zonet al wat dingen uit je webshop (magnesium en vitaminesupplement met veel B-vitamines), die hopelijk ook al wat zullen helpen.

    • De Groene Vrouw

      Ik ken het gebruik van ume bij zwangerschapsmisselijkheid niet – misschien is het gebaseerd op de voedingsstoffen die erin zitten?

  • Ellen

    Ik ben vaak blij dat ik steeds meer over gezonde voeding etc. te weten kom, maar soms voelt het alsof ik een overload krijg. Onlangs bleek uit een bloedtest dat ik een laag foliumzuurgehalte had. Nu ben ik braaf foliumzuur van Viridian aan het bijslikken (naast gezonde voeding), lees ik een artikel dat je weleens een afwijking kunt hebben waardoor je foliumzuur niet opneemt en goed omzet naar de bruikbare vorm 5-MTHF. Door middel van een bloedtest kom je er achter of je een dergelijke afwijking hebt (welke test staat er helaas niet bij. De huisarts zal er niks over weten ben ik bang). Heeft het dan nog wel zin om foliumzuur te blijven gebruiken?

    Bron: http://www.ondietandhealth.com/natural-health/genetic-variations-in-folic-acid/

    • De Groene Vrouw

      Kan ik me voorstellen. Je kunt ook niet verwachten dat je in een paar weken alles kunt leren 😉 Ik ben al bijna 15 jaar bezig en ik weet nog lang niet alles. Geef jezelf de tijd en blijf ademen… Mijn beste advies is om je eerst te verdiepen in een paar zaken die voor de hand liggen. Sommige dingen zou je best kunnen hebben, maar het is niet erg waarschijnlijk. Laat het dan van je afglijden en ga verder met de dingen waar je al wel kennis over hebt of waarvan je weet dat het nog niet goed gaat.

      Voor de foliumzuur zou ik bijvoorbeeld gewoon doorgaan met slikken en dan over een tijdje een nieuwe test doen. Dat kan gewoon op de plek waar je de eerste test hebt laten doen en dan weet je het antwoord ook. Niet te veel stressen hoor! Nergens voor nodig. Jouw basis is gewoon goed qua voeding, je kunt heus wel wat aan.

  • N. de Groot

    Thnx Nienke! Ik had echt wat aan bovenstaande blog. Die magnesiumbaden zijn echt een goede tip. Had zo 1-2-3 niet door dat ik een tekort had, maar na dit stukje te hebben gelezen en mij verder te hebben verdiept in magnesium en hoe je een evt. tekort op zou kunnen merken, vielen een aantal puzzelstukjes op zijn plek.

  • Fijne blog! Nog een vraag aan Nienke Weet Raad: wat te doen bij zure oprispingen/last van maagzuur? Ook een veelvoorkomende zwangerschapskwaal.
    En ik begreep dat magnesium ook helpt bij spierkramp? Daar had ik veel last van in mijn vorige zwangerschap.

    • De Groene Vrouw

      Magnesium ‘helpt’ niet bij spierkramp; een tekort aan magnesium kan spierkramp veroorzaken. Als dit dus de oorzaak is voor je spierklachten (en dat komt relatief vaak voor), dan helpt het natuurlijk om magnesium aan te vullen. Maar in zichzelf is magnesium geen ontspanningsmiddel.

      En ik vind je lief, maar ik heb geen Nienke Weet Raad blog 😉 Kijk maar: http://groenevrouw.nl/waarom-ik-je-niet-wil-helpen-maar-eigenlijk-juist-wel/

      • Haha, dat had ik al een keer gelezen. :) Ik heb zelf van geen van alle klachten die ik noem last, maar ik kan me voorstellen dat het een mooie aanvulling op het artikel is. Een vriendin had wel veel last van maagzuur en zat maanden aan de zure ballen en rennies. Ik kan me voorstellen dat zulks op een logischere manier op te lossen is.

  • Emma

    Wat een fijn artikel! Wat voor een reinigingskuur raad je aan?

