Gezond Suikerfeest

Gezond Suikerfeest

We hebben al besproken hoe je zo gezond mogelijk de Ramadan doorkomt. Het einde daarvan wordt gemarkeerd door Eid ul Fitr (nee, ik weet ook niet hoe je dat uitspreekt), in het Nederlands beter bekend als het Suikerfeest. En niet voor niets: er worden vaak enorme hoeveelheden zoetigheid gegeten. Hoe kun je daar een gezonde draai aan geven?

 

Waarom eigenlijk?

Je hebt je ingespannen voor een mooie Ramadan. Het was soms best lastig. Waarom zou je dan niet mogen vieren dat het gelukt is met een uitspatting? Het is toch feest?

Laten we er even vanuit gaan dat je inderdaad zo gezond mogelijk gevast hebt de afgelopen tijd. Een goed ingezette vastenperiode waarbij je de dingen die je wél eet met zorg uitkiest, kan een enorme gezondheidsboost geven. Allerbelangrijkste aspect is dat met een goed uitgevoerde vasten je immuunsysteem en je bloedsuikerspiegel kunnen stabiliseren.

Je weet inmiddels dat het niet handig is om tijdens de iftar en suhoor veel suikerrijke producten te eten. Je stuurt dan je bloedsuikerspiegel enorm omhoog, waarna die (door een enorme aanmaak van insuline) naar beneden duikt. Hoe meer snelle suikers, hoe meer insuline, hoe groter de dip. Je voelt je dan moe en krijgt trek in nog meer snelle suikers.

Dat is natuurlijk niet handig tijdens de Ramadan zelf, maar waarom zou je dit je lichaam aandoen tijdens het Suikerfeest? Heb je net je bloedsuikerspiegel op orde, giet je een bak suiker naar binnen waar je u tegen zegt… Bovendien: voor zover ik begrepen heb gaat de Ramadan over soberheid en jezelf in de hand hebben. Daarbij past het dus eigenlijk niet om, zodra deze maand voorbij is, je helemaal te laten gaan.

Maar dat wil niet zeggen dat je niet mag genieten tijdens het Suikerfeest! Laten we alleen eens kijken hoe dat met iets minder Suiker en iets meer Feest kan… Oh ja, trouwens, voor de niet-moslims: Eid al (of ul) Fitr betekent dus helemaal geen Suikerfeest maar ‘(feest van) het breken van het vasten’. Het is dus ook niet verplicht om veel suiker te eten tijdens dit feest (maar eh, het gebeurt wel vrijwel altijd).

 

Hartig

Het heet dan wel Suikerfeest, maar dat wil niet zeggen dat je geen gebruik kunt maken van heerlijke hartigheden. Of hartige heerlijkheden. Of in elk geval: hartige gerechten. Als je zorgt dat je je honger stilt met gezonde gerechten waar geen suiker in hoort, dan heb je de helft van het werk al gedaan. Je kunt dan straks ook wat makkelijker van de zoetigheid afblijven.

En dat is handig. Want laten we eerlijk zijn: JIJ kunt wel besluiten dat je een gezond Suikerfeest wilt vieren, de kans dat Tante Fatma daar aan mee gaat doen is niet zo heel groot. Een deel kun je zelf doen door gezonde hapjes mee te nemen, een deel moet je, eh, óók zelf doen door de goedbedoelde suikerrijke hapjes van je familie over te slaan.

Zorg dat je genoeg gegeten hebt dus, bijvoorbeeld met deze traditionele hartige gerechten:

  • Marokkaanse wortelsoep
    Waarschijnlijk kun je na de Ramadan geen Harira meer zien. Maar soep blijft een heerlijke start van je maaltijd. Daarom een ander Oosters soepje: Marokkaanse wortelsoep! Vraag aan je oma hoe je dit maakt of kijk hier voor een recept.
  • Hartige bladerdeeghapjes
    Bladerdeeg is briljant, maar hoeft niet altijd gevuld te worden met zoetigheid. Kan ook met groenten en vlees! Bijvoorbeeld hier, met pikante kip.
  • Saladeschaal
    Maak kleine versies van verschillende salades en presenteer ze op één schaal, zodat iedereen kan pakken wat hij/zij lekker vindt! Voorbeeld hier.
  • Mini-tajines
    Ik zag ze bij de Xenos en ze zijn echt te leuk: 1-persoons-tajines. Vul ze met wat jij maar wilt, maar gebruik vooral veel groenten. Vergeet ook de eiwitten (vlees, bonen) en wat vetten (kokosolie, olijfolie) niet: als je straks dan toch wat zoets eet, zorgen deze voedingsstoffen ervoor dat je bloedsuikerspiegel niet al te hard stijgt.

