Darmflora: Do’s en Don’ts

Darmflora: Do’s en Don’ts

darmflora

Darmflora – een woord dat je zo af en toe eens voorbij hoort dwarrelen. Goed voor je weerstand en je spijsvertering, zeggen ze. Leuk, maar hoe hou je je darmflora in vorm?

 

Goed voor de darmflora

Vroeger, toen we nog geen koelkasten hadden, was fermenteren een belangrijke manier om voedsel langer houdbaar te maken. Producten zoals zuurkool en yoghurt werden aangezuurd waardoor bederf-veroorzakende bacteriën geen kans meer kregen. Dit aanzuren gebeurde door… melkzuurbacteriën! Dezelfde als in onze darmflora.

Juist in de winter, als onze weerstand wel een oppepper kan gebruiken, aten we van oudsher meer van dit soort ingemaakte producten. Die vulden automatisch onze darmflora en vitamine C-status aan en gaven onze weerstand een boost. Tegenwoordig eten we nog wel eens yoghurt of zuurkool, maar die zijn vrijwel altijd gepasteuriseerd (verhit) waardoor de bacteriën niet meer leven. Rauwe zuurkool en andere gefermenteerde producten zijn dus erg goed voor je darmflora – en heel leuk om zelf te maken!

Verder kun je denken aan voedingsvezels om je darmflora mee te voeden. Dit zijn vezels die we zelf niet kunnen verteren, maar die een feestmaal zijn voor de bacteriën in je darmen. Bij vezels denken we vaak aan volkorenbrood, maar juist groentevezels zijn extra belangrijk voor de darmflora. Ze zitten bijvoorbeeld in zoete bataat, pompoen, aardpeer, ui, asperges en spruiten.

Zorg ook dat je genoeg vetten binnenkrijgt. En dan wel de goede vetten – de verzadigde. Wat? Verzadigd vet was toch juist Verkeerd? Nou, nee. Verzadigd vet hebben we ook gewoon nodig, zolang het maar uit de juiste bronnen komt. Niet uit een hamburger; wel uit grasboter, kokosolie en biologisch vlees. Ook plantaardige olie als olijf- en sesamolie zijn heel gezond, maar met gele oliën moet je oppassen: zonnebloemolie, koolzaadolie, soja-olie en dergelijke bevatten heel veel omega-6-vetzuren die ontstekingen kunnen bevorderen. Die liever niet dus. Vis en visolie zijn dan weer wel heel gezond, ook voor de darmflora.

 

Niet goed voor de darmflora

Soms is het hard nodig en gelukkig maar dat ze er zijn, maar antibiotica hebben een negatieve invloed op de darmflora. In Duitsland krijg je naast een recept voor antibiotica ook gelijk een recept voor probiotica mee. Hier zijn ze nog niet zover, dus wij moeten het zelf regelen…  Moet jij of je kindje een antibioticakuur slikken, gebruik daar dan altijd een probioticum naast. Aadexil is bijvoorbeeld speciaal bedoeld voor tijdens ab-kuren; volg daarna op met een ‘gewoon’ probioticum zoals Flora+ of AllFlora (of voor kinderen Kid’s Flora Balance).

Ook andere medicatie, met name luchtwegmedicijnen (Ventolin, Flixotide) en antidepressiva kunnen de darmflora aantasten. Jammer, omdat juist de darmflora een belangrijke connectie heeft met de slijmvliezen van de longen! Gebruiken jij of je kindje deze medicijnen, laat dan regelmatig de ontlasting onderzoeken en geef uit voorzorg een probioticum als dagelijks supplement.

 

Ontlastingsonderzoeken 

Ontlasting- of darmflora-onderzoeken geven een duidelijk inzicht in de staat van de darmflora. Je stuurt in een speciaal buisje wat ontlasting op naar het lab (ieuw, I know!) en daar zetten ze het op kweek. Na enkele weken hoor je van je therapeut precies hoe het met je darmflora is en wat je kunt doen om die te verbeteren.

Bij de huisarts worden ook ontlastingonderzoeken uitgevoerd. Helaas zijn huisartsen doorgaans gewend om alleen te kijken naar mogelijke ziekteverwekkers. ‘Niets aan de hand’, hoor je dan als blijkt dat er geen Salmonella of andere engerds zijn gevonden. Fijn om te weten natuurlijk, maar hoe zit het met de goede darmflorastammen?

Het laboratorium waar de darmfloratherapeut mee samenwerkt is hierin gespecialiseerd. Ze voeren (reguliere) onderzoeken uit en kijken daarbij niet alleen naar de slechte bacteriën en schimmels, maar ook de hoeveelheid en kwaliteit van de goede bacteriën. Zo krijg je een gericht beeld van je darmflora en kun je met een duidelijk behandelplan aan de slag om je darmflora optimaal te laten functioneren.

