Bindweefsel: Soepel & Vloeibaar

Bindweefsel: Soepel & Vloeibaar

Flexibel_Bindweefsel

Je bent zo stijf als een plank, je haalt je tenen niet als je voorover buigt en die yogalessen heb je afgezegd omdat je er niks van bakte. De zijkant van je bovenbenen voelt meer als bot dan als pees. Hoe zit het met de vloeibare eigenschappen van bindweefsel?

In de vorige post hebben we het gehad over de stevigheid die je bindweefsel moet geven. Aan je organen, aan je spieren en pezen en botten en aan alles eigenlijk, om te zorgen dat je niet als een plumpudding van je botjes naar beneden druipt.

Maar dan. Intussen moet je ook zorgen dat het vloeibare gedeelte van je bindweefsel, soepel blijft. Maar waarom eigenlijk, en hoe regel je dat?

 

Flexibele vloeibaarheid

Flexibiliteit heeft met meer te maken dan alleen je bindweefsel (ook met je spieren en pezen bijvoorbeeld), maar het is wel een fenomeen dat vaak samen gaat: mensen met stijve, korte pezen hebben vaak ook ‘vastgelopen’ bindweefsel, en andersom. En dat is vervelend. Niet alleen omdat je moet kreunen als je je veters vastmaakt, maar ook omdat de voedings- en afvalstoffen dan niet goed kunnen stromen.

Dick Oosterwijk (ja, die) heeft het me een keer haarfijn uitgelegd. Als slagerszoon bracht hij veel tijd door in de slagerij, waar de beesten heel binnen kwamen en ter plekke uit elkaar gehaald moesten worden. “Bij dieren die gezond waren, kon je zó, zonder mes, je hand tussen de spierlagen door laten glijden. Bij dieren die verkeerd gegeten hadden of die nooit buiten kwamen, was het vlies tussen de spieren taai en moest het losgesneden worden.

Die flexibiliteit ontstaat dus door de juiste beweging en voeding. Of eigenlijk: hij blijft bestaan door de juiste beweging en voeding. Dagelijks maakt je lichaam een laagje dikke, glibberige vloeistof aan om de spierlagen goed over elkaar heen te laten glijden. Dat laagje wordt afgebroken door beweging. Maar beweeg je te weinig, dan blijven er restjes achter die ‘s nachts ‘aankoeken’ (ja, ieuw) en zorgen dat je over de jaren steeds stijver wordt. Kijk maar eens naar een baby of peuter: superflexibel. Nu zou je kunnen zeggen dat die botjes nog niet uitgehard zijn en dat is ook zo, maar een gedeelte is ook te wijten aan ‘nog niet vastgeroest bindweefsel’. Zo zijn er ook oude mensen die altijd zijn blijven bewegen, en die soepeler zijn dan jij als ze yoga doen – no pressure, verder.

 

Voeding & Afval

Het vloeibaar bindweefsel heeft veel namen: losmazig bindweefsel, Pischinger ruimte, Basis Bio Regulatie Systeem (BBRS), extracellulaire matrix, lymfevocht, transit-mesenchym… het zijn namen voor min of meer hetzelfde systeem: het vocht dat zich rond de cellen bevindt. Het werkt als stootkussen om gevoelige cellen te beschermen, en als opvulmiddel.

Maar het heeft nog een andere belangrijke functie: de uitwisseling tussen voedings- en afvalstoffen. Je weet misschien nog wel van biologie: de voedingsstoffen gaan vanuit de darmen naar de lever en vanuit de lever via het bloed naar de rest van het lichaam. Daar worden ze uit de kleine haarvaatjes geperst en ‘zweven’ ze in het lymfevocht. Daarna gaan ze via diffusie de cel in. En afvalstoffen worden de cel uitgediffuseerd uitgediffundeerd uitgedingest en meegegeven aan dat lymfevocht, om via de lymfevaten teruggebracht te worden naar het bloed en via het bloed weer naar de lever om afgebroken en afgevoerd te worden via de (nieren-urine en de) darmen.

Als alles goed gaat tenminste. Want als we teveel afvalstoffen binnenkrijgen of ze niet goed genoeg kunnen afvoeren, gaat het mis. De cellen kunnen hun afvalstoffen niet kwijt (want er zijn er al te veel van in het vloeibaar bindweefsel en dus werkt het hele principe van diffusie niet meer). Het logische gevolg is dat er teveel afvalstoffen in de cel achterblijven, en dat er dus niet genoeg ruimte meer is voor nieuwe voedingsstoffen.

Zo zie je ook gelijk waarom het meten van vitamines etc. in het bloed maar beperkt zin heeft. Bij voedingsstoffen gaat het om inname, opname en gebruik: je moet het in je gezicht stoppen en je moet het in je darmen kunnen opnemen. Dan zit het in je bloed en dat kun je dan meten. Dat is handig, maar je weet daarmee nog niet of het ook in je cellen kan worden opgenomen. “Ik heb zus-en-zo vitamine laten prikken en dat was voldoende” betekent dus niet automatisch dat je ook alle functies van die vitamine optimaal kunt benutten.

Nu snap je waarom het vloeibaar bindweefsel binnen bepaalde takken van de natuurgeneeskunde als één van de belangrijkste organen wordt gezien: het is (naast voeding en darmflora) nogal een belangrijke basis van het gezond functioneren van je lichaam. Het kostte mij een paar jaar voordat ik dat doorhad, dus vandaar dat ik het hier even voor jullie samenvat. Qua tijdsbesparing enzo.

