Oh. Yes. Prebiotische Pizza.

Oh. Yes. Prebiotische Pizza.

Prebiotischepizza2

Stel hè. STEL. Dat er een recept zou bestaan voor pizzabodem, dat gluten- en graanvrij is EN prebiotisch EN veganistisch EN paleo EN goddelijk lekker EN makkelijker te maken dan ‘gewone’ pizzabodem. Zou je daar dan blij van worden? 

Eigenlijk kan het me niet eens zoveel schelen of jij er blij van wordt – ik word er zelf namelijk dolgelukkig van, dus voor de rest maakt het dan allemaal niet echt meer uit. Oh ja, de kinderen houden voor eeuwig van me (in elk geval op de avonden dat ik dit maak), dus dat is wel mooi meegenomen.

 

Cassave

Eerst: credits where credits are due. Ik heb dit niet zelf bedacht. Tijdens de laatste Kampvuursessie kreeg ik een tip van een jongen. En ik ben vergeten hoe je ook alweer heet. Sorry. Maar toch.

Hij had het over pizzabodem van gekookte cassaveplakken. Intrigerend. Even zoeken. Blijkt dat je van cassave nogal veel kunt fabriceren. Wist ik veel. Even een lesje Cassave 101, zodat je niet in de war hoeft te raken:

  • Cassave is de donkerbruine, zetmeelrijke wortelknol van een Zuid-Amerikaanse plant; oorspronkelijk uit Brazilië, maar inmiddels ook verspreid in delen van Azië en Afrika.
  • Het wordt ook wel maniok of manihot genoemd. De botanische naam is Manihot esculenta.
  • In Amerika wordt het vaak bij de Spaanse naam Yuca genoemd (joeka), niet te verwarren met Yucca (jukka), da’s een kamerplant. En ook niet hetzelfde als Yacon (Polymnia sonchifolia), waar hele dure siroop van gemaakt wordt.
  • Je kent Cassave misschien ook als fufu (pap van cassave met bakbanaan) of tapioca; dit is het zetmeelgedeelte van de wortel. Tapiocabloem is fijn wit poeder dat lijkt op alle andere zetmelen zoals arrowroot of maizena. Tapiocabloem heb je ook als ‘parels’, kleine bolletjes die opzwellen in vocht en die gebruikt worden in Aziatische toetjes en in ‘Bubble tea’.

In Nederland vind je Cassavewortel over het algemeen bij de Indo/Surinaamse toko, maar gelukkig ook bij steeds meer supermarkten (hier in ‘t grote stad liggen ze bij de Jumbo en de Hoogvliet). Ik heb ze altijd laten liggen omdat ik niet wist wat je ermee moest, maar Nu. Weet. Ik. Het. Pizza.

 

Prebiotisch

We hadden al eerder prebiotische pasta. En dit is net zoiets. Het zetmeel in de cassave is voedend voor je buikbacteriën. Sterker nog, tapioca wordt ook wel gebruikt als resistent starch, oftewel prebiotisch zetmeel. Maar dan moet het bij voorkeur wel rauw zijn (als in: niet warm) en dat is niet heel lekker.

Daarbij gebruik ik, als het even kan, toch liever de hele plant in plaats van alleen het doorgeraffineerde zetmeelgedeelte. Let wel: het raffineren van tapioca stelt niet veel voor (koken en een beetje uitspoelen met water) en ik zal dus ook zeker niet terugschrikken voor het gebruik van tapiocameel, maarrr als je de kans hebt om de hele plant te gebruiken zou ik het zeker niet nalaten.

Afijn – cassavedeeg is dus prebiotisch en hoe meer je het laat afkoelen, hoe beter. Maar laat dat je zeker niet tegenhouden om gewoon in je gloeiend hete pizza te bijten. Want pizza.

 

(Pizza)deeg

Goed. Naar het schijnt kun je deze pizza dus nog makkelijker maken dan ik doe, door er gewoon plakken van te snijden, die even te koken en dan op te maken als een pizza – hup de oven in en klaar. Leuk, leuk, leuk. Maar ik kwam ook een recept tegen voor een meer echt deeg, en aangezien je daar mee kunt doen besloot ik het te proberen.

