Teugels strak: zelf ook maar weer eens ontlastingonderzoek…

Teugels strak: zelf ook maar weer eens ontlastingonderzoek…

Schermafbeelding 2018-06-27 om 09.13.15

Wie regelmatig meeleest, weet dat ik de afgelopen twee jaar een aardig volle periode heb gehad: twee boeken uitgebracht (en daarvandaan talloze lezingen, tv- en radio-optredens), gescheiden, 2x verhuisd en een verbouwing, opnieuw gaan samenwonen… Oh ja, en ondertussen moest het bedrijf met de blogs, academy, webshops en praktijk natuurlijk ook gewoon blijven draaien.

Al met al aardig stressvol en ik weet niet hoe het met jou zit, maar als ik veel stress en emoties te verwerken krijg, uit zich dat vaak in vermoeidheid. En die vermoeidheid uit zich in geen puf hebben om naar yoga te gaan, geen puf hebben om mijn supplementen strak te nemen en geen puf hebben om iets supergezonds op tafel te zetten of moeite te doen om bijzondere ingrediënten te verzamelen. Niet handig, nee, want juist in dit soort periodes heb je die ondersteuning keihard nodig. Maar goed, ik ben zelf ook net een echt mens, dus dat heb je wel eens.

 

Voor eens en voor altijd…

Mijn werk bestaat eruit om mensen ‘voor eens en voor altijd’ van hun darmklachten af te helpen. Maar dat ‘helpen’ moet je letterlijk nemen: wij helpen, jij doet zelf het werk. En dat ‘voor eens en voor altijd’ ligt toch ook voornamelijk bij jezelf. De binnenste cellaag van je darmen vernieuwt zich iedere 3 dagen. En hoewel je vaak veel langer nodig hebt om alles weer op te bouwen, kun je je darmen ook prima in 3 dagen helemaal vernaggelen.

Dat wil zeggen dat het niet werkt om één keer je darmflora en darmgezondheid helemaal op orde te zetten, om vervolgens weer vrolijk over te stappen op afhaalmaaltijden en bier. Je moet heus 80-20 kunnen leven (al moet je daar ook eerlijk in zijn, want de meeste mensen smokkelen veel meer dan 20%) – maar je zult altijd moeten blijven ‘werken’ aan gezonde darmen.

En dat is waar het voor mij nu mis is gegaan. Ik ben niet eens overdreven gevoelig voor darmklachten: ik heb bijvoorbeeld geen buikpijn of ernstige verstopping of diarree. Ik heb geen voedingsovergevoeligheden en eigenlijk is het systeem an sich best op orde. Daar heb ik dan maar weer geluk mee.

Maar dat wil niet zeggen dat ik niet onderuit kan gaan. Dat kan in het klein, zoals toen ik vorige zomer met dochterlief in London verbleef en een week lang alleen maar take away had gegeten omdat we niet konden koken:

opgezette buik na het eten van chinees

Ik ben van nature gevoelig voor opgeblazen buiken en verstopping. Na zo’n avondje kost het me een dag of twee ‘normaal eten’ (lees: geen gluten, geen suiker en veel groenten) om weer een beetje op orde te komen.

Maar hoe langer je het verprutst, hoe langer het ook duurt om weer te herstellen. Nou wil ik niet zeggen dat ik twee jaar lang ongezond gegeten heb… Sterker nog, in de eerste paar maanden viel ik drie kledingmaten af omdat ik eindelijk stopte met gluten eten. En ons level van ‘ongezond’ is denk ik nog heel wat gezonder dan het ‘normaal’ van de gemiddelde Nederlander.

En toch: minder groenten dan ik eigenlijk ideaal vind (gemiddeld 1x per dag in plaats van 2, en verder veel maiswafels), vaker patat of Chinees dan normaal (ik vind 1x in de maand acceptabel), en zeker minder beweging dan normaal (van 3x per week yoga naar eh, 0x per week yoga en af en toe een halfslachtige poging om thuis oefeningen te doen). En dan die stress erbij… ook bepaald niet bevorderlijk voor je darmflora.

