Nog meer over collageen: gezonde gewrichten

Nog meer over collageen: gezonde gewrichten

Collageen gewrichten

Het schijnt dat alle materie – dus ook jouw lijfje – vooral bestaat uit lege ruimte tussen atomen in. Voor een natuurkundige dan. Voor jou en mij lijkt de boel toch doorgaans aardig aan elkaar te zitten. En gelukkig maar. Lang leve de weefsels.

Maar wat als er in die ‘vaste massa’ ineens weefsels minder hard hun best gaan doen? Zodat je door je enkel zwikt, je huid eruit ziet alsof je echt geleefd hebt (terwijl jij liever een rimpelloze uitstraling had gehad) of je gewrichten ineens stijf en pijnlijk worden? Ik schreef al eerder over ons bindweefsel en welke verschillende vormen je daarvan hebt:

  • Stevig bindweefsel (onder je huid, om je gewrichten heen) dat ervoor moet zorgen dat je niet uit elkaar valt
  • Soepel en vloeibaar bindweefsel, bijvoorbeeld tussen de spierlagen in, dat zorgt dat ze goed over elkaar heen kunnen glijden en waar uitwisseling plaatsvindt tussen voedings- en afvalstoffen
  • Supersterk en taai bindweefsel (kraakbeen, pezen en gewrichten) dat zorgt dat je je hele leven lang je spieren kunt aanspannen zonder dat je bot ineens loskomt, en dat je ook de miljoenste keer net zo soepel je ene been voor het andere kunt zetten als de honderdduizendste keer.

En die laatste, daar gaat het vaak mis in de loop van het leven. En nu ik erover nadenk: met die andere twee vaak ook. Daarom krijgen we rimpels (verzwakt onderhuids bindweefsel), daarom worden we zo stijf als een plank en soms ziek (‘volgelopen’ vloeibaar bindweefsel dat zijn afvalstoffen niet meer kwijt kan) en daarom krijgen we pijntjes in onze knieën bij het opstaan of gaan we door onze enkels (verzwakte pezen en gewrichten). Maar waarom degenereert dat bindweefsel eigenlijk?

 

Collageen

Dé bouwstof voor je bindweefsel is een eiwit genaamd collageen. Het zorgt voor de samenhang en elasticiteit van bindweefsels zoals huid, kraakbeen en pezen. De collageen-eiwitten vormen lange strengen die we ‘vezels’ noemen (niet te verwarren met vezels uit groenten en fruit, die bestaan uit lange suikerketens). En, even helemaal terug naar de basis: een eiwit is weer opgebouwd uit losse aminozuren.

Er zijn wel 28 verschillende types collageen in ons lichaam, die te maken hebben met de functie die ze ter plekke moeten uitvoeren. De eerste vier zijn daarvan veruit het belangrijkst:

  • Type 1 vind je in huid, botten, kraakbeen, bindweefsel, gewrichtsbanden, pezen, bloedvaten, darmwanden, haar, nagels
  • Type 2 vind je in gewrichten, tussenwervelschijven, strottenhoofd, luchtpijp, ribben, neus
  • Type 3 vind je in huid, bloedvaten, weefsels nodig voor wondherstel
  • Type 4 vind je in vliezen rondom organen, capillairen (de kleinste bloedvaatjes)

Je ziet het: je hangt aan elkaar van collageen. Van al het collageen in je lichaam valt 90% trouwens onder type 1. Maar waarom krijgen we nu rimpels, stijve gewrichten en al die andere ellende die blijkbaar hoort bij het ‘ouder worden’? Dat heeft twee belangrijke oorzaken: afbraak van collageen & ontstaan van ontstekingen.

 

Afbraak van collageen

Het bindweefsel staat vaak onder grote druk (namelijk jouw lichaamsgewicht & bewegingen) en raakt dus dagelijks ‘beschadigd’. Daarom moet je lichaam dagelijks een gedeelte van het collageen afbreken en weer nieuw, vers collageen aanmaken. Ook het vloeibare bindweefsel moet worden afgebroken en opnieuw opgebouwd. Bijvoorbeeld tussen de spieren en in de gewrichten: daar zit een laag vloeibaar bindweefsel, dat ervoor zorgt dat de spierbundels soepel over elkaar heen glijden. Overdag moet die laag op een natuurlijke manier ‘slijten’ door de bewegingen die je maakt. ‘s Nachts maakt je lichaam dan weer een nieuwe laag ‘glijmiddel’ aan, die je overdag weer kunt verbruiken.