Het is zo MAKKELIJK. Toegegeven: het is waarschijnlijk ingewikkelder dan het uitrollen van een kant en klare pizzabodem. I’ll give you that. Maar verder is het MAKKELIJK. Ik zal je iets verklappen: ik heb een grondige hekel aan het kneden van deeg, omdat het altijd aan alle kanten aan mijn handen blijft plakken en ik dan acuut jeuk aan mijn neus krijg. Dus als ik dat kan vermijden, graag. En dat blijkt te kunnen. Met cassave dus.

Ok, daar gaan we. Let op hè. Prebiotisch pizzadeeg in 5 stappen:

  • Schil de cassavewortel met een scherp mes en snij hem in stukken van ca. 3×3 cm
  • Kook de stukken tot ze goed zacht zijn en giet ze af.
  • Stop ze in de blender met een flinke kwak kokosolie. Ik bedoel een flinke kwak. Nee, ik weet niet hoeveel gram. Ik had een kleine cassavewortel en ik deed er 3 eetlepels kokosolie bij. Geen zorgen, je kunt later altijd nog meer toevoegen als het nodig is. Durf te leven. En ja, het mag ook roomboter zijn. Als je per se grammen en milliliters wilt, is hier een echt recept 😉
  • Blend. Je moet misschien even duwen met de achterkant van een lepel (niet te diep!) – en look at the magic! Binnen een paar seconden transformeren de blokken in een deeg. Tah-dah.
  • Stort het deeg uit op een ingevette bakplaat. Spreid het uit en laat het afkoelen.

Ziezo. Nu is het klaar. Je kunt het deeg nu kneden en bewerken. Uitrollen tot een echte pizzabodem of er kleine mini pizza’s of pizzabroodjes van maken. Bijna niet te onderscheiden van echt pizzadeeg, I swear!

Tips:

  • Als het te kleverig is kun je een paar dingen doen: iets meer kokosolie of bestrooien met tapiocabloem (of een willekeurig ander zetmeel) om het overtollige vocht op te nemen
  • Het moet echt afgekoeld zijn, dus dit is één van mijn weinige recepten waar je van tevoren aan moet denken. ‘s middags maken voor ‘s avonds dus, of ‘s avonds voor de volgende dag.
  • Het deeg blijft (goed afgedekt) een paar dagen goed in de koelkast.
  • Invriezen heb ik nog niet geprobeerd, maar schijnt ook te kunnen. Let me know if you tried.
  • Sowieso is geschilde cassave te krijgen in het vriesvak van de toko. Ik neem aan dat de bewerking hetzelfde is: koken & mixen, maar ik heb het nog niet geprobeerd.
  • Maak ze in het klein of als kleine pizzabroodjes (zie foto) om mee te geven als onderdeel van je glutenvrije groentenlunch.
  • Oh ja, en voeg een beetje zout en kruiden toe voor een wat meer smaakvolle korst.
  • Mocht je je druk maken over het blauwzuur (cyanide): dat hoeft niet. Vrijwel alle geteelde cassave is blauwzuurarm, het laatste restje verwijder je door het te koken.

Hier zie je trouwens een filmpje, al moet ik erbij zeggen dat ik het in werkelijkheid veel minder gedoe vond dan zij ervan maakt:

Ik kan niet wachten om te proberen wat je er allemaal nog meer mee kunt. Ik denk aan broodjes, donuts (gefrituurd in kokosolie natuurlijk), quichebodems, pasteitjes (aangezien ik nog steeds geen goede vervanging heb gevonden voor bladerdeeg), tompoucen… cassave is mijn nieuwe liefde. En als het niet zo’n typische vorm had zou ik hier een inappropriate grapje maken over trouwen. Smakelijk!

 

En nu jij! De vraag van vandaag:
Heb je al eens iets gemaakt met cassavedeeg?
Vertel ons alles in de reacties!

Reageren? Gezellig!

Reacties (53)

  • Sylvia

    Helaas… mijn blender is nu kapot. Was een heavy duty blender. Mijn magimix stopte er ook mee. Heb ik er dan niet genoeg water bij gedaan?

    • De Groene Vrouw

      Euh… geen idee. Mijn goedkope philips kan het nog steeds prima aan.

