Doe het effe lekker zelf: Gezonde Gelatinesnoepjes

Doe het effe lekker zelf: Gezonde Gelatinesnoepjes

gelatinesnoepjes

Ik hou wel van een beetje efficiëntie. Dus als ik twee problemen kan regelen met 1 oplossing, zal ik dat zeker niet laten. Zal ik jou dan ook maar gelijk even leren hoe je met een supersimpel recept jezelf en je gezin een stukkie gezonder maakt?

 

Probleem 1: Gelatine

Het bevat enorme hoeveelheden goed bruikbare eiwitten en komt van nature in een verpakking (bouillon) die veel vitaminen, mineralen en gezonde vetten bevat. Maar hoe zorg je voor genoeg gelatine in je leven?

Je weet dat ik niet zo van de superfoods ben, maar als er iets is dat (naast kabeljauwlever) die titel zou mogen dragen, dan is het gelatine. Gelatine komt van collageen, het bindweefsel dat stevigheid geeft aan huid, botten en kraakbeen. Vooral die van koeien is rijkbepakt met voedingsstoffen.

Misschien weet je het nog: koeien zijn vluchters. Dat betekent dat ze vanaf de geboorte sterke botten nodig hebben; om de hele dag te kunnen staan en om weg te rennen als er een sabeltandtijger in de wei staat. Hun botten en kraakbeen zijn extreem eiwitrijk om te zorgen dat ze stevig genoeg zijn voor deze taak. En dat komt mooi uit, want dat eiwit kunnen wij weer heel goed gebruiken. Om onze eigen botten, pezen, gewrichten en huid stevigheid te geven bijvoorbeeld. Of om onze darmwand te beschermen en ondersteunen.

[Speaking of which: je kunt je nog tot zondag 27/11 inschrijven voor het online programma Darmflora & Darmgezondheid!]

Bovendien vind ik het wel zo ethisch om, als je dan toch een dier doodmaakt om het op te eten, ook zoveel mogelijk van dat dier een goede bestemming te geven. De helft weggooien vind ik niet ok. En als er iets beantwoordt aan ‘gebruik maken van het hele dier’, is het wel gelatine… Ik gebruik wel alleen grasgevoerde, biologische versie. Zoogdieren slaan afvalstoffen die ze niet kunnen afvoeren immers op zo ver mogelijk van hun vitale organen vandaan, dus in hun gewrichten en botten. Die gebruik ik dan ook liever niet van een bio-industrie-dier (bovendien eet ik vlees en dierlijke producten per definitie zo bio mogelijk).

Maar ja: je hebt al soep gegeten voor de lunch en je hebt al een keer een sausje gemaakt, en nou weet je het ook niet meer. Het zal vast heel gezond zijn, maar hoe eet je het?

 

Probleem 2: Kindervitaminen

Ja, ik gebruik graag natuurlijke vitaminen, maar de kinderen werken niet mee… heb je niet een kauwtablet?

Eén van de meest gehoorde problemen in onze webwinkel: ouders gebruiken graag Viridikid om de dagelijkse inname vits&mins van hun kroost een beetje aan te vullen – maar kinderen hebben daar natuurlijk gewoon peuterpoep aan en weigeren in alle toonaarden om het te slikken. Het is niet vies ofzo (je mag de capsule opendraaien en de inhoud smaakt zo’n beetje naar bessen), maar het maakt alles waar je het in gooit nogal ehm, zwart. De yoghurt. De pap. De appelsap. En je koter is ook niet gek, die heeft dat heus wel door. Overigens helpt het bij de mééste kinderen heus wel om het te mengen en dan in een dichter beker te geven, maar je zal er maar net zo één hebben die dat dus lekker niet wil…

Een kauwtablet dan maar, dat je kunt laten doorgaan voor een snoepje? Maar ja: de meeste kauwtabletten hangen van ellendigheid aan elkaar. Suiker, kleurstoffen, zoetstoffen, geur- en smaakstoffen… alles wordt erbij gesleept om onze koters hun vitaminen maar te laten innemen. A spoonful of sugar wordt soms wel erg letterlijk genomen. Da’s zonde, en ik ben het er niet mee eens ook. Dus bij ons komt het er niet in.

 

Oplossing: Supersnoepjes

Maar wat dan? Als je geen suikerige snoeppillen wilt geven, maar je mini slikt ook geen Viridikid? Dan maak je het zelf. Supersnoepjes met gelatine én vitamines. In je eigen keuken. Binnen een minuut of 5.

