Lekker & Laat: Midnight snacks

Lekker & Laat: Midnight snacks

Yes, that's me ;-)

Naar bed, of nog een boterham? Schat, waar liggen de chips? Oh, zijn ze al op… dan maar iets anders. Eitje bakken? Meestal gaat het hier prima met eten en lig ik tegen twaalven allang op één oor, nog verzadigd van de avondmaaltijd. Maar er zijn momenten – meestal zo eens per maand – dat ik HONGER heb. Ook ‘s avonds. Om dan niet alles te eten wat los en vast zit, probeer ik te zorgen voor wat gezonde midnight snacks. Snaai je mee?

Laten we beginnen met het opgeheven vingertje. Je zult van mij niet horen dat je geen late night snack mag eten. Honger is honger. En 1x per twee maanden een broodje Shoarma na het uitgaan: no problemo. Maar er zijn situaties waarin je je kunt afvragen of een midnight snack wel de oplossing is.

 

Honger of tekort?

Als je ‘s avonds vaak nog trek hebt en je eetpatroon niet echt optimaal te noemen is, kan het zijn dat je een ander soort honger hebt dan het soort dat je oplost door dingen in je gezicht te stoppen. Als je lichaam belangrijke voedingsstoffen mist, blijft het vragen om méér. De echte vraag is om méér voedingsstoffen, maar die geven we vaak niet. Wel meer suiker, zout, witmeel en slechte vetten. Want die zijn het lekkerst om een uur of half twaalf. Vul je tekorten aan en je snacktrek verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Het kan ook zijn dat je niet genoeg verzadiging haalt uit je avondmaaltijd. Dat gebeurt met name bij maaltijden met veel snelle koolhydraten (witte pasta, witte rijst of aardappelen) en bij maaltijden met te weinig vet. Voldoende vet is extreem belangrijk tijdens iedere maaltijd, maar vooral bij het avondeten. Vet (met name, jawel, verzadigd vet) zorgt ervoor dat je snel verzadigd raakt (en dus minder eet) en dat de verzadiging langer aanhoudt. Ook helpt vet vitaminen en mineralen op te nemen en te gebruiken in je lichaam. Zorg dus dat je bij het diner voldoende gezonde vetten binnenkrijgt.

Te laat naar bed gaan is ook een notoire snack-attack-veroorzaker. Je blijft te lang wakker en hebt dus meer energie (=calorieën) nodig dan als je gewoon was gaan slapen. Je lijf reageert hierop door om snelle energie te vragen > suiker en chocola, of door te vragen om vet & zout > wat niet erg zou zijn als je dat niet zou oplossen met chips.

Weet je zeker dat je niet gewoon dorst hebt? Onderzoek wijst uit dat een groot percentage van de Amerikanen het gevoel van dorst verwart met dat van honger. Wij natuurlijk niet, wij zijn geen Amerikanen. Maar ik zeg het toch maar even.

Tot slot: die koolhydraten. Als je overdag veel snelle suikers eet (in suiker, koekjes, maar dus ook brood, aardappels, pasta etc), creëer je een piek-dal-effect in je bloedsuikerspiegel. Een piek betekent kortdurend veel energie, maar ook veel insuline. Die gaat door met het wegstoppen van glucose in de cellen, net zolang tot de bloedsuikerspiegel weer normaal is. En dan weer te laag – en begint het hele circus van vermoeidheid, trek, eten opnieuw. Eet overdag dus liever minder koolhydraten en meer eiwitten en vetten. Dikke kans dat je ‘s avonds dan geen behoefte hebt aan een extra eetmoment.

 

Gezond snacken

Wil je toch graag iets eten, zorg dan dat je met je snack ook echt iets toevoegt. Dat er dus ook echt voedingsstoffen in je snack zitten, en niet alleen lege calorieën. Zorg voor voldoende echt zout, vetten en eiwitten. Laat de boterhammen, chips en chocola in de kast en eet:

  • Soep! Een hartige soep van pompoen, courgette of kip zorgt voor een snelle, warme en rijke snack. De kans dat je er brandend maagzuur van krijgt is klein, en het houdt je waarschijnlijk lang genoeg bevredigd om je pyjama aan te trekken en naar bed te gaan.
  • Quiche zorgt door het ei voor een extra portie eiwitten, het is hartig en je kunt het zowel warm als koud eten. Niet heel handig om ter plekke te bereiden, maar gelukkig prima in te vriezen. Dan is het alleen nog een kwestie van ontdooien en opwarmen. Bij gebrek aan tijd is een gebakken ei met spek ook prima.
  • Gebakken banaan (niet die van de Chinees maar gewoon banaan gebakken in wat roomboter of kokosolie) voorziet je in tryptofaan. Van tryptofaan maak je -helemaal zelf- serotonine, een stofje waarmee je je lekker, prettig en ontspannen gaat voelen. Serotonine is dan weer een voorloper van melatonine, het hormoon dat invloed heeft op het slaap-waak-ritme.
    Het vet zorgt voor een verzadigingsgevoel en aangezien tryptofaan vetoplosbaar is, wordt het beter opgenomen met wat vet. Zachtjes bakken en suiker is niet nodig – een beetje kaneel is voldoende.
  • Rauwe melk geeft je een snelle boost van voedingsstoffen waaronder vetten, calcium, magnesium en ook weer tryptofaan.
  • Gebraden biokip zorgt voor gezonde vetten en stilt je hartige trek (waarmee je, als je goed zout gebruikt ook weer mineralen en sporenelementen aanvult). Ook kip voorziet weer in eiwitten en B-vitaminen, die een normale hersenwerking ondersteunen en kunnen helpen bij onrust, zenuwachtigheid etc.
  • Biologische worst. Die van De Mannen bijvoorbeeld (klik). Omdat het lekker is en gezonder dan chips.
  • Smoothies van diepvriesfruit met een banaan. En met rauwe melk. Voor als het ooit nog zomer wordt.
  • Sushi. Ik vind het goor, maar jij misschien niet en het is absoluut gezond. En lekker licht, voor als je geen zin hebt in een vette snack.

