Hoe je je gebroken hart helpt te helen

Hoe je je gebroken hart helpt te helen

Fotolia_205345671_S1

We zouden natuurlijk willen dat de bliksem in slaat bij het zien van Die Ene, dat daar een stomende, vervullende en liefdevolle relatie op volgt die nooit meer over gaat en dat je aan het einde tegelijkertijd rustig sterft in elkaars armen. Maar zo gaat het nu eenmaal niet altijd.

Je raadt het al: het is uit met De Groene Meneer. We waren drie jaar bij elkaar. Genoeg om je heel erg te hechten en te kort om de verliefdheid al helemaal over te laten zijn. Precies genoeg om onmogelijk veel van elkaar te houden en onmogelijk bij elkaar te kunnen blijven – omdat het gewoon niet gaat. Daarom vandaag: de dingen die ik doe om niet gek te worden (en tevens de verklaring waarom de Positive Eating Challenge dit jaar niet op 1 maar op 15 mei begint – I need a minute).

Full disclosure: ik ben er nog niet helemaal doorheen. En ik heb niet zo veel gezonde breakups meegemaakt in mijn leven. Dus het is niet alsof ik de expert ben op dit gebied. Maar ik kan je vertellen wat ik doe om een beetje bij zinnen te blijven – misschien heb jij er ook iets aan. Dit is mijn persoonlijke proces. Een breakup is natuurlijk voor ieder stel anders, dus verwacht niet dat dit 100% gaat matchen met jouw situatie… maar haal eruit wat je kunt gebruiken (en laat de rest lekker links liggen).

 

1. Neem goed afscheid

Als Het Gesprek eindelijk komt, maak dan geen ruzie. Ga niet gillend en schreeuwend uit elkaar. Een goede beslissing wordt in rust genomen – en bovendien: als jullie uit elkaar gaan, dan heeft het geen zin meer om ruzie te maken over ‘jamaar jij’ en ‘nee jij dan’. Spreek liever uit wat je wél mooi en fijn vindt aan elkaar. Als je dat niet meer kunt vinden, ben je misschien te lang doorgegaan (maar dan is het ook de vraag of je hart wel echt gebroken is – of dat het gewoon een opluchting is om ermee te stoppen).

Vind de woorden die zeggen wat er echt speelt. Het gaat niet om het dopje van de tandpasta – het gaat om fundamentelere dingen. Dingen waar je geen ruzie over hoeft te maken of beschuldigingen over hoeft te uiten. Hou het bij jezelf: wat voel jij, wat mis jij, wat hoort bij jou? En neem verantwoordelijkheid: het is nooit de schuld van 1 iemand*. Als je partner zich niet gedraagt zoals jij graag zou willen, komt dat ook omdat jij niet de omgeving kon bieden waarin dat kon, of omdat je het niet duidelijk kon maken op een manier die de ander begreep.* Eigenlijk is er dus geen ‘schuld’. Alleen een ‘niet gelukt’. En dat is verdrietig.

* in een liefdevolle relatie. Als het gaat om mishandeling is het wel iemands schuld (hint: niet de jouwe). En diegene moet zo snel mogelijk bij jou vandaan. Als in: NU.

 

2. Neem de tijd.

De Groene Meneer woont bij mij in huis. Dat maakt het moeilijker, want we zullen die situatie nog even vol moeten houden tot hij iets anders heeft. Ook daarom is het niet handig om ruzie te maken, dat maakt deze periode alleen maar stressvoller – terwijl het ook een heel mooie periode kan zijn. Een periode van afscheid nemen, van hoffelijk zijn naar elkaar. Een soort kraamtijd, maar dan anders. Spreek af dat jullie deze periode ook echt de tijd nemen om het afscheid te nemen. Samen te praten. De mooie dingen te herinneren én ook te weten dat het toch over is (hoe mooi het soms ook was).

Als één van de twee direct op Tinder duikt, is dat niet alleen respectloos naar de ander, maar ook naar zichzelf. Een liefdevolle relatie moet goed afgesloten worden, netjes afgehecht. Jullie hebben dit samen geschapen. Het eindresultaat bevalt niet – dus moet je samen het ont-scheppingsproces doorlopen. Dat is pijnlijk. Maar heel veel beter dan het achterlaten van een open wond.