Je neemt:

  • 150 ml vruchtensap (liefst vers, maar van mij mag het ook best uit een pak zijn)
  • Eventueel een paar eetlepels honing, kokosbloesemsuiker of kokosbloesemstroop
  • 2 (voor zachte snoepjes) tot 4 (voor stevige snoepjes) eetlepels Great Lakes Gelatinepoeder (oranje bus)
  • Viridikid vitamines & mineralen uit echte voeding
  • Eventueel een kwart theelepeltje vanille, kaneel of andere kruiden die je kind lekker vindt
  • Een leuke (ijsblokjes)vorm
  • Een satéprikker

Je doet:

  • Mix de gelatinepoeder met het sap in een klein pannetje
  • Zet het op een zacht vuur
  • Voeg eventueel de kruiden en zoetmiddelen toe
  • Roer het zachtjes door tot het goed warm geworden is (niet koken) – de gelatine moet mooi oplossen en het mengsel moet vloeibaar zijn
  • Stort het uit in de vormen
  • Voeg per vorm een (halve) capsule Viridikid toe
  • Roer het door met de satéprikker
  • Zet het weg in de koelkast
  • Hard = klaar (na een paar uur afkoelen)
  • Om plakken te voorkomen kun je ze door een laagje arrowroot of maizena rollen
  • Gelatine trekt vocht aan, dus bewaar ze in een afgesloten bakje
  • Bewaar ze in de koelkast (ca. 3 weken houdbaar)

Zo heeft je kind met 1 tot 4 snoepjes dus stiekem toch een dagdosering Viridikid binnen. Natuurlijk kun je ook je andere dagelijkse vitamines hieraan toevoegen (Jodium gaat bijvoorbeeld prima, maar Vitamine D-druppels zijn weer niet zo handig omdat ze vetoplosbaar zijn en bovenop blijven drijven).

Lekkere combinaties die wij tot nu toe ontdekt hebben:

  • Mangopuree + aardbeiensap
  • Kiwipuree + perensap (die zie je op de foto: links mét viridikid, vooraan zonder en achteraan met een laagje arrowroot tegen het kleven)
  • Anijs + Zoethout + honing + goed gemalen grijs zeezout = ‘dropjes’
  • Slagroom + kokosbloesemstroop = ‘caramel’ (al dan niet met grijs zeezout)
  • Citroen, ongezoet + een heel dun laagje poedersuiker over de snoepjes = zure matjes
  • Bosbessenpuree + perensap
  • Slagroom + kokosbloesemsuiker + koekkruiden = ‘pepernootsnoepjes’
  • Half/halfjes: maak het recept 2x met verschillende sappen of fruitpuree; eerst de ene en vul de vormpjes tot halverwege, laat drogen en maak dan de ander om ze af te vullen

Oh ja, dikke tip: het kostte mij even om ons perfecte recept te vinden. Dus ik raad aan om ze eerst een paar keer te maken (met fruitpuree, vruchtensap, verschillende hoeveelheden gelatine, verschillende soorten vruchtensap etc.) zonder vitaminen. Als je dan goed geoefend hebt en je kinderen zijn flink verslaafd, voeg je als een volleerd drugdealer stiekem het ‘echte spul’ toe. That’s how it’s done.

 

De vraag van vandaag:
Wat zijn jouw vitaminentrucjes?
Deel ze met ons in de reacties!

 

 

 

Reageren? Gezellig!

Reacties (7)

  • Njiskje

    Vandaag gemaakt, maar wat plakken die dingen in de ijsblokvormpjes (ik heb van die siliconenvormen met bloemetjes en visjes). Daar nog een tip voor om ze heel uit de vorm te krijgen ipv in honderduizend kleine brokjes? Ik had er al een beetje kokosolie bij gedaan, maar het mocht niet baten…. :-(
    Overigens was het eerste wat mijn kleine dreumes zei: Viesjjjj…. Dus daar moet ik nog een ander recept voor verzinnen (ze is al bedorven door de voedingsindustrie vrees ik….) en peuter vond het wel OK.

    • De Groene Vrouw

      Ja, even invetten of als dat niet helpt: een minuut of 10-20 invriezen en ze dan storten!

  • Olivia

    Hoi Nienke,

    Bedankt voor dit leuke receptje! Ik heb hier in de kast biologische gelatineblaadjes staan. Kan het ook daarmee? Zoja, zou je weten hoeveel ik er moet gebruiken?

    Groetjes,

    Olivia

    • De Groene Vrouw

      Ja en nee :-)

      • Olivia

        Ok, bedankt Nienke, ik probeer het zelf eens uit te vogelen!

  • Njiskje

    Vitaminetips:
    Voor de vleesminnende en groentenhatende kiddo’s: Men neme een zakje soepgroenten of andere mix (ik ben lui en neem voorgesneden, maar ik kan me voorstellen dat jouw leespubliek keurig krakend verse übergezonde biogroenten zélf in stukjes gaan snijden 😉 ) en (vooruit) biologisch gehakt. Zet de staafmixer op de groenten en prak het geheel door de gehakt. Rol er ballen van en kruid naar smaak. Bakken en voilà ‘gehaktballen’.
    Pastasaus: idem, maar dan mixen door de tomatenblokjes en verder flink wat rode pesto erbij voor de smaak en parmezaanse kaas.
    Smoothies. Monkey platter (op de één of andere manier werkt het in stukjes aanbieden van groenvoer wel om kinderen groenten te laten eten….).
    En vooral géén druk zetten op het eten van allerlei vitamientjes en NEGEREN. Dan wordt het een stuk interessanter om toch wel weer stiekem dat groene spul te gaan eten dat papa en mama wél in de mond stoppen.

  • Femke

    Thanx. Ik heb al een tijd een bus gelatine ongebruikt in de kast staan met het idee het is gezond maar wat kun je ermee?