Blog

Nienke probeert iets Nieuws: de zin & onzin van lichtbrillen

8 dec. 2021

Nienke probeert iets Nieuws! In deze rubriek probeer ik nieuwe producten voor je uit en geef ik je tekst en uitleg, zodat je zelf kunt besluiten of het ook iets voor jou is.

Deze keer testte ik de AYO lichtbril. Een wat? Een lichtbril. Wacht, ik leg het uit...

Daglicht, cortisol & energie

We kennen cortisol als een stresshormoon (Bah! Slecht!), maar het doet veel meer. Je hebt het bijvoorbeeld nodig om ontstekingen in je lichaam te reguleren, én om een beetje fris en fruitig met energie je dag door te komen. Wat zeg je? Dat kun je wel gebruiken? Ja, dat dacht ik al.

In de oertijd (ofwel: een natuurlijke omgeving) stond je 's ochtends op en stapte je je grot uit, het daglicht in. We hadden geen klok en geen electrisch licht - en ons slaappatroon veranderde dus met de seizoenen: wat meer slaap in de winter, wat minder in de zomer. Daardoor waren 'donker' en 'slapen' veel meer aan elkaar gekoppeld, en 'opstaan' en 'licht' eveneens. 

Dat heldere daglicht bij het opstaan is een belangrijke prikkel die de aanmaak van cortisol in ons lichaam stimuleert. Idealiter heb je dan ook direct na het opstaan (met behulp van licht) een flinke cortisolpiek, die je energie geeft. Gedurende de dag neemt het cortisol (en daarmee je energie) langzamerhand af. Tegelijkertijd neemt de productie van melatonine (het 'slaaphormoon') juist toe, zodat je 's avonds lekker rustig bent en goed kunt inslapen.

Kunstmatig licht & zomertijd

Maar ja. We leven niet meer in de oertijd. We leven in een tijd met kunstlicht, wekkers en zomer/wintertijd-verspringing. Is dat handig voor ons energiepeil? Niet bepaald. Dat zit zo:

  • Door de wekker worden we niet wakker volgens ons natuurlijke ritme; in de winter betekent het bijna altijd dat je opstaat in het donker. Vaak vertrekken we zelfs in het donker, zitten dan de hele dag op kantoor en rijden weer terug naar huis in het donker - en hebben dus de hele dag geen natuurlijk licht gezien. Ook de cortisolpiek is veel minder optimaal doordat we in het donker opstaan. 
  • De zomer / wintertijd-verspringing zorgt ervoor dat bij ons de zon niet om 12:00 's middags op het hoogste punt staat waardoor je eigen biologische klok eigenlijk niet gelijk loopt; zie ook mijn blog hierover.
  • Kunstmatig licht en vooral blauwlicht uit beeldschermen zorgt ervoor dat je lichaam nog laat 's avonds het idee heeft dat het overdag is, wat de productie van melatonine tegengaat - waardoor je minder goed kunt inslapen en je slaapkwaliteit minder is. 

Maar dan ga je toch gewoon naar buiten? Ja en nee. Hoe verder de winter vordert, hoe minder krachtig het natuurlijke licht is. Het signaal 'het is dag' komt daardoor minder duidelijk over, waardoor je minder cortisol aanmaakt en de melatonineproductie overdag al op gang kan komen. Gevolg: slaperig, duf en vermoeid overdag. Ook als je gewoon naar buiten gaat...

Melatonine & slapen

Deze combinatie zorgt ervoor dat onze cortisollevels vaak te laag zijn (zou je niet zeggen!). Dat zien we overigens ook terug on onze onderzoeken: in een groot deel van de mensen zien we geen te hoge, maar juist te lage cortisolwaardes, waardoor iemand heel weinig energie heeft en 'de dag niet doorkomt'.

Door het lage cortisolgehalte in combinatie met donkere, druilerige dagen (of mooie winterdagen waarop je alsnog niet buiten komt) stijgt ons melatoninegehalte niet pas 's avonds, maar overdag al. Gevolg: je hebt niet alleen 'geen energie', je voelt je ook nog eens slaperig! En dat midden op de dag... Vaak voel je je ook lusteloos en neerslachtig - dit is zelfs een van de onderliggende oorzaken onder de bekende 'winterdip'.

Je sleept je de dag door en ploft 's avonds uitgeput voor de tv (blauwlicht), waardoor je melatonineproductie op pauze gaat en je tegen bedtijd juist niet meer kunt slapen. En dus de volgende dag extra moe bent, want dan heb je niet voldoende slaap in je donder.

Lichttherapie / lichtbril

Okay, nu dat ding. Hoe zou een lichtbril dit probleem moeten verhelpen? Heel simpel! De lichtbril geeft 's ochtends licht af met een hoog gehalte aan blauw-turqoise licht met een golflengte van 450nm (voor de nerds onder ons). Dit lijkt het meest op krachtig natuurlijk daglicht. En ja, dat is dus echt iets anders dan het blauw-violette licht van je laptop ;-)

Kijk maar:

Blauw-turqoise is dus 'daglicht' en gunstig voor je lichaam; beeldschermlicht zit meer in het blauwviolet-spectrum, dat juist in verband gebracht wordt met negatieve gezondheidseffecten zoals maculadegeneratie.

Gebruik je de bril 's ochtends direct na het opstaan, dan boots je het daglicht na en geef je je lichaam alsnog de natuurlijke cortisolpiek. Daardoor heb je meer energie overdag, is je stemming beter en houd je je biologische klok in balans (waardoor je 's nachts ook weer beter slaapt).

