Eten in de hitte

Eten in de hitte

Fotolia_54227715_XS2

Herkenbaar: klagen over de vreselijke zomer, en als het dan flink warm is, klagen over de hitte. Welkom in Nederland. Maar als het erg warm is, heb je niet altijd zin in eten. Of je vreet je suf aan ijsjes en hapsnapdingetjes. Hoe blijf je toch aan de gezonde kant?

In de zomer, als het te warm is om te koken, gaan we massaal aan de ‘makkelijk’. Makkelijk barbequeën, makkelijk een soepje uit blik, makkelijk even naar de patatboer. Veel te warm om in die hete keuken te gaan staan zweten. En ik weet niet hoe het bij jullie is, maar bij ons valt in de zomervakantie het ritme ook compleet weg. Terwijl ik dit typ staat dochterlief pannenkoeken te bakken (om drie uur ‘s middags) en hoewel samen aan tafel eten erg belangrijk voor ons is, zijn we deze vakantie al in zeker 90% van de avonden op de bank beland met een filmpje en een bordje op schoot.

Op zich is er niets mis mee om je gewoontes in de zomer wat losser te laten. Vakantie is immers niet alleen vrij van je werk, maar ook vrij om te doen waar je zin in hebt. Maar er is een belangrijk nadeel: de neiging om te gaan snacken en snoepen wordt vaak erg groot… Geen zin in brood, dus dan maar een koekje, ijsje, cracker met salade-uit-de-supermarkt. Helaas zijn al die makkelijke producten niet bepaald gezond. Hoe krijg je toch alles binnen?

 

Eet voeding, geen vulling

Juist omdat je de neiging hebt om minder te eten, zou alles wat je in je mond stopt uit voeding moeten bestaan. Makkelijke dingen – koek, snoep, ijs, maar ook brood en pasta – bestaan vaak vooral uit vulling, maar brengen nauwelijks voedingsstoffen met zich mee.

Soepen, groentenschotels, en quiches zijn eenvoudig in elkaar te zetten  én zitten boordevol voedingsstoffen. Als je er geen aardappels of pasta bij neemt maar een salade, is het ook niet zo zwaar verteerbaar.Voeg er gezonde vetten aan toe als kokosolie of roomboter, en vergeet de kruiden niet die nu volop aanwezig zijn: bieslook, lavas, peterselie, thijm…

Zo kun je met een klein bordje, toch al heel veel voedingsstoffen binnenkrijgen. Wel zo prettig!

 

Eet koude dingen

Met dit weer heb ik echt niet zin in warm. Een soepje misschien, maar geen hele maaltijden. Daarom eten we veel koude dingen. Salades natuurlijk, maar veel ‘warm eten’ kun je ook prima koud serveren. Quiche bijvoorbeeld kan prima koud, en wat dacht je van gazpacho (koude Mediterraanse maaltijdsoepen), of cold pizza? Nee, dat laatste is geen oude, overgebleven pizza van gisteravond 😉  maar een pizza die bedoeld is om koud te eten. Je bakt hem wel, maar serveert hem vervolgens koud.

Ik ben er overigens niet voor om álles ijskoud te eten. Dat vraagt veel energie van je lichaam, omdat de koude producten immers wel naar lichaamstemperatuur moeten worden opgewarmd. Een combinatie is daarom vaak fijner, bijvoorbeeld een soep met een salade, of een salade met een warme component (gesmolten geitenkaas, yummie).

 

Drink je eten

Met dit weer verlies je vocht en zout. Natuurlijk probeer je genoeg te drinken (bijvoorbeeld een heerlijk koel kruidenwatertje), maar je kunt extra vocht toevoegen bij het eten. Vooral bij kinderen die overdag niet genoeg (willen) drinken, kan dit een uitkomst zijn. Je kunt vloeibare dingen toevoegen bij het eten (soep of gazpacho) of als toetje (koude frambozensoep, zie onder).

Vergeet ook het zout niet; als je dat niet toevoegt, is de neiging om chips en zoutjes te gaan snacken vaak groot. Neem echt zout, zodat je niet alleen natriumchloride aanvoert, maar ook andere nuttige mineralen.

 

Maak dingen in het groot

Ik snap heel goed dat je geen zin hebt om in de keuken te staan met dit weer. Heb ik ook niet. Daarom doe ik het in één keer goed: als ik soep maak, doe ik dat van een hele bloemkool of drie courgettes of 2 kilo tomaten tegelijk. Dan eten we daar de ene avond van, en de rest zet ik in de koelkast voor de volgende dag of vries ik in voor volgende week. Ook groentenschotels kunnen perfect in grote hoeveelheden gemaakt en ingevroren worden.