Naarmate je ouder wordt, produceert je lichaam minder natuurlijke collageen. Daardoor ontstaan de eerste tekenen van ouderdom. Dat proces begint al vroeg: rond je vijfentwintigste – en vanaf je dertigste neemt het extra snel af. En inderdaad, het gevolg is dat je rimpels krijgt. En verder afnemend spierweefsel, botontkalking en kraakbeenslijtage. Maar je wordt wel steeds wijzer. Dat wel.

Die afbraak van collageen is niet echt iets dat je kunt stoppen of voorkomen – het hoort bij de mens (en bij alle zoogdieren, eigenlijk). Maar dit proces kan wel sneller of minder snel gaan. Je kunt je voorstellen dat het bijvoorbeeld sneller gaat als je een tekort hebt aan de voedingsstoffen die de bouwstof vormen voor het collageen. Hier lees je welke dat zoal zijn, maar de belangrijkste zijn aminozuren.

Daarom lees je overal dat je collageen moet eten; hetzij in de vorm van gelatine (in bottenbouillon, puddingkjes, snoepjes) of in de vorm van collageen (als poeder dat je oplost in drank of door je yoghurt). Collageen uit voedsel (of uit een potje) wordt niet rechtstreeks omgezet in collageen voor jou, maar bevat wel precies die aminozuren die jouw lichaam nodig heeft om zelf weer collageen van te bouwen – waarover straks meer.

 

Ontstaan van ontstekingen

Een andere belangrijke reden voor het beschadigen en slijten van bijvoorbeeld je kraakbeen en gewrichten, is het ontstaan van ontstekingen. Ontstekingen horen bij ons lichaam. Ze zijn een onderdeel van het immuunsysteem om rotzooi op te ruimen, zoals een ziekteverwekkende bacterie of aanwezige afvalstoffen. Met een normale ontstekingsreactie is dus niets mis: we hebben ze de hele dag door. Het zijn geen grote ontstekingen, maar een hele reeks kleine mini-ontstekingen; we noemen dat laaggradige of micro-ontstekingen. Het probleem ontstaat pas als er teveel ontstekingsreacties plaatsvinden. Dan gaat niet alleen de bacterie of afvalstof eraan, maar beschadigt ook ons gezonde weefsel. Veel aandoeningen worden in verband gebracht met een overschot aan laaggradige ontstekingen die weefsels beschadigen: hart- en vaatziekten (beschadigingen aan de bloedvaten), de ziekte van alzheimer (beschadigingen in de hersenen), en ook: gewrichtsproblemen (beschadigingen aan, jawel, het gewrichtsmateriaal).

Er zijn talloze manieren waarop teveel ontstekingen in je lichaam kunnen ontstaan. Sommige voedingsmiddelen zijn ontstekingsbevorderend (en andere weer ontstekingsremmend), als je darmflora niet op orde is produceert die veel afvalstoffen (die weer ontstekingsbevorderend werken) en als je te weinig beweegt, blijven ook afvalstoffen hangen (die, inderdaad, ook weer kunnen zorgen voor meer ontstekingsactiviteit).

Ik vertelde net al dat er tussen de spierbundels (en trouwens ook tussen de gewrichten) een laag vloeibaar bindweefsel zit, die overdag moet afslijten en ‘s nachts weer wordt opgebouwd. Als je niet voldoende beweegt, ‘slijt’ de laag vloeibaar bindweefsel overdag niet genoeg af. Er blijven dan restjes achter tussen de spieren en rondom de gewrichten, die ‘s nachts worden aangevuld met vers bindweefsel. Gebeurt dit vaker, dan krijg je afzettingen van bindweefsel, mét afvalstoffen. En dus risico op ontstekingen, en dus meer beschadiging van de (bind)weefsels. Doe je dat een jaar of vijftig, zestig, dan ontstaan er genoeg beschadigingen om allerlei problemen te veroorzaken, van stijve gewrichten tot artrose (gewrichtsslijtage) of reuma (heftige gewrichtsontstekingen).