Ziezo. Ik hoop dat je vanavond lekkere dingen eet, en morgen gezond weer op!

De vraag van vandaag:
Wat is jouw favoriete (gezonde) midnight snack? Vertel het ons in de reacties!

Reageren? Gezellig!

Reacties (10)

  • Maartje

    bedankt voor de informatie
    Ik kan rauwe geitenmelk krijgen misschien toch maar eens halen en er yoghurt van maken oid

    Ik neem nu vaak een kom geweekte boekweit of gierstpap met kokosmelk en courgette (gepureerd) en wat kokosolie, dat verzadigd mij meer dan wat ik vroeger at toen ik nog “westers at”

  • Fran

    Hoi!

    Ik wil graag toevoegen dat Sushi niet in alle gevallen “gezond” of “licht” is. In de Sushi die je thuisbezorgd krijgt, kunt afhalen of bestellen in een restaurant zit vrijwel altijdmayonaise en de sushirijst wordt bereid in suikerwater. Zelf sushi maken is in dit geval beter, tenzij je bij het plaatsen van je bestelling verstandige keuzes uit de eindeloze menulijst maakt.

  • Gea

    Met schaamte beken ik hier dat onze favorite midnight snack toch echt chocola en chips zijn, of ijs.al eten we de laatste tijd ook vaak dan pas het toetje. Yoghurt of vla met fruit. Ik merk zelf dat ik eigenlijk geen goede alternatieven weet, ook voor overdags. Ik heb zelf ook last van ondergewicht dus er moet echt.wat extra vet in maar ja, wat dan? Met een mama hangerige baby kan ik niet makkelijk iets klaar maken. En manlief heeft altijd honger. Maar wat geef ik die dan mee naar zijn werk ipv een broodpakket? Vind het best ingewikkeld…

    • De Groene Vrouw

      Dat is het ook als je net begint. Neem één stap tegelijk, en als je die onder de knie hebt, neem je de volgende. Kun je best zelf 😀 en als je echt hulp nodig hebt, ben ik er voor je met de KeukenkastjesCleanout, BoodschappenCoach of Voedingsconsult. You’ll get there!

  • Sam

    Meestal heb ik wel iets zelf gebakken/ gebrouwen in huis voor wanneer ik dan ook trek heb. Maar soms is alles op. dan ga ik voor de Goodies baby ‘snackjes’ van Organix. Zit geen rommel in, is best lekker, maar wel duur! Dat krijg je dus met echt eten. Ze hebben overigens ook yummies, een soort winegum achtige minisnoepjes die handig zijn als ik gewoon eens eens snoepje wil (dat blijft lastig te vervangen). Maar oooooh, wat mis ik drop! Op een stuk zoethout kouwen doet het toch niet :-/. Tip, anyone?

    • De Groene Vrouw

      Ik weet niet hoe het met jou is, maar als ik drop wil, eet ik gewoon drop. Ik heb daarmee veel minder de neiging om een hele zak leeg te eten dan met chocola en chips. Kun je dat? Anders hebben ze ook suikervrije drop (van Panda ofzo) bij de natuurwinkel 😉

  • Annelies

    Wat geweldig: nu had ik gisteren net dit probleem bij ons geconstateerd (wat voor gezonds kan je ‘s avonds voor het slapen gaan nog eten?) en hup, hier staat een antwoord!

  • Tina

    Ik eet dan vaak een 3 tal gedroogde abrikozen;)

  • Anita

    Noten. Ordinaire gemengde noten, mét zout. Twee handjes is al genoeg, mits ik ze met aandacht eet. Of een half reepje pure chocola. Ja, ik ben een daredevil hoor! 😉

  • Oh, fijn dat er rauwe melk bij staat 😉
    Onbewust is dat mijn vervanging. Vaak heb ik daar enorme trek in voor het slapen gaan. En omdat het zo lekker romig is, vind ik rauwe melk ijskoud een heel goed alternatief voor een roomijsje.