 

Gezonder zoet

Maar hey. Natuurlijk wil je ook iets zoets. Snap ik. Wat dacht je van deze gezonde versie van traditionele gerechten?

  • Havuc Tatlisi 
    Een Turkse worteltaart met kokos. Niet moeilijk; er zijn genoeg recepten te vinden voor suikervrije (en glutenvrije) worteltaart. Zoals hier en hier. Voeg zelf de traditionele smaken kaneel, gember en kruidnagel (en kardemom, mmm) toe, bestrooi de taart met kokos en klaar is kees.
  • Gevulde dadelkoekjes
    Het recept voor een Dadel-cheesecake (te vinden in mijn boek) kun je ook aanpassen tot kleine gevulde koekjes. Vorm een plaat van de ‘bodem’ en steek daar koekvormpjes uit. Maak een mengsel van mascarpone, wat honing en eventueel wat oranjebloesemwater en doe hiervan een kwakje tussen twee ‘koekjes’. Vouw de zijkanten dicht en laat het even opstijven in de koelkast. Als je geen tijd meer hebt zijn alleen Medjoul-dadels gevuld met amandelen of pistachenoten (en eventueel roomkaas) trouwens een prima 2-minuten-alternatief.
  • Baklava-ijs
    Nee maar echt. IJS met de smaak en ingrediënten van echte baklava. En dan gezond. Ik vond het recept hier (maar neem alsjeblieft gewoon volvette Griekse yoghurt – of Turkse voor een iets zuurdere, frissere versie – want vet is echt niet ongezond!
  • Pas je recepten aan
    Heel (héél!) veel recepten kunnen gewoon aangepast worden om ze gezonder te maken. Kies voor kokosbloesemsuiker of honing in plaats van witte suiker, en gebruik glutenvrij meel als je niet goed tegen gluten kunt. Ik doe het dagelijks en heb niet eens meer tarwebloem in huis; als ik hier pannenkoeken bak is dat standaard van een combinatie van maismeel, tapioca, boekweit en andere glutenvrije meelsoorten. In het begin even zoeken en oefenen, maar op een gegeven moment weet je niet beter meer!

 

Geen eten

Laten we tot slot nog even stilstaan bij manieren om feest te vieren zónder dingen in je gezicht te proppen. Dat kan namelijk ook heel goed. Ik heb nog nooit het Suikerfeest gevierd dus het kan natuurlijk zo maar zijn dat ik de plank missla, maar volgens mij kun je hier ook heus mee aan komen zetten (en dikke tip voor niet-moslims: wij kunnen dit ook gewoon doen hè?):

  • Henna
    Versier je handen met henna. Traditioneel of modern, net wat jij leuk vindt. Maak alvast een feestje van het zetten van de henna en nodig een paar vriendinnen uit om ze bij elkaar te zetten. Mag ik ook meedoen? :-)
  • Cadeautjes
    Geef je familie en geliefden leuke kleine cadeautjes die laten zien dat je van ze houdt. Traditioneel wordt vaak toch weer snoep gegeven, maar je kunt natuurlijk ook iets anders doen. Kleine sieraden, bloemen of een mooi handgemaakt cadeau is altijd goed.
  • Lieve brieven
    De Ramadan staat onder andere in het teken van familie en vriendschap. Een mooi moment om je geliefden te laten weten wat je écht voor ze voelt en wat je zo aan ze waardeert. Een handgeschreven brief is, zeker in dit tijdperk van digitale boodschapjes (ik kreeg dit jaar zelfs de vakantiekaart van mijn moeder via Whatsapp) een mooi gebaar.

 

Ziezo. Ik vond het leuk om tijdens het schrijven van deze post weer nieuwe dingen te leren. En nieuwe recept-ideeen op te doen. Ik krijg ook ontzettende zin in een gezonde versie van lokum, helva en marsepein… oh wacht, die laatste bestaat al. En de eerste heb ik eigenlijk ook al een keer gemaakt. Hm. Nou ja. Dat scheelt weer 😉
Eid mubarak!

 

De vraag van vandaag:
Welke gezonde feesthapjes maak jij graag?
Vertel het ons in de reacties!

 

Reageren? Gezellig!

Reacties (2)