Meer klachten van probiotica

Meer klachten van probiotica

Fotolia_133351255_XS

Het is de mantra van de 21e eeuw, voor zo’n beetje alle kwalen die je kunt bedenken: slik probiotica. Buikpijn? Slik probiotica. Verstopping? Slik probiotica. Depressie? Slik probiotica. Maar wat als je dat doet… en je klachten worden erger?

 

Is het gevaarlijk om ‘zomaar’ probiotica te slikken?

Als je mij een beetje kent, weet je dat ik zeker niet tegen probiotica ben. Gunstige bacteriën kunnen je in veel gevallen helpen om een gezonder milieu in je darmen te bereiken, en daarmee een betere gezondheid op veel andere vlakken. Niet tegen probiotica dus – maar wel voor ‘gericht probiotica-gebruik’, om het zo maar eens te noemen. Te pas en te onpas miniflesjes met een yoghurtdrankje naar binnen kiepen, of een goedkoop potje pillen uit de aanbiedingenbak van de voordeeldrogist leegvreten omdat er ‘probiotica’ op staat, slaat nergens op.

Je hoort wel eens dat het gevaarlijk is om zomaar probiotica te slikken. Daar zit ergens een kern van waarheid in; ik ben er bijvoorbeeld geen voorstander van om op eigen houtje aerobe stammen te slikken. Heb je ontstekingen in je darmen (en dat hoef je niet altijd te merken), dan kunnen aerobe stammen die triggeren en wordt de situatie er niet beter op.

De meeste probiotica die je in de winkel koopt bevatten die (specifieke) aerobe stammen niet en kunnen dan ook niet echt kwaad. Als je niet helemaal het juiste product hebt doet dat in het algemeen niets goeds, maar ook niets slechts voor je en maak je hoogstens extra dure poep. Maar sommige mensen merken dat ze juist meer klachten krijgen nadat ze probiotica zijn gaan slikken: buikpijn, een opgeblazen gevoel, wisselende ontlasting… ervaar jij dat ook, lees dan snel verder om erachter te komen waar dat aan kan liggen!

 

Lactose, soja & andere allergenen

Probiotica bevatten vaak melkzuurbacteriën. Dat klinkt als ‘melk’, maar ze worden zo genoemd omdat ze melkzuur produceren, niet omdat ze per se iets met melk te maken hebben. Maar hoewel deze bacteriën in feite op veel soorten voeding gekweekt kunnen worden, gebruikt men daar in de praktijk inderdaad vaak melk voor.

Als je niet goed tegen melk kunt (bijvoorbeeld als je lactose-intolerant bent of koemelkeiwit-allergie hebt), zou het natuurlijk kunnen gebeuren dat je meer klachten krijgt als je producten eet met deze allergenen erin. Dat geldt lang niet voor iedereen, want de ‘restjes’ melk zijn doorgaans niet meer dan sporen, waar de meeste mensen geen enkel probleem mee hebben. Maar als je weet dat je zo gevoelig bent dat je al last krijgt van sporen van zuivel, is het handig om een melkvrij alternatief te zoeken.

Kijk dan wel uit, want het meest gebruikte alternatief is soja – en daar kan ook weer niet iedereen tegen. Bovendien hebben sommige (vooral de wat goedkopere) merken hebben de neiging om andere toevoegingen in hun producten te stoppen, zoals suiker, smaakstoffen of andere hulpstoffen. En ook daar geldt weer: ze zijn niet altijd een probleem, maar vallen ook niet bij iedereen lekker. Even goed opletten als je iets aanschaft, dus!

Helaas ken ik niet veel merken kwalitatief goede probiotica die 100% zuivel- en sojavrij is (altijd open voor suggesties!). Twee alternatieven die je kunt proberen: Bio-kult is een merk dat weliswaar zuivel gebruikt als groeimedium, maar waarin de sporen zo klein zijn, dat vrijwel niemand er last van heeft. De moeite waard om te proberen, denk ik. Nog niet bij ons in de webwinkel (en dus geen ervaring mee) maar wel hoog aangeschreven is overigens VSL-3, dat wel helemaal soja- gluten- en lactosevrij claimt te zijn.

 

Histamine

Histamine-overgevoeligheid is een steeds groter wordend probleem waar steeds meer mensen mee te maken krijgen. Ik vermoed zelf dat onze slechte darm(flora)gezondheid daar nogal mee te maken heeft, maar dat is voer voor een andere blogpost. In ieder geval zijn er veel bronnen van histamine: voeding, je eigen darmflora – maar ook probiotica.

Sommige bacteriestammen die je vaak in probiotica vindt, produceren namelijk histamine. Ook hier geldt weer: voor de meeste mensen geen probleem, maar als je er gevoelig voor bent kan de extra histamine uit probiotica klachten geven als een opgeblazen gevoel, winderigheid, buikpijn en dunne ontlasting (en mogelijk zelfs een verergering van eczeem, astma en hooikoorts).

