Mooi groen: DIY masker met honing, collageen, probiotica en vitaminen

Mooi groen: DIY masker met honing, collageen, probiotica en vitaminen

Face natural treatment

Tsja. Hum. Kijk. Ik was altijd zo iemand die riep: “Nee joh, ik doe niet moeilijk over mijn uiterlijk! Ouder worden hoort erbij!” En toegegeven, sinds de eerste lijntjes in mijn gezicht verschenen zijn, word ik door veel mensen toch een stuk serieuzer genomen. Let wel: ik doe dit werk al vanaf mijn 22e, dus ik heb mijn portie ‘ach wat schattig, meisje’ wel gehad.

Aan de andere kant… op je 34e zie je die fijne lijntjes ook ineens een beetje in de spiegel. Als je een droge huid hebt en de laatste maanden toevallig flink bent afgevallen, en dan zie je ze ineens een beetje boel. En als je naast een vriendje loopt dat weliswaar 2 maanden ouder is dan jij, maar ook een ontzettende puppie-uitstraling – pardon, jonge huid – heeft, voel je nog wat ouder. En als je dan in de spiegel kijkt en ziet dat die nadenkrimpel nu toch écht zijn sporen begint achter te laten… dan, lieve mensen, is het zelfs voor een crunchy mama als ik ineens tijd Om Er Iets Aan Te Doen.

 

De sleutel voor een jonge huid: collageen

Eén van de belangrijkste redenen dat je rimpels krijgt, is dat je huid collageen verliest. Collageen zou je de ‘lijm’ kunnen noemen die je cellen bij elkaar houdt. Het is een belangrijk onderdeel van het onderhuids bindweefsel. Dit zorgt ervoor dat je huid er zacht, soepel en ‘mooi opgevuld’ bij staat. Plump, noemen ze dat in het Engels. Zeg maar een beetje mollig, de mollige huid van de jeugd.

Zo rond je 30e verlies je al 1-2% van het collageen in je lichaam, en zo rond je 40e kan dat oplopen tot zelfs 15%. Nu is dat een proces dat er gewoon een beetje bijhoort – en laat ik duidelijk zijn: ik zeg nergens dat rimpels lelijk zijn. Maar je hoeft ze ook weer niet eerder te krijgen dan strikt noodzakelijk, vind je niet? Mijn droombeeld is het vieren van mijn 50e verjaardag met een prachtige huid – mét lachrimpeltjes – en sneeuwwit haar. Dat lijkt me nou stoer.

Affijn. Het is dus zaak om je collageen gezond te houden. Niet alleen uit ijdelheid voor je huid, maar ook omdat het collageen in je lichaam stevigheid geeft aan onder andere je botten, pezen, gewrichten en kraakbeen. Het allerbeste vul je je collageen aan door het te eten. Door gelatine en/of collageen dagelijks door je voeding te mengen, krijg je precies de voedingsstoffen binnen waar je je eigen collageen mee kunt opbouwen.

Je kunt dit doen door gelatinerijke bouillon te gebruiken, maar eerlijk is eerlijk: om dat iedere dag naar binnen te regelen moet je wel even wat moeite doen. Daarom zijn biologische gelatine- en collageenpoeders een uitkomst. Iedere dag een lepeltje door je yoghurt, pap of soep en klaar ben je.

Vergeet daarbij niet om (naast alle andere vitamines) ook voldoende vitamine C naar binnen te werken. Wie goed heeft opgelet bij geschiedenis weet het: vitamine C is nodig voor de productie van collageen. Daarom kregen al die zeelui scheurbuik, wat in essentie een degeneratie is van het collageen in je lichaam.

 

Helpt een masker eigenlijk?

Maar naast het te eten, gaan we collageen vandaag op ons gezicht smeren. Nu is het een beetje de vraag of dat werkt. Collageen bestaat uit eiwitten, en eiwitten zijn veel te groot om opgenomen te worden via je huid. Dus in die zin moet ik je teleurstellen: collageen op je koppie smeren zorgt er op zichzelf staand niet voor dat je rimpels verdwijnen. Eten heeft een veel duidelijker effect wat dat betreft.