  • Maartje

    hoi Nynke

    Wat een SUPER recept! Die “kwak” boter deed het hem helemaal ;-), zo’n lekker vettig laagje aan de onderkant en een superkrokante pizzabodem!

    Helemaal geen problemen gehad met kneden. Ik heb het iets anders aangepakt.
    Cassave in stukken, schillen koken, daarna pureren en de puree ingevroren .

    Een weekje later tijd om pizza te maken dus in de ochtend uit de diepvries en in de avond de pizza gemaakt (dus olie en boter erbij) en hop uitspreiden en in de oven, ik heb genoten!

    PS: mijn buik blaast wel iets op maar niet extreem oid

  • Eva

    Dit is echt lekker! Wat gaaf!!!

    Is je deeg te plakkerig? Dan is het misschien te warm. Laat het goed afkoelen in de koelkast. Leg een bolletje koud deeg tussen twee vellen bakpapier en rol het plat met een deegroller of een lege fles wijn. Maak ze goed dun en bak ze lekker lang.

  • Sylvia

    Kan je de pizza ook niet gewoon maken met cassave bloem/meel ?

  • Femke

    Interessant!
    Hoe past het gebruik van tapiocameel en cassavewortel binnen het voedingspatroon van een diabeet? Wat doet het met de bloedsuikerspiegel?
    Je geeft aan dat het rijk aan resistent zetmeel is. Verdwijnt dit na het koken? Ik begreep dat na langdurig afkoelen (bij aardappels een hele nacht) het zetmeel weer de resistente vorm terugkrijgt en dit ook zo blijft bij opnieuw verhitten. Werkt dit ook zo bij cassave en hoe lang zou het dan moeten afkoelen?
    Misschien kan mijn man dan toch weer van een lekkere pizza genieten. :)

  • Connie de Kok

    Ik heb vandaag dit recept gebruikt om pizza te maken. Ik heb de bodem eerst even voorgebakken met tomatenpuree erop, daarna nog 20 minuten afgebakken metallerlei heerlijk ingrediënten erop.
    Het smaakte heerlijk , maar het leek op aardappelpuree met lekkere groente ! Wat heb ik fout gedaan ?
    Ik heb tegelijk nog een bodem gemaakt en die in de vriezer gedaan , misschien bak ik die wel eerst in de
    Koekenpan .

    • De Groene Vrouw

      Kijk even in de comments, er is al eerder over gesproken.

  • Pingback:Recept voor citroencake met blauwe bessen - Eet het beter

  • Trees

    Ik heb het geprobeerd met de cassave. Smaak is prima maar de bodem werd niet knapperig. Alleen de randen. Heb ik te veel deeg gebruikt? Het was ook enorm plakkerig. Leek wel lijm! Mss te lang gekookt, zodat de cassave te vochtig werd? Ik hoop dat je tips hebt voor de volgende keer.

    • De Groene Vrouw

      Te veel vocht. Voeg wat meer tapiocameel toe om er een deeg van te maken, en bak het desnoods even in een hete oven voordat je de saus etc. erop doet.

  • Lisette

    Moet ik er ook bakingsoda of wijnsteenzuur aan toevoegen?
    ik ga het voor de eerste keer maken!

  • Louise

    Verrukkelijk!
    Alleen kreeg ik erg buikpijn. Enig speurwerk leerde me dat de prebiotica in cassave bestaat uit inuline, en niet uit resistent zetmeel, waar ik (ik weet niet waarom) van was uitgegaan.
    Ik kan helaas niet tegen inuline. Jammer!

  • Martha

    én…gistvrij en dat is echt iets voor mij…..:)

  • Miriam

    Dit is echt de tip van het jaar, ja nu al ja! Ge-ni-aal. Ik wilde er een plat brood van bakken maar het werd een soort pasteivorm. Ook prima. Supersimpel en superlekker. Bedankt!

  • Jaimy

    Helaas een mislukking geworden hiero. Het hele koken en blenden ging goed, daarna een paar uur niet meer aangekomen en ‘s avonds gaan kneden. Het was echter veeeel te sticky, dus toen wat meer olie erbij gedaan. Bleef te plakkerig om iets mee te kunnen, dus toen kokosmeel er bij gedaan, en nog eens, en nog eens… Uiteindelijk na mezelf helemaal lam kneden maar in een ovenschaal gestort en aangedrukt. Daar werden de randjes wel goed in, maar de rest bleef gewoon deeg, net als een soort aardappelpuree. De smaak was echter wel goed, dus toch gegeten, om vervolgens enorme buikpijn te krijgen. Niet mijn beste dag helaas.