 

Gewrichtsproblemen & collageensupplementen

Om problemen aan je gewrichten te voorkomen is het dus belangrijk dat je:

1. Voldoende van de bouwstoffen binnenkrijgt die het collageen type 2 kunnen opbouwen (zoals collageen-aminozuren, vitamine D en vitamine C)
2. Niet teveel ontstekingsactiviteit in je lichaam hebt.

Collageen innemen als supplement heeft dus zin, maar het collageen dat je normaal gesproken gebruikt en dat ook wij in het assortiment hebben, is collageen van het Type 1. Er is goed over nagedacht: het lost goed op (zelfs in koude dranken zoals sap), smaakt vrijwel nergens naar en bevat ook vitamine C & D om het collageen goed te kunnen gebruiken in je lichaam. Het wordt onttrokken uit de huid van grasgevoerde runderen en is identiek aan het menselijke collageen. ‘Gehydrolyseerd’ betekent dat het enzymatisch afgebroken wordt, waardoor het collageen opgesplitst wordt in kleinere ketens van aminozuren, de peptiden. Daardoor is het makkelijk verteerbaar en wordt het snel opgenomen al in je dunne darm.

Het is ook prima bruikbaar voor het ondersteunen van een gezonde gewrichtsfuncie. Maar neem je collageen speciaal voor je gewrichten, dan kan het nog beter! Gehydrolyseerd Collageen Type 2 (PeptanIIm) is speciaal ontwikkeld voor het bevorderen van gezonde gewrichten. Het is niet (zoals type 1) afkomstig van dierlijke huid, maar van de luchtpijpen van varkens. Het bevat daarom veel meer ‘kraakbeen-collageen’ (type 2 dus) en is speciaal ontwikkeld voor het bevorderen van gezonde gewrichten. Het draagt bij aan demping en smering, beschermt het kraakbeen en kan ontstekingsremmend kan werken. Bovendien heb je er een stuk minder van nodig dan van collageen type 1. Dat gebruik je per schepje (zo’n 5-15 gram per dag). Studies met Peptan wijzen uit dat de dagelijkse dosering voor de Collageen type 2 slechts 1-2 gram hoeft te zijn om effect te hebben.

Daarnaast bevat dit product Curcuma, gestandaardiseerd op een hoge dosering (maar liefst 780.9 mg) curcuminoïden. Curcuma werkt ontstekingsremmend en bevordert de doorbloeding. Ook fijn: in veel producten met Curcuma vind je Zwarte peper, om de opname ervan te bevorderen. Maar (een medicinale dosering) zwarte peper kan op de lange termijn de darmwand juist beschadigen. Dit product is bedoeld voor langdurig gebruik en bevat daarom geen zwarte peper.

Tot slot bevat het vitamine C. Dat heeft een anti-oxidatieve werking en draagt bij aan de vorming van collageen. Ook draagt vitamine C bij aan het behoud van sterke botten en soepel kraakbeen.

Nou goed, ik ben niet zo van de reclame, maar zoals je ziet wel erg enthousiast over dit product. En Judith was zo lief om er een introductiekorting aan vast te plakken: je koopt het nu tot het einde van het jaar niet voor €19,- maar voor slechts €15,- per pot!

Oh ja, tot slot… je kunt natuurlijk nog veel meer doen om je bindweefsel, gewrichten en kraakbeen gezond te houden. Niet al te ontstekingsbevorderend eten (lees: veel onbewerkt voedsel, groenten & fruit), en genoeg bewegen. Het is dus geen vervanging voor een gezonde leefstijl maar ja, dat is geen enkel supplement. Ik zeg: pilletjes in je snuit en lekker eropuit. Hallo, boswandeling!