Stammen die in verband gebracht worden met een verhoogde vrijzetting van histamine zijn [1]:

  • Lactobacillus bulgaricus
  • Lactobacillus casei
  • S. thermophilus
  • Lactobacillus delbrueckii

Ben je erg gevoelig voor histamine, dan kun je probiotica met deze stammen dus beter vermijden. Overigens is het dan natuurlijk wel zaak om ook de onderliggende oorzaken van je histamine-intolerantie aan te pakken! Gelukkig zijn er ook stammen die de vorming en vrijzetting van histamine juist tegengaan. Deze kun je juist goed gebruiken om je gevoeligheid voor histamine te verlagen:

  • Bifidobacterium infantis
  • Lactobacillus gasseri
  • Lactobacillus rhamnosus
  • Bifidobacterium longum
  • Lactobacillus plantarum
  • Bifidobacterium breve
  • Lactobacillus salivarius

De meest bekende probiotische bacterie (Lactobacillus acidophilus) is overigens ‘histamine-neutraal’, net als Lactobacillus lactis, Lactobacillus plantarum en Lactococcus Lactis. Let wel op, want dit zijn stammen, die weer verschillende (onder)soorten kunnen hebben, waarvan sommige toch weer histamine produceren – maar over het algemeen zit je met bovenstaande stammen prima.

 

Aanzuren van de darmen

Eén van de belangrijkste taken van probiotica is het verbeteren van het milieu in de darmen. Dat doen ze door de darminhoud zuurder te maken. Door het produceren van zuren kan je eigen darmflora beter groeien en functioneren, ben je minder vatbaar voor infecties met ziekteverwekkers, en worden je darmspieren geprikkeld om beter samen te knijpen. Dat samenknijpen van de darmspieren kennen we ook wel als ‘peristaltiek’. Met andere woorden: de darmbewegingen zorgen dat de poep sneller door je darmen heen beweegt en dat je dus op tijd naar het toilet kunt, zonder verstopping.

De zuren die zowel je eigen darmflora als probiotische supplementen aanmaken, zorgen dus voor effectievere darmbewegingen. Maar als je dat niet gewend bent (omdat je bijvoorbeeld al jaren te weinig darmflorabacteriën hebt en dus te weinig zuren aanmaakt), kan dat even wennen zijn. Ervaar je (milde) kramp na het slikken van probiotica (en ligt het niet aan een van bovenstaande oorzaken)? Stop dan met het gebruik en bouw heel langzaam weer op: eerst een mespuntje, dan een halve capsule en als dat goed gaat, bouw dan pas verder op naar de volledige dosering. Zorg ook voor een mild probioticum van goede kwaliteit, zoals Bio-Kult.

~ Wil je dat ik even met je meedenk over welke probiotica en andere supplementen je kunt gebruiken in jouw situatie? Huur me dan in voor een Half Uurtje Kennis! ~

 

Dan maar niet meer slikken?

Moet je dan, om aan de veilige kant te zitten, geen probiotica meer slikken? Zo ver zou ik zeker niet willen gaan. Bovenstaande oorzaken zijn over het algemeen alleen een probleem bij mensen die Echt Heel Gevoelig zijn. De meeste mensen hebben er geen last van, en kunnen zoals gezegd veel baat hebben bij het gebruik van een goed probioticapreparaat.

Maar weet je van jezelf dat je vaak reageert op kleine oorzaken, dan is het de moeite waard om voorzichtig te werk te gaan bij het kiezen van je probioticasupplement. Neem jezelf daar ook serieus in: krijg jij ernstige klachten van welk product dan ook, stop dan met het gebruik en probeer na te gaan waar de oorzaak ligt.

Soms kan het fijner zijn om alleen prebiotica te gebruiken (als je niet weet wat het verschil is, klik hier). Dan voeg je geen nieuwe bacteriestammen toe aan je darmen, maar geef je vooral je eigen darmflora beter te eten, zodat ze zelf kunnen uitgroeien tot een gezonde kolonie. Dat kan met voeding, maar eventueel ook met een mild supplement.

Zorg verder dat je een goede kwaliteit hebt; bij de Vragenlijn adviseren we je graag over goed probiotica-protocol. Je bereikt ons iedere Ma-Do van 9.00-11.30 op 020-8453979 😀

De vraag van vandaag:
Gebruik jij probiotica?
Vertel het ons in de reacties!

 

[1]  Screening selected strains of probiotic lactic acid bacteria for their ability to produce biogenic amines (histamine and tyramine); Int J Food Science & Techn Volume 46, Issue 10 October 2011  Pages 2062–2069

Reageren? Gezellig!

