3x snelle Lunch-to-Go

3x snelle Lunch-to-Go

Schermafdruk 2016-02-04 22.53.46

Als je me volgt op Instagram weet je dat ik de laatste tijd geobsedeerd bezig ben met gezonde lunches voor de kinderen. Regelmatig hoor ik van mijn (volwassen) volgers dingen als “Mmm, dat wil ik ook wel!” of “Ik wou dat je mijn moeder was!” (waarbij ik voor het gemak maar aanneem dat ze bedoelen dat ze ook zulke lekkere lunches zouden willen krijgen – niet dat ze perverse milf-fantasies over me hebben).

 

Tijd

Ik zal eens iets bekennen: ik keek altijd met een lichte afkeer naar die Perfecte Moeders die gezonde én leuke Bento-boxen voor hun kroost klaarmaken (mét gefiguurzaagde komkommer én een lief briefje erbij). Hartstikke cool dat jouw gezin zo’n goed geoliede machine (kots) is dat je ‘s ochtends de tijd hebt om al die kinderen in kekke kleertjes te hijsen (braak) en dan ook nog al trimmend en fitspo’end (argh) een gezonde en kunstzinnig verantwoorde lunch in elkaar te draaien (snot)… maar MIJ lukt dat niet, want ik ben ook maar een gewoon mens.

Geef toe, dat denk je zelf ook.
Maar. Maar. Maarrrrrr. Dat hele lunch klaarmaken blijkt dus helemaal niet zo ingewikkeld te zijn!

Deze kerstvakantie veranderde er iets. Het was niet eens zozeer een goed voornemen als wel dat ik het grondig zat was om ‘s ochtends vroeg gelijk achter mijn computer te kruipen. Ik wilde even weg van dat ding. Ik geef toe: een egoïstische reden, maar het werkt.

Tel daarbij op dat onze jongste glutenvrij eet (en de oudste dat eigenlijk ook zou moeten doen, maar die is dertien & dwars) – en dat zijn door Papa met veel liefde gemaakte lunches er toch vooral uitzagen als rijstwafel met kaas/ rijstwafel met worst/ rijstwafel met pindakaas. En zeg nou zelf: als voedingskundige kan ik dat toch eigenlijk niet laten gebeuren.

Afijn. Lang verhaal kort: ik dacht dat het enorm veel tijd zou kosten om al die geweldige pinterestwaardige lunches te maken. Maar dat blijkt dus reuze mee te vallen! Goed, vooruit: die van mij zijn niet gefiguurzaagd en gemanicuurd en daarmee een stuk minder pinterestwaardig. Maar ze zijn glutenvrij, voedzaam en gezond. En dat vind ik eigenlijk al heel wat.

Per ochtend ben ik een minuut of 20 bezig – het scheelt dat manlief de kinderen inpakt en dat ze zelf ook enige vaardigheden hebben opgedaan in het wassen en aankleden. En als ik een beetje zou voorbereiden (wat ik niet doe, want ‘s avonds zit ik hier stukkies te tikken voor jullie), dan zou ik ook wegkomen met 10 minuten per ochtend. Da’s best te doen.

 

Alles weten over de laatste Food Trends-

Snelle lunch voor grote & kleine mensen

Ik heb zelfs een Systeem uitgewerkt. Een soort Pick & Match voor de lunch. Maar daarover een andere keer meer (ik ben het nog aan het perfectioneren). Bovendien: alles bij elkaar is het natuurlijk niet bijster veel méér werk om lunch te maken voor 3 mensen als voor 2. Dus waarom probeer je het niet een keer, en maak je gelijk je eigen trommeltje ook klaar?

Ik heb alvast even een paar ideeën opgeschreven. De truc is vooral om genoeg mee te geven en een beetje variatie aan te brengen. Meestal kies ik 1 ding dat echt ‘bereid’ (gebakken, gekookt of in de oven) moet worden en dat ook behoorlijk vult, en 2 of 3 dingen die ik snel klaarmaak terwijl dat ene ding ligt te bereiden. Hieronder drie voorbeelden van snelle lunches; zoals je weet doe ik niet echt aan recepten maar ik heb opgeschreven wat de stappen zijn om het te maken 😉

Lunch 1

Zo maak je het

> Verwarm een oven voor (op weetikveel, 180 graden ofzo – die van mij heeft maar twee standen dus ik doe daar niet aan)
> Kluts 3 eieren met een scheutje slag- of kokosroom
> Voeg wat zout en kruiden naar smaak toe
> Voeg er groenten aan toe (ik heb niks tegen op voorgesneden)
> Vet een bakblik in met roomboter, stort het eimengsel erin en zet het in de oven. Meestal gaar in een minuut of 20.
> Klaar.