Hetzelfde geldt voor de (meeste) vitaminen in dit recept: die zijn zo groot, dat ze niet kunnen worden opgenomen. Dus je moet nog steeds je 500 gram groenten en fruit eten op een dag. Aan de andere kant: vitaminen (en een paar van de andere ingrediënten) hebben een sterke anti-oxidant-werking. Dat wil zeggen dat ze schadelijke vrije radicalen (agressieve zuurstofdeeltjes) opvangen en onschadelijk maken. Vrije radicalen kunnen kleine, laaggradige ontstekingen veroorzaken, die weefsels beschadigen en zorgen voor een achteruitgang van je collageenvoorraad. Het terugdringen van die ontstekingen werkt dus indirect tegen rimpels, even kort door de bocht gezegd. Wederom geldt: het werkt beter als je dit proces IN je lichaam laat voltrekken, maar ook in de bovenste laag van je huid (waar die vitaminen wel terecht komen) kun je hier best wat winst behalen.

Tot slot de probiotica: de meeste probiotica zijn gemaakt op basis van wat we weten over de darmflora. Die zit anders in elkaar dan de huidflora. Tot zover is het dus niet per se logisch om probiotica-bacterien op je huid te smeren. Maar zuurvormende lactobacillen (die je in veel probiotica vindt) zijn ook onderdeel van de huidflora. En ook al zijn het misschien niet exact dezelfde stammen, hun werking (het zuurder maken van de omgeving) heeft wel degelijk ook een gunstig effect op de huid.

Zoals je ziet, ben ik niet zo van de wonderverhalen. Je zult hier dus ook niet lezen dat je er 20 jaar jonger uit kunt zien of dat al deze ingrediënten dé ultieme oplossing zijn voor een rimpelvrije huid. Dat is namelijk simpelweg niet zo. Maar hoewel ik ook niet zo’n fan ben van ‘Baat Het Niet Dan Schaadt Het Niet’ (dat is in veel gevallen namelijk gewoon niet waar), heeft dit masker wel een vrij hoog BHNDSHN-gehalte.

Los daarvan is het gewoon best heel lekker om een avondje te tuttebellen met je gezicht. Vooral als je eigenlijk de administratie moet doen. Dat is bij uitstek een prima moment om je even terug te trekken in de badkamer met een ontspannend muziekje en een paar ingrediënten uit je keukenkastje. Baat het niet dan schaadt het niet – zolang je ervoor zorgt dat je geliefde je niet zo aantreft:

collageen_masker

 

Het Recept

Omdat het dus zo’n hoog lekker-teutebellie-niet-al-te-wetenschappelijk-maar-toch-leuk gehalte heeft, zou ik me niet al te druk maken over de precieze ingrediënten en hoeveelheden. Heb je iets niet? Vervang het door iets anders. Wil je heel graag iets anders toevoegen? Ga je gang (en laat me weten hoe het was). Dat gezegd hebbende, daar gaan we:

  • Collageenpoeder. Een flinke theelepel is voldoende. Wil je een masker dat je eraf moet pulken en dat dan tegelijk wat onzuiverheden meetrekt, neem dan Gelatinepoeder in plaats van collageen.
  • Een probioticapil. Ik gebruikte Bio-Kult omdat ik dat toevallig op dit moment slik en dus op het aanrecht heb staan.
  • Een vitaminenpil. Ik gebruikte Multi Phyto Nutrient Complex omdat het een lekker hoog gehalte aan B-vitamines en C en bevat. Idealiter zou je op zoek kunnen gaan met iets dat ook A en D erin (of een druppeltje A & D olie toevoegen – kabeljauwleverolie zou in theorie ook kunnen maar dat lijkt me geurtechnisch onverantwoord)
  • Vocht. Ik gebruikte zelf honing en een beetje slagroom (want waarom niet), maar je kunt ook kiezen voor Aloë vera-sap of yoghurt. Voeg een theelepeltje vocht toe en roer; het moet een dikke pasta worden. Voeg eventueel nog wat extra vocht toe.
  • Extra’s. Voor een extra oppepper heb ik er een half theelepeltje koffie doorheen gemikt. Omdat ik wel eens heb gelezen dat cafeïne een oppepper is voor je huid. Geen idee of het waar is, maar die antioxidantwerking waar we het net over hadden, die vind je wel volop in koffiebonen. Andere toevoegingen kunnen bijvoorbeeld zijn:
    • avocado-olie – voor vitamine E & een beschermende vettende werking
    • gemalen lavendelbloemetjes – voor een verzachtende en ontsmettende werking
    • gemalen kamillebloemetjes – voor een kalmerende en ontsmettende werking
    • gemalen rozenblaadjes – voor een verzorgende werking
  • Ik gebruik zelf liever geen etherische oliën in het masker, omdat ik het zo dicht mogelijk rond mijn ogen wil kunnen smeren. Maar doe je dat wel, dan is Wierook (Olibanum, Boswellia carterii) een olie die al eeuwen gebruikt wordt om rimpels tegen te gaan. En het ruikt lekker.