Je kunt er eventueel voor kiezen om de bril 's middags een tweede keer te gebruiken en jezelf nog een extra boost te geven. Ik zou er daarnaast voor pleiten om de bril te combineren met een manier om 's avonds het blauwe licht juist te beperken (dus een screenfilter voor je telefoon en laptop, of een oranje gekleurde bril als je tv kijkt). Zo:

  • Stimuleer je overdag cortisol en ga je melatonineproductie tegen
    Dus: meer energie en minder slaperigheid overdag.
  • Stimuleer je 's avonds melatonine en ga je cortisolproductie tegen
    Dus: lekker rustig en een goede slaapkwaliteit 's nachts.

Er bestaan ook lichttherapie-schermen. Het nadeel daarvan is dat je er echt voor moet gaan zitten (en dat moet ongeveer een half uurtje) zodat ze werken. Overdag geen probleem, maar gelijk na het opstaan vaak onhandig. De AYO lichtbril kun je gewoon opzetten en ermee rondlopen. Je kunt dus je gewone ochtenddingen doen, terwijl de bril zijn werk doet.

Review: hij doet 't!

Na een vraag van een lezer over lichttherapiebrillen heb ik wat research gedaan en kwam ik uit bij AYO. Dit is wereldwijd een hoog aangeschreven merk, dat hun research goed op orde heeft. Bovendien zijn de brillen handig in gebruik: ze zijn licht in gewicht en klemmen niet om je hoofd (een opmerking die ik veel zag in de reviews van andere merken). De AYO heeft ook geen glazen, waardoor je niet beperkt wordt in je zicht (het licht schijnt vanaf de bovenrand in je ogen, je hebt dus eigenlijk meer een 'band' op je hoofd dan echt een bril - hello, mr. LaForge).

Er zijn twee types van de AYO:

  • AYO Pro
    De uitgebreide versie met een app waarmee je de bril kunt bedienen en de bril kunt afstemmen op jouw eigen biologische klok - plus een bewaarcase waarmee je de bril ook gelijk draadloos kunt opladen.
  • AYO Lite
    De simpele versie van de lichtbril, zonder app en zonder case maar met dezelfde gunstige blauw/turquoise lichtfrequentie (470nm).

Ik heb de AYO Pro gekregen om uit te testen.
[goed om te weten: ook als ik producten gratis krijg, schrijf ik een eerlijke review met mijn eigen, oprechte mening].

Ik heb de bril nu een tijdje uitgeprobeerd ik ben enthousiast! Ik heb daadwerkelijk meer energie over aan het einde van de middag (mijn inzakmoment), en ik kan 's avonds gewoon een boek lezen in plaats van uitgeput ineenzijgen op de bank. Het effect is er ook gelijk dezelfde dag (optimaal resultaat na een paar dagen), dus je hoeft het niet weken 'vol te houden' om te voelen of het iets voor je doet.

Toegegeven: het was wel even wennen om het ding op mijn hoofd te hebben. Ja, je kúnt wel rondlopen met de bril. Maar bij mij is het 's ochtends best donker in huis - ik vind het niet nodig om alle lichten gelijk aan te knallen - maar omdat het licht van de bril in je ogen schijnt, zie je in een donkere omgeving niet veel om je heen. Dus deed ik 's ochtends toch maar de lichten aan en dan gaat het. Het grote voordeel is natuurlijk dat je er dus inderdaad mee rond kunt lopen (in tegenstelling tot lichttherapie-schermen waar je achter moet blijven zitten, wat in de ochtend gewoon niet zo handig is).

Het werkte heel makkelijk: ik verbond de bril met de app op mijn telefoon, stelde in welk programma ik wilde draaien en hoe lang, en zette de bril op mijn hoofd. Na 40 minuutjes ging hij vanzelf uit en kon ik hem opbergen in de bijgeleverde bewaar-case waarin hij ook gelijk oplaadt. Slim.

En ja, ik had dus vooral ook meer energie! Nu ben ik van nature een early riser. Ik heb de meeste energie in de ochtend en ik heb de bril dus niet nodig om 'wakker te worden'. Na een paar dagen ben ik hem 's ochtends gaan overslaan maar juist gaan gebruiken in de middag (als ik inzak), om mijn cortisol even een duwtje te geven. Werkt ook prima en voor mij net iets fijner dan gelijk in de ochtend - maar dat zal per persoon verschillen.

De bril is verder stevig, maar niet zwaar. De 'pootjes' zijn een beetje groot, daar moest ik even aan wennen. Maar de bril zit goed en ik kan er zelfs mee sporten (krachttraining) als ik niet te wild met mijn hoofd zwaai. For the record: ik heb een klein hoofd (dat er nog zoveel in past is een wonder) en dit soort dingen zijn vaak te groot voor me, maar de AYO is sterk maar flexibel en kun je goed afstellen - bij mij paste hij prima.

Korting

Lijkt dit je nu helemaal de bom (wat ik me kan voorstellen, want het is een logisch verhaal), dan is dit misschien een leuk idee voor de Kerst! En je krijgt zelfs korting. Is dat even fijn! Met de code GROENEVROUW krijg je t/m 24 december 2021 maar liefst 25 euro korting op zowel de AYO lite als de AYO pro. Bestellen kan hier.

Heb jij nu ook een item waarvan je je afvraagt 'of het echt werkt', en wil je dat ik het voor je uitprobeer zodat jij het niet hoef te doen? Stuur me dan even een mailtje, dan kijken we of we het kunnen regelen!

De vraag van vandaag:
Heb jij wel eens lichttherapie overwogen?
Deel je ervaringen in de reacties!

 


Reageren? Gezellig!

Reacties (0)

 

De Groene vrouw - Eigenwijs in Darmflora, Voeding & Gezondheid | Disclaimer | Privacy- & Cookiebeleid| Algemene Voorwaarden |