Je kunt een ontlastingonderzoek aanvragen in combinatie met een consult. We kijken per persoon welke onderzoeken nodig zijn en stellen een persoonlijk behandelplan op.

Wat kun je zelf doen?

– Eet gezond, met voldoende groenten en vetten en weinig suiker

– Mediteer! Stress heeft een negatieve invloed op de darmflora

– Eet regelmatig gefermenteerde producten om je darmflora op een natuurlijke manier aan te vullen

– Slik probiotica: als kuur, als dagelijks supplement of als beschermer bij het gebruik van antibiotica

– Kom je er niet uit? Laat een ontlastingonderzoek doen om erachter te komen welke stammen je gericht moet aanvullen en of er nog andere problemen zijn die een gezonde darmflora in de weg zitten

 

Reageren? Gezellig!

Reacties (16)

  • Maaike

    Bedankt voor alle informatie! Ik heb je boek gelezen en ik begrijp daaruit dat probiotica vaak niet werkt/niet overleefd – hoe sta jij tegenover Royal Green Flora Gold? Het zou 8 mld bacterien bevatten per 2 tabletten en 7 verschillende maagsapresistente bacterie. Hoor het graag!

    • De Groene Vrouw

      Hmm… dat antwoord beslaat meer dan 2 zinnen. Ik giet het wel een keer in een blogpostje! :-)

      • Maaike

        Dat maakt me nieuwsgierig 😉

        • Nina

          Mij ook! Ik volg voor linkje als ie klaar is. 🤗

  • Maartje

    Hoi Groene vrouw
    Je schrijft zo leuk!

    Mag ik vragen, hoe sta je tegenover GAPS?

    Denk je dat het zonder dit dieet ook kan (je darmen herstellen).

    Dat je weer alles kunt verdragen qua zetmeel/fodmaps etc of moet je daarvoor echt zo’n rigoureus dieet volgen?

    Ik vind het zo lastig wat ik moet doen

    • Maartje

      ps en gefermenteerde producten schijnen ook niet altijd goed?

      Sorry..haha je vraagt iets leuks te schrijven…dat is niet echt gelukt :-(

      • Maartje

        ik geneer me zo…door dikke buiken en flatulentie non stop….sorry ik drukte al op verzenden

  • Marcia Blankendaal

    Goed geschreven, je stijl spreekt me aan.
    Heb je ook een nieuwsbrief zodat ik je nieuwe blogs automatisch krijg?

    • De Groene Vrouw

      Absoluut! :-)
      De nieuwsbrief bevat 1x per maand interessanterigheden: http://eepurl.com/q8LPf
      En als je een reactie plaatst onder een blog, kun je aanvinken dat je op de hoogte gehouden wilt worden van nieuwe reacties EN van nieuwe blogs, dus dan krijg je de nieuwe blogs in je mailbox! :-)

  • Rianne

    Hallo!

    Even een vraag over de omega-6-vetzuren.
    U geeft aan dat gele oliën zoals zonnebloemolie veel van deze vetten bevatten.
    Maar dat hier mee uit gekeken moet worden omdat het ontstekingen bevorderd.
    Ik kan er wetenschappelijk moeilijk wat over vinden op internet helaas, kan u meer vertellen waarom het juist ontstekingen bevordert?

    vriendelijke groet,
    Rianne Rietman

  • Charlie

    Beste Groene Vrouw, is het niet zo dat juist groentevezels een leaky gut kunnen verergeren? Hoor over GAPS dat alleen bouillon drinken van grasgevoerde runderen het beste is. Maar daar kon mijn maag niet zo goed tegen. Ik vind het zo moeilijk om te bepalen wie ik nu moeten volgen. Ben al 1,5 jaar bezig met een anti candidadieet met heel zwaar dieet, maar blijf last van mijn darmen houden. Wordt er af en toe helemaal gek van. Mag niks lekkers meer, hou me braaf aan mijn dieet, maar blijf klachten houden. Wordt er een beetje moedeloos van.

    • De Groene Vrouw

      Hoi Charlie,

      De reden om alleen bouillon te drinken binnen GAPS is niet dat de groentenvezels de darmwand kunnen beschadigen, maar heeft te maken met allergiegevoeligheid.

      Met de klachten die je noemt is er nog veel meer mogelijk dan een Candidadieet. Het klinkt alsof je een beetje in het donker aan het schieten bent 😉 Hiermee helpen we je graag verder met gerichte kennis, bijvoorbeeld met het online programma Darmflora & Darmgezondheid: https://groenevrouw.nl/product/darmflora-darmgezondheid/

      of in een consultpakket met onderzoeken en een persoonlijk behandelplan: https://groenevrouw.nl/consult/darmflora/

      • Charlie

        Dank u wel. Dan zal ik eerst moeten sparen. Is gespreid betalen ook mogelijk.?

  • Ina

    Waar kan ik een darmflora onderzoek laten doen? Mijn huisarts kan mij niet helpen.