Verwacht ook niet van jezelf dat je dit in twee dagen verwerkt hebt. Het maakt niet uit hoe lang je ‘officieel’ hoort te rouwen om je relatie – het is jouw proces, dus jij bepaalt. Cut yourself some slack.

 

3. Accepteer.

Jullie hadden niet voor niets een relatie – en het is ook niet voor niets uit. Misschien bestaat de neiging om te blijven proberen, te blijven hopen. Maar als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg. Dus hoe mooi het ook had kúnnen zijn: dat IS het nu niet. Het werkt niet; althans niet op deze manier. Accepteer dat, hoe moeilijk het ook is. Zie het onder ogen: Romeo en Julia gaan elkaar niet krijgen aan het eind, hoe scheurend pijnlijk dat ook is voor je hopeloos romantische hart.

En je wordt weer gelukkig. En zhij wordt weer gelukkig. Waarschijnlijk met een ander. En jij bent niet degene ‘bij wie het wel lukt’. Hoe graag je dat ook had gewild. Iemand anders is misschien wel diegene. Au. En toch waar.

Blijf niet hangen in ‘waarom’, ook niet als je partner degene was die de relatie beëindigd heeft en jij dat niet aan zag komen. Het echte ‘waarom’ ga je misschien nooit vinden, de voldoening van een ‘sorry’ of ‘ik zat verkeerd’ gaat niet komen. Het IS. Accepteer ook dat.

 

4. Huil.

Veel mensen hebben de neiging om te vluchten in afleiding. Hard praten, drinken, neuken, drugs gebruiken, sporten tot je erbij neervalt of keihard werken… alles om maar niet te hoeven voelen. Maar VOEL. Voel hoeveel pijn het doet en hoe erg je de ander gaat missen. Doe recht aan de diepe Liefde die je gevoeld hebt, door ook de pijn van de breakup helemaal te doorvoelen.

Huil omdat je pijn hebt, huil om wat er geweest is – en weet ook: deze traan komt nooit meer terug. Met iedere druppel water die uit je ogen valt, verwerk je een druppel verdriet. Je weet heus wel dat hoe verdrietig je nu ook bent, de tijd inzicht uiteindelijk alle wonden heelt… maar alleen als je ze goed schoon houdt. Anders gaan ze etteren.

En dat is geen zweverig geleuter: pijn, verdriet, woede en stress bestaan grotendeels uit chemische signalen die door je lichaam gaan. Die moeten goed geleid worden en daarna afgevoerd. Gebeurt dat niet, dan kunnen ze echte schade toebrengen aan je lichaam. Ik zie het genoeg in de praktijk: als iemand diep verdriet heeft of trauma’s die niet verwerkt zijn, kunnen we sleutelen aan de darmen wat we willen, maar dan gaat het niet lukken. Niet omdat het ‘tussen je oren’ zit, maar omdat je lichaam niet heeft kunnen verwerken wat je aan zelfgemaakte chemische stoffen vasthoudt.

Dus voel. Huil. En weet dat je aan het helen bent.

 

5. Eet gezond.

Ja, je hebt nu alleen maar zin in pizza en chocolade-ijs. Maar daar ga je je natuurlijk niet beter van voelen. Wel slechter. Suiker levert je lichaam stress op en ondermijnt je darmflora. Die heb je juist hard nodig, want je bacterien maken neurotransmitters aan die zorgen dat je je goed kunt voelen. Nogmaals: emoties zijn geen zweverige dingen maar lichamelijke signalen, veroorzaakt door zelfgebouwde chemische stoffen. Die stoffen moet je dus wel eerst hébben, voordat je je goed kunt voelen.

Serotonine is zo’n neurotransmitter en wordt ook wel het ‘geluksstofje’ genoemd. Het zorgt ervoor dat je je veilig, geborgen en gelukkig kunt voelen. Daarom schijnt chocola dus zo’n favoriet breakup-food te zijn: het bevat tryptofaan, een bouwsteen van serotonine. Het grootste gedeelte van serotonine wordt aangemaakt in je darmen, mits je een gezonde darmflora hebt. Ondermijn je die (met chocola bijvoorbeeld), dan wordt er dus minder serotonine aangemaakt en voel je je alleen maar slechter. Laat desnoods iemand bakjes soep voor je maken, of ga buiten de deur een gezonde salade scoren bij die leuke lunchroom.