    • De Groene Vrouw

      Hoi Emma,

      Dat verschilt per persoon en kan ik helaas niet in de reacties op een blogpost weergeven. Je brengt me wel weer op een ideetje, want reinigings- en vastenkuren worden vaak klakkeloos gedaan, terwijl het wel degelijk belangrijk is dat de juiste kruiden bij iemands persoonlijke situatie worden uitgekozen. Ga ik een keer over bloggen! 😀

      • Emma

        Helemaal duidelijk. Ik had ergens al het idee dat het geen verstandig plan was om zomaar iets randoms te gaan googlen en dat te gaan volgen 😉

      • Maaike

        Helemaal eens: heel fijne blog! Ik zou ook weer eens goed willen reinigen voor een zwangerschap maar ik geef nog borstvoeding en zou dit graag ook nog even willen blijven geven.. Zijn er ook kuren die je kan doen in combinatie met borstvoeding of komen er sowieso te veel gifstoffen in de melk?

        • De Groene Vrouw

          Ook dit hangt volledig af van wie je bent, hoe je leeft etc. Een reinigingskuur zou ik niet aanraden om op eigen houtje te doen. Er kunnen altijd zaken zijn waar je geen rekening mee hebt gehouden; het is de taak van een therapeut om alles wat eventueel belangrijk kan zijn uit te vragen en daar een adequate kuur op samen te stellen.

        • Maaike

          Ja, was ook niet het plan hoor: om op eigen houtje te doen. Maar vroeg me eigenlijk af of het onder begeleiding van jou een mogelijkheid is: reinigen (wellicht in kader van vruchtbaarheidspakket) en borstvoeding tegelijk. Of jij er ervaring mee hebt?

          • De Groene Vrouw

            In principe wel, tenzij we hele vreemde dingen tegenkomen 😉
            De eerste zes maanden / bij volledige borstvoeding raad ik reinigingskuren niet aan, maar daarna is een milde reiniging zeker mogelijk.

  • Oker

    Ik wil binnenkort graag zwanger worden en vraag me af… hoe lang van te voren moet je dan precies beginnen met letten op magnesium ed? Ik slik ook magnesiumsupplementen, werkt dan goed of neemt je lichaam dat niet goed op?
    En hoe sta jij tegenover het slikken van foliumzuur?

    • De Groene Vrouw

      3-6 maanden van tevoren is een ideale situatie. Magnesiumsupplementen neem je niet altijd goed op. Magnesiumoxide is bijvoorbeeld vrij waardeloos en wordt nauwelijks opgenomen/gebruikt in het lichaam. Magnesiumcitraat, -tauraat en -bisglycinaat zijn veel makkelijker opneembaar.

      Foliumzuur is belangrijk, maar de combinatie met vitamine B12 is minstens even belangrijk en die wordt vaak vergeten. Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat je met de juiste voeding nog wel voldoende B11&12 kunt binnenkrijgen (en dat extra slikken dus niet nodig is), maar een supplement is nuttig als je het vermoeden hebt dat je niet voldoende binnenkrijgt via je voeding.

      • Miekeanne

        Hallo,
        Ook wij willen graag zwanger worden. Sinds 10 weken slik ik nu extra magnesium supplement, citaat. Niet veel 100 kg en dan om de dag. Ik merk dat mijn lichaam er goed op reageert. Minder spierkrampen, meer energie geen trillende spiertjes meer. Ook menstruatrllachten zijn afgenomen. Wat ik alleen nu wel heb is dat mijn cyclus erg onregelmatig is geworden 26, 33, 24 terwijl ik voorheen redelijk regelmatig was. Kan dit een effect zijn van de magnesium? En is het verstandig om door te blijven gebruiken?

        Ik hoor het graag.

        Mvg miekeanne

        • De Groene Vrouw

          Het is geen bekend effect van magnesium an sich, maar het kan zijn dat je lichaam bij een ernstig tekort de magnesium die het binnenkrijgt, verdeeld naar waar het het hardste nodig is. Mogelijk is dat nog niet direct je hormoonhuishouding. Of het verstandig is de magnesium door te blijven slikken, kan ik niet voor je beoordelen. Bij een Cyclus- en Vruchtbaarheidsconsult kijken we samen naar jouw persoonlijke situatie en voedingspatroon en doen we eventueel onderzoeken om erachter te komen hoe groot je tekort is, en krijg je op basis daarvan een gericht advies.

  • Nadine

    Daar is ie dan! Helder! Gelukkig heb ik nog even 😉 Dat darmfloraconsult moet er dan toch maar eens van komen.

    • De Groene Vrouw

      Ja, ik moest er even voor gaan zitten 😉