Blog

Ik eet gezonder maar ik poep meer!

28 apr. 2021

Ik hoor dit vaak in mijn praktijk: mensen beginnen aan een gezonder dieet, maar krijgen ineens meer ontlasting. Of dunnere ontlasting. Of juist verstopping. Hoe kan dat? In dit blog geef ik de belangrijkste redenen voor een andere ontlasting als je anders gaat eten.

1: Je eet meer vezels

Voor 99% van de mensen betekent ‘gezonder gaan eten’ dat ze meer groenten op het menu zetten. Dat is absoluut perfect! Maarrr meer groenten betekent ook: meer vezels. Die geven meer volume in de darm en daardoor komt de peristaltiek op gang. Dat betekent: meer poep! Ga je meer vezels eten (in groenten, bonen, noten etc) dan ga je dus automatisch meer poepen.

  • Heb je dunnere ontlasting?
    Eet wat minder rauwkost en voer het gehalte bonen langzaam op.
  • Heb je verstopping?
    Drink meer water en zorg voor voldoende vet om je ontlasting soepel te houden.

2: Je darmflora moet nog wennen

Je darmbacterien groeien van hapjes die zij kunnen eten. Ga je bepaalde voeding ineens veel meer eten, dan moet je darmflora nog wennen. De soorten die je helpen bij de vertering ervan, moeten eerst nog uitgroeien tot een wat grotere kolonie, die je kan helpen met de vertering van het nieuwe voedsel.

  • Geef ze even de tijd
    Maak de omslag naar een nieuw dieet dus niet in een keer, maar voer nieuw voedsel langzaam in. Begin met een beetje tegelijk en voer de hoeveelheid langzaam op!

3: Je darmflora is niet in balans

Ook de minder gunstige soorten hebben een mening over wat je eet. Als je ziekteverwekkers in je darmen hebt, wil het nog wel eens gebeuren dat die ‘boos’ worden als ze hun favoriete hapjes niet meer krijgen. Ze hongeren dan namelijk langzaam uit en in hun doodsstrijd kunnen ze flinke klachten veroorzaken.

  • Zoek uit wat er gaande is
    Ontlastingonderzoek kan duidelijkheid bieden over wie er precies in je darmen wonen. Val niet voor 'parasietenkuren' en dergelijke op internet: het is zaak eerst uit te zoeken wat er precies zit (en waarom), en dan een gedegen en persoonlijk behandelplan op te stellen dat past bij jou én je darmen.

4: Je spijsvertering is niet op orde

We kunnen je darmflora niet overal de schuld van geven. Gaat er iets mis in je voorvertering dan kan ‘gezonde’ voeding moeilijk verteerbaar zijn. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je niet voldoende maagzuur aanmaakt om eiwitten goed te verteren. Ook als je te weinig enzymen aanmaakt, verteer je je voedsel niet optimaal en dat kan verderop in je darmen behoorlijke klachten geven.

  • Neem je voorvertering onder de loep
    Onderzoeken kunnen je helpen erachter te komen of je maagzuur, enzymfunctie en lever / gal optimaal werken - zodat je er gericht iets aan kunt doen als dat niet zo is!

5: Je eet iets waar je niet tegen kunt

Ben je veel nieuwe dingen gaan eten, dan is de kans aanwezig dat er iets tussen zit waar je darmen of immuunsysteem niet lekker op reageren. Ga je nieuwe dieet eens kritisch na: is er iets dat je voorheen (bijna) nooit at en waar je nu geen genoeg van kunt krijgen? Het kan zijn dat je lijf het er niet mee eens is...

  • Rustig aan
    Ook hier geldt weer: voer nieuwe producten rustig in en ga niet in een keer volledig over op een ander dieet.
  • Hou een dagboek bij
    Een voedingsdagboek kan helpen om inzicht te krijgen in wanneer je klachten krijgt, en te ontdekken of voeding de oorzaak is.

6: Je vervangt met de verkeerde producten

Misschien heb je in je 'nieuwe leven' besloten bepaalde dingen niet meer te eten - zoals gluten, zuivel of suiker. Prima! Maar als je die vervangt door kant en klare vervangers, krijg je vaak meer rotzooi binnen dan met de originele producten. Daar kun je flinke klachten van krijgen! 

  • Check de ingrediënten
    Kies voor gezonde vervangers of laat het product helemaal achterwege.

7: Je traint te hard

Bij je gezonde dieet hoort misschien ook wel een rigoureus trainingsschema. Je doet het goed of je doet het niet, tenslotte. Maar wist je dat je bij flink hard trainen, ook stress aanmaakt? Als je langer dan een half uur rent, spint of cardio't, maak je adrenaline aan. Je darmen zijn daar niet altijd blij mee: adrenaline kan je darmflora flink ondermijnen en laat weinig ruimte voor de rust die je darmen nodig hebben om goed te kunnen functioneren.

  • Train minder
    Train korter dan 20 minuten cardio, of train minder vaak
  • Train anders
    Bij krachttraining komt weinig adrenaline vrij; je kunt dus ook meer naar dit soort beweging gaan

Ziezo. Nu weet je dat je misschien te hard van stapel gelopen bent met je dieet of nieuwe leefstijl. Rustig aan, stapje voor stapje, iets met Keulen en Aken en verder: ga zo door! Als je me nodig hebt om uit te vissen waarom het niet lukt, weet je me te vinden.

De vraag van vandaag:
Is jouw ontlasting veranderd toen je anders ging eten?
Vertel het ons in de reacties!


Reageren? Gezellig!

Reacties (0)

 

De Groene vrouw - Eigenwijs in Darmflora, Voeding & Gezondheid | Disclaimer | Privacy- & Cookiebeleid| Algemene Voorwaarden |