Tijdelijk vasten of minder eten kan overigens ook een heel goed idee zijn. Je hebt stress. Je lichaam is bezig met je spieren en je hersenen (de oerreactie op stress), niet met je spijsvertering. Je hebt misschien ook helemaal geen zin om (veel) te eten. Zorg dus dat wat je eet, gezond is, en eet niet teveel. Vasten is dus ook prima, maar ga niet zo lang door dat je je slap en ellendig voelt.

 

6. Zing, dans, lach.

Over geluksstoffen gesproken… zet je stereo op 10 en kies een vet (niet: een zielig) nummer uit om op mee te blèren. Voor mij is dat vandaag Sinnerman in de uitvoering van Keziah Jones. I don’t care. Kies niet ‘jullie liedje’ (als mensen dat al echt hebben, of gebeurt dat alleen in films? Ik heb het in elk geval niet). Je wilt je energie kwijt, niet imploderen als een mislukt chocoladecakeje dat je te vroeg uit de oven hebt gehaald.

Dans. Liefst alleen in je ondergoed. Neem je eigen ruimte terug. Adem. Ontlaad.

 

7. Uit jezelf

Vind een manier om jezelf te uiten. Praat erover, maar verval niet in klaagzangen. Praat om je gedachten te ordenen, om je besluit te bestendigen en helderheid te creëren voor jezelf. Mijn beste vriendin en ik maken audio-bonbons: WhatsApp-spraakberichten (lang!) waarin we een soort slow-gesprek voeren. Je weet dat er naar je geluisterd wordt, niemand praat er doorheen en we kunnen ze luisteren op ons eigen moment (twee of drie keer als dat nodig is). Ook goed om jezelf even terug te luisteren als je ineens de neiging krijgt om terug te rennen naar je ex. Want je hebt zelf al verteld waarom dat geen goed idee is.

Praat er in ieder geval met iemand over. Ook als je niet wilt. Sommige mensen hebben de neiging om het allemaal in te slikken en zelfs niemand te vertellen dat het uit is. Maar dan komt er niets aan het licht. Het groeit niet – het gaat rotten. En verwerken gebeurt al helemaal niet. Dus praat. Alsjeblieft.

Ook creativiteit helpt met de verwerking. Een vriend van mij is weer begonnen met schilderen na zijn recente breakup. Doe iets dat je leuk vindt – knutsel, naai een jurk, sla aan de haak (erg rustgevend), schilder een kastje, schrijf een blog. Whatever.

 

8. Laat jezelf een beetje gaan…

Je bent gewoon heel zielig nu. Dus je mag best iets meer koffie drinken dan normaal, een keer een sigaret roken, een avondje drinken (dit is een van die keren dat ik stiekem wilde dat ik alcohol lustte), een stuk chocola eten (zelfs als De Groene Vrouw zegt dat dat heel slecht is voor je darmflora). Kies wel met zorg waar je je zieligheid op wilt botvieren. Als je altijd al een beetje gevoelig was voor alcoholverslaving, dan is dit niet het moment om te kijken of het nog steeds je poison of choice is. Als je jarenlang geblowd hebt en net was gestopt, is dit niet de dag om weer een jointje op te steken. Als je weet dat 1 sigaret ervoor zorgt dat je morgen weer drie pakjes rookt: stay away. Als je de neiging hebt om obsessief te worden met sporten: doe maar even niet dan.