 

Meer vloeibare flexibiliteit

Maar hoe zorg je nu voor een gezond, vloeibaar losmazig bindweefsel?

Beweging is één van de belangrijkste dingen die je kunt doen om je vloeibare bindweefsel soepel te houden. Het vocht wordt namelijk niet voortgestuwd door je hart (zoals het bloed in de bloedvaten), maar door spierbewegingen. Je hoeft niet hard te sporten, maar je moet wel bewegingen maken waarbij je je spieren aanspant. Dat kan dus net zo goed (of misschien wel beter) yoga zijn, of zwemmen, of krachttraining als je daar gelukkig van wordt. Of dansen – maar dan wel lekker wild en bij voorkeur op tafel (dat laatste is niet nodig voor je vloeibare bindweefsel maar wel voor de lol).

Enzymen zijn een ander extreem belangrijk onderdeel van het systeem. Een hele rits enzymen zorgen ervoor dat de afvalstoffen uit de cellen kunnen worden opgeruimd (gedeeltelijk al in het vloeibaar bindweefsel zelf, gedeeltelijk door transport naar de lymfevaten en zo via het bloed naar de lever). Een enzym bestaat altijd uit een aminozuur en een vitamine of mineraal. Snap je gelijk waarom je je groenten moet opeten.

Kruiden en supplementen kunnen ook helpen om je bindweefsel een beetje op te schonen, als het vol zit met afvalstoffen. Paardebloem, Artisjok, Brandnetel en Chlorella zijn (voorbeelden van) krachtige reinigers, die zorgen dat je afvalstoffen beter kunt afvoeren via je lever en nieren. Die moeten daar dan wel de juiste bouwstenen voor hebben – enzymen dus, en aminozuren, vitaminen en mineralen.

Een interessant middel is bijvoorbeeld MCS-2 van Biotics, dat precies die voedingsstoffen bevat die je lever nodig heeft voor zowel de fase-1 als fase-2 ontgifting. Met de kruiden geef je je lever dus een duwtje om harder te werken; met MCS-2 geef je hem ook de bouwstenen om dat te kunnen doen. Maar let op: dit systeem werkt prima bij gezonde mensen en kun je dan ook rustig een beetje stimuleren als dat nodig is. Ben je flink vervuild, heb je ernstige of chronische klachten, dan raad ik je met klem aan om niet zelf te gaan klooien, en begeleiding te zoeken bij iemand die je hierbij kan helpen. Het is een behoorlijk gevoelig systeem, so don’t screw it over, please.

Voeding kan ook een invloed hebben op de doorstroom van de lymfe. Vaak zijn dat met name ‘vochtafdrijvende’ voedingsmiddelen zoals selderij, peterselie en komkommer; of voeding met veel enzymen zoals ananas, papaya en kiwi. Ook groene thee, mungbonen,  knoflook, gember en curcuma hebben een positieve invloed op het ontgiftingssysteem.

Tot slot kan ook massage helpen om je weer vloeibaar te kneden. Dat kan bindweefselmassage zijn, maar ook een gewone (diepe) massage doet al veel voor de doorstroom van de lymfe. Vandaar dat je als advies krijgt om veel te drinken na een massage: al die afvalstoffen moeten wel kunnen worden afgevoerd.

Ziezo. Nu weet je ongeveer hoe je je bindweefsel zowel stevig als vloeibaar (en schoon) kunt houden. Misschien dat ik me volgende keer nog wel eens buig over die andere stijve lichaamsdelen – nee foei, ik bedoelde gewoon de pezen en spieren.

Lees ook deel 1 over het bindweefsel
En deel 3 over het kraakbeen

 

De vraag van vandaag:
Wat doe jij om jezelf vloeibaar en flexibel te houden?
Vertel het ons in de reacties!

Reageren? Gezellig!

Reacties (8)

  • Om je bindweefsels soepel te houden of te krijgen is collageen een heel goed hulpmiddel. Je moet dan wel de goede collageen nemen, type 2, met de meeste aminozuren (viscollageen is het best voor het menselijk lichaam). Dit werkt als lijm voor de bindweefsels en geeft elasticiteit terug. Daarnaast natuurlijk blijven bewegen en af en toe masseren om het ‘los’ te maken is ook een prima idee.

  • Joyce

    Fijn alle info die er ” toe doet”, met humor als verfijnde vinaigrette

    • Joyce

      Nah…das raar. Ik had er veel meer bij geschreven…..

      • Meibloempje

        Bij mij wordt na een smiley de rest van het bericht niet geplaatst… Had je toevallig een smiley ingevoegd?

  • M.A. te Riele

    Wat dat MCS 2 betref, dit vind ik dan een minder prettig ingredient:
    Oorspeekselklierconcentraat (rund actiVcell)
    Kun je wat vegetarisch aanraden? Ikzelf dacht aan Floressence…
    Groetjes!

    • De Groene Vrouw

      Ik heb geen problemen met dierlijke ingredienten 😀
      Floressence ken ik niet, dus daar kan ik je niet bij helpen.

  • Eline

    Ik doe aan yoga, sinds kort aan restorative exercise (grondlegger Katie bowman), heel veelbelovend en ik rol over mijn triggerpoint roller om de knopen los te houden. Altijd een privé massage in de buurt!

  • Pity

    Bedankt weer voor de zeer duidelijke en humoristische uitleg.
    Wat ik doe om mezelf een beetje lenig te houden zijn: kettlebellen, springen en veren op een trampoline en ongemakkelijke houdingen niet vermijden. Maar het blijft lastig, zeker omdat ik allemaal zittende hobby’s/werk heb.