Positive Eating Challenge 2018 – Geen tijd voor rotzooi!

Positive Eating Challenge 2018 – Geen tijd voor rotzooi!

Crazy housewife is having fun in the kitchen

Diëten zijn vaak moeilijk vol te houden. Dat komt omdat ze stom zijn. Als je echt wilt afvallen, moet je niet willen afvallen. Je moet gezonder willen worden, waarbij je *per ongeluk* ook op het goede gewicht komt.

Er is nog een reden dat diëten stom zijn: ze focussen vooral op wat je niet mag. En dat is niet handig. Ik doe het zelf ook: eet vooral geen zonnebloemolie, geen margarine, geen suiker, geen fake foods, niet teveel tarwe en vooral geen Cola Light. En natuurlijk is dat allemaal ook waar: voor de meeste mensen valt er een gigantische bult winst te behalen als ze de gigantische bult crap die ze in hun boodschappenkarretje laden, achterwege zouden laten.

Het niet eten van rotzooi maakt je per definitie gezonder dan het wel eten van rotzooi. Dat is ook waarom mensen die radicaal overstappen op een raw food diet of paleodieet zich vaak zo heerlijk voelen: je slaat vrijwel alle fake foods die een belasting vormen voor je lichaam, in één keer over.

 

Wat stop je wél in je snuitje?

Jammergenoeg is het niet eten van rotzooi maar de helft van het verhaal. De andere helft gaat natuurlijk over wat je wel eet. Je kunt alle bewerkte voedingsmiddelen afzweren, je kunt veganist worden, voor mijn part fruitariër… maar dat wil niet zeggen dat je ook daadwerkelijk gezond wordt. Want stop je wel genoeg in je smuicheltje? Genoeg voedingsstoffen? Genoeg vetten, vetoplosbare vitaminen, genoeg eiwitten?

Donuts, ontbijtkoek en andere sterk bewerkte ‘voedings’middelen vragen voedingsstoffen om verteerd en afgevoerd te kunnen worden, maar brengen zelf geen voedingsstoffen aan. Je behaalt dus al winst als je (grotendeels) stopt met het eten van dit soort ‘ondermijnende’ producten. Maar! Dan moet je eigenlijk nog beginnen, want de voedingsstoffen die je wel nodig hebt, zul je toch ergens vandaan moeten halen.

Je lichaam wordt tenslotte niet opgebouwd uit de dingen die je niet eet, maar uit de dingen die je wel eet. Lijkt een open deur, maar toch vergeten we het vaak. Alles in je lijf is opgebouwd uit voedingsstoffen. Niet alleen je spieren en botten, maar ook je hersenen en zelfs je emoties en concentratievermogen. Al je weefsels en lichaamsfuncties bestaan uit vitaminen, mineralen, vetzuren, aminozuren, koolhydraten… en die moet je dus wel eerst eten!

 

Geen tijd voor fake

En als je daar over nadenkt, hebben we helemaal geen tijd voor fake food. Geen ruimte, ook. Als ik echt genoeg voedingsstoffen binnen wil krijgen op een dag, moet ik vrijwel iedere keer dat ik iets eet, zorgen dat er genoeg in zit. Met andere woorden: als er iets ruimte inneemt in mijn maag, zorg ik er beter voor dat die ruimte bestaat uit gezonde voedingsstoffen en niet uit lege vulling. Want iedere keer dat er een donut ruimte zit in te nemen in mijn buik, past daar niet tegelijkertijd een appel. Je mag 1x raden welke ik liever voortrek.

Daarmee hoef je overigens helemaal geen gebrek te hebben aan lekkere dingen. Een keukenkastje vol goede basisingrediënten en een beetje creativiteit zorgen dat je binnen de kortste keren echt goddelijk kan eten terwijl je jezelf tegelijk helemaal volstopt met belangrijke voedingsstoffen.

 

Neem een besluit

Daarom heb ik een besluit genomen: vanaf nu focus ik me op wat ik wel in mijn gezicht stop, en minder op wat ik niet meer wil eten. Bij alles wat ik wil eten, bedenk ik wat het toe gaat voegen aan mijn dag. Wat het voor mijn lichaam gaat doen. Geeft het me vetten waar ik een rustige, stabiele energie van krijg? Geeft het me eiwitten waar ik mijn spieren mee kan opbouwen en enzymen mee kan vormen? Geeft het me vezels die de bacteriën in mijn darmen voeden? Of misschien vitaminen die zorgen voor gezonde ogen, vetzuren voor goedlopende hersenen of gelatine voor soepele gewrichten?