Vlucht verantwoord: je mag jezelf best een paar dagen laten gaan, maar wel op een volwassen, verantwoordelijke en gezonde manier. Dat hoeft natuurlijk niet per se met sigaretten en drank. Je kunt er ook voor kiezen om die ene opdracht even lekker niet af te maken (je levert nu toch niet je beste werk) of om die ene mail even niet te beantwoorden (je bent nu toch niet de vriendelijkste). Of om je jaarlijkse Challenge gewoon twee weken uit te stellen omdat je het éven niet hebt deze week. Kijk gerust die romantische jankfilm, zolang je er maar niet de neiging van krijgt om van het dak te springen. Doe gewoon even waar je zin in hebt, wees een beetje recalcitrant, zolang het jezelf of anderen niet schaadt. Wat ik bedoel is: kies een uitlaatklep die ok is voor jou, en waar je ook weer vanaf kunt stappen na een paar dagen.

 

9. … en blijf er niet in hangen.

Want hoewel het goed is om echt de tijd te nemen om alles te doorvoelen, moet je er ook vooral niet in blijven hangen. Dagenlang niet douchen, een huis vol rotzooi en al een week leven op koekjes en chips: geen goed idee.

Je hoeft er niet in één keer uit te komen. Maar pak jezelf minstens 1x per dag bij elkaar: neem een douche, maak je op, gebruik deodorant, kleed je mooi aan. Voor mijn part alleen om naar de supermarkt te gaan. Poets je tanden. Ruim je huis op. Stofzuig. Nodig iemand uit. Kom onder de mensen. Bouw een kampvuur. Ga sporten. Doe gewoon 1 van deze dingen per dag. Tot je je beter voelt en twee dingen per dag kunt doen. Of drie. Of allemaal.

 

10. Always level up

Voor straks, als je weer een beetje geheeld bent. Of liever: heel veel geheeld. Als je je eigen lieve zelf weer bent. Voordat de bliksem opnieuw inslaat… spreek met jezelf af: always level up, never settle for less. Jij bent van deze relatie gegroeid. Dus pas je niet meer in het jasje van het soort mens dat je vorige partner was. Het is tijd om iemand te zoeken die ook een stukje gegroeid is en die zich op ongeveer hetzelfde niveau bevindt als jij. Neem geen genoegen met minder. Wees kieskeurig. Doe lekker wat je zelf wilt maar blijf pas plakken als het klopt. Bedank me later.

Ziezo. En nu ga ik weer even onder mijn dekentje liggen. En daarna mijn tanden poetsen. En dan maar eens een kastje verven. Ofzo.

 

De vraag van vandaag:
Wat zijn jouw beste tips bij een breakup?
Deel ze in de reacties!

Reageren? Gezellig!

Reacties (17)

  • Élise

    Lieve Nienke,

    Toeval bestaat niet.
    Ik heb weliswaar je boek niet gelezen, en vandaag mijn eerste bezoekje gedaan aan je leuke blog. Op een mooie lente dag bijna drie jaar geleden heb ik je ontmoet via meneer groen, we hebben een wijntje genuttigd op een terras in Hilversum. Misschien weet je dit nog :)
    Anyways, ik wil je mijn steun toewensen en je bedanken, ik heb veel gehad aan het lezen van dit bericht.

    Liefs Elise

    • De Groene Vrouw

      Ik weet het nog! Me altijd afgevraagd hoe het met je was… ik moest laatst nog aan je denken <3
      Dankjewel! En als je zelf een keer thee wilt drinken... let me know!

  • Ilse

    Digitale aai! Nienke, mooi geschreven.

    Uit de psychologie komt de wijsheid dat herhaling noodzakelijk is voor verwerking. De heftige gevoelens slijten dan, en dat mag je redelijk letterlijk nemen. Dus blijf gerust je vrienden lastig vallen met analyses van waar het mis ging en voorlopig is het normaal als nog veel zinnen beginnen met ” mijn ex vriend deed/zei dan altijd…”
    Verder wordt er ook wel gezegd dat emoties sneller hun heftigheid verliezen als je ze helemaal doorvoelt, als ze er echt mogen zijn.

    Sterkte voor jou en de kinderen

  • Elvira

    Kut Nienke, met peren. Ik vind je een Supernova, love the way you shine.. 😘🙏

  • Hannah

    Wat heb je dit verdrietige proces toch weer prachtig beschreven Nienke. En dat net nadat ik vannacht wat uurtjes heb liggen malen of het geen tijd wordt een punt achter de relatie met de man van mijn leven te zetten. Timing! Als het zover komt, ga ik jouw tips zeker ter harte nemen. Voor nu wens ik jou (jullie) heel veel sterkte en liefs. X

  • Karin Hueting

    Hoi!
    Wat een fijn boek is om te lezen is ” hotel hartzeer”, van Marion pauw en Susan Smit. Sterkte Nienke!! Ik leef met je mee!