  • Inge

    Ja! Geprobeerd en een succes! Ik heb de pizza toen hij halverwege het garingsproces was in dunne repen gesneden, zodat er meer randjes ontstonden, want die zijn lekkerder dan het binnenste stuk van de bodem vond ik (want die was inderdaad wat nat).
    Goed vullend en zeer smakelijk.
    Ik had door het beslag wat grijs zout en oregano gedaan. Jum!

    Bedankt voor de tip… Gaan we vaker maken ?

  • Joyce Hellendoorn

    Hm, bij mij werd ie wel lekker maar de bodem bleef deegachtig…Lees nu dat je em eerst moet laten afkoelen. Zou dat het probleem geweest zijn of is het handiger om eerst de bodem te bakken en dan het beleg erop te doen als je een knapperige bodem wilt? Verder was ie nu al heel erg lekker :-)

    • De Groene Vrouw

      Afkoelen is handig maar helpt niet tegen de zachte bodem. Dat blijft altijd een beetje (de ene keer meer dan de andere, merk ik nu). Dus je zou de bodem eerst even los kunnen bakken, ben benieuwd hoe dat uitpakt!

      • Sandra

        Ha, ik heb ze 25 minuten voorgebakken. Dan uit de oven, alles er op wat lekker is (en gezond, met een beetje mazzel), dan nog vijf of zes minuten afbakken, tot de mozzarella gesmolten is. En voila, een knapperige pizza! Los bakken werkt prima!
        Wat een werelduitvinding! Degene die dit bedacht heeft, verdient een prijs… Echt!

  • Freya

    Ik heb het gister geprobeerd en wat is dit super zeg!!! Ik vond het deeg echt super fijn werken :) En het was echt smullen. Het vult gigantisch en de darmpjes hebben een ‘feestje’ gevierd :p Nu proberen of de al voorbereide pizza’s te bewaren zijn in de vriezer, voor de momenten dat ik écht geen zin heb om te koken :) En proberen of het wat is als quiche bodem, ben benieuwd!

  • Stella

    ‘t Is handig dat je de volgorde reactie/afzender hebt omgedraaid. Zo is het veel moeilijker om te vergeten je gegevens in te vullen.

  • Stella

    Het zou wel fijn zijn als het lukt. De cassave zal ik bij Jumbo kopen. En ik hoop dat het wel langer mee gaat dan 5 uurtjes, want het wel dubbel werk met eerst koken & blenderen en dan kneden en dan nog het ovenwerk. Pizza heeft toch al de neiging om een bende van je keuken te maken.

  • Ryanne

    Je moet dus niet geraspte cassave hebben, dan gaat je deeg er als een bloemkoolpapje uitzien als je dat kookt. Don’t Try This At Home. ;-(

    • Miranda

      Ik heb zojuist deeg gemaakt van geraspte cassave. Is echt prima gelukt. En veel makkelijker dan bovenstaand recept met de hele cassaveknol (daar was ik namelijk een halve dag zoet mee). Wat je doet is de olie/boter in een pan op middelhoog vuur smelten, je geraspte cassave erbij en dan lekker roeren totdat het allemaal aan elkaar gaat plakken (duurde met een kilo geraspte cassave zo’n kwartier). Dan gewoon verder verwerken zoals hierboven omschreven. Het hoeft ook niet in de blender (mijn vitamix raakte oververhit). Naast dat het veel sneller is (ik was nog geen half uur bezig), is het deeg ook nog eens veel minder plakkerig: afkoelen was niet eens nodig. Ik zeg WIN-WIN. Google eens op stove top yuca dough!!

  • Anne

    Onze blender is er aan gestorven! :’) Ineens kwam er rook uit. Toen heb ik toch de stekker er maar uit getrokken. En afgemaakt met de staafmixer. Werkt ook soort van, maar er zaten wel klontjes in het deeg nu. Je moet wel een goede blender of foodprocessor hebben dus, het deeg is best stevig, ook als het nog warm is.