Reacties (27)

  • Janneke

    nee, niet meer, maar heb dat langdurig wel gedaan. eerst dat mespuntje ( een kwart capsule biokult) voorzichtig opgebouwd en op een gegeven moment gaan zoeken naar een minder prijzig spulletje.

    lactobif probiotics, helaas wel magnesiumstearaat maar verder voldoet het aan mijn eisen.

    Maar nu niet meer dus, er lijkt weer evenwicht te zijn

    • De Groene Vrouw

      Bio-Kult is één van de minst prijzige probiotica in relatie tot de kwaliteit die het biedt…

  • Maarten

    hey,

    na een aantal problemen met de darmen en een uitgebreid onderzoek bij de darmspecialist heb ik een aantal antibiotica kuren achter de rug en bij iedere kuur voelde ik me zeer slecht. ik ben zelfs al een hele week ziek nu terwijl ik de kuur neem, net alsof mijn weerstand 0 is.
    De specialist zegt dat probiotica niet echt helpt maar ik ben toch geneigd om dit te doen, aangezien ik veel andere dingen lees en hoor. het lijkt ook logisch, als je bedenkt dat je net alles weggevaagd hebt in je darmen.
    Wat vind u hiervan?

    bedankt,
    Maarten

    • De Groene Vrouw

      Probiotica kan zeker helpen. Het is zelfs heel goed wetenschappelijk aangetoond dat het gebruik van probiotica de negatieve bijwerkingen van antibiotica kunnen verminderen. Het maakt daarbij wel uit welke probiotica je gebruikt.
      Neem even contact op met onze vragenlijn voor informatie over het juiste product & gebruik.
      Ma-Do van 9.00-11.30 op 020-8453979 of via vragen@groenevrouw.nl.

      Belangrijk om te weten: als de balans in de darmen grondig verstoord is, kan het wel zijn dat probiotica alleen niet voldoende is. We helpen je dan (vanaf oktober) graag verder met ontlastingonderzoeken en een behandeling binnen onze praktijk.

      • Maarten

        Ok dankjewel!

  • Joke

    udo’s choice is voor zover ik kan zien melk-en sojavrij.
    Wat de samenstelling betreft zit er zowel histamine verhogende als histamine verlagende bacterien in,is dit dan terug in evenwicht of werkt het niet zo simpel?

    • De Groene Vrouw

      Nee, zo simpel werkt het niet… en ik ben kwalitatief niet zo weg van Udo’s Choice.
      Maar we adviseren je graag over goede probiotica hoor :-)
      Bel even met onze vragenlijn, dan helpen we je verder!
      Ma-Do van 9.00-11.30 op 020-8453979 😀

  • Petra

    Hoi groene vrouw, ik wil heel graag probiotica gaan gebruiken maar heb SIBO (en dientamoebe) en durf het niet zo goed aan..
    Ik gebruik wel Mucoperm, wat ik goed verdraag.
    Heb jij een tip voor me?
    Hartelijke groet, Petra

    • De Groene Vrouw

      Helaas, bij SIBO kom je er niet meer met ‘een tip’… maar we helpen je (na September) graag verder in de praktijk! :-)

  • Janneke

    Heb wel goede ervaringen met Hylak. Werkt anders dan gewone probiotica.

  • Lizzy

    Ik neem vanwege histamine intolerantie prescript assist, wat me was aangeraden op een hit-facebook groep. Maar ik wil dus idd nog verder zoeken naar de oorzaak van die intolerantie (waarschijnlijk wel lyme, hoewel ik zelfs helemaal niet zeker ben of ik nu lyme heb of niet grrr ) en beginnen met de darmcursus en/of iemand van uw darmtherapeuten contacteren .

  • Edith

    Dit verklaard een hoop ! Ik heb door divertikels al veel darmontstekingen gehad. Door mijn voeding aan te passen ging het drie jaar lang goed. Via Bioresonantie werd mij probiotica aangeraden dus de Bio Kult gaan gebruiken. Na bijna drie maanden Bio Kult geslikt te hebben nu ineens een fikse darmontsteking. Normaal was ik na een week bedrust van de pijn af maar nu nog steeds (na bijna 5 weken) flinke steken en krampen en zeer opgezette buik. Dus twee weken geleden gestopt met de Bio-Kult. Maar evengoed nog niet echt verbetering.

    • De Groene Vrouw

      Nou ja… eigenlijk weet je nu nog niks 😉
      Het kan ook zijn dat je die darmontsteking niet hebt gekregen van de Bio-Kult maar ondanks de Bio-Kult 😉 Bij divertikels en andere darmaandoeningen zou ik adviseren om echt uitgebreid onderzoek te laten doen om te weten wat er aan de hand is, hoe het gesteld is met de darmflora, ontstekingswaarden etc. Dan kun je gericht aan de slag en hoef je niet met een schot hagel in het donker te schieten.