Op die manier lukt het al bijna niet meer om ‘lege’ dingen te eten. Want wat voegt een boterham nou helemaal toe, of een Milky Way? Niet erg veel. Terwijl een soep met zoete bataat, slagroom en echt zout me helemaal voltankt met B-vitaminen, prebiotische vezels,  gezonde vetten en mineralen. Bomdiggity.

 

De uitdaging

Ieder jaar organiseer ik van 1-15 mei de Positive Eating Challenge. Ik ga twee weken lang Positief Eten. En jij mag meedoen! Daar hoef je helemaal niets voor te betalen, niets voor te downloaden, geen dure supplementen voor te aan te schaffen. Je doet het helemaal zelf. Met een beetje hulp van mij en de rest van de Groene Vrouw-lezers.

Hoe? 

Meld je aan voor de Challenge
Je krijgt dan de komende twee weken regelmatig een mail met alle informatie die ik heb samengesteld om jouw Challenge tot een succes te maken. Denk aan handige tips, voedingsdagboeken, recepten en kleine opdrachtjes.

Op 1 mei beginnen we. Samen. En het is dus gratis. Zei ik dat al? Maar je krijgt wel van alles:

  • toegang tot de speciale Facebookgroep, waar je inspiratie, tips & recepten deelt met de andere deelnemers. Iedere dag wordt er in de groep een vraag gesteld, waar je op kunt antwoorden en die je ‘bij de les’ houdt.
  • Live begeleiding: regelmatig zal ik even live gaan in de facebookgroep, zodat je je vragen kunt stellen
  • Bonusmateriaal zoals de Receptkaarten en het Voedingsdagboek, waarmee je je Challenge een boost geeft
  • Flinke korting op de Basiscursus Positive Eating, voor het geval je misschien nog wat extra kennis over voeding op wilt doen (en de introductieles gratis!)

En verder hoef je niks. Geen moeilijke diëten of onmogelijke gerechten die in elkaar moet zetten. Geen trainingen waarbij het zweet van je neus druipt. Oh ja. Je hoeft tóch wat. Daar gaat de Challenge namelijk over. Lees maar even verder.

 

Wat is de truc?

Je hoeft niet alleen gezonde dingen te eten. Zoals ik zei: het is geen ‘dieet’ waarin je van alles ‘niet mag’. Het enige dat we gaan doen is nadenken en bewust eten. Bij alles wat je in je mond wilt stoppen, stel je 1 vraag: wat voegt het toe? Wat heeft je lijf aan deze voeding? Voegt het vitaminen toe, mineralen, gezonde vetten… of niks van dat alles, maar wél een flinke dosis gelukzaligheid omdat je heel blij wordt van dat ene ijsje?

Je gaat dus niet alleen bewuster eten, maar ook nieuwe kennis opdoen. Want wat zít er eigenlijk in die appel, wat voeg je toe met die heerlijke stoofschotel, en bevat je ijsje ook nog dingen die wél goed voor je zijn?

In de Facebookgroep deel je wat je zoal eet op een dag en wat het voor je doet. Zitten er vitaminen in, mineralen, gezonde vetten? Wat je niet weet zoek je op, en je zet het in de groep! Daarmee inspireer je anderen en kun je terugkijken naar wat voor jou een succes was en wat niet. Ik ga het niet voor je voorkauwen; we doen het samen. Dus deel die recepten, vertel over je successen en vraag om hulp als je even in de put zit. Samen creëren we in 14 dagen een gewoonte, die je aan het einde daarvan nooit meer wilt loslaten. Inspiration for a lifetime. Fuck diëten. Twee weken Positief Eten… doe je mee?


button_jaaaa-ik-doe-meeDe vraag van vandaag:
Wat is jouw manier van Positive Eating? En doe je mee?
Vertel het ons in de reacties!

Reageren? Gezellig!

Reactie (1)

  • Trea

    Leuk zeg dit! En het idee van wat voegt het toe heb ik al een tijdje geleden in mijn hoofd geïntroduceerd. Lukt niet altijd, maar vaak wel. Is een soort van mind set😊. Heel veel succes allen🍀🍀🍀⚖️