Vage klachten: bijhouden = weten

Vage klachten: bijhouden = weten

Bijhouden

We hebben een epidemie van ‘vage klachten’.  Een pijntje hier, een verstoppinkje daar: niks concreets, maar je voelt je wel prut. Meestal zijn niet de klachten vaag, maar de mensen die ze beschrijven.  Tijd voor wat verheldering!

We denken vaak dat we alles wel onthouden. Dus laten we een experiment doen. Wat heb je gisteren gegeten? En eergisteren? Avondeten lukt misschien nog wel, maar je lunch, je ontbijt? En tussendoor? En je klachten dan, waar had je last van, en wanneer?

We zijn de hele dag bezig met andere dingen. Belangrijke dingen. Als je iedere keer moest nadenken over hoe je ook alweer moest lopen, lukte het vast niet om daarnaast een bedrijf te leiden of je gezin op tijd te eten te geven. We doen dus veel op de automatische piloot. Dat hoort ook zo – maar het is niet altijd handig. In de consulten laat ik mensen nadenken over hun klachten. Wat is de relatie is met je voedingspatroon, leefstijl, stress? Wordt het erger in het weekend, en zo ja, wat verandert er dan? Ik kijk allang niet meer gek op als mensen geen duidelijk antwoord kunnen geven.

 

Meten = weten

Natuurlijk doen we laboratoriumonderzoeken. Die liegen niet, daar krijgen we een duidelijk beeld uit. En ik doe met liefde de hele rits testen voor je. Dat wordt alleen wel een beetje duur. Dus liever kies je natuurlijk de onderzoeken uit die het beste passen bij iemand klachten en levensstijl. Die het meest logisch zijn. Alles hangt met elkaar samen en niets is onmogelijk, maar er zijn wel oorzaken die meer voor de hand liggen dan andere. Bij verstopping denk ik niet direct aan lactose-intolerantie, en bij een energiedip na de lunch denk ik niet per definitie dat de parasieten het wel gedaan zullen hebben.

Dus ja, onderzoeken zijn heel waardevol en toegegeven, soms kom je er na lang zoeken achter dat het toch parasieten waren of lactose. Maar dat is niet je eerste stap. Om erachter te komen wat wél de eerste stap is, heb ik jullie hulp hard nodig. Ik zit niet in je hoofd en ik loop niet met je mee naar het toilet. Dus hoe beter je zelf weet wat je klachten zijn en hoe jouw lijf reageert, hoe beter we kunnen bedenken wat er waarschijnlijk aan de hand is.

 

Voedingsdagboek 2.0

Een voedingsdagboek helpt je al die gegevens bij te houden. Een simpel schoolschriftje voldoet: aan de ene kant schrijf je wat je die dag hebt gegeten en gedronken, aan de andere kant hoeveel last je had van je klachten. Dat geeft je veel inzicht in een eventuele relatie tussen die twee factoren. Zijn je klachten ‘s ochtends erger, ligt dat dan misschien aan wat je de avond ervoor gegeten hebt? Ook als er helemaal geen relatie lijkt te zijn, is dat waardevolle informatie.

Wie tot nu toe bij mij op consult kwam, weet hoe heerlijk kneuterig mijn voedingsdagboek-voorbeeld is, met gezellige besjes en boontjes (om met name kinderen te laten zien hoe leuk groenten wel niet zijn, want zoals alle volwassenen heb ik een compleet vertekend beeld van wat kinderen leuk vinden). Mijn favoriete nerd-met-vormgeversachtergrond wilde het niet eens invullen. Dus dat kon vast beter.

En dat blijkt. Mijn oude stage-werkplek heeft het al voor ons opgelost. TIMM Health Care ontwikkelde de gratis app MijnMDD (Maag Darm Dagboek). Hierin kun je dagelijks bijhouden welke klachten je het leven zuur maakten en wat je gegeten hebt die dag. Fantastisch. De app geeft zelf aan dat je hem nog niet hebt ingevuld (gedurende een paar dagen, daarna laat hij je met rust) én je kunt je resultaten direct doorsturen naar je gezondheidsspecialist. Dit maakt ons werk zooo veel makkelijker. En jouw leven ook, zelfs als je niet op consult komt. Hieperdepiep!

MijnMDDJe kunt de app Mijn MDD gratis downloaden in de itunesstore of in google play!