Lekker makkelijk: zelfs nog makkelijker dan de patatboer…

 

Houd een tropenrooster aan

Met dit weer kunnen kinderen vaak niet slapen, en omdat je zelf ook de halve dag voor pampus ligt, kom je ‘s avonds pas weer een beetje op gang. Wij doen:

Rustig aan tot een uur of 10, dan ontbijten
Spelen/werken tot een uur of 12, een (koud) soepje of salade of wat fruit.
Om een uur of 15 misschien een boterhammetje of wat kaas en een eitje.
17 uur: even zwemmen om af te koelen (ik geef toe, aan de Maarsseveensche plas wonen is een behoorlijke luxe).
En dan eten we pas rond een uur of 8 ‘s avonds de avondmaaltijd.

Zo ontwijken we de hitte en smeren we de eetmomenten wat meer uit over de dag. Na het eten de koters naar bed, en wij nog even wat werk afmaken. Tot slot een oermakkelijk recept voor overdag of als toetje:

Zoete Frambozensoep

Je neemt:

  • Een pakje diepvriesframbozen (of verse)
  • Een overrijpe Galiameloen die op moet
  • Twee bananen
  • Een blender of staafmixer

De rest begrijp je vast zelf wel. Smakelijk!

 

De vraag van vandaag:
Wat eet jij als het zo warm is?
Vertel het ons in de reacties!

Reageren? Gezellig!

Reacties (10)

  • Pingback:10 tips die je als HSP helpen om af te koelen bij heet weer

  • Johmar

    wij eten eigenlijk hetzelfde als in de winter,maar dan kleinere hoeveelheden en vullen die dan aan met heel veel rauwkost, komkommer, sla, tomaat ed. en natuurlijk veel fruit zoals druiven en meloen, en veel koud drinken ,citroensiroop aangelengd met spa rood , heerlijk fris

  • Afieke

    Ja, herkenbaar verhaal. Bedankt voor je tips! Een vraagje, waarmee maak jij je quiches? Gebruik je bladerdeeg of iets anders? Of helemaal geen deegwaren?

    • De Groene Vrouw

      Ik gebruik bladerdeeg, want dat gaat lekker snel. Ik ben niet vóór bewerkte tarweproducten, maar dit is zo’n klein aandeel – als je verder weinig tot geen brood, pasta, koek etc. eet is het wat mij betreft oké. Ik gebruik wél roomboterbladerdeeg – ufkurs. Deeg is niet heel moeilijk te maken overigens, met een willekeurige meel/bloemsoort, koude roomboter en wat ijswater. Maar ik ben er vaak – eerlijk is eerlijk – gewoon te lui voor 😉

  • Ik sta vroeg op, drie keer per week, en ren met mijn hond drie kwartier door de weilanden om circa zeven uur. Als we thuis komen eet ik een knapperig broodje, niet te zwaar belegd, gewoon met kaas of zoiets. In de middag houden we ons rustig heerlijk met boek op de bank of kijkend naar het grote twee meter aquarium waar de visjes het ook te warm hebben. Ik eet veel tomaat en komkommer. Vaak ga ik na het eten naar mijn tuin, komkommerkruid en wat jonge peultjes snoepen is dan heel verfrissend. Ik eet hele bakken met snoeptomaatjes weg en bospeen. We houden ons niet altijd in hoor, twee dagen geleden had mijn man lasagne gemaakt, heerlijk! Ik kwam die avond niet meer van de bank af.

  • Izerina

    Ondanks de temperaturen blijf ik behoefte houden aan iets warms. Naast de salade toch een warme groenteschotel. Maar niet met graan of bonen.dat is te zwaar.

  • We eten koude soep (gazpacho, komkommersoep), bulgursalade (tabbouleh met veel munt en peterselie en evt. wat kikkererwten erdoor), pastasalade met veel tomaten, paprika, courgette (even marineren in olijfolie met citroensap), lauwwarme curry’s zoals ze het ook lauwwarm in India en Indonesië eten of maaltijdsoep met wat brood (minestrone met overgebleven groentes en een beetje pasta, vissoep met veel groentes) en tussendoor zelfgemaakte kippenbouillon.

  • Evelien

    ontbijt: desembrood (spelt) met gekookt ei en ham en straks een reiniging smoothie.
    Verder gewoon warm eten.

  • Tabi

    Ik moest ineens denken aan onze snackavondjes zomers als we geen zin hebben om te koken: paprika’s in reepjes, komkommer in reepjes, kerstomaatjes, eventueel andere groenten. Zelfgemaakte dipsaus op basis van yoghurt of bijvoorbeeld humus en stukjes worst of kaas met mosterd en iets van brood of crackertjes. Daar komen we een bankhangavond wel mee door. :-)

  • Pingback:Eten in de hitte | Nieuwe Aarde