Alles bij elkaar heeft het ervoor gezorgd dat ik toch weer regelmatig een opgeblazen buik heb en wisselende ontlasting (meestal goed, maar soms een dag lang plakkerig en soms ook weer flinke verstopping). Toen ik een afspraak moest afzeggen omdat ik verkouden was en de betreffende vriend opmerkte “Alweer? Jij bent vaak ziek, of niet?“, was voor mij de maat vol. Tijd om weer even strak in de teugels te gaan en mezelf op de rails te zetten!

 

Ontlastingonderzoek

Ik was al best leuk op weg door weer regelmatig(er) naar yoga te gaan, en ook ons eetpatroon is weer een stuk gezonder nu we de maiswafels definitief de deur uit hebben gedaan. Intermittent fasting helpt me enorm om niet de hele dag met eten bezig te zijn en in het algemeen voel ik me daar ook veel gezonder bij, al ben ik er niet streng in en eet ik wanneer ik honger krijgt. Ik hoef voor nu dus niet bijster veel te veranderen, zolang ik deze stijgende lijn maar doorzet.

Maar ik ben wel benieuwd naar hoe mijn darmflora de afgelopen twee jaar heeft overleefd. Jaren geleden heb ik natuurlijk al eens een onderzoek laten doen en dat met jullie gedeeld. Maar die resultaten zijn allang verjaard, en bovendien is er zoals gezegd heel veel gebeurd in de tussenliggende periode: ik heb eerst alles verbeterd, maar inmiddels is daar gevoelsmatig niet veel meer van over. Ik denk dat het in de praktijk wel meevalt, maar toch.

Dus: tijd voor nieuw onderzoek. Je vindt het misschien interessant om te weten welke onderzoeken ik kies, en wat mijn overwegingen daarbij zijn. Daar gaan we!

Mijn klachten

  • Regelmatig opgeblazen buik, vooral in de loop van de dag
  • Wisselende ontlasting; soms verstopping, soms wat dunner (vaak ook gewoon goed)
  • Winderigheid na het eten van veel / snelle koolhydraten
  • Plakkerige ontlasting als ik weer eens gluten heb gegeten
  • Vermoeidheid

Als iemand bij mij zou komen met deze klachten, zou ik waarschijnlijk kiezen voor de volgende onderzoeken:

  • Module Darmflora & Darmgezondheid
    Binnen deze module wordt gekeken naar de belangrijkste markers voor je darmgezondheid. We kijken naar goede en slechte bacteriën | het milieu in de darmen (en biofilm) | ontstekingsmarkers | de immuniteit van je darmen | verteringsresten | of je voldoende enzymen aanmaakt om je koolhydraten, eiwitten en vetten te kunnen verteren. Daarnaast ook onderzoeken naar coeliakie & glutenovergevoeligheid (antigliadine, antitransglutaminase) | de ‘maagzweerbacterie’ Helicobacter pylori  | parasieten (Triple Feces Test).
  • Module Darmklachten, PDS & Spastische darm
    Binnen deze module doen we uitgebreid onderzoek naar de oorzaken van PDS. Daardoor kun je vaak heel goed iets doen aan dit soort klachten! Binnen deze module onderzoeken wehistamine (een afweerstof die van nature in de darmen voorkomt, maar die klachten veroorzaakt als er teveel van is) | DAO (het enzym dat histamine moet afbreken) |allergie (IgE) | een overgevoeligheidsprescreening (IgG1-4) voor 7 veel voorkomende voedingsmiddelen (als hier veel verhogingen uit komen, kun je nog verder testen naar meer voedingsmiddelen) | aanvullende ontstekingsmarkers | poliep/tumorvorming in de darmen | functionele darmdoorlaatbaarheid (zonuline).
  • Waterstofademtest fructose
    Een onderzoek naar een fructose-intolerantie of malabsorptie; dit onderzoek zou ik toevoegen als er na het eten van groenten, fruit of suiker klachten ontstaan zoals een opgeblazen gevoel, buikpijn en dunne ontlasting. Aangezien ik dit niet zeker weet (onduidelijke klachten of niet goed bijgehouden), neem ik het zekere voor het onzekere en doe ik deze test nu ook.
  • Module Stress & Vermoeidheid
    Binnen deze module wordt gekeken naar de belangrijkste oorzaken voor stress- en vermoeidheidsklachten. We kijken naar laaggradige ontstekingen (hsCRP) | stress- en stressbestendigheidshormonen (cortisol & DHEA dagprofiel) |  schildklierhormonen (TSH, fT3, fT4 en rT3) | energiestofwisseling (citroenzuurcyclus).
  • Schildklierantistoffen
    Ik weet dat er schildklierproblemen in mijn familie zitten en bij een eerdere test waren mijn hormoonwaardes wat laag, dus ik wil nu weten of er een auto-immuunprobleem onder zit. We testen Anti-TPO, Anti-Tg en TSH-receptor-antistoffen.