Kleine kanttekening: je voeding hou je bij in een groot wit vak, dus je moet wel even zelf de nuance aangeven. Ik heb er niet zoveel aan als je opschrijft ‘lunch, diner, avondeten’ of ‘aardappelen, vlees, groenten’ en vervolgens van mij verwacht dat ik eruit afleid welk voedingsmiddel de boosdoener is. Details, details: hoe meer hoe beter. Geef me je details en ik vertel je wat er met je aan de hand is. Of nou ja – in ieder geval welke onderzoeken handig zijn. Want meten is ook weten.

 

De vraag van vandaag:
Hou jij een voedingsdagboek bij?
Vertel het ons in de reacties!

 

 

Laat een reactie achter bij Meibloempje Reactie annuleren

Reacties (11)

  • Isis

    Bijhouden van klachten is een zeer goede methode om achter verbanden te komen en daarmee een oorzaak/ diagnose te vinden. Na jaren van ziekte vond ik ook verschillende oorzaken en ben bijna beter.
    Maar graag wil ik jullie waarschuwen dat het gebruik van een dagboek/ hebben bijgehouden van klachten in Nederland in het reguliere circuit niet gebruikelijk is. Het wordt over het algemeen gezien als een geestesziekte/ somatisatiestoornis. Neem je dagboek dus niet mee naar je reguliere arts, maar vertel welk verband je hebt gelegd met zo min mogelijk woorden, je loopt dan zo min mogelijk risico op de disagnose somatisatie, als je deze diagnose eenmaal hebt wordt je en je familie nooit meer serieus genomen, ook niet in levensgevaarlijke situaties.

    • Muisje

      Isis, zou je hierover willen emailen met mij? Ik dreig die stempel te krijgen…

  • Ik vind dit een handig idee! Ik hou zelf alles bij wat ik eet, en zo kwam ik er na een jaar of twee, drie allerlei vage en afwisselende huid- en buikklachten achter dat ik pukkeltjes krijg van chocola, eczeem van azijn en wijn, uitslag van pepers en jeuk van suiker. Oja en een ruwe droge huid en buikpijn van tarwe. Voorheen was het een grote chaos en vroeg ik me telkens weer af waar ik NU weer last van had en een raadsel hoe ik ooit een rustige huid terug kon krijgen. Nu vermijd ik deze dingen, en als ik heel af en toe iets neem waar mijn huid of buik op reageert weet ik van te voren precies wat het gevolg gaat zijn. Ik zeg: bijhouden!

  • Pingback:Vage klachten: bijhouden = weten | Nieuwe Aarde

  • Ik heb het geprobeerd, en ik vind het geen handig voedseldagboek. Het is handig voor mensen die meer buikklachten hebben denk ik, en ik bewaar het voor mijn gluten-test. Maar voor het eten over de gehele dag vind ik het handiger als ik elke keer iets kan invullen en afvinken….. dit is 1 vakje, en dan moet je alles voor de hele dag opslaan. Ik wil het juist tussendoor kunnen doen, ik eet de hele dag door vanalles en nogwat. Van maaltijden tot halve bananen die de kinderen laten liggen 😉

    • Thera

      Heb net ook de app geïnstalleerd en ingevuld. Mooi en duidelijk.
      Je kunt later nog voeding toevoegen (met pijltjes verder), wijzigingen worden opgeslagen. Ik vind het erg handig. Ga nog even bekijken of het lukt om zowel op iPad als smartphone op het zelfde account terecht kan, dan kan je overal en altijd het dagboek invullen .

  • Mieke

    gebruik hem inmiddels een dag of 10, reuze handig. Alleen de app crasht bij de statistiek van de maag, heb de makers al berichtje gestuurd daarover

    • De Groene Vrouw

      Oh, fijn dat je het even doorgegeven hebt!

  • Danielle

    Super handig!!! Ik heb hem gelijk gedownload!!!

    • Dank je! Ik heb al heel vaak een voedingsdagboek bijgehouden, vooral thuis gaat het lastig(op mijn werk zat ik toch zo gestructureerd achter de pc dat ik het makkelijk bij kon houden). Ik deed het steeds in excel, lekker overzichtelijk, maar thuis schoot het er steeds bij in. Heb ik weer 2 dagen dagboek, van drie weken terug, en dan gaat de klad er in. En wat nu zo lastig is: als je al steeds zooo moe bent, dan is het nóg lastiger om dat consequent te doen. Maar ik heb nu sinds een week een smartfone, en er is dus een app :-)