Darmherstellende Chocoladepudding - De Groene Vrouw

Darmherstellende Chocoladepudding

Darmherstellende Chocoladepudding

breakfast banana and chocolate smoothie bowl topped with mango and superfoods

Ach ja, als je je darmen wilt ondersteunen kun je het maar beter een beetje lekker doen, nietwaar? Met gelatine, bijvoorbeeld. Ik had er al bouillon voor getrokken en ik had er al snoepjes van gemaakt. Maar echte drilpudding had ik nog niet eerder geprobeerd.

Gelatine is één van de meest ondersteunende, herstellende producten die je kunt eten voor je darmen. En trouwens ook voor je botten, je gewrichten, je huid…

Het maakt, zoals je inmiddels weet, wel uit welke gelatine je neemt. Zowel voor de ethische als voor de gezonde kant van de zaak: gelatine komt uit de beenderen van dieren. Neem je gelatine uit de beenderen van koeien die gras en kruiden hebben gegeten, dan zitten daar veel meer bouwstoffen in en minder ballaststoffen die je allemaal weer moet afbreken. En de koeien hebben een prettiger leven gehad. Ik vind gelatine altijd fijn om mee te werken, want het betekent dat als er dan al een dier dood moest, we er in elk geval zoveel mogelijk van gebruiken (en niet alleen de biefstukjes).

 

Gelatinepudding

Pudding is natuurlijk heel persoonlijk. Je zult zelf moeten ontdekken wat jouw diepste puddingwensen zijn. Hou je van stevig, of van dril? Neem rustig de tijd om de pudding in jezelf te leren kennen.

Je neemt:

  • 1 pakje (200ml) ongezoete slagroom of kokosroom; neem kefir voor een probiotische pudding
  • 250ml bijna-kokend water; of een (plantaardige) melk voor een extra romige pudding
  • 1 eetlepel Great Lakes Gelatinepoeder (oranje bus). Neem een afgestreken eetlepel voor een drillerige pudding, en een volle eetlepel voor een steviger pudding
  • 1 eetlepel kokosbloesemsuiker of honing
  • in stukjes gesneden banaan, verse vijg en frambozen (of ander fruit, danwel diepvriesfruit)
  • 1 eetlepel cacao
  • eventueel wat vanillepoeder of kaneel naar smaak
  • eventueel wat gehakte nootjes (hazelnoot, pistache, amandel)
  • een snufje (grijs zee)zout

Je doet:

  • Breng het water aan de kook en haal het van het vuur
  • Snij intussen het fruit en verdeel het over een bakvorm (in een lage, brede vorm is het straks eerder uitgehard)
  • Meng cacao, zout en kruiden door de room (goed roeren!)
  • Meng de gelatine erdoorheen (goed roeren!)
  • Giet het hete water erbij en roer de kkbs/honing erdoorheen
  • Giet het uit over de bakvorm en zet het in de koelkast

Goed om te weten:
Het duurt minimaal 4 uur voordat het uitgehard is (bij een hoge, smalle bakvorm zelfs 8!). En het is pudding. Dus geen mousse. Het wordt niet luchtig. Dat geeft niks, maar verwachtingenmanagement enzo.

Dit basisrecept kun je gebruiken voor alle soorten gelatinepudding, dus niet alleen voor de chocoladeversie.

  • Vervang de room door vruchtensap en eventueel gepureerd fruit en voilà: vruchtenpudding
  • Vervang de room door diksap (en laat de honing weg) en voilà: jell-o
  • Vervang de cacao door een geklutst eigeel en vanillepoeder en voilà: vanillepudding
  • Maak het met bouillon, zout en keukenkruiden en giet het uit over gekookte groenten met ham en voilà: een gerecht dat eigenlijk gewoon in de jaren ’70 had moeten blijven (maar dat ik desalniettemin best een keer wil uitproberen)

~ Dit recept komt uit mijn boek: Poepdokter – gezond van mond tot kont ~

 

Gezond

Afijn. Deze pudding is gezond vanwege:

  • De gelatine dus > die legt een beschermend laagje over je darmen, waaronder de cellen en de tussenliggende tight junctions zich kunnen herstellen. Met andere woorden: het helpt om je ‘lekke darm‘ te herstellen. Dat doet het trouwens ook nog op een andere manier: gelatine is één van de beste bronnen van L-glutamine. En L-glutamine is weer een belangrijke aminozuur dat zorgt voor energie in de darm, zodat de bovenste cellaag zich kan verversen – iedere 72 uur!
  • De cacao bevat (als je goede, biologische cacao hebt) veel antioxidanten. Die vangen agressieve zuurstofdeeltjes (vrije radicalen) weg waardoor er minder kans is op ontstekingen en beschadigingen van de darmwandcellen. De antioxidanten hebben daarnaast nog een extra rol: ze verbeteren het milieu in de darmen, waardoor de darmflora zich er prettiger voelt. Ja: cacao is goed voor je darmflora. You’re welcome.
  • De kokosbloesemsuiker levert mineralen, zonder de bloedsuikerspiegel al te veel te verhogen.
  • Idem dito voor de honing (maar alleen als je een goede kwaliteit honing neemt!)
  • De (kokos)room levert gezonde verzadigde vetten
  • De frambozen, vijgen en banaan leveren zowel oplosbare als onoplosbare vezels waar je darmen en darmflora blij van wordt

Zoals je ziet: deze chocoladepudding heeft eigenlijk geen negatieve kanten. Behalve dat je een paar uur moet wachten. Dat is een beetje jammer. Maar als je nu vast begint, kun je hem vanavond als toetje eten!

 

De vraag van vandaag:
Heb jij iets met gelatinepudding?
Vertel het ons in de reacties!

Reageren? Gezellig!

Reacties (15)

  • Henriëtte

    Hoi Nienke,

    Woensdag heb ik de pudding gemaakt en het is heerlijk!
    Maar ik vroeg mij af hoelang het houdbaar is in de koelkast?

    • De Groene Vrouw

      Ik zou zeggen, net als alle andere bereide voeding, een paar dagen 😉

  • Karina

    Allereerst wil ik even zeggen dat ik een groot fan ben van jouw blog, Groene Vrouw! Ik ben heel wat wijzer geworden op voedselgebied. En ik heb een site waar ik naar kan verwijzen als er iemand tegen mij zeurt dat ik geen boter moet eten maar margarine, omdat dat zoveel gezonder zou zijn. 😉

    Ik was vroeger altijd dol op puddingen met gelatine erin! Mijn moeder kocht gelatineblaadjes, en het was bijna een wonder dat die platte, stijve blaadjes later een wiebelende, zachte massa creëerden. Ik heb lang geen pudding gegeten omdat ik dacht dat het niet erg gezond was, maar dit recept wil ik zeker eens proberen zelf te maken! Eén vraagje, Groene Vrouw: ik zie dat de gelatine van Great Lakes van runderhuid is gemaakt en niet van runderbotten. Is dat wel net zo gezond voor je als “the real deal”?

  • Cristine

    Interessant, die gelatine. Maar hoe kan het dat het een beschermend laagje over je darmen legt en niet gewoon vermengd met je ontlasting mee naar buiten komt? Hoe werkt dat?

    • De Groene Vrouw

      Het levert de voedingsstoffen waarmee je eigen darmwandcellen en darmflorabacterien samen het laagje produceren 😉

  • Janneke

    Ben op zich niet van de toetjes maar wel een goed idee om te gaan maken voor een tussendoortje. Chocoladepudding kan trouwens wel negatieve kanten hebben, namelijk dat je er allergisch voor kan zijn en biogene aminen in grotere hoeveelheden kunnen ook een belasting zijn voor je lichaam. Krijg er koppijn van dus beter een ander smaakje.

  • Jaimy

    Experiment geslaagd! Vriend heeft het voor me gemaakt met: water, kokosmelk, gepureerde banaan, cacao en een beetje honing. Ik vond het echt heel lekker, vooral omdat ik al zo lang geen toetje meer op heb :) Gewoon lastig om te geloven dat het nog gezond is ook.

  • Henriet

    Of ik bak eerst een taartbodem en giet daar de chocolade bovenop en laat het dan opstijven… Eens uitproberen!

    • De Groene Vrouw

      Dat kan denk ik ook, maar dan moet je wel iets meer gelatine gebruiken!

  • Anek

    Ook goede honing verliest zijn kwaliteit bij verhitting boven 40 graden en dat is zonde, toch?

    • De Groene Vrouw

      Dan verhit je het toch niet? Of je gebruikt iets anders, of je maakt het zonder honing en je druppelt die er later overheen…

  • Mieke

    Ziet er heerlijk uit, leuk dat je al een recept uit je aankomende boek deelt. Wat een geweldige naam Poepdokter – gezondheid van mond tot kont :)

    • Sanna

      Vandaag de vanillevariant gemaakt met twee eidooiers (ik dacht, eentje extra kan vast geen kwaad) en vanillepoeder. Potverdorie wat lekker! En zo snel klaar! Hij is bijna op, ik ga morgen de choco maken op verzoek van zoonlief 😉