    Uiteindelijk bleek dat je er geen panpizza van kunt maken trouwens. Ik vind de smaak van het deeg dan veel te veel overheersen. En ik had er ook teveel vet in gedaan volgens mij 😛 Dus dat gaan we de volgende keer aanpassen. Oh en van de stukjes in het deeg had ik met pizza totaal geen last. Valt gewoon weg in de structuur van de topping :)

    • De Groene Vrouw

      Ik heb een cheap ass blender van de kijkshop en die trekt het prima. Misschien was ‘ie al aan zijn eindje 😉 of mocht er iets meer water bij het deeg (ik heb gewoon slordig afgegoten en de kleddernatte stukken in de blender).

      • Else

        Hm, de mijne kan het niet aan. Ik was het zat om elke halve minuut met een lepel door dat deeg te gaan zodat de rest ook geblend zou worden dus ik heb het terug in de pan gemikt en het afgemaakt met een staafmixer. Werkt prima!

  • Maaike

    Het staat in de oven. Ik vind het nu al geweldig! Het was net zo elastisch als brooddeeg en het lijkt ook knapperig te worden. Als het goed lukt dan ga ik me morgen helemaal uitleven met crackers en broodjes!

  • Inge Leonora-den Ouden

    Dat ga ik eens proberen! De pizzabodem van bloemkool had ik al eens gehad, maar dat leek niet op pizza (veel zachter). Hier vlakbij is een Marokkaanse ‘toko’ die de cassaveknollen verkoopt.

  • Nele

    Klinkt zeer goed! Ken cassave eigenlijk alleen van Expeditie Robinson… ? Hoop dat het ergens te verkrijgen is hier in het dorp. De lokale toko heeft onlangs haar deuren gesloten, helaas.
    Wil het iig zeker een keer proberen na deze lofzang!

  • Marije

    Ja, heerlijk hè!
    Na invriezen van het deeg kun je er ook nog prima pizzabodems van maken.
    Met oudjaarsdag had ik er balletjes van gemaakt met rozijntjes erin even bakken in de kokosolie. Mijn glutenvrije alternatief voor oliebollen ?

  • Janine

    Wat een spannend recept! En ik wist helemaal niet dat het zo goed voor je darmen is.

    Ik liep al een paar dagen rond met het idee om weer eens cassave te maken.
    Ik heb Surinaamse roots en eet het traditioneel graag gekookt met andere aardvruchten en vis ernaast: heri-heri (spreek uit heerhéri) of gebakken, ook weer met vis: telo.

    Ik had eerst links geplaatst naar recepten, maar ik zie mijn eerdere reactie niet terug. Misschien ivm de links?
    Voor wie na de pizza wil trouwen met een cassave: als je de namen van de gerechten intikt in google dan krijg je een hele lijst met recepten.

    • De Groene Vrouw

      Ik zie je eerdere reactie ook niet terug aan de achterkant van de site, dus daar is iets misgegaan denk ik! Bij meer dan 2 links wordt hij in de wacht gezet maar zou niet moeten verdwijnen. Klinkt lekker, dus als je nog een poging wilt wagen… 😉

      • Janine

        Hi, ik heb het nog een paar keer geprobeerd, maar ik zie niks verschijnen. Ook niet als ik 1 link plaats.
        Wordt dus toch googelen! Of gebeurt er wel wat aan de achterkant van je site?

        • De Groene Vrouw

          Nope… kan zijn dat het technisch nog niet helemaal klopt. Ik geef het door aan de nerds webjongens!

  • Maaike

    Oeh, dat klinkt interessant! Kun je de bodem zonder vooraf te bakken beleggen met lekkers en dan de oven in doen? Hoe heet/lang?

    • De Groene Vrouw

      Ja. Zoals pizza. Ik doe het meestal in de oven tot het gaar is 😉
      (mijn oven heeft maar 2 standen: hoog & iets lager. Deze broodjes zaten er ongeveer 20 minuten in schat ik).