Omdat ik een aantal onderzoeken al eerder heb gedaan (niet alles verjaart) en/of weet dat bepaalde zaken bij mij niet aan de hand zijn, zal ik voor mezelf misschien wat onderzoeken weg laten. Nogmaals gluten testen heeft bijvoorbeeld weinig zin: ik eet geen gluten meer en hoewel ik voor de test wel opnieuw zou kunnen provoceren, verwacht ik weinig verandering met de vorige keer. Toen had ik een vrij lage waarde (ca. 35 bij een grenswaarde van 100), maar ik voel me echt veel beter als ik geen gluten eet. Ook ontstekingen zie ik niet zo voor me, dus ik denk dat ik de extra ontstekingsmarkers eruit laat. Voor poliep/tumorvorming ben ik niet bang (normaal test ik hierop als iemand boven de 50 is en/of al langdurig klachten heeft), dus ook die laat ik even weg. Ik ben wel erg benieuwd naar de onderzoeken naar Helicobacter en histamine, aangezien ik die de vorige keer niet heb laten testen.

 

Iedereen is anders

Ziezo, nu weet je welke onderzoeken ik voor mezelf wil aanvragen. Dat wil niet zeggen dat jij met dezelfde klachten, ook altijd precies dezelfde onderzoeken nodig hebt. Welke onderzoeken ik adviseer, hangt namelijk ook af van de voorgeschiedenis en het verhaal dat je vertelt. Ik zie regelmatig mensen die zelf geen verband leggen tussen hun verschillende klachten – terwijl ik die verbanden wel zie.

Daarom help ik je graag verder met het kiezen van de juiste onderzoeken, als je onderzoek wilt laten doen. Je kunt namelijk ontzettend veel informatie uit deze onderzoeken halen, maar dan moet je wel een compleet plaatje laten testen. Het heeft geen zin om te weten dat je ontstekingen hebt, als je niet weet waar ze door veroorzaakt worden…

Het BodyScan-pakket is speciaal opgezet om meer mensen toegang te geven tot de onderzoeken. Binnen dit pakket betaal je alleen voor de onderzoeken zelf en voor een uitgebreide uitwerking (50-70 pagina’s, dus echt uitgebreid) van je onderzoeksresultaten in begrijpelijke taal. Daarnaast krijg je binnen de BodyScan Voordeel ook toegang tot het online programma Darmflora & Darmgezondheid + een telefonisch adviesgesprek waarmee ik je help om de juiste onderzoeken voor jouw situatie te kiezen.