Samenvatting

Er zijn twee belangrijke oorzaken voor gewrichtsproblemen: afbraak van collageen en een te hoge ontstekingsactiviteit. Om gewrichtsproblemen te voorkomen is het dus belangrijk om:

✓ alle voedingsstoffen voor een gezonde collageenopbouw binnen te krijgen
✓ te zorgen dat er niet teveel ontstekingsactiviteit plaatsvindt in en rondom de gewrichten

Collageen bestaat voor het grootste gedeelte uit aminozuren. Het heeft dus zin om collageen te eten, want daarin zitten precies dié aminozuren die je eigen lijf ook kan gebruiken voor het opbouwen van collageen. Er zijn wel 28 verschillende soorten collageen in ons lichaam! Voor het ondersteunen van je bindweefsel, een stevige huid en een gezonde opbouw van neurotransmitters gebruik je type 1. Maar in je gewrichten vind je type 2. Dat is vrijwel niet verkrijgbaar als supplement.

Dit product is mix van Collageen Type 2, Curcuma-extract en Vitamine C. Dit is een uniek product in Europa waarvan Niche4Health de enige aanbieders zijn. Het Collageen Type 2 (PeptanIIm) is niet (zoals type 1) afkomstig van dierlijke huid, maar van de luchtpijpen van varkens. Het bevat daarom veel meer ‘kraakbeen-collageen’ en is speciaal ontwikkeld voor het bevorderen van gezonde gewrichten. Het draagt bij aan demping en smering, beschermt het kraakbeen en kan ontstekingsremmend werken. Van type 2 collageen heb je bovendien veel minder nodig dan van type 1: zo’n 1-2 gram per dag kan al heilzaam werken.

Het ontstekingsremmende effect wordt vergroot door de toevoeging van Curcuma. Uit de gemalen wortel van de curcuma longa worden curcuminoïden gewonnen. Ons Curcuma-extract bevat per dagdosis maar liefst 780.9 mg van deze heilzame curcuminoïden, waarvan curcumine de bekendste is. Er is voor gekozen om geen zwarte peper-extract toe te voegen (wat je veel ziet in curcuma-extracten), omdat dit product bedoeld is voor langdurig gebruik (op langere termijn kan zwarte peper schadelijk zijn voor de darmwand). Het product bevat wél vitamine C, wat een anti oxidatieve werking heeft en bijdraagt aan de vorming van collageen. Ook draagt vitamine C bij aan het behoud van sterke botten en soepel kraakbeen.

 

De vraag van vandaag:
Hoe zorg jij voor soepele gewrichten?
Vertel het ons in de reacties!

Reageren? Gezellig!

Reacties (4)

  • Ingrid Sluiter

    Is het zo dat hoe groter je bent dat je er 6 inneemt? Mijn man is 1.94 m en heeft flink last van zijn knieën.
    Hij is loodgieter en zit heel veel op zijn knieën. Ik maak wel regelmatig soep van eigen gemaakte boullion. Maar dat is denk ik dus niet genoeg. Ik heb meteen 5 potten besteld en ben benieuwd of hij verschil gaat merken. Ik lees veel van je blogs en vind ze geweldig, ga vooral door👍

  • Bas

    Bijzonder dat de effectiviteit van supplementen met collageen toe te schrijven is aan de vitamine C en vitamine D. Blijf wel bij de waarheid graag.

    • De Groene Vrouw

      Ik begrijp je opmerking geloof ik niet. Vitamine C en D helpen je lichaam om de aminozuren op te nemen en zelf weer op te bouwen tot collageen. Dat betekent dus niet dat een supplement met C en D maar zonder collageen, hetzelfde effect zal hebben. Het heeft een toegevoegde waarde op elkaar, dat is toch niet bezijden de waarheid?

  • Mascha

    Fijn informatief stuk weer!!
    Me loves it!
    Superhandig te weten voor mijn geteisterde spieren en gewrichten!

    Neem je type 2 collageen ook in tussen de maaltijden door? Net als type 1??

    Dit leerde ik onlangs van Reineke, want tot daarvoor nam ik dat juist in bij mijn maaltijden.

    Thankss