> Snij direct nadat je de quiches in de oven hebt gezet, de courgettes in plakken van ca. 0,5cm dikte
> Doe er wat ketchup op
> Leg er een plakje biologisch katenspek en en plak kaas op
> Leg ze op een bakplaat naast de miniquiches, want je hebt de oven toch al aan en ze zijn tegelijk klaar
> Klaar.

 

Lunch 2

Zo maak je het:
> Haal bij de toko rijstpapier-loempiavellen
> Bak wat groenten op in een pan met wat ghee of kokosolie, zout, knoflook en kruiden
> Negeer de instructie over een natte theedoek en haal zo’n rijstvel gewoon even onder de hete kraan door
> Leg het op een bord en kwak er een lepel groenten op
> Vouw de zijkanten dicht en rol het ding op tot een loempia
> Klaar.

> Snij een rijpe avocado aan stukjes
> Rol 3 plakken ham op (of neem een blokjes kaas) en snij die ook aan stukken
> Mengen met wat peper, zout en knoflook en besprenkelen met wat citroensap
> Klaar.

 

Lunch 3

Zo maak je het:
Ok, deze is voor gevorderden. Let op hè:
> Zet de oven alvast aan
> Blender een banaan en meng hem met wat havermout en kaneel tot een stevige massa
> Modelleer dat op een bakplaat tot reepjes (overigens gaat er niemand deaud als dat niet helemaal lukt, hoopjes zijn ook goed)
> Schuif het in de oven

> Bak intussen wat (voorgesneden) groenten in een pan
> Giet er als ze bijna klaar zijn, twee of drie geklutste eitjes overheen

> Warm intussen in een andere pan wat gezeefdetomatenpuree op
> Meng er eventueel wat diepvriesspinazie doorheen
> Tot slot wat zout, kruiden en knoflook (geen bouillonblokje nodig, maar als je dat per se wil…)
> En een flinke scheut slag- of kokosroom
> Nu zijn je banaanhavermoutreepjes ook klaar
Terwijl alles staat af te koelen snij je nog even een dikke plak kaas en een stuk komkommer aan blokjes en prik je dat op een saté- pardon, tapasprikker (da’s hipper).

Hoppetiedoppetie.
En als er nou eens een keer iets mislukt (dat gebeurt wel eens), dan kun je altijd nog je uitvlucht nemen tot Griekse yoghurt met fruit en een vruchtenreepje. Of rijstwafels.

 

De vraag van vandaag:
Wat doe jij vandaag met de lunch?
Vertel het ons in de reacties!

 

 

Reageren? Gezellig!

Reacties (19)

  • Lydia

    Lekker!
    Hier mikken we voor zoon (ook glutenvrij) meestal restjes van het avondeten (hoofdzakelijk groentes) in de lunchtrommel. Dit eet hij dan op kamertemperatuur. Vind ie lekker en is supersnel klaar in de ochtend .
    Afwisseling met jouw suggesties lijken me ook lekker voor hem 😊. Gaan we proberen.

  • Lotte

    Mijn (geen ochtend mens) tip voor makkelijke meeneem lunch: ik bak alles alleen nog maar in muffin vormen. Hartig zoet (zonder suiker natuurlijk) ei enz. En dan bak ik er meteen heel veel en vries het in. Dan kan je ‘s ochtends iets uit de vriezer vissen, want alles is al in porties verdeeld door de vormpjes, en tegen de tijd dat je het wil eten is het wel ontdooid. Verder trek in nog wat fruit nootjes of wat dan ook uit de kast en dan ben ik al weer klaar! ( kost 3 min tijd ofzo, ideaal voor mij! )

  • Eva

    Hallo Nienke,
    Ik zie dat je wel yoghurt producten adviseer, is geitenyoghurt dan niet beter? Of zijn yoghurt en kwark wel goed te verteren ?

    • De Groene Vrouw

      Als je tegen koemelkproducten kunt, is yoghurt prima te verteren en in elk geval beter dan supermarktmelk uit een pak. Maar ik ga er ook vanuit dat iedereen die keuze voor zichzelf kan maken, en als geitenyoghurt bij jou beter valt, eet je gewoon geitenyoghurt 😉

  • Brenda

    Erg nuttig artikel. Dankjewel Nienke, hier kan ik echt wat mee!

