Blog

Wat slik je Wanneer?

1 jul. 2021

Als je regelmatig supplementen slikt, kan het soms verwarrend zijn welk supplement je wanneer moet innemen. Hier een handig overzicht van de optimale momenten voor de meest gebruikte supplementen!

Sla dit plaatje alvast op voor later:



Ochtend

Jodium en vitamine B12 zijn energie-ondersteunend. Neem ze dus vroeg op de dag. Maar let op: zorg dat je wel eerst iets eet. Vooral B-vitaminen kunnen anders misselijkheid veroorzaken!

Niet bij koffie of brood

In koffie en brood zit fytinezuur, dat zich bindt aan mineralen waardoor je ze niet meer kunt opnemen. Zonde! Neem supplementen dus niet in met fytinezuur-rijke voeding (volkoren granen, noten, pinda’s, en peulvruchten). Hou er minimaal 1 uur tussen.

Niet bij de maaltijd

Magnesium is basisch en maakt je maag minder zuur. Neem je het bij een maaltijd, dan gaat je vertering achteruit! Neem het dus tussendoor - of gebruik je magnesium uitwendig (check de shop voor fijne uitwendige magnesium).

Bij de hoofdmaaltijd

Veel vit&mins worden beter opgenomen als er wat vet aanwezig is en als ze (net zoals in echte voeding) zijn opgenomen in een matrix van andere voedingsstoffen. Daarom kiezen wij het liefste voor supplementen uit echt voeding! Help de opname een handje en slik ze bij het diner. Dit geldt ook voor visolie!

Voor het slapengaan

Probiotica neem je met het liefst als er weinig voedsel in de maag zit, maar wel voedsel in de dikke darm. Neem het dus ’s avonds - zet het pakje bijvoorbeeld bij je tandenborstel zodat je het niet vergeet! Los ze op in wat lauw water, laat het twee (tandenpoets-)minuten staan en drink het water dan op. Neem je probiotica in elk geval nooit samen met jodium - dat doodt immers bacteriën…

Het beste moment...

Dit zijn misschien ‘perfecte’ inname-momenten, maar onthoud: het beste moment om iets in te nemen is wanneer jij eraan denkt. Lukt het je niet om het ‘perfect’ te doen? Doe het dan ‘goed genoeg’ en slik je supplementen gewoon als het jou uitkomt. Ze doen immers niks voor je als ze in het potje blijven zitten!

De vraag van vandaag:
Wanneer neem jij je supplementen?
Vertel het ons in de reacties!


Reageren? Gezellig!

Reacties (4)

Besma
3 aug. 2021

Dankjewel, mooi overzicht en fijne info. Ik kwam laatst wat tegen over vitamine D, dit zou de aanmaak of werking van melatonine tegen gaan. Daarom zou inname na de lunch niet wenselijk zijn. Ik heb hier inmiddels mee geschoven en heb het idee dat ik beter slaap. https://www.bulletproof.com/sleep/sleep-hacks/bulletproof-your-sleep-with-vitamin-d/

De Groene Vrouw
4 aug. 2021

Interessant! Ik had het nog niet eerder gehoord. Ik vind het ook niet per se logisch omdat je 'in de natuur' ook wel eens na de lunch in de zon komt en D aanmaakt, maar aan de andere kant is het een simpele hack om je D gewoon in de ochtend in te nemen :-) 


Joëlle
24 jul. 2021

Super fijn dit!! Dank je wel. Hebben jullie ook advies wanneer ik mijn glucosamine het beste kan slikken?

De Groene Vrouw
28 jul. 2021

Het wordt meestal samen met visolie ingenomen!


 

De Groene vrouw - Eigenwijs in Darmflora, Voeding & Gezondheid | Disclaimer | Privacy- & Cookiebeleid| Algemene Voorwaarden |