      • Edith

        Dank je wel voor je antwoord. Ja daar heb je wel gelijk in dat ik dat niet zeker weet. Dat onderzoek is waarschijnlijk niet regulier hè ?
        Ik ben nu bezig met bioresonantie dus even afwachten wat dat voor mij gaat doen.

        • De Groene Vrouw

          Het onderzoek is regulier in die zin dat het wordt uitgevoerd door een gewoon regulier lab – alleen één die uitgebreider onderzoekt dan de meeste ziekenhuizen. Wij (en andere darmfloratherapeuten) zijn opgeleid om de juiste onderzoeken aan te vragen, de uitslagen te interpreteren en daar een gericht behandelplan mee op te zetten :-)

  • Mandy

    Ik heb net helaas een antibiotica kuur achter de rug voor een blaasontsteking. Tijdens de ab heb ik ortihflor plus genomen en nu neem ik een potje van 60 capsules van ortihflor original om het weer op te bouwen.

    • De Groene Vrouw

      Wij hebben speciale probiotica voor tijdens & na antibioticakuren.
      Heb je die nodig, bel even met onze vragenlijn, dan helpen we je verder!
      Ma-Do van 9.00-11.30 op 020-8453979 😀

      • Mandy

        Dankje! Ik zal maandag bellen.
        14 dagen na de laatste antibiotica pil weer precies dezelfde klachten en mag ik dus weer opnieuw aan de antibiotica….

  • Carool

    En via waterkefir je probiotica binnen krijgen kan dit zelfde effect hebben?

    Gebruik waterkefir na paar jaar terug keer half jaar melkkefir te hebben gebruikt. Alleen merk met water kefir dat ik last had van erg moe zijn of moet toevallig zijn kan ook goed natuurlijk…..

  • Louise

    Ik drink met regelmaat een klein glaasje kant-en-klare melk-kefir, is dat hetzelfde als pro-biotica in supplement/pil-vorm..?

    • De Groene Vrouw

      Ja en nee. Zoek even op het blog naar kefir, dan lees je waarom :-)

  • Elsie

    Solgar heeft ook erg goede probiotica en ik geloof ook 100% zonder melk of soja.

    • De Groene Vrouw

      Het gaat niet alleen om de kwaliteit maar ook om de situatie.
      Wij adviseren je graag wanneer welke probiotica precies geschikt is :-)
      Bel even met onze vragenlijn, dan helpen we je verder!
      Ma-Do van 9.00-11.30 op 020-8453979 😀

  • Eva

    Ja! Die van Bio Kult toevallig. Wat erg fijn is, want ik kan slecht tegen soja en melk. Ik kreeg in het begin heel erge buikpijn ervan. Vervolgens eerst 6 weken lang de voedingsmiddelen waar ik een intolerantie tegen heb vermeden en het weer geprobeerd. Gaat goed nu, geen kramp ervan en vooral op vakantie behoud ik een verbeterde stoelgang.

  • Annemarie

    Ik heb afgelopen half jaar inderdaad probiotica gebruikt , onder begeleiding van een goede orthomoleculaire therapeute. Begonnen met voornamelijk Lact. Rhamnosus , daarna ook wat andere hooggedoseerde andere stammen gehad ( uit het rijtje ‘histamineverlagers’ ) . Behalve in het begin wat extra winderigheid heb ik niets gemerkt in positieve of in negatieve zin van het slikken van de probiotica. En m’n ontlastingspatroon is nog steeds hetzelfde ( neigend naar verstopping) . Ik neem trouwens ook een darmwandverbeterend preparaat, maar ik heb begrepen dat dat best veel tijd nodig heeft voordat ik zou kunnen merken dat het goed voor me is.

  • Wietske

    Ik heb ooit eens Aciforce van A. Vogel genomen als probiotica. Is vrij van gluten, lactose, soja en suikers/zoetstoffen. Het gaf bij mij een tijdelijk beter effect, maar toen ik stopte verdween dat meteen weer. (Gelukkig nu wel m’n darmen op orde gekregen met de juiste voeding, bioresonantie en veel rust.)

    • Stella

      Zou dit vrij van gluten, lactose, soja en zuikers/zoetstoffen niet op de samenstelling slaan en dat je nog moet afwachten wat er in je buik mee gedaan = aangemaakt zal worden?

      Nienke, dit is een behulpzaam artikel, want ik zit met de vraag over diverse “yoghurts” en drinks die al of niet goed vallen. De sojayoghurt van AH valt neutraler dan de sojayoghurts van Alpro en dat kan natuurlijk aan de meegeleverde toevoegingen liggen, maar ook aan de bacterieën die erin gestopt zijn of domweg het feit dat het van soja gemaakt is. Maar tot nog toe vallen ook alle geprobeerde granen- en notendranken slecht. Dit artikel kan een goede verklaring zijn.