In alle eerlijkheid: zo’n adviesgesprek is wel aan te raden. Ik zie regelmatig mensen die het goedkopere pakket kiezen waarbij ze zelf onderzoeksmodules kiezen, maar die dan – wegens gebrek aan kennis of om hun portemonnee te sparen – te weinig onderzoeken aanvragen. Nu moet iedereen dat lekker zelf weten (ik verdien niets aan de onderzoeken dus zakelijk gezien interesseert het me absoluut niet wat jij kiest), maar gezondheidstechnisch is het niet echt handig. Door een paar tientjes te ‘besparen’ op een onderzoek, mis je belangrijke informatie waardoor je bijvoorbeeld niet kunt beginnen met een behandeling, of waardoor je behandeling in het ergste geval in de soep loopt. Terwijl je zulke mooie dingen kunt bereiken als je wél alle informatie in handen hebt… en dan bespaar je ook nog eens tijd, geld en energie bij je behandeling, want je kunt veel gerichter aan de slag.

 

Korting!

Deze week (t/m 1 juli) krijg je daarom flinke korting op de BodyScan Voordeel: je betaalt geen €350 maar slechts €300. En als je toch nog niet helemaal toe bent aan onderzoeken, maar wél wilt werken aan je darmgezondheid, doe je toch gewoon het online programma Darmflora & Darmgezondheid? Ook daar zit namelijk korting op: van €249 voor €199. 

Dus. Ik ga de komende weken werken aan mijn darmgezondheid. Wie doet er mee?

 

De vraag van vandaag:
Hoe is het de laatste tijd met jouw darmen gesteld?
Vertel het ons in de reacties!

 

 

 

 

Reageren? Gezellig!

Reacties (2)

  • Janna

    Wat een interessante blog, Nienke! Goed om te zien wat er allemaal onderzocht gaat worden. Als PDS-er ben ik jaren geleden volledig door de molen gegaan en heb ik meerdere keren een parasietentesten gedaan (in verschillende landen). Sinds drie jaar heb ik grip op mijn darmklachten en indien ik me voorbeeldig gedraag (de juiste voeding en leefstijl voor mij, helemaal uitgezocht), dan heb ik nergens last van. Maar als ik de 20/80 regeling aanhoud, dan krijg ik klachten als obstipatie, winderigheid en plakkerige ontlasting. Aangezien ik me nu net een soort heilige voel, omdat ik me eigenlijk nooit kan permitteren om af te wijken van mijn dieet en goede leefstijl, heb ik in september een afspraak met je. Niet omdat ik ongezonder wil eten, maar meer in de praktische zin, dat ik in geval van nood toch een keer iets kan eten wat niet binnen het dieet past en de volgende dag er niet al te veel hinder van heb. Toch wel zo makkelijk als je houdt van hiken of backpacken in Azië, waarbij je zeker een week geen eigen koelkast hebt met een gezonde voorraad.

  • Rianne

    Ook ik heb de afgelopen 3 jaar een hoop meegemaakt… getrouwd, van goed eetpatroon (paleo-in werkte voor mij)naar onwijze suikerverslaving, opleiding gedaan naast fulltime baan en huishouden (zonder kinderen), huwelijksreis die tegen viel, medische neusoperatie met narcose, heel veel over mijzelf geleerd, gescheiden, verhuisd en huis verbouwd. En nu dus weer verder op zoek naar mijzelf en klaar om weer een goede routine op te bouwen. Ik merk behoorlijk aan m’n lijf dat ik al een tijd te veel stress ervaar en slecht eet. MAAR de verbouwing van m’n huis is bijna klaar! Jouw boeken liggen klaar, de eerste batch homemade bottenbouillon van biologische Schotse hooglander knieën ligt inmiddels in m’n vriezer, de juiste deo (obv cocosolie) ligt op m’n nachtkastje, de nieuwe verpakkingen supplementen zijn opengemaakt en ben ik mee begonnen. Zodra de badkamer klaar is (hopelijk dit weekend) is de kickoff voor de Happy New Rianne een go!