  • Tamara

    Ik eet al bijna een jaar geen brood meer, maar mijn kinderen krijgen nog wel braaf 2 boterhammen mee naar school. Ook vooral mijn kinderen echt niet eten wat ik als lunch neem (salades etc). Maar deze blog was een eye-opener! En wat ook helpt: je foto’s. Ik laat mijn dochters (van 6 en 9 jaar) de foto’s zien van instagram (thanks!) en dan met de vraag: willen jullie dit ook? Het woord ‘spiesjes’ is al een toverwoord. En de foto’s waren zelfs voor hen aantrekkelijk. En ja hoor! Ook een paar mooie RVS-brooddozen bij Puur Mieke aangeschaft (part of the fun voor hen) en samen ‘s avonds de dozen vullen. We hebben een lijstje gemaakt waar ze uit mogen kiezen en die hangt op de koelkast: spiesjes met komkommer, tomaat, kaas en mozarella, rolletje kipfilet met roomkaas, olijven, omelet, wortel, etc. etc. En het werkt! Alleen gaat er (voor de overgang) nog 1 boterham mee. Hopen dat ze zo enthousiast blijven en dan kan ik mijn sceptische man misschien ook overtuigen.

  • Maud

    Super! Hier kan ik wat mee :) Bedankt Nienke
    Ik zag ook iets leuks voorbij komen van De Tuinen:
    [Hai Maud,
    Super dat je iets aan het artikel hebt! Sorry, ik zag niet helemaal wat de link te maken had met het artikel, dus die heb ik even weggehaald. Hoop dat je het niet erg vindt. :-)]

  • Olivia

    Wat een leuke post alweer Nienke! En leuke ideetjes, bedankt daarvoor, die probeer ik zeker eens uit. Die groentenloempia’s worden dan gewoon zo gegeten, dus niet eerst bakken?

    Ik moet helaas bekennen dat ik ook zo’n bento-moeder ben hahaha! Maar zoals je zegt, het is niet veel meer werk dan wat boterhammen (of rijstwafels) smeren en die vormjes en leuke gezichtjes laat ik ook maar achterwege.

    Ik kocht enkele maanden geleden ook zo’n thermos lunchboxen waar je warm eten in kan bewaren. De restjes warm eten van de dag ervoor worden hier dan ook vaak nog meegegeven naar school. Scheelt in restjes, in centjes én in inspiratie!

    Ik vind wel dat de zomer makkelijker is dan de winter om te variëren, je hebt meer keuze qua groenten, fruit, etc. Ikzelf geef eerder 6 à 7 kleine dingetjes mee, niet vaak zo van die echte vullers zoals egg muffins. Volgens mijn zonen (beide 7 jaar oud) hebben ze voldoende gegeten daarmee.

    O ja, en op school zijn heeeeel veeeeel kindjes jaloers op hun lunchboxen, dat geeft meteen ook een extra boost aan mama om ermee door te gaan hier!

    • Stella

      O, ik weet zeker dat het méér werk is dan de goeie ouwe boterham, maar ik ben nogal links dus kosten de dingen sowieso meer tijd en werk en ongelukjes en zo.

  • Marije

    Bij ons doen ook de sushi’s het heel goed en wraps met roomkaas en ham of zalm of pesto en kaas en tomaat. Gedroogde abrikozen of balletjes van amandelmeel met kokos en cacao en ei (heel even on de oven).
    Het is alleen allemaal zo duur……

    • De Groene Vrouw

      Je betaalt voor voedingsstoffen – dus ja, goed eten met veel voedingsstoffen kost meer dan brood met weinig voedingsstoffen 😉

  • Lydia

    Mmm deze ga ik eens proberen, alleen vraag ik me organisatorisch af, wanneer de dan je ontbijt (ook gezond) maakt/eet? Hier ook de wens voor t omgooien van het menu maar vind t het toch een georganiseer. Deze gerechten lijken iig wel lekker makkelijk te zijn.

    • De Groene Vrouw

      Tegelijkertijd. Of ik nu in twee of drie pannen roer maakt niet zoveel uit… ze ontbijten meestal met havermoutpap of yoghurt of iets in die richting.

  • Linda

    Aaaahhh ik word al zenuwachtig bij het idee om mijn brood te laten staan, maar dit klinkt wel goed. De traditionele broodtrommel kan wel de prullenbak in dan denk ik, zie een heleboel aparte bakjes voor me. Oh en 1 vraag: die soep, eet je die koud? Geloof niet dat wij vroeger op school een magnetron tot onze beschikking hadden (bestonden ook niet bedenk ik me nu :-) ).

    • De Groene Vrouw

      Nee warm, in een thermosbakje!

  • Jen

    Wat ik me nou al heel lang afvraag
    Kan je zo n egg muffin invriezen? En zo nee Hoe lang bewaren in de koelkast?

    • De Groene Vrouw

      Dus je hebt het je al heel lang afgevraagd, maar in de tussentijd niet gewoon een keer uitgeprobeerd? 😉
      Hier redden ze het niet lang genoeg om ingevroren te worden, maar het lijkt me dat het wel kan.
      Ik hoor wel of het gelukt is :-)

      • Eva

        hahah, grappig antwoord :)

        • Sandra

          Ja hoor kan prima! *iemand die het wel heeft uitgeprobeerd*