Affijn, mix alles zo’n beetje door elkaar en smeer het op je gezicht. Het is plakkerig en het droogt na een tijdje in, wat een beetje trekkerig kan voelen; maar het masker blijft vrij soepel. Laat het een half uurtje zitten terwijl je iets nuttigs doet – je administratie, of het typen van een blogpost, ik noem maar wat.

Was het af met ruim lauw water (toegegeven, dit is gewoon messy dus net zo makkelijk stap je met je hele handel onder de douche) en verzorg je gezicht na met een verzorgende olie.

 

Het resultaat

Nadat ik het masker had opgebracht en afgewassen, kon ik mezelf met redelijke overtuiging wijsmaken dat die beginnende rimpeltjes minder waren geworden. Of het echt zo is durf ik niet te zeggen, maar mijn huid zag er daadwerkelijk minder vermoeid uit. Verder was mijn velletje heerlijk zacht en lekker schoon. Ik heb nogal duidelijk aanwezige poriën die vollopen met huidvet en vuil, dus dat is wel iets dat ik vrij objectief kon beoordelen.

Ik ben niet meisje-meisje genoeg om dit 3x per week te gaan zitten doen, maar het is wel een fijn masker voor als je eens zin hebt in een uitgebreid tuttelavondje met vriendinnen, je dochter of jezelf. En of het écht werkt? Dat hoor ik graag van je in de reacties!

 

De vraag van vandaag:
Wat is jouw favoriete collageenmasker-recept, en werkt het echt?
Vertel het ons in de reacties!

Reageren? Gezellig!

Reacties (4)

  • Jeska

    Gezocht: Een multi-vitamine voor huid&haar. Of iets anders. Ik ben door de bomen het bos kwijtgeraakt en vandaar deze vraag onder deze post (gevonden nadat ik bij search huid-en-haar heb getikt). Ik ben 30, heb (nog steeds aah!) last van puistjes/mee-eters en (jippie) roos. Toen ik zwanger was, had ik beide niet. Dus waarschijnlijk hormonaal en geen idee hoe je dat aanpakt zonder zwanger te worden. Dus nu wil ik heel trouw elke dag een multi-vitamine speciaal voor huid&haar gaan slikken. Maar natuurlijk niet die rotzooi van de Kruid-drogist. Oja, mijn suiker- en transvetinname is volgens mij best oké (weinig inname bedoel ik dan hè), dus denk dat ik daar de tips niet zoek. Ook eet ik verder gezond&bewust (met hier en daar een uitschieter).

  • Elizabeth

    Ik heb al vanaf mijn 27e rimpeltjes… hoewel ik heel Groene Vrouw Proof eet (geen granen, rauwe melk, veel groenten…), braaf elke week bone broth maak en blikjes vissenlever wegwerk.

    Ik drink graag thee van brandnetel en heermoes, omdat daar veel mineralen in zitten. 2 keer per week een liter, schat ik. Nu weet ik dat dit vochtafdrijvende kruiden zijn. Ik vraag me af of dat rimpelvorming verhoogd? Zijn er ook kruiden die ik kan drinken om dit effect compenseren?

  • Ton Das

    En nu nog de foto na de behandeling