  • Jaimy

    Hie word ik toch zo blij van! :) Ik wilde net gaan kijken waar hier ook alweer de toko zit, totdat ik me bedacht dat ik nog een ongeopende zak tapiocameel heb liggen. Daar eerst maar eens mee experimenteren, want ik mis pizza best erg.

    Ik heb op internet trouwens meerdere paleo pizzabodems gezien van tapiocameel gecombineerd met kokosmeel of zelfs havermeel. Zelf nog niet geprobeerd, maar misschien interessant.

    • De Groene Vrouw

      Ik vond zelf de verse/gekookte cassave wel anders werken dan deeg van tapiocameel hoor!

      • Jaimy

        Qua structuur bedoel je? Hmmm, beiden maar gewoon eens proberen dan.

  • Juul

    Hmmm, zout, peper, knoflook erbij, koriander…een heerlijke Naan!!
    Beetje yoghurt erbij kan ook maar dan is het natuurlijk niet meer zuivelvrij….
    Ik zocht voor de Naan al een goede meelvervanger! Dit ga ik proberen!!!!

  • Marina

    Jaa zoals mijn dochter ze noemt, koude broodjes.

    oven op 200 graden
    Men neme:
    350 gr topiaca meel (ik haal het bij de toko)
    150 gr (let op in grammen) olie, ik gebruik extra vierge olijfolie, wellciht is gesmolten kokosolie ook te doen
    150 gr (let op in grammen) kokosmelk of andere plantaardige melk
    beetje zout
    drie eieren

    blenderen
    Ik maak roosjes op een bakplaat met een juslepel maar je kan het ook in muffin vorm doen
    12-15 min ofzo.

    Ik doe ze in de vriezer als ze afgekoeld zijn, want ze worden na 5 uur ofzo muf.

  • Sofie

    De jongen heet David Engelberts :) de pizza is echt goddelijk lekker! Bij ons lukt deze zelfs beter dan ‘gewoon’ deeg.

    • De Groene Vrouw

      Ja! Dat was hem! Namen, niet mijn sterkste kant 😉

  • Wivine

    Geniaal! Nog nooit gedaan, maar dit ga ik zeker eens uitproberen. Ik heb een vriendin die veganist is en een tarwe-allergie heeft en ik vind het zo leuk om voor haar ‘typisch’ dit-zou-je-nooit-kunnen-eten-voer te maken. Laatste keer was dat ‘chicken’ fajita’s met maïstortilla’s en cashew queso. Dit wordt de volgende!

  • Anne

    Dit ga ik gelijk proberen! *schrijft op boodschappenlijstje*

  • Noortje

    Fantastisch idee. Ik ga het meteen proberen. Dank voor al je fijne en inspirerende blogs. Ik volg al een tijdje maar heb nog nooit gereageerd. Dus hierbij :-)

  • Lotte

    ohhh dat klinkt leuk! heb al zooo lang geen pizza meer gegeten! Ik eet vanavond pizza! En het geeft inderdaad meteen inspiratie voor allerlei andere gerechten met deeg!

    • Olga

      Je kunt ook Pizzabodems maken van bloemkool of gemalen lijnzaad. Legio recepten voor te vinden en erg lekker.

      • Stellas

        Lijnzaad ken ik als laxeermiddel. Daarom vind het zo vreemd om dat in bijna alle glutenvrije broden tegen te komen.

        • De Groene Vrouw

          Het is geen laxeermiddel maar een bulklaxans. Een laxeermiddel prikkelt je darmen extreem, waardoor er ‘gedwongen’ ontlasting op gang komt. Dat maakt je darmen lui en ik ben er geen voorstander van.

          Een bulklaxans neemt water op, zwelt dan op en dat opzwellen zorgt er (net als het eten van vezels) voor dat je darmen uit zichzelf harder gaan werken. Aangezien de meeste mensen veel te weinig vezels eten, is het dus geen enkel probleem om regelmatig was extra vezels zoals in Lijnzaad te nemen.

        • Tanneke

          Dat is niet zo gek hoor. In lijnzaad zitten slijmstoffen. Gluten zorgen voor de elasticiteit van het deeg. Als je die eruit laat – zoals bij glutenvrij bakmeel, moet je dus zorgen dat er iets anders in je deeg gaat om de boel te binden. Denk aan eieren, bananen, en dus ook lijnzaad.