  • Rianne

    Wat een timing dat ik je blog vandaag zie.
    Vandaag mijzelf weer eens verbaasd dat ik enorm verdrietig kan zijn over iets wat niet eens gestart is… ik dacht toch die ene gevonden te hebben, die ene waar ik toch stiekem wel iets serieus mee zou willen, die ene die niet afschrikt van mijn sportacties, die net zulke flauwe grappen maakt (en niet onbelangrijk: om die van mij kan lachen), die mij verlegen maakt (als ik dat tegen m’n vriendinnen zeg geloven ze niet dat dat kan…), die ene… maar ja, hij denkt daar dus anders over. En is er blijkbaar nog niet klaar voor…
    Ik voelde mij (eindelijk, na m’n scheiding en verhuizing) weer gemotiveerd om mijzelf een schop onder de bips te geven om m’n eetpatroon weer aan te pakken… had gisteren weer goed boodschappen gehaald. Wellicht dat dit blog mij het steuntje bied om dit door te pakken…

    Lieve groene vrouw wat heb je het mooi omschreven en wat een fijne tips! Waarvoor dank.
    Jij bent ook niet de enige met dit verdriet 😉 wij (allemaal) kunnen dit!!!

    • De Groene Vrouw

      Oh ja, die ene met wie het niet gestart is – die heb ik ook een keer gehad. “Jij gaat door muren heen en die staan er niet voor niks”. Kun je het weer mee doen. Maar – van dat verdriet heb ik wel geleerd dat het weer over gaat. Op een dag. En daar heb ik nu dan wel weer veel aan, aan die wetenschap ❤️

  • Janneke

    Misschien als je een leuke relatie hebt gehad maar ik was altijd alleen maar heel-erg-blij als het na een maand of wat over was. Het enige was een relatieachtige toestand, waarvan het einde niet is uitgesproken. Was erg raar en lastiger om los te laten. Met iemand er over praten is lastig als je niemand hebt. Bij die laatste man wel iemand die me smeekte om vanwege die man terug te komen bij een vereniging, waar ik juist was weggegaan vanwege die hatelijke man. Aan dat soort dames heb je dus ook niks.

  • Melané

    Knap op een rijtje gezet. Soms makkelijk gezegd… Maar ik weet dat je er komt. Dat weet jij gelukkig ook. Sterkte!

  • Freia

    Wat een geweldige schrijfsels knutsel jij toch steeds…. heerlijk…. . Deze sla ik op voor als ik of iemand nabij het ooit nodig heeft. En wat een wijze woorden alweer ! Een diepe diepe buiging voor jou ! Ik wens je een dekentje, spannende afleidende films, een klein beetje ijs (liefst koemelkvrij voor je darmflora weet je), veel helende theetjes…(. ijzerkruid met rozenblaadjes helpt mij goed), veel wijzevrouwenwijsheid en wat aaitjes van mensen die je liefhebt. Oh ja, en ook een beetje stilstaande tijd….voor die opborrelende wijsheid hè….. freia

    • De Groene Vrouw

      IJzerkruid met rozenblaadjes! Wat een briljante combi, dat ik daar zelf nooit aan heb gedacht. Dank <3

  • Merel

    Pfff. Ik voel je, net sleutel gekregen van nieuwe huis maar moet nog veel klussen. Zeven jaar en een kind. Dat samen in 1 huis is super lastig. Dikke kus voor jou (en mij)…!

  • Sandra

    Sterkte! Mooi blog!

  • Saskia

    🍀😘

  • Evelien

    Schrijf hier iets leuks. Okee, daar komt ie. Wat heb je dit proces prachtig omschreven. En wat dapper om hier in je blote hempje te staan. Ik wens je sterkte, en geef je gewoon ff een digitale knuffel. XXX

  • Marloes

    Sterkte! 😘